mattiasp mattiasp skrev:
Jag är inte heller expert på detta. Emissionstalet för en svart kropp, exempelvis solen, är 1. Jag solen som exempel, eftersom det kan uppfattas som lite lustigt att solen är en svart kropp. Få saker är egentligen i perfekt jämvikt, men mycket kommer tillräckligt nära i de tidsrymder som är aktuella att mäta på för en husbyggare. Det finns en princip som kallas den reciproka relationen när det gäller värmeöverföring via värmestrålning. Den innebär att en strålande kropp tar upp värmestrålning lika effektivt som den avger värmestrålning, och det sker samtidigt. Nu är det 28 år sedan jag läste kursen i värmetransportfenomen, så jag kan ha glömt en stor del av detta. Nu ska jag inte orera så mycket mer om detta, i alla fall inte förrän jag ids läsa på bättre.
Mitt intresse i IR-temperaturmätare ligger inte som husbyggare utan som byggahusare med intresse för varma metaller, typ smide och härdningsprocesser. Har ännu inte köpt någon mätare, delvis för att jag är skeptisk till att de är tillräckligt bra i intervallet som intresserar mig :geek:
 
P
Dagens köp! Nya Peltor hörselkåpor samt en insexnyckelsats :):oops:
 
  • Nya blå-gula Peltor hörselkåpor och förpackning med insexnyckelsats på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Igår kom lite skydd i form av handskar
Nya arbetskläder med ett par skyddshandskar i plastförpackning ovanpå en använd hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska bli kul att testa både de som klarar väta men mest kul den som är rivsäker.
Så här var högen med nötta handskar
Använda, slitna arbetshandskar i en hög på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Igår kom lite skydd i form av handskar
[bild]
Ska bli kul att testa både de som klarar väta men mest kul den som är rivsäker.
Så här var högen med nötta handskar
[bild]
Ja, vattentätt kan du glömma. Inga arbetshandskar i denna prisklass håller för en blöt arbetsdag. Tror melodin är att ha flera...
 
F Fluxor skrev:
Ja, vattentätt kan du glömma. Inga arbetshandskar i denna prisklass håller för en blöt arbetsdag. Tror melodin är att ha flera...
Nja jo det tror jag också på. Har du tips på bra, hållbara handskar som tål väta? Jo jag kan googla men en recension är bättre.
 
Demoex från Jula. Halva priset + 50 kr rabattkopung = 449,50 kr (exkl batteriet då)

143267235_235361921485010_7583843107133914691_n.jpg
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Nja jo det tror jag också på. Har du tips på bra, hållbara handskar som tål väta? Jo jag kan googla men en recension är bättre.
Om du inte behöver finkänslighet i fingrarna är oljehandskar det bästa enligt mig. En oljehandske på en bilens interiör vid mörker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
[länk]
Dom hade iaf en ärlig beskrivning
Tål fukt :p

Jobbar man ute med t.ex blöta spännband blir man blöt om händerna oavsett hanske.....
ju bättre handske (oftast dyrare) ju längre tid funkar det tyvärr tar dom oftast längst tid på sig att torka.......
Lösningen brukar vara flera par man alternerar mellan
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
[länk]

Bifaller i den rekommendationen, jag har några par av dessa och är mkt nöjd till trädgårdsarbete och annat slaskigt.
 
Dessa har jag haft i ca tio år och de är de enda arbetshandskar jag använt och skulle beteckna som vattentäta då de dels inte släpper in vatten men samtidigt andas så fukten åker ut. Har tyvärr inget artikelnr på dem.
Ett par slitna grå och blå arbetshandskar med snöflinge-symbol och märket "Frostbite" på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använt utseende av en vattentät arbetshandske med andningsfunktion på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Hilti borrset för borrmaskin i förgrunden med en flaska öl och en burk läsk i bakgrunden på ett köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillbehör så jag har någon nytta av min nya borrmaskin. Tyska amazon 38euro vilket jag inte tror är något överpris, Hilti TE-CX. Har en spiralborr påväg hem också.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
[bild]

Tillbehör så jag har någon nytta av min nya borrmaskin. Tyska amazon 38euro vilket jag inte tror är något överpris, Hilti TE-CX. Har en spiralborr påväg hem också.
Kommer drickan också från Amazon?
 
Immobil Immobil skrev:
Kommer drickan också från Amazon?
Tyvärr inte, däremot från samma bilfärd förbi paketutlämningen och spritmonopolet. Efter väl utförd borrning kan det ju vara bra att ha något att lugna nerverna med.
 
  • Gilla
TriNitro och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.