135 252 läst · 2 396 svar
135k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Ja eller så visar du som konsument att du inte är nöjd med svaret och ringer nån annan. Varför ska du dra in lagen för det där?D Derbyboy skrev:
Du är hantverkare. Jag anlitar dig och är då konsument.
Jag berättar för dig vad jag vill att du ska göra. Du berättar för mig hur du debiterar inkl vilka eventuella extra kostnader som tillkommer.
Är vi överens så långt?
Är vi inte överens så får du vända dig till lagstiftaren. Det framgår nämligen av lagen (prisinformationslagen) att det är du som ska upplysa mig om hur du tänker debitera och för vad.
Oaktat lag så är det en rimlig tågordning. Jag vet ju inte om resersättning är inbakat i priset eller om du tex behöver hyra något verktyg.
Jag berättar för dig vad jag vill att du ska göra. Du berättar för mig hur du debiterar inkl vilka eventuella extra kostnader som tillkommer.
Är vi överens så långt?
Är vi inte överens så får du vända dig till lagstiftaren. Det framgår nämligen av lagen (prisinformationslagen) att det är du som ska upplysa mig om hur du tänker debitera och för vad.
Oaktat lag så är det en rimlig tågordning. Jag vet ju inte om resersättning är inbakat i priset eller om du tex behöver hyra något verktyg.
Det räcker som regel att prisinformation finns i företagets marknadsföring tex i annons, i skriftliga uppdragsbeställningar eller på hemsida, då är den tillgänglig för dig som konsument. I övrigt kan jag bara se att det är nödvändigt att informera kunden om priser när denna uttryckligen begär detta eller i extrema fall om kunden visar tecken på gravt förståndshandikapp.D Derbyboy skrev:
Dom flesta människor är inte så svåra som du är, dom begriper att företagare är vanliga människor som försöker försörja sig och att man kan prata med varandra. Annars finns ARN till hjälp.
Ett litet förtydligande angående prisinformationslagen "När det finns en annan lag som innehåller bestämmelser om prisinformation så gäller den lagen före prisinformationslagen."
Vad hette den där lagen jag tänker på, det va nåt med konsument tror jag hmm...[/QUOTE]
D Derbyboy skrev:Du är hantverkare. Jag anlitar dig och är då konsument.
Jag berättar för dig vad jag vill att du ska göra. Du berättar för mig hur du debiterar inkl vilka eventuella extra kostnader som tillkommer.
Är vi överens så långt?
Är vi inte överens så får du vända dig till lagstiftaren. Det framgår nämligen av lagen (prisinformationslagen) att det är du som ska upplysa mig om hur du tänker debitera och för vad.
Oaktat lag så är det en rimlig tågordning. Jag vet ju inte om resersättning är inbakat i priset eller om du tex behöver hyra något verktyg.
Derbyboy, jag gillar dig för du har vettiga saker att komma med.
High IQ move
Har du källa på det eller är det bara hittepå?D Derbyboy skrev:Hantverkaren får nog svårt att vinna i domstol även om det inte finns ett skriftligt avtal.
Det är ju hantverkaren som har bevisbördan för vad som är avtalat.
Mitt råd i all välmening till alla hantverkare är att skriva ner sin debiteringsmodell inkl. eventuella extrakostnader och presentera för kund i samband med avtalsslut. Då har ni i möjligaste mån säkerställt att få betalat.
[/QUOTE]L lars80 skrev:Det räcker som regel att prisinformation finns i företagets marknadsföring tex i annons, i skriftliga uppdragsbeställningar eller på hemsida, då är den tillgänglig för dig som konsument. I övrigt kan jag bara se att det är nödvändigt att informera kunden om priser när denna uttryckligen begär detta eller i extrema fall om kunden visar tecken på gravt förståndshandikapp.
Dom flesta människor är inte så svåra som du är, dom begriper att företagare är vanliga människor som försöker försörja sig och att man kan prata med varandra. Annars finns ARN till hjälp.
Ett litet förtydligande angående prisinformationslagen "När det finns en annan lag som innehåller bestämmelser om prisinformation så gäller den lagen före prisinformationslagen."
Vad hette den där lagen jag tänker på, det va nåt med konsument tror jag hmm...
Du har fel ang prisinformationslagen.
Vilka bestämmelser i konsumenttjänstlagen innehåller regler om prisinformation?