Hej!

Jag har fått fiber installerat i huset och skulle vilja dra nätverkskabel dolt till mitten av huset och sätta routern där och sen vidare till vardagsrummet för tv:n.
Har kollat lite amerikanska youtube-videos men där är det alltid gipsvägg som är lätt att spackla och måla medan jag har råspont, masonit och tapeter. Och eftersom det är råspont så är det förstås massa kortlingar i vägen.
Har någon här liknande väggar och har löst det på nåt bra sätt.
(Kanske är det fel plats i forumet men hittade inget mer passande.)
 
T
Sätta list är ju det vanligaste alternativet. Annars behövs det nog lite bilder på hur och var du tänkt dra kabel för att du ska få bra idéer.
 
Kabelkanaler längs golvlisten är ok tycker jag men det är massa dörröppningar emellan och vill inte sätta kabelkanaler runt dörrlisterna. Har gjort en skiss ifrån minnet. Det är platta på mark och kallvind.

Skiss över husplan med markerade positioner för fiber, router och TV-box samt rummens namn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej , Varför inte lägga kabel på kallvind o droppa ner på aktuella platser ?
 
  • Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Och eftersom det är råspont så är det förstås massa kortlingar i vägen.
Varför är det självklart?
 
C
Vinden är ju också ett alternativ. Kabeln måste förvisso fortfarande upp och ner längs väggarna, men det måste den ju ändå om man skall passera ett dörrhål.

Edit: 2:a på den...
 
T
Jag skulle nog fula och lyfta på alla taklister och sen spåra ut med 7mm (eller lämplig storlek) bakom listen. Sen långborr för att ta sig mellanväggarna (fortfarande bakom taklisten). När man behöver gå från golv till tak bllir det nog tyvärr list (om det inte finns utrymme i väggen).
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför är det självklart?
Ok, kanske är det inte självklart men det har sågat upp ett fönster mellan två rum och där fanns flera horisontella reglar med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Ett annat alternativ är att skita i kabel och investera i ordentligt mesh.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej , Varför inte lägga kabel på kallvind o droppa ner på aktuella platser ?
Det var så jag hade tänkt men att låta dem gå dolt i väggen på nåt sätt men då sätter kortlingarna stopp. Ett hål i taket och kabel utanpå väggen känns inte lika bra.
 
Jag satte min WiFi i kapprummet där fibern kommer in vid entre , får mottagning i hela huset på 200m2. Den måste inte sitta i mitten
 
P polarsson skrev:
Det finns både slim och platt nätverkskabel som man kan lyckas peta in bakom golvsocklar, under trösklat etc.
Det såg ju inte så dumt ut. Och inte dyrt heller. Ska kolla om det går att få bort golvlisterna och komma under trösklarna.

Har testat D-Link COVR men det funkade inget vidare. Superbra hastighet vid första punkten men den andra tappade koppling hela tiden trots endast 8 m och fri sikt. Finns säkert andra som är bättre men är trött på att köpa massa utrustning som bara krånglar. (Började med en repeater och det var ju helt värdelöst.)
 
H håbbe1961 skrev:
Jag satte min WiFi i kapprummet där fibern kommer in vid entre , får mottagning i hela huset på 200m2. Den måste inte sitta i mitten
Men då har du någon egen WiFi va, inte Telias egna? Min router sitter nu vid fiberboxen och har problem att nå bortre änden av vardagsrummet och matrummet. Uteplatsen och garaget funkar inte alls. Och mitt hus är 74m2.
 
måtte nog ha en med antenner på, går ju att förlänga ex. med
TP-Link RE200
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.