E
R Rkarlsson skrev:
Men är den svår?

Hantverkaren
Timpris 500 kr.
Restid 1 timme alternativt lagligt reskostnaden?
Övriga kostnader?
Materialkostnad.

Hur mer felsäkert skulle TS få det här ? Han är inte erfaren av att anlita hantverkare, lite serviceminded kan det väl bli utan att han ska bli kallad snål.
Ta min bror, han lämnar ju bara offerter, men han skriver in körningen med, behöver han köra extramycket så tar han inte betalt, det är servicen han har.



Det är på allvar. Du kan fråga mig. Körde jag in 500 kr en natt så fick jag 35% sen skatta på det. Fick inte ett öre för resten. Stort bolag med 160 anställda.
Det finns värre scenario än det där riktigt duktiga chaufförer tjänade som sämst en månad 35kr i timmen.
Jag hade schema dessutom på ca 50-55 timmar i veckan, jobbade aldrig under 60 timmar i veckan för en lägre lön än en städare. Idag hörde jag att de fått till bättre villkor men detta är mindre än 6 år sen.
Har du kollat på hemsidan att detta framgår?
 
P Pin skrev:
Men det förstår du väl att då slumpar det sig som så att allt går snabbt och effektivt.
Jag hade rörkrökare här hemma i minst 5 dagar när badrummet renoverades. Vet inte hur många gånger det kördes. Ibland var det två bilar här.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag syftade på ditt exempel med städare som du tyckte kunde köra samma upplägg som Taxi. Var du nöjd med upplägget Taxi hade? Du behöver inte svara på den frågan för det svaret är så givet så städerskorna aldrig riskerar det upplägget tack och lov.
Jag tycker inte att städerskor ska köra provision och extremt låg timpenning.

Gissa, jag kör inte sen 6 år tillbaka. Du kan gissa om man är vän med ägarna idag.

Men de gjorde en riktigt bra sak. kunderna visste vad det kostade när de satt sig i bilen.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
När ska ni konsumenter på Byggahus fatta att det bästa är att ta ett konsumentansvar för egen skull.
Fråga gärna men se till att få ett avtal på Mail. Vare sig det är löpande eller fast pris. Ställ frågor på Mail om ni är osäkra på avtalet.
Hur svårt ska det vara? Nästan fantastiskt att läsa alla rövarhistorier om hur hantverkare blåser en hit och dit. Om man nu blivit blåst så kanske det är dags att inse att hantverkaren som du ringer kanske kommer vara lika ”oärlig” som den förra. Då kanske det borde ringa en lite klocka INNAN man beställer ut hantverkaren?
Det här var den enda kommentaren du skrivit som jag helt håller med om. Problemet ligger hos flata konsumenter.

Det finns redan mer än behövlig tydlighet i lagstiftning, bevisbördan i luddiga fall ligger alltid hos näringsidkaren och konsument ses som svagare part i lagtolkning.

Det enda vi konsumenter behöver göra om någon debiterar 3 timmar för 2 timmars jobb är att BESTRIDA och betala för 2. Om hantverkaren vill ta det till domstol så får de lov att bevisa allt det "underförstådda" som de menar konsumenten borde känna till som ni har skrivit om i rader i tråden. Men det kommer inte lyckas, och efter ett par vevor kanske de lär sig att vara så tydliga så att konsumenten får rätt förväntan om vad de ska betala.

Problemet ligger hos konsumenterna, som genom sin flathet fortsätter att stödja alla hantverkare som inte tål att tala om hela sitt pris i förväg.
 
  • Gilla
marka och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Har du kollat på hemsidan att detta framgår?
Vems hemsida ?
 
D Derbyboy skrev:
Åh men när är den aktuella bestämmelsen tillämplig?
Vid fall som detta?

Hur tolkar du den menar du?
 
N Nikorasu skrev:
Det här var den enda kommentaren du skrivit som jag helt håller med om. Problemet ligger hos flata konsumenter.

Det finns redan mer än behövlig tydlighet i lagstiftning, bevisbördan i luddiga fall ligger alltid hos näringsidkaren och konsument ses som svagare part i lagtolkning.

Det enda vi konsumenter behöver göra om någon debiterar 3 timmar för 2 timmars jobb är att BESTRIDA och betala för 2. Om hantverkaren vill ta det till domstol så får de lov att bevisa allt det "underförstådda" som de menar konsumenten borde känna till som ni har skrivit om i rader i tråden. Men det kommer inte lyckas, och efter ett par vevor kanske de lär sig att vara så tydliga så att konsumenten får rätt förväntan om vad de ska betala.

Problemet ligger hos konsumenterna, som genom sin flathet fortsätter att stödja alla hantverkare som inte tål att tala om hela sitt pris i förväg.
Väl talat!
 
Fairlane
En fråga som dyker upp ofta är "Varför ska jag anta att kunden är korkad?"

Mitt svar är att det behöver man inte anta. Däremot kan det vara vettigt att anta att kunden inte kan lika mycket som du om hur branschen och arbetet fungerar. Jag utgår inte från att mina kunder är korkade idioter utan jag antar att de kan en väldig massa saker som jag inte kan och jag kan en hel del som, de inte kan. Det gör att jag försöker förklara så de förstår, innan vi börjar, så slipper man bli besviken. Det behöver inte vara 100-sidiga dokument, utan det räcker ofta bra med "ersättning för resa tillkommer" eller "vi kommer ordna X, men ni kommer fortfarande inte kunna göra Y med den här lösningen".

För några år sedan anlitade vi ett företag för att riva ut befinligt golv och montera ventilerat golv och ny parkett i hela källarvåningen bortsett från badrum och tvättstuga. Det var en liten höjdskillnad in till ett förråd så de sa: "Om vi ska lägga ventilerat golv här också, måste vi troligen bila bort betong under. För att göra det så måste vi hyra en maskin, för det är inget vi har normalt. Maskinhyra kommer på er att betala. Vill ni att vi gör det?"

Vi tackade ja till detta och var glada att de var tydliga. Vi hade ingen aning om att maskinhyra kunde tillkomma. Jag tycker iofs inte det är konstigt att man inte kan ha alla maskiner, men jag kan ju inte veta vilka som finns och inte. Jag ska ju faktiskt inte ens behöva veta att det behövs speciella maskiner för det.

Var jag en korkad kund som inte visste detta och inte förstod att jag skulle fråga efter något som jag inte ens visste?

Jag är tacksam för att de berättade och jag tyckte de gjorde ettfint jobb och att det var lätt att prata med dem, till skillnad från några andra företag som vi kontaktade för samma jobb. "Ok, vi kommer ut och tittar på det. Passar måndag klockan 15.00?", sen dök de aldrig upp...
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Vid fall som detta?

Hur tolkar du den menar du?
äh så lätt kommer du inte undan, vilket är det första rekvisitet i bestämmelsen?
 
N Nikorasu skrev:
Det här var den enda kommentaren du skrivit som jag helt håller med om. Problemet ligger hos flata konsumenter.

Det finns redan mer än behövlig tydlighet i lagstiftning, bevisbördan i luddiga fall ligger alltid hos näringsidkaren och konsument ses som svagare part i lagtolkning.

Det enda vi konsumenter behöver göra om någon debiterar 3 timmar för 2 timmars jobb är att BESTRIDA och betala för 2. Om hantverkaren vill ta det till domstol så får de lov att bevisa allt det "underförstådda" som de menar konsumenten borde känna till som ni har skrivit om i rader i tråden. Men det kommer inte lyckas, och efter ett par vevor kanske de lär sig att vara så tydliga så att konsumenten får rätt förväntan om vad de ska betala.

Problemet ligger hos konsumenterna, som genom sin flathet fortsätter att stödja alla hantverkare som inte tål att tala om hela sitt pris i förväg.
Nja.. läs paragrafen som derbyboy la upp från konsumenttjänstlagen så får du reda på att det inte är fullt så enkelt..

Sen är det också så att om företaget har en hemsida kan de speca exakta debitering på denna och det är då (faktiskt) upp till kunden att läsa denna..
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Det behöver inte tolkas det står klart och tydligt och att inte poletten trillat ner ännu är förvånansvärt.

särskilt med beaktande av att du med jämna mellanrum i den här tråden påtalat att jag är dum och du är smart.

:crysmile:
 
E
R Rkarlsson skrev:
Vems hemsida ?
Hantverkarens.
Står priserna i klartext eller står det att man ska ta kontakt med firman angående detta? Hur hittades firman.
 
Violina Violina skrev:
Nja.. läs paragrafen som derbyboy la upp från konsumenttjänstlagen så får du reda på att det inte är fullt så enkelt..

Sen är det också så att om företaget har en hemsida kan de speca exakta debitering på denna och det är då (faktiskt) upp till kunden att läsa denna..

Haha du fattar verkligen inte vad det står i bestämmelsen
 
D Derbyboy skrev:
äh så lätt kommer du inte undan, vilket är det första rekvisitet i bestämmelsen?
"Denna lag gäller avtal om tjänster som näringsidkare utför åt konsumenter i fall då tjänsten avser
1. arbete på lösa saker, dock ej behandling av levande djur,"

Här är dock andra rekvisitet tillämpligt;
2. arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker,

Så jag förstår inte vad du vill ha sagt?
 
E
D Derbyboy skrev:
Det behöver inte tolkas det står klart och tydligt och att inte poletten trillat ner ännu är förvånansvärt.

särskilt med beaktande av att du med jämna mellanrum i den här tråden påtalat att jag är dum och du är smart.

:crysmile:
Nu behöver vi väl inte ta till personangrepp.
Vad står klart och tydligt var och hur relaterar det till denna tråd?
Det är inte Passagen chat, testa citera så kanske det blir lättare att förstå vad du mumlar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.