P Per.berge00 skrev:
Hur i hela fridens namn kan en bredbandsanslutnin från gatan till mitt hus kosta 24 tusen? Det är 5 meter
Näää fortsätter med mobilt bredband.
Förstår inte, då det ett tag påstods att ”alla” skall FÅ bredband.
Någon annan som undrar?
Ja, man får välja. Vi kopplade in fritidshuset nyligen till en avgift på 20000kr. Men jag ser det som en investering. Stugan ligger i skogen, 200 meter till närmaste grannen och ca90 meter från vägen så jag tyckte inte 20000 var ett överpris. Men nu när 5g är på gång finns det kanske bättre alternativ för just fritidshus?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tyvärr har jag blivit allergisk mot IP-Onlys försäljnings metod. Bor i ett ytterområde till Uppsala med Telialina som i framtiden att kommer avvecklas, vad IP-Only då gjort. Gått runt hos +80 personer och sagt de måste då Telia ska lägga ner nästa år eller att de är sist på gatan. Blir så förbannad, detta är två år sedan. Vi är några som bett säljarna fara till en varmare plats. De skyller även på att huset skulle bli värt 100.000 kr mer, ljug o åter ljug här säljs rivobjekt för över 2,5 milj. Själv kör jag i framtiden 5G. Aldrig en spänn till detta av stat/kommun försörjda bolag. De lovar men många väntar fortfarande runt om
 
P Per.berge00 skrev:
Hur i hela fridens namn kan en bredbandsanslutnin från gatan till mitt hus kosta 24 tusen? Det är 5 meter
Näää fortsätter med mobilt bredband.
Förstår inte, då det ett tag påstods att ”alla” skall FÅ bredband.
Någon annan som undrar?
Det låter som en rätt rimlig peng för anslutningen även om grävningen är kort...
 
T Tjalle85 skrev:
:rofl: Fel. Televerket/ skanova lade ut jobbet på entreprenörer. Så för att avslöja ett bolag, så var jag på Eltel :). Jasså du känner Regina :giggle:
:)
Lite grann. men känner hennes grannlandskollega bättre och haft lite att göra med hennes man tidigare som också varit i branschen;)
 
J
A AndersS skrev:
Aha, du har bytt från Televerket till Zitius, men är inte båda dessa Telia idag, för du har väl inte Regina som chef. ;)
Och inte att glömma hur ägarna vill att bolaget ska drivas gällande lönsamhet, investering, operativ kostnad, tillväxt, etc. Det är övergripande för alla kalkyler man gjort men idag njuter av lite mera frihet.
Jag var på kurs med Regina för 15 år sedan. Hennes utveckling gick lite bättre än min...
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag skulle nedvärdera ett hus som saknar grundläggande teknisk infrastruktur med precis den kostnad som uppkommer för att förse huset med grundläggande teknisk infrastruktur. :D
Yes låter ju inte friskt att nervärdera en villa med 100k när det kostar ca 25k att ansluta sig i efterhand. Blir ju ett samtal till man behöver ringa för att stämma av om det är möjligt att efter ansluta och vad det kan kosta. Men det borde inte ta mer än 1-2 timmar beroende på telefonkö. Så timpenningen blir ändå jäkligt bra
 
MathiasS MathiasS skrev:
menar du att 30Mbps är max vad man kan få ut trådlöst?
När det kommer till fiber så är det alltid folk som inte har någon koll alls som tycker att att 4g abonnemang räcker och att 5g snart kommer.

Det är aldrig någon som jobbar med nät eller IT och som har koll som har den typen av åsikter.
 
  • Gilla
  • Haha
Martin_ och 6 till
  • Laddar…
P Per.berge00 skrev:
Hur i hela fridens namn kan en bredbandsanslutnin från gatan till mitt hus kosta 24 tusen? Det är 5 meter
Näää fortsätter med mobilt bredband.
Förstår inte, då det ett tag påstods att ”alla” skall FÅ bredband.
Någon annan som undrar?
G GammaltSomNytt skrev:
Är väl en andel av kostnaden att dra det i gatan fram till området också, bara att du betalar din andel när du väljer att koppla in dig?
Härnere kostar det inne i stan 4,5 och här ute på landsbygden 27. Vill man inte betala så är det väl upp till envar.
 
  • Gilla
GammaltSomNytt
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
När det kommer till fiber så är det alltid folk som inte har någon koll alls som tycker att att 4g abonnemang räcker och att 5g snart kommer.

Det är aldrig någon som jobbar med nät eller IT och som har koll som har den typen av åsikter.
Där har du fel.
Känner flera stycken som arbetar utmärkt hemma i dessa tider över 4g och arbetar i it branchen.
Jag själv skulle klara mig på 4g då jag inte gör något avancerat.
Det innebär dock inte att jag skulle avstå att ansluta mig till fiber för en rimlig kostnad.
 
När det gäller leverans av fiber i villaområden så är det ju lite märkligt att man måste riva upp gatan bara för att några hushåll vill ansluta sig när man ändå var där och drog från första början.
Det verkar göras på lite olika sätt.
 
A Andy78 skrev:
När det gäller leverans av fiber i villaområden så är det ju lite märkligt att man måste riva upp gatan bara för att några hushåll vill ansluta sig när man ändå var där och drog från första början.
Det verkar göras på lite olika sätt.
ja under vissa perioder gjorde man ingen avlämningspunkt vid varje fastighet och då får man gräva från närmaste knutpunkt (typ vid närmaste korsning), på senare år tror jag man i nästan alla projekt har gjort klart ända fram till tomtgräns även om fastighetsägaren inte beställt anslutning.
 
  • Gilla
Yderfält och 1 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Yes låter ju inte friskt att nervärdera en villa med 100k när det kostar ca 25k att ansluta sig i efterhand. Blir ju ett samtal till man behöver ringa för att stämma av om det är möjligt att efter ansluta och vad det kan kosta. Men det borde inte ta mer än 1-2 timmar beroende på telefonkö. Så timpenningen blir ändå jäkligt bra
Håller med om att 100k låter lite väl överdrivet men jag håller däremot inte med om att allt som behövs är ett telefonsamtal och en anslutningsavgift. Min process var:

1. Skicka ett mail och prata ca två gånger i telefon.
2. Vänta en vecka eller tre på att det skulle komma en tjej och planera vart fiberdosan skulle sitta m.m. Detta under kontorstid förstås så någon var tvungen att ta ledigt.
3. Vänta ytterligare en vecka eller tre på att de skulle börja gräva.
4. Grävaren gjorde en grov återställning av gräsmattan men vi fick lägga tid ovh energi på att göra den någorlunda fin igen. Vi hade en ful rand där de grävt i nästan ett år.
5. Fick vänta någon vecka till innan en fiberinstallatör kom. Även detta på kontorstid så det blev att ta ledigt igen samt att man fick möblera om lite så de skulle få plats.


Inget av det här är för mig värt ~75.000 kronor. Förstås. Men det var lite omständigare än att ringa ett telefonsamtal.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
P Per.berge00 skrev:
Hur i hela fridens namn kan en bredbandsanslutnin från gatan till mitt hus kosta 24 tusen? Det är 5 meter
Näää fortsätter med mobilt bredband.
Förstår inte, då det ett tag påstods att ”alla” skall FÅ bredband.
Någon annan som undrar?
Undrar inte.. Då man, som flera säger, betalar en del av hela arbetet att gräva längs med gatan, kablage, inkoppling o.s.v.
Men ja.. Det är dyrt. Beror ju också på vad det är för fastighet. Är det ett sommarhus är det kanske inte värt pengarna. Men är det en villa, så finns risken att det drar ner på värdet på huset vid en ev försäljning, om alla andra har det men inte du. Man kan ofta göra en efterbeställning, men det är ingen garanti att man får det ändå..

vi köpte en tomt och byggde nytt. Efterbeställde samma dag som vi köpte fastigheten. När jag frågade ett halvår senare så sa de att de hade ”avslutat området” och inte tänker efterinstallera där. Hade dock tur att de olovligen hade grävt ner anslutningspunkten för alla andra fastigheter på just den tomten. Nån som inte haft koll på tomtgränserna. Så jag sa bara ”installera fibern, så drar vi ett streck över misstaget. Alternativt flyttat ni anslutningspunkten.” Några dagar senare kom de och blåste in fibern.
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Här låg det redan 7 fiber i gatan utanför på min sida men den som kom hit var kopplad i en elbrunn nere i hörnet och krävde 14 m utanför min tomt och 12 inom. De hade brottom blåsa in den och koppla på routern. Fyllnadsarbetena och häckåterplanteringen gjorde jag själv.
 
[QUOTE="JohanLun, post: 4043875, member: 151909"Det jag kan vända mig mot är att nätet inte ägs och regleras på nåt rimligt sätt, varför det som jag förstår SKULLE kunna ske så att när alla nät är nedgrävda och bolagen inte längre kan expandera med nya användare kvarstår att höja priset. Eftersom man då är "fast" i ett nät så kan man höja rätt rejält innan kunden klipper linan, gräver in en ny fiber eller går över till mobilt.[/QUOTE]

Som tur är finns ju viss konkurrens från luftburna alternativ och sen är det ju även konkurrens i städerna mellan olika nät vilket gynnar alla anslutna kunder, problem kan ju uppstå om ett lokalt nät bara har kunder i obygden då finns förstås risken att det blir en extra nätavgift.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.