Fairlane Fairlane skrev:
Fel slutsats tycker jag.
I detta fall var det vettigt med fast pris tycker jag, men om jag valt löpande ska jag inte betala för ställning och container om det inte nämns innan.
Skillnaden är att jag anser att företaget får ta smällen om du inte informerar, inte jag.

Om jag frågar vad det kostar och får svar timpris och materialkostnad så är det det jag ska betala. Skillnaden mellan löpande och fastpris ska ligga i att om det går fort så blir det billigare för mig som kund. Om något strular så att timmarna springer iväg så blir det dyrare för mig.
Om du anlitar en takläggare och ni kommer överens om ett takbyte på löpande räkning och ni kommer överens om X Kr/Tim och X % påslag på material och hantverkaren hyr ut ställning och beställer ut en Container utan att informera dig innan så kommer hantverkaren få problem om du inte vill betala.
Klättrar hantverkaren upp på ditt tak med stege och ramlar ner så får inte bara hantverkaren ont. Du får också problem.
Klättrar hantverkaren upp på taket och ringer dig för att få lov att beställa ut en Container till alla pannor och du säger nej får du också problem. Då ligger alla pannor på gräsmattan när du kommer hem.
Har ni inte kommit överens om att arbetstiden startar och stoppar när han passerar din grind stolpe så är risken stor att du även får betala arbetstid från hantverkarens firma och tillbaka igen.

Så mitt råd till dig. Fortsätt med fast pris eftersom du blev nöjd förra gången. Och tur för dig att råsponten inte var rutten så du råkade ut för en ÄTA.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men konsumenttjänstlagen innehåller ju inte den informationen som gör att lagen åsidosätts, eller vad menar du?
Kan du inte bara läsa innan du skriver. Tror dunkan hitta den som ljudbok också.;)
 
Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är det dessa svar du får när du kontaktar en hantverkare?
Då tycker jag synd om dig
Kan du utveckla ditt "resonemang" lite?

Staffan
 
Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Åh faan, det är där Staffans bil kommer in. Han har lejt in polacker och fått bilen som tack
Fel igen.
Det är firmabilen. Den transporterar polackerna till Sverige. 10 åt gången. :D

Staffan
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du ansökte alltså om ledighet för den timmen? Men då var det på eget initiativ, inte chefen som beordrade dig att sticka och handla kaka.
För tog du ledigt då i tron om att du inte är gniden, att du har mer pengar än företaget eller något åt det hållet så är du nog ganska ensam i världen om detta.

Det är en sak att inte vara gniden, en helt annan att inte bli trampad på som en dörrmatta.

Sak samma, vi får vidare med tråden.
Vi har arbetat i olika världar, ingen chef skulle beordrat mig något dylikt, vi hade talat om saken jag köpt på väg till jobbet. På arbetstid arbetade vi, inte åkte omkring på privata uppdrag. Om det saknades något material inhandlades det på väg hem el hämtades på firman dit el hem det skulle inga kunder betala för
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fel igen.
Det är firmabilen. Den transporterar polackerna till Sverige. 10 åt gången. :D

Staffan
Det är din firmabil så du smugglar in dem? Kallas även trafficing...:D:rofl::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
E
K kortis skrev:
Vi har arbetat i olika världar, ingen chef skulle beordrat mig något dylikt, vi hade talat om saken jag köpt på väg till jobbet. På arbetstid arbetade vi, inte åkte omkring på privata uppdrag. Om det saknades något material inhandlades det på väg hem el hämtades på firman dit el hem det skulle inga kunder betala för
Du har nog rätt i att vi levt på olika planeter.
Så du tänker att all arbetstid ska vara debiterbar och det är kollegornas ansvar att avtacka en blivande pensionär efter många års trogen tjänst.

Och så handlar du materialet på din fritid, hade jag varit din chef hade jag tolkat detta som att du är överbetald.

Har träffat en del som inte kan skilja på arbetstid respektive fritid, på bägge hållen.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Min arbetsgivare tar som sagt inte betalt per timme och skiter högaktningsfullt i om jag hänger här i en timme så länge jag levererar det värde mina klienter förväntar sig. Men så jag jag bara 50% förväntad beläggning också. Aja, mitt arbete finns det inget forum för där folk kan klaga, så jag har ingenstans att hänvisa dig.
Beckomberga trodde jag var nedlagt men du kanske tillhör inredningen:crysmile:
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är din firmabil så du smugglar in dem? Kallas även trafficing...:D:rofl::crysmile:
Visst. Hatverkarna i kupen och tjejerna i trunken.:D

Staffan
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Du behöver tänka på att timpris gäller per arbetare.

Så om du och byggaren kommit överens att ha 4 arbeterare på plats under en dag och du ringer receptionen och frågar efter timpris så behöver du multiplicera detta med 4.
Det är väl självklart?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Fairlane
QUOTE="Krille-72, post: 4050821, member: 405632"]Om du anlitar en takläggare och ni kommer överens om ett takbyte på löpande räkning och ni kommer överens om X Kr/Tim och X % påslag på material och hantverkaren hyr ut ställning och beställer ut en Container utan att informera dig innan så kommer hantverkaren få problem om du inte vill betala.
Klättrar hantverkaren upp på ditt tak med stege och ramlar ner så får inte bara hantverkaren ont. Du får också problem.
Klättrar hantverkaren upp på taket och ringer dig för att få lov att beställa ut en Container till alla pannor och du säger nej får du också problem. Då ligger alla pannor på gräsmattan när du kommer hem.
Har ni inte kommit överens om att arbetstiden startar och stoppar när han passerar din grind stolpe så är risken stor att du även får betala arbetstid från hantverkarens firma och tillbaka igen.

Så mitt råd till dig. Fortsätt med fast pris eftersom du blev nöjd förra gången. Och tur för dig att råsponten inte var rutten så du råkade ut för en ÄTA.[/QUOTE]
Nu har jag använt både löpande och fastpris.
Det ovan var bara ett exempel. De bytte delar av råsponten som var dålig och det ingick i priset.

Om vi struntar i mitt takbyte och vara tar ett helt fiktivt exempel.

Kalle ska byta tak på huset. Han får en offert från en firma som verkar vettig där de skriver vilket timpris de vill ha och vilket pris för de vill ha för materialet.
De skriver inget om ställning, inget om en container och inget om reseersättning.

Firman kommer, stället ut en container och bygger ställning. Sen byter de taket och river ställningen och kör bort containern.

En vecka senare kommer fakturan med timmar specade och pris för det, material specat med överenskommet pris. Utöver det så finns också en post för containerhyra, hyra av ställning och ersättning för resor.

Vad anser du att beställaren har skyldighet att betala?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
QUOTE="Krille-72, post: 4050821, member: 405632"]Om du anlitar en takläggare och ni kommer överens om ett takbyte på löpande räkning och ni kommer överens om X Kr/Tim och X % påslag på material och hantverkaren hyr ut ställning och beställer ut en Container utan att informera dig innan så kommer hantverkaren få problem om du inte vill betala.
Klättrar hantverkaren upp på ditt tak med stege och ramlar ner så får inte bara hantverkaren ont. Du får också problem.
Klättrar hantverkaren upp på taket och ringer dig för att få lov att beställa ut en Container till alla pannor och du säger nej får du också problem. Då ligger alla pannor på gräsmattan när du kommer hem.
Har ni inte kommit överens om att arbetstiden startar och stoppar när han passerar din grind stolpe så är risken stor att du även får betala arbetstid från hantverkarens firma och tillbaka igen.

Så mitt råd till dig. Fortsätt med fast pris eftersom du blev nöjd förra gången. Och tur för dig att råsponten inte var rutten så du råkade ut för en ÄTA.
Nu har jag använt både löpande och fastpris.
Det ovan var bara ett exempel. De bytte delar av råsponten som var dålig och det ingick i priset.

Om vi struntar i mitt takbyte och vara tar ett helt fiktivt exempel.

Kalle ska byta tak på huset. Han får en offert från en firma som verkar vettig där de skriver vilket timpris de vill ha och vilket pris för de vill ha för materialet.
De skriver inget om ställning, inget om en container och inget om reseersättning.

Firman kommer, stället ut en container och bygger ställning. Sen byter de taket och river ställningen och kör bort containern.

En vecka senare kommer fakturan med timmar specade och pris för det, material specat med överenskommet pris. Utöver det så finns också en post för containerhyra, hyra av ställning och ersättning för resor.

Vad anser du att beställaren har skyldighet att betala?[/QUOTE]
Alltid det som är avtalat. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag tagit upp exakt samma exempel som dig. Jag skrivet att ”Hantverkaren kommer få problem om du inte vill betala”.
Nu var ju mitt exempel hemma hos dig och ditt ett fiktivt exempel hos Kalle. Men jag tror att konsumenttjänstlagen gäller i båda fallen.;)
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du har nog rätt i att vi levt på olika planeter.
Så du tänker att all arbetstid ska vara debiterbar och det är kollegornas ansvar att avtacka en blivande pensionär efter många års trogen tjänst.

Och så handlar du materialet på din fritid, hade jag varit din chef hade jag tolkat detta som att du är överbetald.

Har träffat en del som inte kan skilja på arbetstid respektive fritid, på bägge hållen.
som sagt vi har arbetat i olika världar
 
https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/augusti/har-vi-ratt-att-ta-betalt-for-vara-resor/

Det är alltså hantverkarnas egen tidning som menar:

”När du arbetar mot konsument är det du som har bevisbördan för att du avtalat med kunden om att dina reskostnader ska ersättas. Det låter därför som att det kan bli svårt att få betalt för reskostnaderna i detta fall. Om du inte informerat kunden om att ytterligare kostnader kan tillkomma, som i detta fall i form av reskostnader, kan kunden få uppfattningen att resekostnader innefattas i timpriset och argumentera för det”
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Snart börjar ni väl argumentera för att jobbet inte ens behöver vara fackmannamässigt utfört. Uppenbarligen tycker hantverkarna i denna tråd att lagar inte behöver följas.

Jag är helt övertygad om att era seriösa kollegor inte håller med er.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.