P pmd skrev:
Vattenfall är väl en av de största nätägarna i Sverige?
Helt rätt! 20% äger dom (staten) vilket implicit ger att 80% är EJ staligt (kommunalt+privat). I min värld är inte 20% största delen...
 
P
V videopac skrev:
Kärnkraftsenergi är bland det billigaste man kan få så jag förstår inte var de enorma kostnaderna skulle ligga.
Effektskatten gjorde nog sitt till för att hålla uppe priset på kärnkraftsel. Den lär ha varit ungefär en tredjedel av kostnaden för kärnkraftsel. Nu när bara hälften av de svenska reaktorerna är i drift så behövs väl inte effektskatten längre för att göra kärnkraft olönsam. :)
 
P
Z Zodde skrev:
Helt rätt! 20% äger dom (staten) vilket implicit ger att 80% är EJ staligt (kommunalt+privat). I min värld är inte 20% största delen...
Är det 20% av elproduktionen eller 20% av näten (i km?) eller är 20% av Sveriges elkunder anslutna till Vattenfalls nät?
 
  • Gilla
rikardw
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
Med samma logik kan man åka tåg gratis. Tåget går ju ändå även om inte jag betalar biljetten för aktuell resa......
Det är inte riktigt jämförbart. Jag tror nog att underhållsbehovet för elnätet inte är lika beroende på hur mycket ström som går genom det (men helt oberoende är det förstås inte) jämfört med hur underhållsbehovet för järnvägsnätet är beroende på hur många tåg som går på det.

Det är ju inte så att det färdas små vagnar i elnätet som fraktar elektroner.
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Dyrt ?? Hade varit glad om jag haft det per vecka !! Med 170 kvm och värmepump tycker iaf jag att det är helt ok , vi bor ju inte i Afrika !
 
P pmd skrev:
Är det 20% av elproduktionen eller 20% av näten (i km?) eller är 20% av Sveriges elkunder anslutna till Vattenfalls nät?
Siffrorna har nåra år på nacken men distribution 17,7 och elhandel 22 %
 
P
Tack! Det var faktiskt mindre än jag trodde när det gäller distribution. Elhandel är ungefär vad jag gissade.
 
P
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Bästa tipset att spara el är att sätta ner värmen i rum som ni sällan använder. Ta på varma kläder inne t.ex.leggings/långkalsonger och varma tröjor så kan ni sänka resten till 18 grader. Man måste inte ha sommarkläder på vintern eller medelhavsklimat inne. Vi talar om fyra månader av tolv som det är riktigt kallt och dyrt med elen.
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är inte riktigt jämförbart. Jag tror nog att underhållsbehovet för elnätet inte är lika beroende på hur mycket ström som går genom det (men helt oberoende är det förstås inte) jämfört med hur underhållsbehovet för järnvägsnätet är beroende på hur många tåg som går på det.

Det är ju inte så att det färdas små vagnar i elnätet som fraktar elektroner.
Påverkas järvägsnätet om det är tomma tåg eller tåg med passagerare i? Tror väl inte det eller ...?:cool::cool:
 
P
Z Zodde skrev:
Påverkas järvägsnätet om det är tomma tåg eller tåg med passagerare i? Tror väl inte det eller ...?:cool::cool:
Nej, inte speciellt mycket. Hurså?
 
P pmd skrev:
Nej, inte speciellt mycket. Hurså?
Det var ett svar på ditt svar på ursprungsposten från Kane
"
K
Kane skrev:Med samma logik kan man åka tåg gratis. Tåget går ju ändå även om inte jag betalar biljetten för aktuell resa..
 
P
Ja, och jag påpekade att elnät och järnvägsnät inte är direkt jämförbara. Inlägg #277 tycks vara en invändning mot vad jag skrev i inlägg #272, men jag förstod alltså inte riktigt hur.

Höll du med mig, helt enkelt?
 
Min poäng var att har den som tillhandahåller tjänsten X en fast kostnad så debiteras det utifrån hur mycket man använder tjänsten och inte en fast kostnad per användare, thats all. Sorry om jag rörde till det...
 
K Kane skrev:
Effekthastighet.....:rofl:
Ja. Eller ännu bättre accelerationen av Joule.
 
Nissens
Z Zodde skrev:
Påverkas järvägsnätet om det är tomma tåg eller tåg med passagerare i? Tror väl inte det eller ...?:cool::cool:
På vilket sätt slits en kabel när det går ström i den?
Inte byter man tex ut elkablarna i ett hus för att det gått för mycket ström i dem?
Det borde vara samma sak med kablarna till huset som med dem i huset kan man tycka...
Det är en investering att bygga nätet, men det är en fast kostnad, och man borde kunna ha underhållet som en fast kostnad också. Nätet slits inte för att det går ström i det, sannolikt slits det mest av ålder och väder och vind. Det känns märkligt att kunderna betalar nätverksägaren en rörlig avgift...
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.