Tjena,

Hur tar jag reda på om detta är grundvatten eller smältvatten från snö?
Är det bara att få bort det, vänta och se vad som händer?

Djupet är nu ca 80cm, jag behöver nämligen komma ner 40cm till. Går annars förträffligt bra att gräva. Slipper gymmet iaf. ️
 
  • Grävd grop i trädgård med vattenansamling, omgiven av gräs täckt med snö och frost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort vattnet och se om det tränger in nytt vatten är väl enklaste sättet. Ser ut att vara mest sand så jag tycker att det borde sjunka undan om det inte är grundvatten.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ta bort vattnet och se om det tränger in nytt vatten är väl enklaste sättet. Ser ut att vara mest sand så jag tycker att det borde sjunka undan om det inte är grundvatten.
Yes, får bli kvällsgöra idag. Tycker det är lite skumt för bara 2-3 meter därifrån har jag tidigare grävt ner och planterat ett träd, men då såg man inget vatten..Typ samma djup. Likadant, när vi grävde för fiber. Då var det inga tendenser till vatten i kanalen.

Kan man se tydligt på jordlagrena var grundvattennivån är?
 
Jordlager.
 
  • Grävd grop som visar olika jordlager och en vattenpöl i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
whak
  • Laddar…
I väntan på bättre tider och ev. planering för att lösa detta.
Här kommer några nybörjarfrågor.

1. Dräneringsbrunn, sätter man den i liv med marknivå men botten under själva botten på gropen man grävt? Dvs. OM gropen ska vara 120 cm djup. Då sätter man dräneringsbrunn på ca 180 cm djup?

2. Utlopp från dräneringsbrunn, kan den dras till en stenkista/dagvattenkassett längre bort på tomten eller hur löser man det?
Har läst vissa som kopplar på befintlig dräneringsbrunn eller dagvatten men jag har inte sett någon verklig bild på hur man gör det momentet rent krasst. Om jag ens har en dräneringsbrunn på tomten, hur letar man upp en sån?

3. Är det ens lönt att försöka hantera dagvatten lokalt i gropen eller ska man nöja sig med det och att poolen hamnar ovan mark högre upp än man tänkt från början?

4. Kan man pumpa ut via dräneringsbrunn till ett dike i snslu

Kolla gärna bifogad bild. Hur gör man? Måste man ha tillstånd för att göra "åverkan" på dagvattennivån på sin tomt generellt sett?

5. Hur gör dom som bygger källare tänker jag på spontant? Det måste ju hantera dagvattennivån också tänker jag?
 
  • Schematisk bild av dräneringssystem för pool med stenkista, dräneringsbrunn och pump, grundvattennivå markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E EasyCash skrev:
I väntan på bättre tider och ev. planering för att lösa detta.
Här kommer några nybörjarfrågor.

1. Dräneringsbrunn, sätter man den i liv med marknivå men botten under själva botten på gropen man grävt? Dvs. OM gropen ska vara 120 cm djup. Då sätter man dräneringsbrunn på ca 180 cm djup?

2. Utlopp från dräneringsbrunn, kan den dras till en stenkista/dagvattenkassett längre bort på tomten eller hur löser man det?
Har läst vissa som kopplar på befintlig dräneringsbrunn eller dagvatten men jag har inte sett någon verklig bild på hur man gör det momentet rent krasst. Om jag ens har en dräneringsbrunn på tomten, hur letar man upp en sån?

3. Är det ens lönt att försöka hantera dagvatten lokalt i gropen eller ska man nöja sig med det och att poolen hamnar ovan mark högre upp än man tänkt från början?

4. Kan man pumpa ut via dräneringsbrunn till ett dike i snslu

Kolla gärna bifogad bild. Hur gör man? Måste man ha tillstånd för att göra "åverkan" på dagvattennivån på sin tomt generellt sett?

5. Hur gör dom som bygger källare tänker jag på spontant? Det måste ju hantera dagvattennivån också tänker jag?
jag hade gjort så här
1. Dränerings slang runt poolen ner till en pumpgrop typ 50cm under poolens slang.
Kommer det vatten ner så startar pumpen med nivåvippa till en slang ut nån stans där du kan
Stuprörs anslutning i marken eller ut som du skrev i ett dike(4)
 
wrang wrang skrev:
jag hade gjort så här
1. Dränerings slang runt poolen ner till en pumpgrop typ 50cm under poolens slang.
Kommer det vatten ner så startar pumpen med nivåvippa till en slang ut nån stans där du kan
Stuprörs anslutning i marken eller ut som du skrev i ett dike(4)
Stuprörsanslutning i marken, intressant. Så hela utloppet från dräneringsbrunn ska gå under marken och kan skarvas på en stuprörsanslutning i närheten? Hur skarvar man på en sån?
 
Är det ett nytt hus så ligger det vanlig dränering slang som man kan skarva typ Svart dräneringsrör med en T-koppling för anslutning av pumpgropssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det betongrör i marken kan man borra ner och Stoppa in rör från pumpgropen in i.
Se bara till att röret från pumpgrop är högre än dränerings slangen så det inte rinner bakvägen när det regnar
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Från pumpgrop hade jag dragit PEM slang till dit som vattnet ska ut till dike/dränering
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
Från pumpgrop hade jag dragit PEM slang till dit som vattnet ska ut till dike/dränering
Schysst, det är såna här detaljer som man saknar i alla instruktioner jag hittat hittills... Har ett närliggande stuprör vid garaget. Ska provgräva lite där och se vad jag hittar. Tack!
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Förresten, ni som kanske gjort detta förut.
Innebär inte det att pumpen alltid kommer gå under vinterhalvåret när dagvattnet står högt?

Det känns som att försöka åtgärda detta är som att tömma ett badkar som hela tiden fylls på?

Eller tänker jag fel?

Alternativet är ju att poolen ovankant hamnar ca 70cm över befintlig trall och att man bygger en trappa runt. :thinking:
 
wrang wrang skrev:
Från pumpgrop hade jag dragit PEM slang till dit som vattnet ska ut till dike/dränering
Förresten, måste PEM slangen grävas ner eller kan den gå längs med exempelvis en garagevägg och sedan skarvas på stupröret ca 10cm ovan mark?

Det vore (y) om det gick
 
Finns det någon här inne som kan svara på en fråga kring markarbete?

Jag ska bygga upp poolgrunden enligt följande, nerifrån och upp:

Markduk, hela vägen upp till marknivå
Dräneringsrör
Makadam 8-16 (ca 15cm)
Markduk
Cellplast 50mm XPS 300.
Bottenmatta 5mm

Nu till frågan, 15 cm makadam. Menas det i alla instruktioner man läst på nätet färdigpaddad makadam eller bara utjämnad makadam?

Så jag vet hur mycket jag ska beställa, hålet kommer vara 6m i diameter i botten.
 
E EasyCash skrev:
Förresten, måste PEM slangen grävas ner eller kan den gå längs med exempelvis en garagevägg och sedan skarvas på stupröret ca 10cm ovan mark?

Det vore (y) om det gick
Ser inga problem med att ha den dold ovan mark. Bara den inte fryser med vatten i röret. Lite fall är bra så ev vatten kan rinna vidare



Hade valt packad makadam.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Status efter helgens grävning. (y)

15 kubik utgrävt.
ca. 20 kubik kvar.
 
  • Nygrävd grop i trädgård med avspärrningsband och en skyddad brunn i mitten.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.