Staffans2000
K kortis skrev:
hantverkarna fortsätter med dårars envishet att anklaga sina kunder för att vara dumma i huvudet och oärliga, det här måste tydligen regleras i lag så att det blir ordning på torpet.
Det behövs ingen lag. Det räcker gott att telefonen slutar ringa hos hantverkaren, samtidigt som räkningarna fortsätter att dimpa ner i brevlådan. Då skall du se att det blir annat ljud i själlan. Sund konkurens, kallas fenomenet!

Staffan
 
  • Gilla
Derbyboy och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Detta begär du från Skatteverket, det är något helt annat än det som diskuteras här.

Har sett detta argument komma fram flera gånger, denna bizarra jämförelse som jag ju egentligen inser enbart är avsedd att provocera. Så jag släpper det nu med följande kommentar.

Om du är på väg till jobbet kör du rimligen bilen på din fritid, det vore väl hemskt märkligt ifall din arbetsgivare skulle ersätta din fritid, nej?

Om chefen beordrar dig att köpa ett paket semlor till Bennys avtackning efter 50 år i trogen service skriver du upp detta som arbetstid, inte flexar du eller tar av din ridbanl för detta, nej?
Nä när vi skulle avtacka någon och jag gjorde nåt åkte el handlade så bjöd jag på det så jävla gniden var jag inte.
 
Sittställning
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur ska man veta vad skruven kostar?
Ringer du säger jag bara "Stick å brinn" och du är lämnad till ditt öde:rofl:
Haha nej det gör du inte för jag är faktiskt väldigt trevlig :)
Tja ja att vara hantverkare och prismedveten är en fördel.
 
P Pin skrev:
Ingen som tyckte det saknades något?

Nåväl när fakturan kommer är utöver det som framgått som svar på alla mina frågor ovanför detta till:

Lastpallar som fönstren fraktades på har en pant på 100 kr (plus moms). Jag kan iofs åka och panta dem och få tillbaka pengarna. Om jag hyr ett släp och kör 15 km enkel resa och gör det en vardag mellan kl 07 och 16.

Dessutom tillkom fler km och mer restid än vad jag uppfattat när jag fick svar på mina frågor om just det. Släpet som de körde till ÅVC med hyrde de på Circle K som ligger 15 km bort och inte på Preem som ligger 1 km bort (undar varför:thinking:). Trots att dessa på sin hemsida båda tar exakt samma pris i hyra. Dessutom hyrde de släpet 24 timmar och inte 4 timmar som jag trott gick åt för att hämta släpet köra hem till mig och lasta på skräpet och sedan köra till ÅVC och slänga för att slutligen returnera släpet på macken. Så brukar ju jag själv alltid göra när jag ska slänga på ÅVC.

Kan det tillkomma något mer på fakturan?
Dålig jämförelse. Hantverkarens tid är ju gratis eftersom stämpelklockan börjar och slutar vid tröskeln. Det var ju så hela den här tråden startade. Så att åka och hyra släp och kasta sopor är såklart gratis. Det är ju självklart. Du måste läst fel eller förstått fel när du pratade med hantverkaren.
 
  • Gilla
Gerhards
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det behövs ingen lag. Det räcker gott att telefonen slutar ringa hos hantverkaren, samtidigt som räkningarna fortsätter att dimpa ner i brevlådan. Då skall du se att det blir annat ljud i själlan. Sund konkurens, kallas fenomenet!

Staffan
snart är det väl fullt med polacker både elektriker o rörisar här när de på riktigt upptäcker guldgruvan. Och nej jag skulle tycka att det var förskräckligt
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Dålig jämförelse. Hantverkarens tid är ju gratis eftersom stämpelklockan börjar och slutar vid tröskeln. Det var ju så hela den här tråden startade. Så att åka och hyra släp och kasta sopor är såklart gratis. Det är ju självklart. Du måste läst fel eller förstått fel när du pratade med hantverkaren.
Så dumt av mig. Jag kanske ställde fel frågor också, som på något sätt gjorde att jag implicit accepterade onödiga kostnader som egentligen är gratis. Bäst inte fråga så mycket dumt nästa gång. Och självklart vet hantverkaren själv bäst var han hyr släpet och kompletterar material som saknas. Resorna och tiden är ju gratis. För honom. Nej inte gratis, de genererar till och med en liten marginal. Och vem vet kanske även kick-back då de närmsta platserna inte dög. Vad gör det om en karmskruv kostade mindre 10 km längre bort, och det tillkommer en timmes resa och km ersättning. Som sagt "gratis".

Fast tråden började väl med en fråga om det var OK att restid tillkommer utöver det enda som tidigare diskuterats mellan kund och leverantör, som visade sig vara tid "innanför tröskeln".
 
  • Gilla
Gerhards
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag har aldrig fått en Tim restid till o från mitt arbete betald under min 45år, men det är skillnad på lort o pannkaka
Inte jag heller. Däremot för alla resor i tjänsten. Vilket det ju handlar om här.
 
  • Gilla
Gerhards och 2 till
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Ingen som tyckte det saknades något?

Nåväl när fakturan kommer är utöver det som framgått som svar på alla mina frågor ovanför detta till:

Lastpallar som fönstren fraktades på har en pant på 100 kr (plus moms). Jag kan iofs åka och panta dem och få tillbaka pengarna. Om jag hyr ett släp och kör 15 km enkel resa och gör det en vardag mellan kl 07 och 16.

Dessutom tillkom fler km och mer restid än vad jag uppfattat när jag fick svar på mina frågor om just det. Släpet som de körde till ÅVC med hyrde de på Circle K som ligger 15 km bort och inte på Preem som ligger 1 km bort (undar varför:thinking:). Trots att dessa på sin hemsida båda tar exakt samma pris i hyra. Dessutom hyrde de släpet 24 timmar och inte 4 timmar som jag trott gick åt för att hämta släpet köra hem till mig och lasta på skräpet och sedan köra till ÅVC och slänga för att slutligen returnera släpet på macken. Så brukar ju jag själv alltid göra när jag ska slänga på ÅVC.

Kan det tillkomma något mer på fakturan?
Plåtarbete runt fönstren?
 
  • Gilla
Gerhards och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Har redan föreslagit en lösning tidigare i tråden. Alla hantverkare trycker priserna på sina tröjor så blir det lika tydligt som Taxi.
Det är en bra lösning tycker jag, även om det även då är lite sent. Om jag beställer ett större jobb så kommer man kanske redan ha kört ut material hem till mig innan arbetet påbörjas. Så gjorde man vid takbytet. Kommer sen takläggaren med en tröja där det finns med kostnader som inte nämnts, exempelvis hyra av container* så är det lite sent att avboka då.

I övrigt låter idén bra, men jag misstänker att en hel del firmor kommer få trycka upp en ny version rätt snabbt bär de inser att de glömde specificera kostnaden för restid. Lagom till den nya tröjan kommit så inser de att de glömde få med servicebilen. Några veckor senare måste de hyra ett specialverktyg och då lär de få beställa nya tröjor igen.


* för tydlighets skull, takläggarna hade med allt, ingen extra kostnad kom på fakturan och jag är supernöjd även med deras arbete.
 
  • Gilla
Gerhards
  • Laddar…
E
K kortis skrev:
Nä när vi skulle avtacka någon och jag gjorde nåt åkte el handlade så bjöd jag på det så jävla gniden var jag inte.
Du ansökte alltså om ledighet för den timmen? Men då var det på eget initiativ, inte chefen som beordrade dig att sticka och handla kaka.
För tog du ledigt då i tron om att du inte är gniden, att du har mer pengar än företaget eller något åt det hållet så är du nog ganska ensam i världen om detta.

Det är en sak att inte vara gniden, en helt annan att inte bli trampad på som en dörrmatta.

Sak samma, vi får vidare med tråden.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så dumt av mig. Jag kanske ställde fel frågor också, som på något sätt gjorde att jag implicit accepterade onödiga kostnader som egentligen är gratis. Bäst inte fråga så mycket dumt nästa gång. Och självklart vet hantverkaren själv bäst var han hyr släpet och kompletterar material som saknas. Resorna och tiden är ju gratis. För honom. Nej inte gratis, de genererar till och med en liten marginal. Och vem vet kanske även kick-back då de närmsta platserna inte dög. Vad gör det om en karmskruv kostade mindre 10 km längre bort, och det tillkommer en timmes resa och km ersättning. Som sagt "gratis".

Fast tråden började väl med en fråga om det var OK att restid tillkommer utöver det enda som tidigare diskuterats mellan kund och leverantör, som visade sig vara tid "innanför tröskeln".
”Fast tråden började väl med en fråga om det var OK att restid tillkommer utöver det enda som tidigare diskuterats mellan kund och leverantör, som visade sig vara tid "innanför tröskeln".”

Är du verkligen säker på det? Du kanske ska läsa sms:et mellan Ts och hantverkaren igen.
För det första så är det uppenbart att detta inte är Ts första kontakt med firman. Borde inte en fråga om priser ställas innan man gör en beställning? Är det på något sätt klarlagt att Ts inte fått den informationen när han beställde arbetet.
För det andra. Så frågar Ts. Vad vill du ha som tack för detta?
Hantverkaren svarar vad dom tar i Tim +moms och att han inte kan svara innan har sett förutsättningarna.

Nu börjar det bli spännande. Ts slår på stämpelklockan när hantverkaren kliver över tröskeln. Han frågar uppenbarligen inte vad hantverkaren vill ha som tack för detta igen. Innan arbetet startar. Inte heller hantverkaren verkar ta upp frågan. Arbetet startar och han är klar efter 2 Tim. Ts är glad och stoppar stämpelklockan och verifierade med hantverkaren att jobbet tagit 2 Tim.
Då säger hantverkaren att det ska vara 3 Tim då transport också ska inräknas.

Vad menar den otydliga hantverkaren med transport? Transport av vad? Väldigt otydligt. Kan det vara Servicebil? Sa han förresten transport? Han kanske sa tid i bilen? Eller sa han slänga sopor eller köpa material?
Nä, transport sa han. Och enligt TS ska en firma tydligt tala om att man tar betalt för transport också. För då hade Ts kunnat ringa en annan firma. En principsak enligt Ts.
För det är ju helt klart och tydligt i Sms:konversationen att arbetet börjar och slutar vid tröskeln. Självklart åker hantverkaren ut till kunden på sin fritid. Och självklart letar han parkering och bär upp och ner verktygen på sin fritid.
Snacka om oseriöst firma. Något för svarta listan kanske?

Jag tycker faktiskt att dom får skriva in detta i Socialtjänstlagen eller Hantverkarlagen eller vad den nu hette så det blir tydligt för alla. Alla hantverksarbeten i hela Sverige börjar och slutar vid tröskeln ska det stå. Då blir allt tydligt och bra.:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Gerhards och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du kanske ska börja med att läsa den här istället. [länk]

Eller socialtjänstlagen kanske skulle passa dig bättre.
Jag hade redan läst här: https://www.hallakonsument.se/lagar/prisinformationslagen/

Men tyvärr tar ju även den länken du postat höjd för att man som köpare ska förutsätta att hantverkare är bara lite dumma men framförallt väldigt lata. Och det är väl problemet? Vi konsumter vill inte har puckade, lata hantverkare, men vad gör man när inget annat finns att tillgå? Hade det funnits flitiga, hungriga hantverkare som var stolta över sin transparens hade de fått ta ordentligt mer betalt. Varför? För jag har inte tid med alla dessa oduglingar. Tyvärr är min erfarenhet att pris speglar kvalité särskilt väl i hantverkaryrket.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är en bra lösning tycker jag, även om det även då är lite sent. Om jag beställer ett större jobb så kommer man kanske redan ha kört ut material hem till mig innan arbetet påbörjas. Så gjorde man vid takbytet. Kommer sen takläggaren med en tröja där det finns med kostnader som inte nämnts, exempelvis hyra av container* så är det lite sent att avboka då.

I övrigt låter idén bra, men jag misstänker att en hel del firmor kommer få trycka upp en ny version rätt snabbt bär de inser att de glömde specificera kostnaden för restid. Lagom till den nya tröjan kommit så inser de att de glömde få med servicebilen. Några veckor senare måste de hyra ett specialverktyg och då lär de få beställa nya tröjor igen.


* för tydlighets skull, takläggarna hade med allt, ingen extra kostnad kom på fakturan och jag är supernöjd även med deras arbete.
Och takbytet körde du på löpande och frågade: Vad vill du ha som tack för detta via sms? När hantverkarna hörde av sig för att boka en tid för start?
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag hade redan läst här: [länk]

Men tyvärr tar ju även den länken du postat höjd för att man som köpare ska förutsätta att hantverkare är bara lite dumma men framförallt väldigt lata. Och det är väl problemet? Vi konsumter vill inte har puckade, lata hantverkare, men vad gör man när inget annat finns att tillgå? Hade det funnits flitiga, hungriga hantverkare som var stolta över sin transparens hade de fått ta ordentligt mer betalt. Varför? För jag har inte tid med alla dessa oduglingar. Tyvärr är min erfarenhet att pris speglar kvalité särskilt väl i hantverkaryrket.
Vi är dumma och väldigt lata. Men inte så dumma så vi läser prisinformationslagen och gnäller på den när det är Konsumenttjänstlagen som gäller när man anlitar hantverkare.
Man börjar nästa undra vad vi ska hitta på för namn till dig när lata puckade hantverkare förstår detta men inte du som verkar så påläst.
Men kanske blandade ihop allt med LPT lagen som du säkert är väl bevandrad med.:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Gerhards och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Och takbytet körde du på löpande och frågade: Vad vill du ha som tack för detta via sms? När hantverkarna hörde av sig för att boka en tid för start?
Nej, det var fast pris och man gick nog igenom varje steg med mig innan. Hade det varit löpande så är det stor risk att jag inte frågat om pris på ställning och container. Hade de då fakturerat mig för det så hade jag blivit förbannad. Hade jag sen ställt en fråga här så hade många garanterat skrivit saker som:

- "Klart du ska betala för ställningen, trodde du att de skulle flyga upp på taket?"
- "Klart du ska betala för containern, eller vill du köra bort skiten själv?"
- "Din snåla jävel, byt taket själv istället om det inte passar"

Allt för att jag inte vet alla dessa "självklara" saker...
 
  • Gilla
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.