KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men egentligen är det väl inte IP-Only-företaget som gräver?
Utan en lokal entreprenör.
Så det är denne ni borde ge er på, eller hur?
Absolut inte. Har man ett avtal med ip only så är det dessa man kontaktar. Vilken UE som utför jobbet är inte mitt problem.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vilken är leverantören?

Stickan
Qualit
 
Mikael_L
G-83 G-83 skrev:
Absolut inte. Har man ett avtal med ip only så är det dessa man kontaktar. Vilken UE som utför jobbet är inte mitt problem.
Korrekt.
Man har ju en avtalspart, denne har ansvar för tjänsten leverans och utförande och/eller varan.

Men man kan också gå på den lokala entreprenören istället eller både den och ip only.
Men då har det inte samband med den beställda tjänsten utan gäller något mer allmänt som skada eller intrång.

Det är även det som gäller ifall det är avtalslöst, säg att t.ex. elbolaget gräver ner en kabel som inte alls har med dig att göra och plötsligt genar grävargänget över din tomt. Då saknas avtal med elbolaget, så de är ingen naturlig första-part. Det går att även här prova att gå på elbolaget istället, eller både och.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Nu har vi kommit så långt att vi försökt häva vårt avtal med ip-only (lev två kommer och gräver i sommar). Vi skrev till dem för x veckor sedan och de drar ut på tiden, försöker ge oss en ”bra deal”, men de kan inte leverera alls till oss ju (det som är problemet), så inte kan de locka med ”bra dealer”...

De vill inte riktigt acceptera vår ”uppsägning”, de vill ha pengar av oss - och JAG vill ha pengar av dem ! (maken är mest sur och vill bli av med dem).

Vi har lämnat över ärendet till vårt juridiska ombud igår (inga krav från vår sida mer än att vi vill häva vår beställning för att de inte gjort vad de ska på tre år - men vi vägrar betala dem för att de misskött sig).

Nu får vi se vad som händer.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nu har vi kommit så långt att vi försökt häva vårt avtal med ip-only (lev två kommer och gräver i sommar). Vi skrev till dem för x veckor sedan och de drar ut på tiden, försöker ge oss en ”bra deal”, men de kan inte leverera alls till oss ju (det som är problemet), så inte kan de locka med ”bra dealer”...

De vill inte riktigt acceptera vår ”uppsägning”, de vill ha pengar av oss - och JAG vill ha pengar av dem ! (maken är mest sur och vill bli av med dem).

Vi har lämnat över ärendet till vårt juridiska ombud igår (inga krav från vår sida mer än att vi vill häva vår beställning för att de inte gjort vad de ska på tre år - men vi vägrar betala dem för att de misskött sig).

Nu får vi se vad som händer.
Så var det för mig också, hävde avtalet via e-post vilket de vägrade godkänna utan att jag godkände att de fakturerade mig 6900:-.
Jag brydde mig inte om deras tafatta försök att hålla mig kvar, min hävning via e-post är juridiskt rätt och gäller.
Efter ett tag kom en faktura som jag direkt bestred, även det via e-post.
Efter ytterligare ett tag kom krav från inkasso, kontaktade dem och förklarade att ärendet var tvistigt.
Detta var våren 2017, har aldrig hört något mer.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fick idag bekräftelse på vår hävning av avtalet från ip-only (y) utan några avgifter.

Vårt juridiska ombud skötte sig tydligen bra :cool: skönt att den delen ”är klar” nu iaf.

Håller tummarna nu för att leverantör två kommer och gräver snart - så vi faktiskt får någon fiber alls här borta på landet :geek:
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
legion och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket kostade det juridiska ombudet?
 
MultiMan
Jag fick brev om hävning knappt tre år efter jag skrev på. Igår skrev jag nytt avtal med en lokal aktör som verkat i området i mer än 20 år och redan fått landsbygdsstöd. Ringde upp innan och pga företagets litenhet får man prata direkt med ansvariga som påstår att det kommer bli trots att jag bor avsides, så fiberhoppet har tänts på nytt! Ska bli klart senast 2021 där jag bor.
 
useless useless skrev:
Hur mycket kostade det juridiska ombudet?
*viskar* .. inget (y)

Förtydligande: Vi vände oss till de som ska leverera fiber åt oss, de tipsade oss om vart vi skulle vända oss..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
legion legion skrev:
post
Snigla Snigla skrev:
*viskar* .. inget (y)

Förtydligande: Vi vände oss till de som ska leverera fiber åt oss, de tipsade oss om vart vi skulle vända oss..
Här har lev två börjat gräva och projektera med.
Precis när de gick ut med besked så tog det fem dagar så skulle IP-only börja hota och påbörja arbete med...

90% av avtalen i byggden för IP-only har dock gått ut och tillochmed en av grannarna som varit UE åt IPO har tecknat med deras konkurrent.

Så de kan skramla hur mycket de vill. De kommer inte "kunna" gräva nått.
 
  • Gilla
legion
  • Laddar…
Snart tre år efter att tråden startades så kan jag konstatera att utvecklingen går framåt i fiberbranschen och att IP-only numera har hittat en entreprenör som fixar att gräva på vintern.

Just nu utanför mitt fönster:
Grävmaskin och arbetare gräver för fiberinstallation i snötäckt landskap sett från ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra att grannarna äntligen får fiber. Själv har jag sedan länge från annat bolag.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Tror de kopplat in mina grannar oxå .. ungefär samtidigt som oss - men vi har annat bolag pga deras strul.

Skönt med fiber :cool:(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.