Igår fick vår Nibe Fighter 1215 HP/MS-larm. Jag har ”kontrollerat” enligt manualen men får inte igång den helt igen. Nu går den på elpatron.

Är inte särskilt bevandrad i bergvärmepumparnas värld, men undrar om någon har tips på vad jag kan försöka kolla innan jag ringer tekniker på måndag?

Har försökt reda ut med säkringar (verkar ok i central och så men finns kanske något i pumpen också?), motorskydd (vadförnåt?), cirkulationspump (snurrar) och smutsfilter (hittar inget) men det är mycket grekiska känner jag.

Konstigt tycker jag också att varmvattnet (alltså ut i kranarna) har blivit mycket varmare än tidigare. Just nu står det på 66 grader, men har varit uppe i 73. Tidigare vill jag minnas att det hållit sig runt 50 kanske.

Hjälp?

Tala gärna om ifall det är några värden jag behöver dela med mig av, så ska jag försöka med det.
 
  • Display på en Nibe Fighter bergvärmepump som visar varmvattentemperatur på 66 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej förra veckan råkade vi ut för något liknande när en defekt kaffebryggare drog en fas i huset. Så om något sådant skett slår motorskyddet in. Vi har samma bvp som dig, så bytte säkring till fasen och återställde motorskyddet, det är en liten blå skruv som man kan vrida tillbaka bakom plåten där displayen sitter. Man måste skruva av plåten för att komma åt, men om det är något annat som gör att ms slår på kan man bränna kompressorn om man återställer för motorskyddet för många gånger. Jag slog iaf av pumpen och återställde skyddet och nu funkar allt som det ska igen:)
 
Där sitter motorskyddet (y)
 
  • Elektriskt motorskydd och kablar monterade i en metallkanal vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schwen92 Schwen92 skrev:
Där sitter motorskyddet (y)
Den lilla blå i mitten
 
Tack för svar! Har kollat säkringar och faser och motorskyddet nu men det verkar inte vara något där.. Den går fortfarande över till el efter en stund. Kompressorn verkar inte gå igång.
 
J jagkanspika skrev:
Tack för svar! Har kollat säkringar och faser och motorskyddet nu men det verkar inte vara något där.. Den går fortfarande över till el efter en stund. Kompressorn verkar inte gå igång.
Oj då, så som jag förstår det så är det då fel på hydropressen eller LS och det är något för en röris att kolla på men att man får vara beredd på att det kan bli dyrt, alt utbyte av pumpen, men den har ju ett antal år på nacken men ändå surt såklart
 
T
J jagkanspika skrev:
Igår fick vår Nibe Fighter 1215 HP/MS-larm. Jag har ”kontrollerat” enligt manualen men får inte igång den helt igen. Nu går den på elpatron.

Är inte särskilt bevandrad i bergvärmepumparnas värld, men undrar om någon har tips på vad jag kan försöka kolla innan jag ringer tekniker på måndag?

Har försökt reda ut med säkringar (verkar ok i central och så men finns kanske något i pumpen också?), motorskydd (vadförnåt?), cirkulationspump (snurrar) och smutsfilter (hittar inget) men det är mycket grekiska känner jag.

Konstigt tycker jag också att varmvattnet (alltså ut i kranarna) har blivit mycket varmare än tidigare. Just nu står det på 66 grader, men har varit uppe i 73. Tidigare vill jag minnas att det hållit sig runt 50 kanske.

Hjälp?

Tala gärna om ifall det är några värden jag behöver dela med mig av, så ska jag försöka med det.
Om du öppnar upp servicemenyerna håll in översta knappen en stund så kan du bläddra till meny 13 och kolla där hur det ser ut med dina pressostatet.

Blädra se vidare till meny 16 och försök att starta kompressorn där (aktivera relä k1 och K2 så bör kompressorn starta)
 
T Tobias Knutsson skrev:
Om du öppnar upp servicemenyerna håll in översta knappen en stund så kan du bläddra till meny 13 och kolla där hur det ser ut med dina pressostatet.

Blädra se vidare till meny 16 och försök att starta kompressorn där (aktivera relä k1 och K2 så bör kompressorn starta)
Hej och tack för input!

I meny 13 ser det ut såhär:
Display av värmepumpsmeny med texten 'Drift.P 1 HP/MS 1 LP 1' och olika ikonknappar samt LED-indikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag sen går till meny 16 stod K1 på 0 och K2 på 1. Ändrar jag K1 till 1 händer ingenting. Behöver jag trycka på något mer för att ”bekräfta” eller så?
Display av värmesystem med texten "MAKN: 1 K1 1 K2 1 KB 1 VX 0" och flera gröna indikatorljus tända.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Då är det inget bekymmer med pressostaterna iallafall :D

Nej du ska bara behöva aktivera relät för att kontaktorn ska dra :thinking:

Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta mellan A1 och A2 på den undre kontaktorn när du aktiverat k1

För att testa om kompressorn "lever" så kan du helt enkelt trycka in delen i mitten på den undre kontaktorn :thinking:

J jagkanspika skrev:
Hej och tack för input!

I meny 13 ser det ut såhär:
[bild]
När jag sen går till meny 16 stod K1 på 0 och K2 på 1. Ändrar jag K1 till 1 händer ingenting. Behöver jag trycka på något mer för att ”bekräfta” eller så?
[bild]
 
T Tobias Knutsson skrev:
Då är det inget bekymmer med pressostaterna iallafall :D

Nej du ska bara behöva aktivera relät för att kontaktorn ska dra :thinking:

Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta mellan A1 och A2 på den undre kontaktorn när du aktiverat k1

För att testa om kompressorn "lever" så kan du helt enkelt trycka in delen i mitten på den undre kontaktorn :thinking:
Nu blev det grekiska :)
Är detta kontaktorn?
Elektrisk kontaktor monterad på en panel med etikett A1 och A2 synlig på ovansidan, omgiven av ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och A1 och A2 är där det står det, på ovansidan av kontaktorn?
Närbild på en Allen-Bradley kontaktor med märkningen A1 och A2 på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jag trycker in delen i mitten (med mejsel?) när allt är på?
 
T
Du kan ignorera det jag skrev, kontaktorn är dragen så nu borde kompressorn hoppa igång om även den övre kontaktorn är dragen :thinking:

Har du mätt så att du har alla tre faser in i maskinen? :D

J jagkanspika skrev:
Nu blev det grekiska :)
Är detta kontaktorn?
[bild]
Och A1 och A2 är där det står det, på ovansidan av kontaktorn?
[bild]
Och jag trycker in delen i mitten (med mejsel?) när allt är på?
 
Nu kanske jag är ute och cyklar men har för mig att jag haft liknande fel på min pump. En gång så var det glappkontakt i proppen, propphuven var inte åtskruvad tillräckligt hårt och en gång hade en glassäkring bakom displayen gått sönder.
 
T Tobias Knutsson skrev:
Du kan ignorera det jag skrev, kontaktorn är dragen så nu borde kompressorn hoppa igång om även den övre kontaktorn är dragen :thinking:

Kanske dum fråga, men vad menar du med dragen?

Har du mätt så att du har alla tre faser in i maskinen? :D
Ska se om jag kan klura ut hur jag gör det. Återkommer. Tack för tipsen så länge :)
 
Griffeltavlan
Byt alla säkringar ändå till pumpen och testa!
 
T Tobias Knutsson skrev:
Du kan ignorera det jag skrev, kontaktorn är dragen så nu borde kompressorn hoppa igång om även den övre kontaktorn är dragen :thinking:

Har du mätt så att du har alla tre faser in i maskinen? :D
Nu har jag mätt här:
Hand håller en spänningsprovare med lysande dioder framför en elcentral med märkta kablar som indikerar fungerande faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och verkar ha 3 fungerande faser. Det borde väl innebära att jag kan utesluta någon form av säkring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.