Bara dyka upp och säga här ska det bytas elcentral. Kunden ba, ok du får en tuss!
 
D Derbyboy skrev:
Ja kund beskriver arbetet och du berättar om priset!

Känns den uppdelningen inte ok så får du snacka med lagstiftaren.

Du kanske vill bestämma vad kunden vill ha gjort också?
Ja eller så visar du som konsument att du inte är nöjd med svaret och ringer nån annan. Varför ska du dra in lagen för det där?
 
D Derbyboy skrev:
Bara dyka upp och säga här ska det bytas elcentral. Kunden ba, ok du får en tuss!
Har du sovit en blund sen den här tråden startade, du verkar vara lite uppe i varv. Lugn.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ja eller så visar du som konsument att du inte är nöjd med svaret och ringer nån annan. Varför ska du dra in lagen för det där?
Därför att lagen regler vad som är din skyldighet som hantverkare när det kommer till att upplysa mig om din prissättning.
 
....och om du inte gör det riskerar du att inte få betalt för dina extrakostnader.
 
D Derbyboy skrev:
Därför att lagen regler vad som är din skyldighet som hantverkare när det kommer till att upplysa mig om din prissättning.
Va? Ta om det där igen, men lugn.
 
Staffans2000
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ja fast nu lastar du över allt på hantverkaren, vi är ju inga mind readers. Fråga, så får du svar. Får du inget svar ring vidare till nästa.
Det behöver ni inte vara heller. Tankeläsare, alltså. Tala bara om vad det kostar, så är saken klar. Frågor på det?

Staffan
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det behöver ni inte vara heller. Tankeläsare, alltså. Tala bara om vad det kostar, så är saken klar. Frågor på det?

Staffan
Ja.
 
Du är hantverkare. Jag anlitar dig och är då konsument.

Jag berättar för dig vad jag vill att du ska göra. Du berättar för mig hur du debiterar inkl vilka eventuella extra kostnader som tillkommer.

Är vi överens så långt?

Är vi inte överens så får du vända dig till lagstiftaren. Det framgår nämligen av lagen (prisinformationslagen) att det är du som ska upplysa mig om hur du tänker debitera och för vad.

Oaktat lag så är det en rimlig tågordning. Jag vet ju inte om resersättning är inbakat i priset eller om du tex behöver hyra något verktyg.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
@lars80 du som hantverkare har en skyldighet att upplysa alla som anlitar dig om prissättning inkl. extrakostnader inkl hyra av tex en skylift.

Du behöver inte vara sur på mig för det. Du får ta ett snack med lagstiftaren.
Det räcker som regel att prisinformation finns i företagets marknadsföring tex i annons, i skriftliga uppdragsbeställningar eller på hemsida, då är den tillgänglig för dig som konsument. I övrigt kan jag bara se att det är nödvändigt att informera kunden om priser när denna uttryckligen begär detta eller i extrema fall om kunden visar tecken på gravt förståndshandikapp.
Dom flesta människor är inte så svåra som du är, dom begriper att företagare är vanliga människor som försöker försörja sig och att man kan prata med varandra. Annars finns ARN till hjälp.

Ett litet förtydligande angående prisinformationslagen "När det finns en annan lag som innehåller bestämmelser om prisinformation så gäller den lagen före prisinformationslagen."

Vad hette den där lagen jag tänker på, det va nåt med konsument tror jag hmm...[/QUOTE]
 
  • Gilla
  • Älska
Nps och 2 till
  • Laddar…
Finns säkert de som frågar, frågar om, frågar igen osv men det ska du bara vara tacksam över eftersom det är din skyldighet att upplysa konsumenten.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Finns säkert de som frågar, frågar om, frågar igen osv men det ska du bara vara tacksam över eftersom det är din skyldighet att upplysa konsumenten.
Får jag fråga, har du mycket problem i din kontakt med hantverkare?
 
Sittställning
D Derbyboy skrev:
Du är hantverkare. Jag anlitar dig och är då konsument.

Jag berättar för dig vad jag vill att du ska göra. Du berättar för mig hur du debiterar inkl vilka eventuella extra kostnader som tillkommer.

Är vi överens så långt?

Är vi inte överens så får du vända dig till lagstiftaren. Det framgår nämligen av lagen (prisinformationslagen) att det är du som ska upplysa mig om hur du tänker debitera och för vad.

Oaktat lag så är det en rimlig tågordning. Jag vet ju inte om resersättning är inbakat i priset eller om du tex behöver hyra något verktyg.

Derbyboy, jag gillar dig för du har vettiga saker att komma med.


High IQ move
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hantverkaren får nog svårt att vinna i domstol även om det inte finns ett skriftligt avtal.

Det är ju hantverkaren som har bevisbördan för vad som är avtalat.

Mitt råd i all välmening till alla hantverkare är att skriva ner sin debiteringsmodell inkl. eventuella extrakostnader och presentera för kund i samband med avtalsslut. Då har ni i möjligaste mån säkerställt att få betalat.
Har du källa på det eller är det bara hittepå?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Det räcker som regel att prisinformation finns i företagets marknadsföring tex i annons, i skriftliga uppdragsbeställningar eller på hemsida, då är den tillgänglig för dig som konsument. I övrigt kan jag bara se att det är nödvändigt att informera kunden om priser när denna uttryckligen begär detta eller i extrema fall om kunden visar tecken på gravt förståndshandikapp.
Dom flesta människor är inte så svåra som du är, dom begriper att företagare är vanliga människor som försöker försörja sig och att man kan prata med varandra. Annars finns ARN till hjälp.

Ett litet förtydligande angående prisinformationslagen "När det finns en annan lag som innehåller bestämmelser om prisinformation så gäller den lagen före prisinformationslagen."

Vad hette den där lagen jag tänker på, det va nåt med konsument tror jag hmm...
[/QUOTE]


Du har fel ang prisinformationslagen.

Vilka bestämmelser i konsumenttjänstlagen innehåller regler om prisinformation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.