Förra ägarna lämnade en fuktproblematik efter sig i sovrummet. Även en platsbyggd garderob. I garderoben, byggd på yttervägg har det kondenserat vatten och vuxit till mögelprickar.

jag ska byta allt gips och tapet i sovrummet, samt lister.
Finns det någon mögelexpert här? Som vet om jag borde riva ut parketten också? Byta mot nålfiltsmatta? Platta på mark. sovrummet är ett från början varmförråd i huvudbyggnaden som byggdes om till sovrum på 90-talet.

huset är från slutet på 70-talet.
 
Jag kan inte mycket om mögel, men det första du måste göra är att ordna ventilationen, som högst troligt är obefintlig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag kan inte mycket om mögel, men det första du måste göra är att ordna ventilationen, som högst troligt är obefintlig.
ventilationen är åtgärdad. Det var för liten motor till mekaniska utluften.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tämligen omöjligt att svara på.
Enda sättet är att mäta fukt och temperatur över tid, och räkna/simulera i fuktberäkningsprogram. Har ni ändrat förutsättningarna så blir det ren gissning.

Garderob är ett specialfall då det är obefintlig ventilation, klen värme och kall yttervägg.

Täta golv på platta på mark, särskilt då från 70-t då den förmodligen är oisolerad (under), är en känd riskkonstruktion där fukt och mögel alltid kan bildas. Oavsett fuktnivå i rummet. Med ventilerat golv har fuktnivån i rummet mkt större betydelse eftersom fukten från plattan/marken ska ventileras/torkas bort inåt, och ju fuktigare inomhus desto sämre uttorkning.

Om golvet är fint, och inget misstänkt kan detekteras, t ex under golvlisterna, så kan man låta det vara. Det finns dock aldrig några 100%-iga garantier. Därav riskkonstruktion.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej, Sveriges mögelhus byggdes under 1965 tom 1985 och gäller då hus med platta på mark. Kunskapen var inte på topp utan man lade ett regelverk ovanpå betongplattan som sedan isolerades och sedan träfiberskiva eller annat ovanpå innan golv. Ingen fuktspärr mellan betong och trä.. Så även om det sitter på väggen så kan det bero på fukt underifrån. Kan givetvis vara en takavattning som läcker in utifrån.

Men har huset självdrags ventilation så är man nog hemma med avsättningar av mögel lite varstans. Så en fuktkoll på undergolvet är nog nr1 för att se vad som finns innan man bygger in eventuella skador. För hälsans skull så uppgradera ventilationen till mek. frånluft om det nu inte finns
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Sveriges mögelhus byggdes under 1965 tom 1985 och gäller då hus med platta på mark. Kunskapen var inte på topp utan man lade ett regelverk ovanpå betongplattan som sedan isolerades och sedan träfiberskiva eller annat ovanpå innan golv. Ingen fuktspärr mellan betong och trä.. Så även om det sitter på väggen så kan det bero på fukt underifrån. Kan givetvis vara en takavattning som läcker in utifrån.

Men har huset självdrags ventilation så är man nog hemma med avsättningar av mögel lite varstans. Så en fuktkoll på undergolvet är nog nr1 för att se vad som finns innan man bygger in eventuella skador. För hälsans skull så uppgradera ventilationen till mek. frånluft om det nu inte finns
tack, det finns mekanisk utluft sen 2006, men den var lite klen. Min fundering är om vi ska slita ut parketten när allt annat åtgärdas. Men är ju en jätte-process och kostnad. Kommer få betala allt själva. Räknas förmodligen inte in i dolda fel utifrån det jag läst. De som sålde lämnade nog problemen vidare till nästa köpare. Det är parkett i hela huset.
 
Jag skulle nog inspektera golvet och ta upp ett hål o kika efter fukt o mögel innan jag går vidare med besluten. Gjordes det ingen överlåtelsebesiktning då denna är en riskkonstruktion?
 
H håbbe1961 skrev:
Jag skulle nog inspektera golvet och ta upp ett hål o kika efter fukt o mögel innan jag går vidare med besluten. Gjordes det ingen överlåtelsebesiktning då denna är en riskkonstruktion?
du menar att vi skulle gjort en egen besiktning med besiktningsman? Nej, vi litade på Anticimex, den besiktning som gjorts och var prickfri.
 
Men Anticimex anlitades väl av mäklaren som får provision på försäljningen. Men har denne gjort en mögel koll via inspektionshål i golv så kan man nog släppa detta
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Men Anticimex anlitades väl av mäklaren som får provision på försäljningen. Men har denne gjort en mögel koll via inspektionshål i golv så kan man nog släppa detta


jag tror tyvärr inte att det gjorts inspektionshål. Däremot går en list mellan parkett i kök och vardagsrum att lyfta på. Men syns bara grått golv. Bör väl kunna se någon indikation på ev mögel när vi tar bort golvlister/gips?
eller vad tror du? Finns det någon mening att prata med försäkringsbolag? Känns som om vi är lämnade till vårt öde? Vi tyckte vi var noggranna men inser efteråt att vi borde haft ännu mer inspektörer innan köp.




H håbbe1961 skrev:
Jag skulle nog inspektera golvet och ta upp ett hål o kika efter fukt o mögel innan jag går vidare med besluten. Gjordes det ingen överlåtelsebesiktning då denna är en riskkonstruktion?
 
S StellaMaris skrev:
Finns det någon mening att prata med försäkringsbolag? Känns som om vi är lämnade till vårt öde? Vi tyckte vi var noggranna men inser efteråt att vi borde haft ännu mer inspektörer innan köp.
Ja generellt om det är saker som ni kunde upptäckt om ni inspekterade noga innan (och om man kunde ana att det var problem) så är ni ensamt ansvariga.

Om det varit mögelproblem i ett rum skulle jag absolut ta dit en duktig besiktningsman som får borra inspektionshål i golvet (det går sätta tillbaka "locket" så golvet är inte förstört) och ta fuktprover. Samtidigt som det nu är vinter med låg fuktighet.

Sen. Har ni redan rivit bort gips och håller på att ska återställa väggar skulle jag passa på att göra golvet. Trist om ni återställer allt och sen kvarstår problemet.
 
S StellaMaris skrev:
du menar att vi skulle gjort en egen besiktning med besiktningsman? Nej, vi litade på Anticimex, den besiktning som gjorts och var prickfri.
Köpte ni en egen öerlåtelsebesiktning från anticimex? Där ni gick igenom huset en gång till med besiktningsmannen?

Det äf röst då ni "köpet" nått av Anticimex och kan ställa krav på den.

Säljarens besiktning är bara till för att skydda säljaren. Men man kan köpa in sig på denna. (Även om det rekommenderas att göra en egen. Speciellt med äldre hus)
 
Appendix Appendix skrev:
Ja generellt om det är saker som ni kunde upptäckt om ni inspekterade noga innan (och om man kunde ana att det var problem) så är ni ensamt ansvariga.

Om det varit mögelproblem i ett rum skulle jag absolut ta dit en duktig besiktningsman som får borra inspektionshål i golvet (det går sätta tillbaka "locket" så golvet är inte förstört) och ta fuktprover. Samtidigt som det nu är vinter med låg fuktighet.

säljarna hade målat över kondensproblemen. Inget syntes. Kröp fram när luftfuktighet ökade. Inget syntes sommartid. Var enda fig och list var täck och övermålar med färg, spackel och fogmassa.

Sen. Har ni redan rivit bort gips och håller på att ska återställa väggar skulle jag passa på att göra golvet. Trist om ni återställer allt och sen kvarstår problemet.
 
Appendix Appendix skrev:
Köpte ni en egen öerlåtelsebesiktning från anticimex? Där ni gick igenom huset en gång till med besiktningsmannen?

Det äf röst då ni "köpet" nått av Anticimex och kan ställa krav på den.

vi hade ytterligare en besiktning av Anticimex den gällde ett år. Men den har nu gått ut innan vi upptäckte skadan.

Säljarens besiktning är bara till för att skydda säljaren. Men man kan köpa in sig på denna. (Även om det rekommenderas att göra en egen. Speciellt med äldre hus)
 
Appendix Appendix skrev:
Köpte ni en egen öerlåtelsebesiktning från anticimex? Där ni gick igenom huset en gång till med besiktningsmannen?

Det äf röst då ni "köpet" nått av Anticimex och kan ställa krav på den.

Säljarens besiktning är bara till för att skydda säljaren. Men man kan köpa in sig på denna. (Även om det rekommenderas att göra en egen. Speciellt med äldre hus)
vi hade ytterligare en besiktning av Anticimex den gällde ett år. Men den har nu gått ut innan vi upptäckte skadan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.