A
Ska man skicka in bygglov för uterum krävs 3 olika dokument, som situationsplan, fasadvy och planritning. För bygganmälan attefallare samma pch dessutom sektionsritning.
Det är också lika dyrt med bygganmälan.
Vad är då vitsen med att ha attefallssystemet?
 
  • Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
Det krävs mer än ”3 dokument” för bygglov, informerar bara så du inte blir besviken när kommunen skickar dig en hel lista med handlingar som du ska komplettera med
 
  • Gilla
  • Haha
Abbe W och 10 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Det krävs mer än ”3 dokument” för bygglov, informerar bara så du inte blir besviken när kommunen skickar dig en hel lista med handlingar som du ska komplettera med
Vilka dokument tänker du på då?

Vid ansökan om bygglov för carport räckte det för mig att skicka med fasadritning, situationsplan och kontrollplan.

Tänker mig att det kanske beror lite på vad man ansöker om för bygglov.

Precis ansökt om bygglov för uterum med samma typ av dokument, hoppas jag slipper komplettera :thinking:.

Edit: fasadritning och inte planritning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elde
  • Laddar…
M MrBoes skrev:
Vilka dokument tänker du på då?

Vid ansökan om bygglov för carport räckte det för mig att skicka med planritning, situationsplan och kontrollplan.

Tänker mig att det kanske beror lite på vad man ansöker om för bygglov.

Precis ansökt om bygglov för uterum med samma typ av dokument, hoppas jag slipper komplettera :thinking:.
Behövde du ingen handling där byggnadens höjd framgick? Fasad eller sektion?
 
  • Gilla
Cosmo_k
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Behövde du ingen handling där byggnadens höjd framgick? Fasad eller sektion?
Givetvis, jag tänkte rätt men skrev tyvärr fel. Menade fasadritning skala 1:100 och inte plan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Ska man skicka in bygglov för uterum krävs 3 olika dokument, som situationsplan, fasadvy och planritning. För bygganmälan attefallare samma pch dessutom sektionsritning.
Det är också lika dyrt med bygganmälan.
Vad är då vitsen med att ha attefallssystemet?
Vitsen med attefallsåtgärderna är att de kan byggas utöver fastighetens byggrätt samt att de får placeras på prickad mark (mark som inte får bebyggas enligt detaljplanen). Det är inte samma granskningsförfarande som vid en bygglovsprövning. Handläggningstiden är kortare (4+4 veckor).

Är du säker på avgiften? I min kommun är en attefallsanmälan avsevärt billigare än ett bygglov.
 
A
Ok, det kanske kostar 4000 kr för bygglov och 3000 kr för bygganmälan för uterum. Men skillnaden är ju inte stor.
 
Jag håller med, bygganmälan och bygglov är precis lika krångligt, förstår inte vitsen...
 
  • Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
Finns det några juridiska skillnader mellan dem utifrån hur man måste informera grannar, om överklagande, etc?
 
Nop
 
Spontant vill man ju tycka att en bygganmälan är för att man ska informera om att man gör saker så att kommunen vet hur huset ser ut nuförtiden.
I min kommun är numera avgiften för bygganmälan i princip lika stor som för att söka bygglov, och med den senaste taxan fenomenalt dyr. (vill minnas 14000 för exempelvis anmäla ändringar i avlopp eller ventilation, eller installation av öppen spis).
 
Stadsbyggnadskontoret märkte väl att de tappade kontrollen över sitt jobb så man höjde priserna och kräver in samma dokument. (y)
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
De stora skillnaderna gentemot bygglov är att de anmälningspliktiga åtgärderna får strida mot detaljplanen och beslutet skickas inte till grannar. I många fall hade det inte varit omöjligt att få bygglov, tex byggnation på prickmark.
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag håller med, bygganmälan och bygglov är precis lika krångligt, förstår inte vitsen...
Se mitt svar i inlägg #6 gällande Attefallsanmälan kontra bygglov.
 
Att det är samma krav på handlingar såsom A-ritningar och konstruktionshandlingar är självklart för mig. Däremot borde kostnaden bli mindre för att kommunen slipper moment som tex grannhörande, granskning mot detaljplan och att delge grannar beslutet.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.