Jag fick ett medel att blanda i färg från ett färgföretag för ett antal år sen. Det behövdes inte speciellt mycket till 10 liter färg, ca ½ dl. Efter 5 år fanns inte en svart prick på fasaden. Jag fick tyvärr inte reda på vad det va för något men det fungerade. Det va förmodligen mycket miljövänligare än att tvätta med en massa kemikalier varje år som man får direkt i marken. Inblandat i färg lakar det ut på kanske 10 år.
Annars vet jag att Boracol fungerar och används av färgfabrikanter. Finns för både inne och ute,
https://kemgrossisten.se/onlinebutik/saneringsvatska/boracol-special-detail
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Husbyggarresan Husbyggarresan skrev:
Sioox behandlad panel (Naturpanel från Karl Hedin) panelen har suttit 1,5-2 år. Ser för jävligt ut och nu säger de att vi ska tvätta panelen och att det är en naturlig del av processen. Vilket jävla skitsnack.
Alla borde gå till Arn och fackpress så de inte säljer en bräda till med denna skitprodukt med vilseledande reklam
jag följde behandlingen till punkt och pricka för de 10års garanti som de ger. Vårt har nu suttit i 6år och jag har inte de problem ni tar upp. Vi sålde huset i somras och nya ägarna är också nöjda med behandlingen som gör att man inte behöver behandla varje åt med olja. Jag oljade i början när ni byggde ny altan. Men trät blev aldrig mättat och vi hade jämt massa stickor som stod upp och skadade fötterna på barn och vuxna. Redan efter första behandlingen med sioo var det en märkbar skillnad. Efter andra gången såg jag att det fungerade. Vi har varit väldigt nöjd med behandlingen. Tråkigt att ni har haft problem.
 
  • Gilla
Tom-ten och 1 till
  • Laddar…
Har en altan som är behandlad med sio, den ligger på en skuggsida. Det är ofrånkomligt att det blir grönalger. Har testat att spruta på både boracol och grönfri. Funkar sådär och är dyra. Börjat använda vanlig ogräsättika som jag häller upp i ett målartråg och rollar på. Det luktar lite ättika några dagar men det gröna försvinner och håller sig hyfsat länge.
 
  • Gilla
petz
  • Laddar…
N Natkom skrev:
jag följde behandlingen till punkt och pricka för de 10års garanti som de ger. Vårt har nu suttit i 6år och jag har inte de problem ni tar upp. Vi sålde huset i somras och nya ägarna är också nöjda med behandlingen som gör att man inte behöver behandla varje åt med olja. Jag oljade i början när ni byggde ny altan. Men trät blev aldrig mättat och vi hade jämt massa stickor som stod upp och skadade fötterna på barn och vuxna. Redan efter första behandlingen med sioo var det en märkbar skillnad. Efter andra gången såg jag att det fungerade. Vi har varit väldigt nöjd med behandlingen. Tråkigt att ni har haft problem.
PS vi hade väster till öster stark sol på vår veranda. Solen nådde verandan vis 10 och gick ned vid 21/22 från april-sep/okt
 
  • Gilla
rådmottagare
  • Laddar…
N Natkom skrev:
jag följde behandlingen till punkt och pricka för de 10års garanti som de ger. Vårt har nu suttit i 6år och jag har inte de problem ni tar upp. Vi sålde huset i somras och nya ägarna är också nöjda med behandlingen som gör att man inte behöver behandla varje åt med olja. Jag oljade i början när ni byggde ny altan. Men trät blev aldrig mättat och vi hade jämt massa stickor som stod upp och skadade fötterna på barn och vuxna. Redan efter första behandlingen med sioo var det en märkbar skillnad. Efter andra gången såg jag att det fungerade. Vi har varit väldigt nöjd med behandlingen. Tråkigt att ni har haft problem.
Så du hade oljat ditt trä i flera år INNAN du behandlade med Sioo? Det blir ju en helt annan metod... Kanske fungerar bättre med ett grundskydd med olja först...
 
  • Gilla
  • Wow
droidekas och 2 till
  • Laddar…
Tomas Nilsson Tomas Nilsson skrev:
Det är helt uppenbart att SIOO helt saknar effekt mot mögel. Vi har i Knivsta två förskolor vars träpanel är behandlad med SIOOX. Helt täckta med svartmögel. Har försökt ta upp detta med företag som säljer produkten, Råd och Rön och Plånboken i Radio. Utan att få gehör. Företagets reklam är klart vilseledande och borde anmälas till konsumentverket.
Råd och Rön hade en kritisk artikel om denna produkt redan 2016.
 
  • Gilla
Fredrik Holmberg och 3 till
  • Laddar…
K Kaninjan skrev:
Usch så tråkigt, jag hade långtgående planer på att dra på detta på mitt trädäck men ändrade mig i sista minuten och körde linoljesåpa istället. Tack för varningen!
Hej, tänkte bara fråga vad du har för trädäck? Själv har har jag vanlig imp trall. Jag fick tipset att bara skura det med grön såpa en gång om året. Tror det var tall-såpa. Men linoljesåpa kanske är bättre? Mvh Fredrik
 
  • Gilla
BeAxGa
  • Laddar…
Husbyggarresan Husbyggarresan skrev:
Sioox behandlad panel (Naturpanel från Karl Hedin) panelen har suttit 1,5-2 år. Ser för jävligt ut och nu säger de att vi ska tvätta panelen och att det är en naturlig del av processen. Vilket jävla skitsnack.
Alla borde gå till Arn och fackpress så de inte säljer en bräda till med denna skitprodukt med vilseledande reklam
Använd INTE Sioo! Behandlade åren 2016-17 135 kvm.terrass i den Finska skärgården med Sioo enligt alla konstens regler.
Resultatet är fruktansvärt (Har 2018 skickat bilder på Byggahus.se)
Har kämpat sedan dess med tillverkaren i Sverige, samt firman som marknadsför Sioo i Finland. Nu våren 2021 har firman lovat komma ut till holmen för att avlägsna all Sioo, samt sätta en annan produkt, som jag själv får välja. Min fråga är: vilken produkt kan jag välja, lider av Reuma, är en äldre person (68), kan tvätta terrassen med lätt hand , evt också göra en lättare behandlig ifall det behövs, men inget hårt skrubbande.
Vore mycket tacksam för idéer!
(Ursprungligen valde jag Sioo, för jag var naiv och trodde på deras reklam- trodde också att det höga priset var en garanti för kvalitet)
Väntar på svar!
J Jehu skrev:
Mögeldesign? Shabby chic fasad? Har sett ännu värre.

Bensaltensid är mycket effektivt mot mögel, en snaps håller fasaden mögelfri rätt permanent (risken för påväxt är störst första tiden efter målning).
Husbyggarresan Husbyggarresan skrev:
Sioox behandlad panel (Naturpanel från Karl Hedin) panelen har suttit 1,5-2 år. Ser för jävligt ut och nu säger de att vi ska tvätta panelen och att det är en naturlig del av processen. Vilket jävla skitsnack.
Alla borde gå till Arn och fackpress så de inte säljer en bräda till med denna skitprodukt med vilseledande reklam
J Jonasolsen skrev:
Hej Janne

Vi ska sätta på panel på vårt nybygge snart och har beställt en limträpanel i gran och har planerat att behandla med vanlig Sioo panel skydd. Den ska monteras liggande, och med finsågad yta. vi har 6 cm takfot. Sioo har rekommenderat pigmenterat behandling. Hur ser huset i med pigmenterat behandling ut idag? Du nämnde att det fanns ett hus nära dig, som har pigmenterat Sioo.

vi fundera också på järn och tjärvitriol, men tycker dem blir aningen mörka.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Jag sällar mig till klago-kören. Behandlade min garage-dörr med sioox men får mögelproblem :(

Jag är glad att jag valde kebony som panel, där har jag inte sett några problem ännu i alla fall.
 
  • Trägarageport med synliga mögelfläckar på behandlad yta och en vägg av kebony-paneler till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BeAxGa
  • Laddar…
Mats-S
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Mycket intressant :)
Du menar att man kan blanda i det i vanlig vattenbaserad fasadfärg?
Hur mycket per liter?

Ser även att det finns på ebay.de till ett betydligt bättre pris :)
[länk]
Jag har de senaste 10 åren (-ish) blandat i bensaltensid i färg som jag målat utomhus. Är mycket nöjd och ingen mögelpåväxt i den färg som jag behandlat. Hellre måla sällan med lite extra gift i färgen, än att måla om ofta.

I en burk råkade jag blanda för mkt medel och då blev färgen grynig. Märks inte på en husfasad, men bättre då att blanda i rätt mängdv och slippa grynigheten.
https://allt-fraktfritt.se/pavaxt-algstopp-lavar-mogel-fulstopp-tvarstopp-svam/bensaltensid
 
  • Gilla
Tompa_A
  • Laddar…
Mats-S
H Harlin skrev:
Jag har de senaste 10 åren (-ish) blandat i bensaltensid i färg som jag målat utomhus. Är mycket nöjd och ingen mögelpåväxt i den färg som jag behandlat.
Tackar tackar för tipset, idag var en bra dag på forumet, har inte bara svarat på byggfrågor utan även fått ett supertips här :ok:

Hur mycket blandar du till 10 liter?

Är det här samma som man köper utspätt för att ta bort mossa på taket?
Det är ju svindyrt, så bra mycket billigare att köpa det här och blanda själv.
 
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Mycket intressant :)
Du menar att man kan blanda i det i vanlig vattenbaserad fasadfärg?
Hur mycket per liter?

Ser även att det finns på ebay.de till ett betydligt bättre pris :)
[länk]
Den produkt jag fick av en av dom stora färgleverantörerna vågar jag inte svara på vad det va....jag vet att vissa tillverkare säljer mögelmedel löst för dom får inte bland i färgen mer än bara lite grann. Jag tror att jag tillsatte ½ dl till 10 liter. Det är lite olika medel beroende på färgtyp olja eller vatten.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Tackar tackar för tipset, idag var en bra dag på forumet, har inte bara svarat på byggfrågor utan även fått ett supertips här :ok:

Hur mycket blandar du till 10 liter?
Ca 2,5 ml koncentrat per liter färg. Brukar ibland hälla en skvätt i utomhusolja också.

Mats-S Mats-S skrev:
Är det här samma som man köper utspätt för att ta bort mossa på taket?
Det är ju svindyrt, så bra mycket billigare att köpa det här och blanda själv.
Ja, jag tror det är ungefär samma. Finns lite info på följande länk. Inte en vacker sida, men medlet funkar utmärkt. https://bensalkonklorid.com/spara-enorma-pengar-pa-antimogel-och-algmedel/
 
  • Gilla
sommarglass
  • Laddar…
Vilket elände:( Man undrar ju vad produkten har för syfte när det blir så där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.