S StellaMaris skrev:
Tyvärr var fuktigheten i sovrummet liksom övriga huset för hög. Det bildades kondens på tapet och därefter mögel. Det var därför vi gjorde mätningar vart fukten kom ifrån.
Fukten kommer väl till stor del från ER? Om ni använder rummet som sovrum?
 
Staffans2000
H håbbe1961 skrev:
Tråkig historia, men hittar man orsaken i konstruktionen i golv som bevis så tror jag nog att det är ett dolt fel vad annars skulle vara det ? Det som stärker detta är att inga anmärkningar gjort om detta i överlåtelsen

Så här beskriver länsförsäkringar detta [länk]

Felet måste ha funnits vid köptillfället
Felet ska inte ha varit förväntat i förhållande till bostadens ålder, skick och konstruktion
Felet ska påverka marknadsvärdet - felet vara så allvarligt att det påverkar marknadsvärdet
Ansvar för dolda fel -Som säljare är du ansvarig för dolda fel i tio år efter överlåtelsen.
Kan vara, men jag tror inte det, eftersom det är en glidande skala. Hur mycket av problemet beror på golvet kontra ventilationen. Det är inte heller ett plus, att ni själva struntade i en egen besiktning. Hur svårt kan det vara att titta bakom en garderob? Dessutom skall det göras en uppskattning av vad huset skulle kostat om felet varit känt. Är skillnaden liten, blir det ingen ersättning, såvida säljaren inte frivilligt öppnar plånboken, vill säga.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kan vara, men jag tror inte det, eftersom det är en glidande skala. Hur mycket av problemet beror på golvet kontra ventilationen. Det är inte heller ett plus, att ni själva struntade i en egen besiktning. Hur svårt kan det vara att titta bakom en garderob? Dessutom skall det göras en uppskattning av vad huset skulle kostat om felet varit känt. Är skillnaden liten, blir det ingen ersättning, såvida säljaren inte frivilligt öppnar plånboken, vill säga.
De förra ägarna hade byggt en platsbyggd garderob med skjutdörrar mot en yttervägg. I garderoben var det monterat en ventil av förra ägarna. Denna ventil släppte in fukt, i kombination med otillräcklig värme med för liten värmekälla, och för liten frånluftsfläkt skapade för hög luftfuktighet. Ventilationsfirma menar att tilluftsventil inte ska finnas i den garderoben.
 
Staffans2000
S StellaMaris skrev:
De förra ägarna hade byggt en platsbyggd garderob med skjutdörrar mot en yttervägg. I garderoben var det monterat en ventil av förra ägarna. Denna ventil släppte in fukt, i kombination med otillräcklig värme med för liten värmekälla, och för liten frånluftsfläkt skapade för hög luftfuktighet. Ventilationsfirma menar att tilluftsventil inte ska finnas i den garderoben.
När du kikade in i garderoben och kände med handen runt ventilen, märkte du inte något skumt då? Dvs. Fullföljde du din undersökningsplikt?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När du kikade in i garderoben och kände med handen runt ventilen, märkte du inte något skumt då? Dvs. Fullföljde du din undersökningsplikt?
Det var på sommaren så fanns ingen fukt att kunna känna av i hela byggnaden. Allt var torrt överallt. Det var väldigt varmt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S StellaMaris skrev:
Det var på sommaren så fanns ingen fukt att kunna känna av i hela byggnaden. Allt var torrt överallt. Det var väldigt varmt.
Däremot var kvinnan i hushållet väldigt mån om att jag skulle titta in i den garderoben, vilket gör mig misstänksam såhär i efterhand.
 
H håbbe1961 skrev:
Tråkig historia, men hittar man orsaken i konstruktionen i golv som bevis så tror jag nog att det är ett dolt fel vad annars skulle vara det ? Det som stärker detta är att inga anmärkningar gjort om detta i överlåtelsen

Så här beskriver länsförsäkringar detta [länk]

Felet måste ha funnits vid köptillfället
Felet ska inte ha varit förväntat i förhållande till bostadens ålder, skick och konstruktion
Felet ska påverka marknadsvärdet - felet vara så allvarligt att det påverkar marknadsvärdet
Ansvar för dolda fel -Som säljare är du ansvarig för dolda fel i tio år efter överlåtelsen.
tack, man känner sig hjälplös. Står i besiktningsprotokoll att stickprov på fukt i golv gjort. Troligen inte i ytterrummen/sovrummen.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Tämligen omöjligt att svara på.
Enda sättet är att mäta fukt och temperatur över tid, och räkna/simulera i fuktberäkningsprogram. Har ni ändrat förutsättningarna så blir det ren gissning.

Garderob är ett specialfall då det är obefintlig ventilation, klen värme och kall yttervägg.

Täta golv på platta på mark, särskilt då från 70-t då den förmodligen är oisolerad (under), är en känd riskkonstruktion där fukt och mögel alltid kan bildas. Oavsett fuktnivå i rummet. Med ventilerat golv har fuktnivån i rummet mkt större betydelse eftersom fukten från plattan/marken ska ventileras/torkas bort inåt, och ju fuktigare inomhus desto sämre uttorkning.

Om golvet är fint, och inget misstänkt kan detekteras, t ex under golvlisterna, så kan man låta det vara. Det finns dock aldrig några 100%-iga garantier. Därav riskkonstruktion.
när man lyfter på trösklar ser det ut att sticka fram någon typ av isoleringsmaterial, typ tunn plast/frigolit Nåt som verkar ligga mellan betong och parkett.
 
Staffans2000
S StellaMaris skrev:
Däremot var kvinnan i hushållet väldigt mån om att jag skulle titta in i den garderoben, vilket gör mig misstänksam såhär i efterhand.
Varför det. Borde vara tvärs om, tycker jag. Kände hon till att det var fukt i den, skulle hon väl stängt ventilen för länge sedan?

Staffan
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför det. Borde vara tvärs om, tycker jag. Kände hon till att det var fukt i den, skulle hon väl stängt ventilen för länge sedan?

Staffan
Mer att man kan ha målat över ett problem och vill att jag ska titta att det ser fint ut i garderoben för att påvisa att det senare inte funnits problem vid försäljning?
 
Staffans2000
S StellaMaris skrev:
Mer att man kan ha målat över ett problem och vill att jag ska titta att det ser fint ut i garderoben för att påvisa att det senare inte funnits problem vid försäljning?
Så kan det vara och det är ännu en anledning till att göra en egen mycket grundlig besiktning. Så, lägg inte ner för mycket jobb på doldafelspåret.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så kan det vara och det är ännu en anledning till att göra en egen mycket grundlig besiktning. Så, lägg inte ner för mycket jobb på doldafelspåret.

Staffan
Du menar att det inte kommer någon vart och att det bara är att betala ur egen plånbok? Det är samma med fasaden. Inmålat ruttet utan fukt på sommaren och nu vid vinter/höst ramlar färgen av längst ner på panelen samt delar av det rutna trät.
 
Staffans2000
Var trät ruttet skulle du märkt det ifall du stack en skruvmejsel i plankan. Men det gjordes kanske inte. Du förstår. Jag tror inte att du fullföljt din undersökningsplikt.

Staffan
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Var trät ruttet skulle du märkt det ifall du stack en skruvmejsel i plankan. Men det gjordes kanske inte. Du förstår. Jag tror inte att du fullföljt din undersökningsplikt.

Staffan
gör man inte åverkan på nymålad panel då? Du menar att det är helt ok att göra på visning? Och att detta förväntas?
 
Om du har aktiv mikrobiell tillväxt så kan du mäta det med ett MVOC test.

Jag hade nog börjat med att rengöra ytorna från synligt mögel och sedan testat luften i rummet.

Nu fungerar ju ventilationen så risken för något liknande har minskat betydligt.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.