T Tbr53 skrev:
Den produkt jag fick av en av dom stora färgleverantörerna vågar jag inte svara på vad det va....jag vet att vissa tillverkare säljer mögelmedel löst för dom får inte bland i färgen mer än bara lite grann. Jag tror att jag tillsatte ½ dl till 10 liter. Det är lite olika medel beroende på färgtyp olja eller vatten.
Hittade denna på en gammal byggahus sida
https://www.hus.se/forum/t1033.html
H Harlin skrev:
Ca 2,5 ml koncentrat per liter färg. Brukar ibland hälla en skvätt i utomhusolja också.

Har köpt bensalklorid på företaget i länken nedan... kanske bättre priser... Inga mossa på taket efter 5 år

[länk]



Ja, jag tror det är ungefär samma. Finns lite info på följande länk. Inte en vacker sida, men medlet funkar utmärkt. [länk]
 
  • Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
boracol baseras på borax ett salt av grundämnet bor. himla effektivt men ”leder till cellförändringar”. inte undra på att svartmöglet dör. Gick på 90 talet att köpa som pulver för 100 kr kilot. Ett kilo spädes till 1000 liter.
 
O oscarcarserud skrev:
boracol baseras på borax ett salt av grundämnet bor. himla effektivt men ”leder till cellförändringar”. inte undra på att svartmöglet dör. Gick på 90 talet att köpa som pulver för 100 kr kilot. Ett kilo spädes till 1000 liter.
Nya formuleringen av Boracol inom EU är inte längre baserad på borsyra/borax, då detta är förbjudet som ytbehandling av fasader. Fortfarande tillåtet som brandskyddande impregnering, träullsisolering innehåller ofta en högst väsentlig halt (35% w/w?). Orsaken till förbudet är lite oklart, men är vattenlösligt så urlakas till naturen om det används på fasader. Borsyra används bl.a som konserveringsmedel i linsvätska, och som örondroppe i 3% koncentration, mot bakterie/svampinfektion i hörselgången hos människa. Ingår i de flesta veterinärberedningar av örondroppar mot hörselgångsinflammation. Så väldigt farligt för människa kan det inte vara :)
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Vi har samma problem med altan och hemsnickrat utbord som behandlats m sioox enligt instruktioner, inom ett år efter helt beväxt med svartmögel. Försökt reklamera men sioox hävdar att de inte har några garantier mot mögelpåväxt, rekommenderar bara jape prickfri. Behandlade med detta i somras, nu rejält m mögel igen. Hur uppnå något bättre och mer bestående resultat nu? Inte värt mögeltvätt varje år. Gillar den grånade tonen men inget annat med sioox. Måste slipas ner eller räcker med ordentlig tvätt innan annan behandling? Tips på annat alt än olja?
 
  • Träplankor på altan med svartmögel och grånad ton efter behandling med sioox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Husbyggarresan Husbyggarresan skrev:
Sioox behandlad panel (Naturpanel från Karl Hedin) panelen har suttit 1,5-2 år. Ser för jävligt ut och nu säger de att vi ska tvätta panelen och att det är en naturlig del av processen. Vilket jävla skitsnack.
Alla borde gå till Arn och fackpress så de inte säljer en bräda till med denna skitprodukt med vilseledande reklam
Jag tycker omålad panel inte ser bra ut. Det är bara fint första halvåret. Sen liknar det misär och getto nästan undantagslöst. Det är vanligt i slumområden utomlands pga brist på pengar till målarfärg men har nu blivit mode på olika håll i välbärgade områden.
Mycket snyggare med färgsatta hus.

Det går väl rädda situationen genom att tvätta, grundolja och måla med färg?
 
Redigerat:
  • Gilla
Filbert och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
N nybyggarn3 skrev:
Vilket elände:( Man undrar ju vad produkten har för syfte när det blir så där?
Som alla andra produkter, tjäna pengar åt företaget som tillverkar och marknadsför produkten. För närvarande är det ju väldigt lättsålt med allt som sägs vara "miljövänligt" i någon form, så det är klart en mängd företag hoppar på det tåget; Det finns pengar att tjäna. Alldeles oavsett om produkten är beprövad eller fungerar alls som utlovat. Organowood är väl ett annat bra exempel.
 
  • Gilla
Tomas Nilsson
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej, tänkte bara fråga vad du har för trädäck? Själv har har jag vanlig imp trall. Jag fick tipset att bara skura det med grön såpa en gång om året. Tror det var tall-såpa. Men linoljesåpa kanske är bättre? Mvh Fredrik
Ja! Linoljesåpa återfettar medan tallolja torkar ur. Jag brukar göra såhär beroende på skick: tvätta däcket med ättika för att döda mögel och alger. Bäst är att spruta på och låta sitta ett par dagar i stark sol. Sen sköljer man. Ibland får man även skrubba rejält.... Sen fuktar jag en bit i taget och gnuggar in outspädd linoljesåpa med borste. Detta kan man göra flera gånger om däcket är väldigt torrt och gammalt.
 
Det finns överfettad såpa från tall som återfettar också. Har själv kört vanlig grönsåpa i tio år och trallen ser så där grå och fin ut. Inga problem med uttorkning eller liknande. En flaska för 20kr räcker till 80kvm trall.
 
T Tompafix skrev:
Det finns överfettad såpa från tall som återfettar också. Har själv kört vanlig grönsåpa i tio år och trallen ser så där grå och fin ut. Inga problem med uttorkning eller liknande. En flaska för 20kr räcker till 80kvm trall.
Vanlig grönsåpa är INTE överfettad dock. Men bra att däcket ser bra ut! Läs gärna mer här, jag vet vad jag väljer.. Linoljesåpa är lite dyrare men inte i närheten så dyrt som Sioo...

https://www.byggfabriken.com/bloggen/linsapa-vs-sapa-vad-ar-grejen/
 
Slår ett slag för gammal beprövad järnvitriol. Ett paket för en hundring räcker en evighet :)
 
  • Gilla
BGA och 3 till
  • Laddar…
B bingoberra skrev:
Slår ett slag för gammal beprövad järnvitriol. Ett paket för en hundring räcker en evighet :)
Instämmer helt. Min fasad är två år gammal och inte en mögelfläck. Åtminstone inte som syns.
 
  • Gilla
Piranboll och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Instämmer helt. Min fasad är två år gammal och inte en mögelfläck. Åtminstone inte som syns.
Samma här, inte en fläck :cool:(y)
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Hej, har haft samma problem med Sioo. Behandlade alla altaner i somras med Demidekk Terasslasyr. Endast en strykning och blev riktigt bra. Värt att rekommenderas.
 
optimum
Funderade ett kort tag på att behandla min nya altan med Siox. Vi ville ha en gråaktig ton på trallen.
Valde inte Siox utan Jotun terrasslasyr istället och är glad att vi gjorde så när jag läser om problemen här i tråden.

Siox, dyr soppa som anses miljövänlig men knappast miljövänlig om det behövs kemikalier för att tvätta bort påväxt.
 
F fredand44 skrev:
Hej, tänkte bara fråga vad du har för trädäck? Själv har har jag vanlig imp trall. Jag fick tipset att bara skura det med grön såpa en gång om året. Tror det var tall-såpa. Men linoljesåpa kanske är bättre? Mvh Fredrik
Jag har såpat min altan med grönsåpa sen den byggdes 2012. 2019 blev det ingen tvätt öht av olika skäl och när jag gick på 2020 så använde jag ogräsättika och linoljesåpa. Alltså, grönsåpa är bra, men linoljesåpa var massa bättre. Även ogräsättikan som jag rollade på (knappt 1 dunk till 25 kvm, rikligt utsmetat) var många gånger bättre än nån algfri produkt jag tidigare använt. Rolla på, vänta några dagar och låt väder o vind sköta sitt.. Sen skura med såpan. 1 dl såpa till 10 liter kallt vatten för rengöring och det var suveränt att använda! Sen hade jag 3 dl/10 lit för insåpning. Grymt nöjd!
 
  • Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.