136 225 läst · 1 243 svar
136k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Det är inte Ahlsells vinst vi pratar om, det är att de hjälper hantverkaren att maskera stora påslag som rabatt.
Det finns ju för detaljhandeln idag redan förbud mot att ange ett normalpris som aldrig har använts, jag ser inte varför inte den lagstiftningen skulle gå att utöka till att omfatta även orealistiska bruttoprislistor.
Problemet är störst när jobb görs mot löpande räkning. Om jag anlitar en elektriker att sätta upp ett eluttag förväntar jag mig inte att få betala dubbelt så mycket för uttagen som jag själv hade kunnat köpa det för. Då köper jag ju hellre uttaget själv och låter elektrikern sätta upp det. Men det vägrar många elektriker, just eftersom de är beroende av sina enorma materialpåslag för att kunna hålla en orimligt låg timpenning.
Rimligt materialpåslag är kanske 10-20% på vad hantverkaren betalat, det större om det är småjobb, på stora jobb där materialet köps in enbart för jobbet borde påslaget bli lägre (inga lagerkostnader).
Själva arbetet ska täckas av timpenningen, inte höga materialpåslag.
En elektriker ska tjäna exakt lika mycket på att sätta upp ett uttag som han själv köpt in som att sätta upp ett uttag kunden köpt in. Det är jobbet att sätta upp uttaget som kunden vill ha hjälp med, inte att åka och handla.
Det finns ju för detaljhandeln idag redan förbud mot att ange ett normalpris som aldrig har använts, jag ser inte varför inte den lagstiftningen skulle gå att utöka till att omfatta även orealistiska bruttoprislistor.
Problemet är störst när jobb görs mot löpande räkning. Om jag anlitar en elektriker att sätta upp ett eluttag förväntar jag mig inte att få betala dubbelt så mycket för uttagen som jag själv hade kunnat köpa det för. Då köper jag ju hellre uttaget själv och låter elektrikern sätta upp det. Men det vägrar många elektriker, just eftersom de är beroende av sina enorma materialpåslag för att kunna hålla en orimligt låg timpenning.
Rimligt materialpåslag är kanske 10-20% på vad hantverkaren betalat, det större om det är småjobb, på stora jobb där materialet köps in enbart för jobbet borde påslaget bli lägre (inga lagerkostnader).
Själva arbetet ska täckas av timpenningen, inte höga materialpåslag.
En elektriker ska tjäna exakt lika mycket på att sätta upp ett uttag som han själv köpt in som att sätta upp ett uttag kunden köpt in. Det är jobbet att sätta upp uttaget som kunden vill ha hjälp med, inte att åka och handla.
Många ska där, du borde kanske ersätta dessa med jag tycker istället? Annars erbjuda konkreta exempel.N Nerre skrev:Det är inte Ahlsells vinst vi pratar om, det är att de hjälper hantverkaren att maskera stora påslag som rabatt.
Det finns ju för detaljhandeln idag redan förbud mot att ange ett normalpris som aldrig har använts, jag ser inte varför inte den lagstiftningen skulle gå att utöka till att omfatta även orealistiska bruttoprislistor.
Problemet är störst när jobb görs mot löpande räkning. Om jag anlitar en elektriker att sätta upp ett eluttag förväntar jag mig inte att få betala dubbelt så mycket för uttagen som jag själv hade kunnat köpa det för. Då köper jag ju hellre uttaget själv och låter elektrikern sätta upp det. Men det vägrar många elektriker, just eftersom de är beroende av sina enorma materialpåslag för att kunna hålla en orimligt låg timpenning.
Rimligt materialpåslag är kanske 10-20% på vad hantverkaren betalat, det större om det är småjobb, på stora jobb där materialet köps in enbart för jobbet borde påslaget bli lägre (inga lagerkostnader).
Själva arbetet ska täckas av timpenningen, inte höga materialpåslag.
En elektriker ska tjäna exakt lika mycket på att sätta upp ett uttag som han själv köpt in som att sätta upp ett uttag kunden köpt in. Det är jobbet att sätta upp uttaget som kunden vill ha hjälp med, inte att åka och handla.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Säljaren har ju ett ansvar, stadgat i 35 § konsumentköplagen. Det ansvaret tar förstås inte Ahlsells över, men man kan nog tänka sig att de bör ses som behjälpliga till brott mot 10 § 2 st 4 marknadsföringslagen genom sina låtsasprislistor. Det tar man sen vidare till 29 § tredje stycket marknadsföringslagen och tilldelar Ahlsells en marknadsstörningsavgift för.D droidekas skrev:
Nu tror jag i och för sig inte att det kommer att hända, men så ser nog ansvarskedjan ut om den finns – för tro det eller ej, men konsumenträttsligt är det inte bara slutkundens eget ansvar att inte bli lurad.
Hantverkare har även de fru och barn att försörjaN Nerre skrev:Ahlsell är de som bistått hantverkaren med "bruttoprislistan" som kunden fått 25% rabatt på. D.v.s. kunden har fått 25% rabatt på ett pris som ingen nånsin har betalat för varorna, det är ett rent "hittepå-pris" bara för att hantverkaren ska kunna påstå att kunden fått rabatt.
Ahlsell säger i prislistan att grejerna kostar 32 000, kunden får "25% rabatt på bruttopriset" och betalar 24 000, men hantverkaren har bara betalat 10 000 för grejerna (d.v.s. hantverkaren gör egentligen ett materialpåslag på 140%, men maskerar det som en rabatt på 25%).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Mervärdet är kunskapen, å kunskapen bör debiteras via timkostnaden å inte via materialpåslag.D droidekas skrev:
Jag säger inte att hantverkaren inte får ha materialpåslag, ha vinst på material, etc utan det bör vara skäligt, å skäligt är ungefär 5-20% påslag på faktiska priset.
Det pris hantverkaren får betala hos grossist hänger bla på hur mycket hantverkaren köper å det i sin tur hänger på hur mycket hantverkaren säljer. Med andra ord, ju mer hantverkarens kunder köper material av hantverkaren ju lägre pris får hantverkaren hos grossisten.
Och?Grizzlybjörnen123 skrev:
Ta rimligt timpris för tjänsten istället för orimliga materialpåslag.
Vid tex datorsupport så är det samma timdebitering oberoende om kunden köper material via datorsupportföretaget eller köper det själv och har det med sig.
http://www.knivstadatasupport.se/prislista-privatpersoner.html
Lite skillnad och jämföra en datasupport med en hantverkareDemmpa skrev:
Vissa hantverkare föreställer sig ju att de är oändligt kompetenta, på en nivå som nästan ingen annan yrkesgrupp når upp till. Trefaslära (faktiskt ganska elementärt för en vanlig civilingenjör) framställs också som nära nog trolldom, som bara de riktigt stora magikerna kan förstå. Självklart skall man då, på grund av den oändliga förmågan att välja rätt materiel, kunna lägga på 140% på priset.Nyfniken skrev: