R
R Rutger hauer skrev:
Ok vad kostar det att gräva en fiberkabel till varje hus i ett 300mil långt land?
Jag vet inte exakt vad det kostar att gräva fiber till alla hushåll i Sverige, det har jag inte heller påstått. Men eftersom du hävdade att det skulle vara dyrare än att ge alla 5G-access så måste du ju veta både det och hur mycket det skulle kosta att sätta upp tillräckligt många 5G-master. Så får jag se dessa siffror är du snäll.

R Rutger hauer skrev:
Och länkar skulle fungera på något gammal sextiotals teknologi var något nytt.
Kan du försöka skriva inlägg som går att förstå? Jag har läst dina inlägg i tråden, och jag är inte direkt imponerad av din lingvistiska kompetens, om jag uttrycker mig diplomatiskt. Det gör det svårt att bemöta dig eller att ens ta dig på allvar.

Oavsett det så var det du som verkade tycka att man kunde koppla samman masterna med trådlös teknik. Jag undrar förstås vilken du menar, och hur tätt dessa länkar måste stå. Och återigen, vad det kommer att kosta.
 
R
H Harald Blåtumme skrev:
Om vi skulle lyfta diskussionen en smula.

Jag vet inte hur mer initierade ser på utvecklingen men det verkar för mig som att vi är i ett läge av konvergerande teknologier och det är intressant.

Traditionellt har vi haft WAN och LAN, till en del betingat av ett begränsat adressutrymme på Internet men inte enbart.

En router ansluter via en WAN-anslutning och delar ut ett antal anslutningar bakom routern, detta är grunden i alla LAN som man som privatperson kommer i kontakt med. Man har en hårdvaruassisterad brandvägg, kanske hårdvaruassisterad antivirus etc. Moderna routrar har rätt omfattande processorkapacitet för att sköta bara dessa uppgifter, i tillägg till det rent anslutningstekniska mot respektive ansluten klient med kryptering etc.

Som jag ser det så är ”det stora” med 5G att man helt skippar LAN-komponenten, dito brandvägg och NAT etc. Att alla klienter man har privat nu ansluts direkt till motsvarande komponenter på WAN-nivå som man inte som privatperson har någon som helst kontroll över.

Det blir i princip nätverksoperatören som installerar och underhåller den accesspunkt som du ansluter din klient till.

Om min beskrivning är korrekt ser jag stora risker med detta. Det handlar inte om några betydande prestandamässiga fördelar för kunderna eftersom i princip samma erhålls via traditionella WAN-anslutningar (fiber) och moderna wifi-routrar till LAN, Det handlar som jag ser det att man som privatperson tappar kontrollen helt av datatrafiken, man lägger detta helt i händerna på operatören av 5G-anslutningen.
Vår zyxel router som är sämst men måste ha pga se tidigare inlägg. Är låst av Telenor så alla ändringar i routern måste ändras av Telenor. Jag kan inte ändra lösenord ,kanal osv själv.
Så att jag skulle vara skyddad tack vare fiber försvann i mitt fall.
Men jag tror inte gemene man bryr sig ett dugg om kontrollera sin datatrafik. Då hade Facebook, Twitter, det här forumet inte funnits. Klicka ja sen tar det slut .
 
En fråga till ”Rutger hauer” är: vem tycker du ska subventionera fortsatt utbyggnad av 5G och varför? Hoppas du är medveten om att denna teknologi enbart är aktuell i täta innerstadsmiljöer pga den extremt korta räckvidden av ”basstationerna” som i allt väsentligt kan liknas vid vanliga accesspunkter i de LAN som folk installerar privat och i företag.

Läs även mitt tidigare inlägg om mer strukturella och datasäkerhetsmässiga aspekter av övergång till 5G. Vad har du för kommentarer på det?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R
R RoAd skrev:
Jag vet inte exakt vad det kostar att gräva fiber till alla hushåll i Sverige, det har jag inte heller påstått. Men eftersom du hävdade att det skulle vara dyrare än att ge alla 5G-access så måste du ju veta både det och hur mycket det skulle kosta att sätta upp tillräckligt många 5G-master. Så får jag se dessa siffror är du snäll.



Kan du försöka skriva inlägg som går att förstå? Jag har läst dina inlägg i tråden, och jag är inte direkt imponerad av din lingvistiska kompetens, om jag uttrycker mig diplomatiskt. Det gör det svårt att bemöta dig eller att ens ta dig på allvar.

Oavsett det så var det du som verkade tycka att man kunde koppla samman masterna med trådlös teknik. Jag undrar förstås vilken du menar, och hur tätt dessa länkar måste stå. Och återigen, vad det kommer att kosta.
Varför skulle jag kunna dessa priser. Du kan inte dina priser.
En länk beror på hur stark sändaren är. Microvåger uppfanns inte med mobiltelefoni.
Du kan jämföra kostnaden med digital tv jämfört med kostnaden för det så kallade bredbands lyftet.
Sen om min vokabulär inte passar dig är det knappast något jag kan göra något åt. Men du kan börja läsa böcker istället för att lyssna på dom och inte bara topplistan på var man förstör böcker idag, så kanske du förstår mig.
 
5G är ju som att du lejer in någon annan att fixa ditt ”LAN” som nu inte längre är ett LAN över huvud taget... du har inte längre någon som helst kontroll på din datatrafik.

Helt oacceptabelt för flertalet företag och borde rimligen vara oacceptabelt även för många privatanvändare.
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
R
H Harald Blåtumme skrev:
En fråga till ”Rutger hauer” är: vem tycker du ska subventionera fortsatt utbyggnad av 5G och varför? Hoppas du är medveten om att denna teknologi enbart är aktuell i täta innerstadsmiljöer pga den extremt korta räckvidden av ”basstationerna” som i allt väsentligt kan liknas vid vanliga accesspunkter i de LAN som folk installerar privat och i företag.

Läs även mitt tidigare inlägg om mer strukturella och datasäkerhetsmässiga aspekter av övergång till 5G. Vad har du för kommentarer på det?
Ok du är paranoid. Staten har jag skrivit x antal ggr. Tekniken blir ständigt bättre. Idag har vi ett lappverk av olika tekniker. Men att dra fiber i ett 300 mil långt land är inte lönsamt. Hur många miljoner m kabel som ska dras och grävas ned. Låter som något idé ifrån Sovjet.
Idag vill inte ens Telia dvs staten underhålla kopparledningar . Vem ska underhålla fiberkablarna.
Med master blir det billigare.
 
R
H Harald Blåtumme skrev:
5G är ju som att du lejer in någon annan att fixa ditt ”LAN” som nu inte längre är ett LAN över huvud taget... du har inte längre någon som helst kontroll på din datatrafik.

Helt oacceptabelt för flertalet företag och borde rimligen vara oacceptabelt även för många privatanvändare.
Som att prata med Quanon och afa samtidigt.
Vad gör ni på nätet??
 
R
R Rutger hauer skrev:
Varför skulle jag kunna dessa priser. Du kan inte dina priser.
Det är du som hävdar att det blir billigare med 5G jämfört med fiber och då måste du ju förstås veta kostnaden för båda. Så pudla eller presentera siffror?

R Rutger hauer skrev:
En länk beror på hur stark sändaren är. Microvåger uppfanns inte med mobiltelefoni.
Håller fullständigt med. Det var ju tyvärr inte ett svar på något av det jag frågat om. Jag ville veta hur pass tätt du anser att dessa länkmaster måste stå, vilken teknik du tänkt ska användas, och (återigen) vad detta kommer kosta.

Förstår du inte frågorna, eller har du inget svar?

R Rutger hauer skrev:
Du kan jämföra kostnaden med digital tv jämfört med kostnaden för det så kallade bredbands lyftet.
Vad pratar du om? Är detta relevant så får du utveckla ditt resonemang.

R Rutger hauer skrev:
Sen om min vokabulär inte passar dig är det knappast något jag kan göra något åt.
Ok, var och en efter egen förmåga. Jag ville bara påpeka att du uttrycker dig så dåligt att det är näst intill omöjligt att förstå vad du menar.

R Rutger hauer skrev:
Men du kan börja läsa böcker istället för att lyssna på dom och inte bara topplistan på var man förstör böcker idag, så kanske du förstår mig.
I rest my case :)
 
”Rutger hauer”. Jag drar mig ur denna diskussion nu eftersom du inte ens förstår det mest grundläggande i hur nätverk är uppbyggda. Ett råd är att läsa på litet hur man ansluter 5G basstationer till Internet (och för den delen 4G, 3G osv), Ja, det behöver inte nödvändigtvis vara via fiber men då krävs annan potent teknologi som höghastighets mikrovågslänkar,

Lycka till med din fortsatta argumentation, jag tar kväll nu.
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
R
R Rutger hauer skrev:
Ok du är paranoid. Staten har jag skrivit x antal ggr. Tekniken blir ständigt bättre. Idag har vi ett lappverk av olika tekniker. Men att dra fiber i ett 300 mil långt land är inte lönsamt. Hur många miljoner m kabel som ska dras och grävas ned. Låter som något idé ifrån Sovjet.
Idag vill inte ens Telia dvs staten underhålla kopparledningar . Vem ska underhålla fiberkablarna.
Med master blir det billigare.
Du hävdar om och om igen att det blir billigare, när du egentligen inte verkar ha en aning om vad varken fiber eller radiolänkar kostar (eller vilken teknik som skulle klara det du vill göra).

Anledningen till att Telia inte vill underhålla koppar idag kanske är så enkel att fiber är lika kostsam men klarar så mycket mer. Trots allt har kopparn underhållits i långt över 70 år nu så den kanske inte är det bästa argumentet mot trådad teknik ;)
 
R
Hm! Jag ska presentera siffror men ni inte?
Sen om man bygger ut 5g försvinner säkerheten. Man blir steril också sen kommer Bill Gates med sina nano partiklar i vaccinet och styr oss till BillGatia.
Här är en siffra. En grävmaskin kostar 1500 i timmen hur många timmar behöver den för att gräva ned 300 mil kabel sen gräva till alla hus i Sverige. Sen vad kostar lönen för den som kör grävmaskinen.
Om folk vill prompt ha just fiber får dom betala den själv. Då räcker knappast 20k på landsbygden.
 
H Harald Blåtumme skrev:
5G är ju som att du lejer in någon annan att fixa ditt ”LAN” som nu inte längre är ett LAN över huvud taget... du har inte längre någon som helst kontroll på din datatrafik.

Helt oacceptabelt för flertalet företag och borde rimligen vara oacceptabelt även för många privatanvändare.
...och därför uppfann vi också det som kallas ”network slicing”.
 
R
R RoAd skrev:
Du hävdar om och om igen att det blir billigare, när du egentligen inte verkar ha en aning om vad varken fiber eller radiolänkar kostar (eller vilken teknik som skulle klara det du vill göra).

Anledningen till att Telia inte vill underhålla koppar idag kanske är så enkel att fiber är lika kostsam men klarar så mycket mer. Trots allt har kopparn underhållits i långt över 70 år nu så den kanske inte är det bästa argumentet mot trådad teknik ;)
Bra svar då dom blir ersatta med mobiltelefoni. Hahaha Telia gräva fiber på landet. :crysmile:
 
R
Teracom och Dab finns inte. Det är för dyrt med master. Allt är en masspsykos. Fiber är bra för magen därefter bra för huset.
Hell Fiber
 
R Rutger hauer skrev:
Hm! Jag ska presentera siffror men ni inte?
Sen om man bygger ut 5g försvinner säkerheten. Man blir steril också sen kommer Bill Gates med sina nano partiklar i vaccinet och styr oss till BillGatia.
Här är en siffra. En grävmaskin kostar 1500 i timmen hur många timmar behöver den för att gräva ned 300 mil kabel sen gräva till alla hus i Sverige. Sen vad kostar lönen för den som kör grävmaskinen.
Om folk vill prompt ha just fiber får dom betala den själv. Då räcker knappast 20k på landsbygden.
jag tror du missat den lilla detaljen att den här fiberutbyggnaden som du ondgör dig över redan är klar. Det som ska byggas är i allt väsentligt byggt i Sverige. Det är lite småkrafs kvar men på det hela taget, klart. Hur det gick med bredbandsstödet osv kan du läsa långa rapporter om hos PTS. För de sista hushållen blir det mer fokus på trådlösa accesser.

Verkligheten är att det inte går att göra fiber eller ”5g”. Man måste kombinera alla alternativ för att både ha täckning och kapacitet. Det går inte att välja det ena eller det andra.
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.