E etompau skrev:
Elområdesindelningen kan vi tacka våra danska vänner för. De anmälde Sverige till EU, ang. elprissättning/leveranser. Sverige fick då indela landet i 4 prisområde.

Sedan har katastrofen med Sydvästlänken orsakat kapacitetsbrist i överföringen till område 4.
Ang. bygget av denna förbindelse så borde journalisterna rota mer i detta. Årslånga förseningar och extra arbete med 500+ skarvförbindelser.

Som jag har tolkat det, så "vågade" inte Sv. Kraftnät beställa utrustning från ABB, utan valde att fördela flera stora beställningar på flera lev. för undvikande av ev. överklagande osv.
Offerten från Alstom var 170 miljoner billigare än ABB. Alstom räknade med att köpa tekniken från ABB men det fick dom inte. Alla stora elföretag vill komma över kundskapen som finns i Ludvika, det slutade med att Japanska HITACHI sommaren 2020 köpte ABB GRID (”och hela staden”) för ett antal miljarder.
Merkostnader har hittills varit mer än 5 miljarder kr
 
Redigerat:
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag skrev de flesta. Och kommunala bolag är ju också skattefinansierade.
De flesta nätbolöagen är INTE statliga, vad är det du inte fattar?
Och skull offentliga nätbolag vara gratis och finansieras med skattemedel mens de privata INTE skulle vara det utan lägga kostnaderna på sina kunder... ? Tycker du det låter vetiigt.? (EU hade nog också protesterat)
Vi lever inte på 80talet längre.
 
  • Gilla
  • Wow
reez och 2 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag skrev de flesta. Och kommunala bolag är ju också skattefinansierade.
Du menar kanske tvärtom? Kommunala bolag brukar lämna en avkastning till ägaren, dvs kommunen. Se tex på Skellefte Kraft som är en strålande affär för Skellefteå kommun.
 
Nicke Nyfiken
David-O David-O skrev:
Mitt svar var på påståendet att det modernaste lades ner.
(y)
Och mitt svar var ett påpekade om att åldern inte var anledningen till nedläggningen.
 
M Myckling skrev:
Du menar kanske tvärtom? Kommunala bolag brukar lämna en avkastning till ägaren, dvs kommunen. Se tex på Skellefte Kraft som är en strålande affär för Skellefteå kommun.
Vet inte hur han tänker,
"
A”Snabbe” skrev:
Staten äger de flesta stora kraftbolag "

Äger de nåt mer än Vattenfall så har jag missat det iallafall...
 
Nissens
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag skrev de flesta. Och kommunala bolag är ju också skattefinansierade.
Vilka bolag mer än Vattenfall ägs av staten?
Kommunala bolag är väl knappast skattefinansierade!
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Menar du att det är sjukt billigt eller sjukt dyrt??
2500 är väl ingenting för uppvärming på ett 170kvm hus
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Presentera gärna fakta gällande det påståendet. Barsebäcks stängdes när det gjorde pga politisk populism och att det låg i det mest tättbefolkade området av de svenska verken, vilket var en stor fördel för eldistributionen. Elen producerades där den behövdes.
Barsebäck 1 var inte ens i drift 25 år när det lades ned.
Finns ju att läsa lite överallt om man vill, tex tidningen "Ny Teknik" har haft lite artiklar om detta. Kärknkraft drar med sig enorma kostnader, och uranbrytning är inte direkt miljövänligt heller. Så det har inget med populism att göra, utan sanningen är att det inte längre är kostnadseffektivt. En annan "kul" grej är att de som äger verken (Vattenfall och Eon) bara är skadeståndsskyldiga upp till 13 miljarder, medans haveriet i Fukushima beräknas få en slutnota på 500 miljarder! Vem ska stå för resten om det smäller? Jo det blir staten, dvs vi skattebetalare.
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!

Kollade min förbrukning: December 2020: 1874 kWh. Då har vi ett mindre hus (130 kvm) och bergvärme. Vi håller ca 19-20 grader i huset. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, huset är inte exceptionellt isolerat. Räkningen i januari ca 1000 kr, men har inte kollat vilken period det gäller. Frågan för er är väl först om det är huset, förbrukningen eller elavtalet som ska ses över. Det låter ju lite högt.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Jag bor i en 160 m2 villa i norra Norrland och hade en förbrukning på ca 1300 kwh under december med bergvärme. Elöverföringen via vattenfall gick på ca 1300:- och strömmen via Tibber gick på 329: i december.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
TS lyser med sin frånvaro.

Vi fick också en elräkning på 2400kr för 1659 kWh. Ganska kall december för att va i Skåne och underbara EO4.
Har Luft/vatten från CTC, håller ca 22 grader inomhus 86+86 kvm. Element i källaren går för fulla spjäll.
Intressant, vi förbrukar ca 2 säckar pellet om dagen under December månad så jag skulle gissa på strax över en pall. En pall pellets kostar runt 2600 kr så det ligger ganska nära i pris. Man ska dock veta att även om jag meckat och haft mig med pannan så är jag inget proffs så den kanske inte är perfekt trimmad.

Vårt hus(115+115, Skåne) är vad man kallar högtemperaturs system d.v.s när det är 10 minus kan vi mycketväl putta ut upp mpt 60-70 grader till elementen i huset. Jag antar att det är just för att elementen är av enkelt slag som gör att det blir ett högtemperaturssystem, dags att byta element kanske.

Tanken är att sätta in en luft/vatten snart för att slippa slitet med pellet och panna men vi kommer troligen behöva byta lite element först.
.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S snowjim skrev:
Intressant, vi förbrukar ca 2 säckar pellet om dagen under December månad så jag skulle gissa på strax över en pall. En pall pellets kostar runt 2600 kr så det ligger ganska nära i pris. Man ska dock veta att även om jag meckat och haft mig med pannan så är jag inget proffs så den kanske inte är perfekt trimmad.

Vårt hus(115+115, Skåne) är vad man kallar högtemperaturs system d.v.s när det är 10 minus kan vi mycketväl putta ut upp mpt 60-70 grader till elementen i huset. Jag antar att det är just för att elementen är av enkelt slag som gör att det blir ett högtemperaturssystem, dags att byta element kanske.

Tanken är att sätta in en luft/vatten snart för att slippa slitet med pellet och panna men vi kommer troligen behöva byta lite element först.
.
Det har ett värde att slippa hålla på o kånka pelletssäckar också... Bergvärme är inte dumt. :)
Har 180 kvm + 70 kvm garage, drar ca 13000 kWh per år på två vuxna. Byggt 2004.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad :)

Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.

Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?

Hur fick du fram den summan? 2500/1836=1,36 kr/kWh
 
Nissens Nissens skrev:
Men var bor du som har så många soltimmar när man behöver elen som mest?
Solcellsbatteri! 50% "Rea" på det nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.