Det är inte Ahlsells vinst vi pratar om, det är att de hjälper hantverkaren att maskera stora påslag som rabatt.

Det finns ju för detaljhandeln idag redan förbud mot att ange ett normalpris som aldrig har använts, jag ser inte varför inte den lagstiftningen skulle gå att utöka till att omfatta även orealistiska bruttoprislistor.

Problemet är störst när jobb görs mot löpande räkning. Om jag anlitar en elektriker att sätta upp ett eluttag förväntar jag mig inte att få betala dubbelt så mycket för uttagen som jag själv hade kunnat köpa det för. Då köper jag ju hellre uttaget själv och låter elektrikern sätta upp det. Men det vägrar många elektriker, just eftersom de är beroende av sina enorma materialpåslag för att kunna hålla en orimligt låg timpenning.

Rimligt materialpåslag är kanske 10-20% på vad hantverkaren betalat, det större om det är småjobb, på stora jobb där materialet köps in enbart för jobbet borde påslaget bli lägre (inga lagerkostnader).

Själva arbetet ska täckas av timpenningen, inte höga materialpåslag.

En elektriker ska tjäna exakt lika mycket på att sätta upp ett uttag som han själv köpt in som att sätta upp ett uttag kunden köpt in. Det är jobbet att sätta upp uttaget som kunden vill ha hjälp med, inte att åka och handla.
 
  • Gilla
GordonStewart och 10 till
  • Laddar…
..
 
  • Ventil och prop med silbricka för Ifö Concert II Contura.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
E
N Nerre skrev:
Det är inte Ahlsells vinst vi pratar om, det är att de hjälper hantverkaren att maskera stora påslag som rabatt.

Det finns ju för detaljhandeln idag redan förbud mot att ange ett normalpris som aldrig har använts, jag ser inte varför inte den lagstiftningen skulle gå att utöka till att omfatta även orealistiska bruttoprislistor.

Problemet är störst när jobb görs mot löpande räkning. Om jag anlitar en elektriker att sätta upp ett eluttag förväntar jag mig inte att få betala dubbelt så mycket för uttagen som jag själv hade kunnat köpa det för. Då köper jag ju hellre uttaget själv och låter elektrikern sätta upp det. Men det vägrar många elektriker, just eftersom de är beroende av sina enorma materialpåslag för att kunna hålla en orimligt låg timpenning.

Rimligt materialpåslag är kanske 10-20% på vad hantverkaren betalat, det större om det är småjobb, på stora jobb där materialet köps in enbart för jobbet borde påslaget bli lägre (inga lagerkostnader).

Själva arbetet ska täckas av timpenningen, inte höga materialpåslag.

En elektriker ska tjäna exakt lika mycket på att sätta upp ett uttag som han själv köpt in som att sätta upp ett uttag kunden köpt in. Det är jobbet att sätta upp uttaget som kunden vill ha hjälp med, inte att åka och handla.
Många ska där, du borde kanske ersätta dessa med jag tycker istället? Annars erbjuda konkreta exempel.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
D droidekas skrev:
Men det är fortfarande slutkundens personliga ansvar att "inte bli lurad" som ni vill få det till.
Vilket ansvar ska Ahlsell ha för slutkundens privatekonomi tycker ni?
Säljaren har ju ett ansvar, stadgat i 35 § konsumentköplagen. Det ansvaret tar förstås inte Ahlsells över, men man kan nog tänka sig att de bör ses som behjälpliga till brott mot 10 § 2 st 4 marknadsföringslagen genom sina låtsasprislistor. Det tar man sen vidare till 29 § tredje stycket marknadsföringslagen och tilldelar Ahlsells en marknadsstörningsavgift för.

Nu tror jag i och för sig inte att det kommer att hända, men så ser nog ansvarskedjan ut om den finns – för tro det eller ej, men konsumenträttsligt är det inte bara slutkundens eget ansvar att inte bli lurad.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ahlsell är de som bistått hantverkaren med "bruttoprislistan" som kunden fått 25% rabatt på. D.v.s. kunden har fått 25% rabatt på ett pris som ingen nånsin har betalat för varorna, det är ett rent "hittepå-pris" bara för att hantverkaren ska kunna påstå att kunden fått rabatt.

Ahlsell säger i prislistan att grejerna kostar 32 000, kunden får "25% rabatt på bruttopriset" och betalar 24 000, men hantverkaren har bara betalat 10 000 för grejerna (d.v.s. hantverkaren gör egentligen ett materialpåslag på 140%, men maskerar det som en rabatt på 25%).
Hantverkare har även de fru och barn att försörja:cool:
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hantverkare har även de fru och barn att försörja:cool:
Ett helt harem får man anta. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 7 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ett helt harem får man anta. :crysmile:
Månggifte är ju inte tillåtet i Sverige:crysmile:
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hantverkare har även de fru och barn att försörja:cool:
Och du menar att det gör det tillåtet för dem att i princip ljuga om priserna?

Om hantverkaren säger "jag ger dig 25% rabatt" när det egentligen är 140% påslag på inköpspriset så är ju det en ren lögn.
 
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Det var nog ett s.k. skämt, @Nerre...
 
D droidekas skrev:
Givetvis kostar delarna mer om du köper dom genom din hantverkare då han tillför ett mervärde i kunskap om jobbet som ska göras likaväl som Ahlsell tillför ett (eller egentligen många) mervärde för hantverkaren när han köper delarna där.
Mervärdet är kunskapen, å kunskapen bör debiteras via timkostnaden å inte via materialpåslag.

Jag säger inte att hantverkaren inte får ha materialpåslag, ha vinst på material, etc utan det bör vara skäligt, å skäligt är ungefär 5-20% påslag på faktiska priset.

Det pris hantverkaren får betala hos grossist hänger bla på hur mycket hantverkaren köper å det i sin tur hänger på hur mycket hantverkaren säljer. Med andra ord, ju mer hantverkarens kunder köper material av hantverkaren ju lägre pris får hantverkaren hos grossisten.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hantverkare har även de fru och barn att försörja:cool:
Och?

Ta rimligt timpris för tjänsten istället för orimliga materialpåslag.

Vid tex datorsupport så är det samma timdebitering oberoende om kunden köper material via datorsupportföretaget eller köper det själv och har det med sig.
http://www.knivstadatasupport.se/prislista-privatpersoner.html
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Och?

Ta rimligt timpris för tjänsten istället för orimliga materialpåslag.

Vid tex datorsupport så är det samma timdebitering oberoende om kunden köper material via datorsupportföretaget eller köper det själv och har det med sig.
[länk]
Lite skillnad och jämföra en datasupport med en hantverkare
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite skillnad och jämföra en datasupport med en hantverkare
Är det verkligen så stor skillnad? Det är ju i princip samma sak.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det verkligen så stor skillnad? Det är ju i princip samma sak.
Förutom restiden då om inte supporten tar betalt för att orden färdas i luften från mun till öra
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det verkligen så stor skillnad? Det är ju i princip samma sak.
Vissa hantverkare föreställer sig ju att de är oändligt kompetenta, på en nivå som nästan ingen annan yrkesgrupp når upp till. Trefaslära (faktiskt ganska elementärt för en vanlig civilingenjör) framställs också som nära nog trolldom, som bara de riktigt stora magikerna kan förstå. Självklart skall man då, på grund av den oändliga förmågan att välja rätt materiel, kunna lägga på 140% på priset.
 
  • Gilla
  • Haha
Trokadero och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.