Det intressanta är hur många kWh ni förbrukar. Priser varierar ju kraftigt, speciellt med rörligt pris.
Jag tycker inte 2.500/månad är speciellt hög energinota vintertid. Är den kostnade svettig bör ni kanske se över marginalerna, elpriset kommer inte att minska.


Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
 
  • Gilla
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
Hur är prisbilden för nätleverantörer, elöverföringskostnad och sånt i Norge? Det är ju inte bara elen som kostar här. Elöverföring, nätkostnad mm blir ju i princip lika stor kostnad som själva elen.
Dessutom moms/skatt.
Hur ser det ut i Norge?

Z Zodde skrev:
Norge, där jag bor har ordentligt lägre priser än Sverige, särskilt under sommaren med överfyllda vattenmagasin.
Här är det stenhård konkurrens mellan elbolagen och byter man leverantör får man ofta 2 månaders gratis ström (utan bindning) . Inget liknande i Sverige?

SEK/MWh
År - Månad Sverige 4 Oslo
20 - Dec 380,32 205,57
20 - Nov 353,49 47,49
20 - Oct 273,36 136,53
20 - Sep 370,91 99,41
20 - Aug 416,65 38,01
20 - Jul 237,06 14,63
20 - Jun 253,95 15,27
20 - May 149,08 76,48
20 - Apr 149,69 51,18
20 - Mar 172,51 87,16
20 - Feb 196,37 131,86
20 - Jan 278,22 259,62
 
  • Gilla
Matte60 och 1 till
  • Laddar…
Jag ä glad att vi håller kvar vid elpatronen, vi har räknat fram å åter å det ä billigast så
 
M Matte60 skrev:
varför har ni 25A säkring? blir billigare med mindre ..vi har 16A .funkar utmärkt på 2 personer
Svarade tidigare i tråden på det
 
  • Gilla
Matte60
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Hur är prisbilden för nätleverantörer, elöverföringskostnad och sånt i Norge? Det är ju inte bara elen som kostar här. Elöverföring, nätkostnad mm blir ju i princip lika stor kostnad som själva elen.
Dessutom moms/skatt.
Hur ser det ut i Norge?
Nettleien är hög 48ö/Kwh + fast 100kr i månaden inkl moms/skatt
 
Jeeezup vilken tråd! Kolla driftloggen på VP
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad :)

Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.

Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Räkningen visar avgiften för elnät och energiskatt. Resten upp till 2500 kr är elpriset, runt 48 öre/kWh. Hade gissat på en lite lägre årsförbrukning med tanke på husets storlek och värmepump.
 
Är det hela fastighetens elräkning, eller har ni uppdelat så dessa 2500 kr endast är för uppvärmning ?

Kör pellets själv här, men räkningen brukar ju ligga på 1800-2000kr utan bergvärmepump som vill ha ström
Det är nog bara ni gör en ny budget

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
 
Tja, jag bor i ett hus på 130kvm, ensam med 2 barn varannan vecka, dock en hel del datorutrustning igång.
Jag betalar typ 800kr i månaden för elen och typ det dubbla i nätavgifter = ~2400kr... och då har jag vattenburen värme som vedeldas och backas av elpatron samt luft-luft-vatten värmepump...
 
Tittade just på fakturan, har gjort av med 1253kwh i december. Bergvärme 114+114kvm källare, allt uppvärmt. 70 tals hus. 3 personer i hushållet. Det kanske är lågt? Första året med huset så dålig koll.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Skönt med subventionerad el! :crysmile:
Kostnaden var tydligen för låg för att faktureras så summan förs över till nästa månad ;)
 
Då kommer du inte gilla Januari månads räkning, kommer ligga på 2.5 gånger den kostnaden...
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
Herregud hjälp!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Hade Betydligt mer än det ”kallmånaderna” när vi satt in bergvärme (2-3 mån här) i vårt förra hus (115 m2 plus uppvärmd källare 115.. med lägre temp)..

.. innan vi satte in bergvärme.. hade vi 10000 kr en månad.. 14000 kr en månad (därför vi bytte)
 
  • Ledsen
Joakim Elfving
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Är väl inget konstigt, tragiskt däremot hur elmarknaden och försörjningen sköts av regeringen... :)
 
Glöm inte nätavgiften som bara blir högre och högre medan kostnaden för själva energin har varit sjunkande. Nätavgiften kommer ni aldrig ifrån eftersom den av förståeliga skäl är ett lokalt monopol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.