Det här att de säger att Linus bara är för lägenheter, är det pga krav från försäkringsbolag? Doorman får inte plats på min ytterdörr pga höjden...
 
H hars skrev:
Det här att de säger att Linus bara är för lägenheter, är det pga krav från försäkringsbolag? Doorman får inte plats på min ytterdörr pga höjden...

Jag pratade med mitt försäkringsbolag och dom såg inga problem med att byta till ett smart lås. Mer dörrtillverkaren som inte tycker det är en bra idé.

Från Daloc:
"Hej,

Som sagt kan vi inte ansvara för prestandan om du själv eller en låssmed monterar ett Yale Doorman.
Risk finns att den utanpåliggande enheten sitter löst eller att det blir en glipa mellan denna enhet och dörrbladet.

Jag kan därför inte rekommendera att du byter till Yale Doorman på vår säkerhetsdörr men som jag sa, garanti och inbrottsklassning försvinner tyvärr vid byte av lås."
 
Ok, men jag fick intrycket att Yale själva gjorde en poäng av att det fanns en skillnad mellan Linus och Doorman?
 
J jockz0rz skrev:
Är det någon mer än jag som har problem att ansluta Yale Connect till sitt wifi?
Kan påbörja installationen i appen fram tills man valt wifi och skrivit in lösenord. Efter det när den säger att den ska ansluta till wifi så står den bara och tänker.
Enligt min router är den ansluten samt det går att ping:a den, men enligt appen har den misslyckats med att ansluta. Samt att den misslyckas med bluetooth till låset. Sen lysser den rött konstant och om man klickar på knappen blinkar den rött 7ggr.

Har gått igenom hela support.yalehome.com inget verkar funkar.
Har du satt upp låset redan via appen?
Först låset, sen hubben.. superlogiskt (y)
 
rotbackarn rotbackarn skrev:
Har du satt upp låset redan via appen?
Först låset, sen hubben.. superlogiskt (y)
Yes, låset har jag i appen och det funkar när jag är inom BT avstånd från låset. Men när jag ska lägga till Connect i appen så kommer jag förbi välja wifi sen står appen bara å laddar. Efter 2-3min då tänder den röda LED-lampa sig på den och inget mer händer.
 
H hars skrev:
Det här att de säger att Linus bara är för lägenheter, är det pga krav från försäkringsbolag? Doorman får inte plats på min ytterdörr pga höjden...
Yale Linus är certifierad som Mekatronikcylinder kl2A SSF3522 utgåva 2
Yale Doorman V2N är certifierad som Elektromekaniskt låshus kl2A SSF3522 utgåva 2
Så länge låshus och behör är certifierad/klassade för minst kl2A SSF3522 utgåva 2 så erhåller dom "samma" klassning.
Yale Doorman L3 är certifierad enligt kl3 SSF3522 utgåva 2
Äldre Yale Doorman V2N är kl3 SSF3522 utgåva 1, lås tillverkade efter 2020-06-26 uppfyller endast kl 2A då dom är enligt uppdaterade SSF3522 utgåva 2, de äldre och de nyare är exakt lika men i SSF3522 utgåva 2 ställs högre krav på kryptering vilket gör att det endast uppfyller kl2A.

Har jag rört till allt nu då det är lite rörigt med certifieringarna.
Ofta har försäkringsbolagen inte krav på låsning i högre klassningar så länge du inte har höga värden eller andra omständigheter som påverkar.

Att Daloc inte kan garantera klassning är för att dom inte testat dörrarna med Yale Doorman men med nya L3 som uppfyller kl3 så lär du uppfylla kraven som finns på låsningen men till vissa dörrar krävs MPL varianten.
 
  • Gilla
hars
  • Laddar…
J jockz0rz skrev:
Yes, låset har jag i appen och det funkar när jag är inom BT avstånd från låset. Men när jag ska lägga till Connect i appen så kommer jag förbi välja wifi sen står appen bara å laddar. Efter 2-3min då tänder den röda LED-lampa sig på den och inget mer händer.
Ok, då vet jag inte om jag fler tips annat att se till att hubben når låset via blåtand och du har 2.4 GHz WiFi - har för mig att den inte stödde 5 GHz.
 
Yale rekommenderar ju alkaliska batterier i sina lås pga den högre spänningen jämfört med NiMh. Tittade runt lite på batterier och hittade att det fanns även NiZn som ger en högre spänning 1.65v än NiMh 1.2v.

Vad har ni för tankar om det? Är det en dum idé att byta?

Nu kunde jag inte hitta historiken på mina lås men jag skulle uppskatta att jag byter batteri två gånger om året.
 
P Pontus_b skrev:
Installerade ett Yale Doorman med tillhörande Smart Hub nyligen och har ett par frågor.

1. När jag får notiser i telefonen så är klockstämpeln en timma fel, tittar jag i loggen i appen så stämmer dock tiden där. Någon som känner igen detta och vet var tiden i notisen kommer ifrån?

2. Tycker att låset är lite långsamt vid upplåsning. Det tar ca 3 sekunder efter att man lagt på tagg eller slagit in kod innan det låser upp. Är detta normalt?
Hej, hur gick det med problemen, hur löste sig problemet med slöa responsen?
1. Det här har nog med tidszonen att göra i dina konfigureringar.
2. mitt lås funkade bra i ungefär 1 år och nu börjar det också ta väldigt lång tid att öppna. Ibland så visar det rött för batteri, så ska ta och byta ut batterin för att se om det löser problemet.
 
Någon som köpt Linus. Ser att Bauhaus har på lager. Och har recension?
 
Köpt ett Linus idag iaf. Risken att den får ligga och mogna till sig lite innan jag hinner montera det. Typ allt händer/ska göras Förpackning av Linus Smart Lock köpt på Bauhaus, ligger på bord före montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i helgen
 
Någon som satt in en L3 än? Vi ska byta ytterdörr, och kommer skaffa ett Yale.
 
Jag har också problem med l3 hubben. Efter den hittat wifi hänger access appen sig.
Skrivit till Yale utan svar.
 
Har installerat mitt Yale Doorman L3 nu. Inte en helt stabil upplevelse tyvärr. Hade problem med att låsets bluetooth timade ut mitt i mjukvaruuppgraderingar så behöver göra diverse fabriksåterställningar. Lyckas inte få det att lira ihop med verisure alls ännu tyvärr (har connect igång också).

DÄREMOT: Ytterhandtaget kan jag för alla i världen inte trycka på. Tyvärr har inte Yale hunnit lägga upp en manual för låset heller utan det bästa dom har är deras video. Har säkerställt att fyrkantspinnen inte sticker ut mer än 20mm så det är inte det som är problem. Någon annan som haft detta problem? Handtaget på insidan klickade i hur smidigt somhelst.
Någon som vet hur man kan få av dessa handtag den dagen man vill fixa med låset?
 
F Finduskovik skrev:
Jag har också problem med l3 hubben. Efter den hittat wifi hänger access appen sig.
Skrivit till Yale utan svar.
Har som sagt samma problem. Jag har fått den att funka genom en ganska fullösning hade en gamla router som jag satte upp och gjorde ett nytt wifi. Så nu har jag min vanlig router med kabel till en gamal router och då fick jag den att ansluta till internet. Hoppas de kommer ny firemware till den som inte är så känsligt vad det är för router.

Får jag fråga vad du har för router?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.