JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
vi blir pungslagna pga Elområdesindelningen som någon hittat på för att straffa oss som bor i södra Sverige.
Jag kan trösta dig med att de flesta andra varor är dyrare i norra delarna av landet än i söder. Det gäller bensin/diesel, mat etc. Det motiveras med längre transporter för att få varorna till butik. Och då känns det rätt rimligt att det omvända gäller el som produceras i norr och transporteras till söder. Områdena är nog mer tänkt som en lättnad för norr utifrån ett kallare klimat och inte en bestraffning av söder. Men om du vill förbruka lite mindre energi så kan du ta på dig en offerkofta så du slipper frysa. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
FritzFram och 33 till
  • Laddar…
Cheesen
M Markarbetaren skrev:
Jag har nu fått ned pulsen efter att ha skrattat i 5 minuter, förlåt TS!
Påminner lite om en arbetskamrat jag hade för 30 år sedan som köpte sin första bil. Efter nån vecka fick han soppatorsk och kunde inte förstå hur det kunde ske. Bilhandlaren hade inte sagt något om att tanka, han sa ju "det är bara att tuta och köra":rofl:
Jag har haft en kollega som fick oss att hicka till.. vi satt och talade bolån och räntor på fikarasten och då när dom flesta hade konstaterat att vi då hade runt 3-4,5 % i ränta så kläcker han ur sig att han har 18%.... (Han hade pyntat huset med Amex-kortet:love:)
Nu var det lyckligtvis inte det dyraste huset på kullen... men boräntan var det nog
 
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
katho75 och 28 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ni får väl plantera fler vindkraftverk i Skåne så ni hamnar på ett överskott så ni slipper importera el :p

Jag har faktiskt ingen aning om det är därför men gissar i alla fall att det är motivationen till varför söder betalar mer.
Tyvärr blåser det oftast inte så mycket när det är riktigt kallt i Skåne. När Barsebäck stängdes uppstod ju brist på överföringskapacitet från norr, det skulle avhjälpas med Sydvästlänken. Igångsättningen av länken skulle skett för 5 år sedan, men nu läste jag precis att driftsättningen skjuts fram för 20 gången. Anläggningen har väl kostat 7-8 miljarder. Det är märkligt att det skrivs så lite om detta misslyckande!
 
  • Gilla
EvertL och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren

Vår hamnade på 3700 tror jag, dock så kör vi halva huset på el nu under renoveringen så blir ju lite dyrare. Men legat mellan 17-18 000 kWh/år innan, men tror vi har maxat med ~4500 kr någon gång under åren vi bott här.
 
  • Haha
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag kan trösta dig med att de flesta andra varor är dyrare i norra delarna av landet än i söder. Det gäller bensin/diesel, mat etc. Det motiveras med längre transporter för att få varorna till butik. Och då känns det rätt rimligt att det omvända gäller el som produceras i norr och transporteras till söder. Områdena är nog mer tänkt som en lättnad för norr utifrån ett kallare klimat och inte en bestraffning av söder. Men om du vill förbruka lite mindre energi så kan du ta på dig en offerkofta så du slipper frysa. ;)
Moget.
 
hlph hlph skrev:
Tyvärr blåser det oftast inte så mycket när det är riktigt kallt i Skåne. När Barsebäck stängdes uppstod ju brist på överföringskapacitet från norr, det skulle avhjälpas med Sydvästlänken. Igångsättningen av länken skulle skett för 5 år sedan, men nu läste jag precis att driftsättningen skjuts fram för 20 gången. Anläggningen har väl kostat 7-8 miljarder. Det är märkligt att det skrivs så lite om detta misslyckande!
hlph hlph skrev:
Tyvärr blåser det oftast inte så mycket när det är riktigt kallt i Skåne. När Barsebäck stängdes uppstod ju brist på överföringskapacitet från norr, det skulle avhjälpas med Sydvästlänken. Igångsättningen av länken skulle skett för 5 år sedan, men nu läste jag precis att driftsättningen skjuts fram för 20 gången. Anläggningen har väl kostat 7-8 miljarder. Det är märkligt att det skrivs så lite om detta misslyckande!
Oacceptabelt är ordet.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad :)

Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.

Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
16.000 kWh på ett 170 kvm stort hus med bergvärme är helt OK, t.o.m. på den låga sidan skulle jag säga... Vi (i Stockholm) har en kåk på drygt 240 kvm och ligger på 28.000 kWh per år men då med poolvärme på sommaren och två elbilar men räknar man bort det ligger vi väl ungefär på samma förbrukning som ni om man räknar per kvm...

I huset betalar du både uppvärmning och varmvatten själv, i lägenheten var det lampor och TV'n som drog ström (typ).

Det lönar sig inte mycket att försöka "spara" el på belysning och hushållsapparater men har ni eldriven golvvärme i badrum kan man tjäna en hundralapp eller två om man stänger av den per månad.
Att ta korta kalla dushar sparar också någon krona kanske...

Och som någon annan här skrev, sophämtning, vatten och avlopp kostar också en slant när väl den fakturan kommer...
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Förutom den lilla detaljen att det var utjänt och skulle kosta 45 miljarder att renovera....
Presentera gärna fakta gällande det påståendet. Barsebäcks stängdes när det gjorde pga politisk populism och att det låg i det mest tättbefolkade området av de svenska verken, vilket var en stor fördel för eldistributionen. Elen producerades där den behövdes.
Barsebäck 1 var inte ens i drift 25 år när det lades ned.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fsund och 23 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
F fac skrev:
Jag kollade nyss och jag har också rörlig elnätsavg och betalar

Dock brukar inte just elpriset vara det dyra. Utan alla andra kostnader som de lägger till :(
Gör som jag: stäng av tillsatsen till vp och lev med att det blir kallare när det är kallt...2500 för en vintermånad är ändå inget chockerande...helt vanligt skulle jag säga...
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Presentera gärna fakta gällande det påståendet. Barsebäcks stängdes när det gjorde pga politisk populism och att det låg i det mest tättbefolkade området av de svenska verken, vilket var en stor fördel för eldistributionen. Elen producerades där den behövdes.
Barsebäck 1 var inte ens i drift 25 år när det lades ned.
Exakt. Min kusin jobbade där som brandman och en granne i driften. Total katastrof att lägga ner det modernaste verket, och nu lider vi fortfarande i sviterna av detta extremt korkade beslut.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fsund och 14 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Man sätter undan pengar på sommarhalvåret för att betala elen på vintern.

Tycker ni det är mycket så får ni fundera på vad ni kan göra för att minska elförbrukningen. Majoriteten av kostnaden går till elnätet, vi blir pungslagna pga Elområdesindelningen som någon hittat på för att straffa oss som bor i södra Sverige.
Straffa vet jag inte, det är vi som får landskapen förstörda och inget betalt för det.

Mvh
En invånare i Sveriges sista koloni.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Straffa vet jag inte, det är vi som får landskapen förstörda och inget betalt för det.

Mvh
En invånare i Sveriges sista koloni.

Int norrland iaf?

Norrland har ju alltid varit en del av Sverige. TIll skillnad från Skåne och göteborg :)
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Int norrland iaf?

Norrland har ju alltid varit en del av Sverige. TIll skillnad från Skåne och göteborg :)
Ockupationen av Västerbotten? :cool: Men nu är det väldigt OT!
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Exakt. Min kusin jobbade där som brandman och en granne i driften. Total katastrof att lägga ner det modernaste verket, och nu lider vi fortfarande i sviterna av detta extremt korkade beslut.
Av Sveriges 12 reaktorer var endast Oskarshamn 1 äldre (1972=3år)...
 
2500kr i elräkning jag önskar att jag hade haft den månads kostnaden i föra huset låg vi på runt 5000kr i månaden kallaste månaderna
 
  • Gilla
RanSan23
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.