Tomture61
Pilgrim123 Pilgrim123 skrev:
Finns ett renoveringsobjekt till salu. Byggt 1930. 180 kvm.

Problem utvändigt.
- sprickor och putssläpp i fasaden och i sockeln (1)
- måla fasadpanel (förstår inte riktigt vad det är, vad jag kan se finns ingen fasadpanel på huset) (2)
- måla om balkongdörr (3)
- laga trasiga fönster (4)
- måla och fixa alla fönster (5)
- plåten på balkongen måste bytas ut är rostig (5.a)

Skador ute
- taket har fuktskador (6)
- rötskador på vindskivorna (7)
Det rekommenderas undersökning.


Inne

- missfärgningar i tak och vägg på övre plan och i tak på källarplan. Antagligen fuktskador eller mögel. Ingen aning. Vad gör man åt det? Vad kostar det?

- i hallen under balkongen finns missfärgningar och fukt

- golvet i köket missfärgningar

- badrum övre plan. Fukt. Oklart om det finns följdskador

- toalett övre plan fuktskada

- fukt i hela källaren

- toalett i källaren läcker

vad tror ni? Är det katastrof?
Om man står i startgroparna att köpa ett hus från 30 talet så är det stilen på huset man måste vara ute efter .
Är man enbart ute efter ett boende som inte kommer kräva allt man äger i tid och pengar , leta vidare :)
 
Ehi Ehi skrev:
Jag gissar att det är detta hus, men kan ju ha fel.

[länk]
Men nu blir det risk för het budgivning på TS drömkåk :rofl:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ehi Ehi skrev:
Jag gissar att det är detta hus, men kan ju ha fel.

[länk]
I mina ögon ocharmigt, riv och bygg nytt. 8 mille för tomten alltså.
 
  • Gilla
  • Ledsen
perror och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar alltid säga att man inte ska ta in hantverkare att göra ett jobb som man inte hade kunnat göra själv. Om du inte känner att du kan överblicka problemen och kostnaderna så är det dels lätt att bli lurad till att göra åtgärder som inte behövs eller få ett dåligt utfört resultat. Om det är ett drömhus så ta definitivt med någon du litar på som med skeptisk blick kan tala om vad som behöver göras och vad det ska kosta.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Ehi Ehi skrev:
Jag gissar att det är detta hus, men kan ju ha fel.

[länk]
Ja det är den kåken.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Jag läste besiktningsprotokollet nu och tyckte inte det var då farligt. Alla bad och wc skulle jag ändå totalrenoverat, de är ju från ca 1970. Husets enda badrum har dessutom ingången från ett av sovrummen vilket är sjukt opraktiskt. Slå ihop med wc bredvid och flytta ingången.

Kontrollera och byt taket
Nya bad och wc
Nytt kök (skitfult även om de bytt luckor för två år sedan)
Ny el i hela huset
Ytskikt i alla andra rum
Lite annat fix här och där

Totalsumma över en miljon, men inte två, om du inte gör någonting själv.
 
  • Gilla
piapcs och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag läste besiktningsprotokollet nu och tyckte inte det var då farligt. Alla bad och wc skulle jag ändå totalrenoverat, de är ju från ca 1970. Husets enda badrum har dessutom ingången från ett av sovrummen vilket är sjukt opraktiskt. Slå ihop med wc bredvid och flytta ingången.

Kontrollera och byt taket
Nya bad och wc
Nytt kök (skitfult även om de bytt luckor för två år sedan)
Ny el i hela huset
Ytskikt i alla andra rum
Lite annat fix här och där

Totalsumma över en miljon, men inte två, om du inte gör någonting själv.
Har också läst. Inte så farligt men kan dra iväg om man ska anlita hantverkare till allt. Behövs en köpare med kompetens att upphandla tjänster.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Inte många bilder så det går att se någonting av en omfattning av skador, normal brukat mäklare gödsla med bilder för att visa hur bra det är. En syl med på en visning och trycka i virket som syns är bra.. Valmat tak hur ser det där uppe när det sägs vara någon vattenskada. Det huset måste nog besiktas av en som kan det. Och säker kommer det att var en friskrivning för allt. Och då är det kört med s.k. dolda fel. Vem säljer dödsbo eller vad,
 
S
Pilgrim123 Pilgrim123 skrev:
Ja det är den kåken.
Jag vet inte om jag är ensam om att tycka detta, men jävlar vilket häftigt hus!
 
  • Gilla
Traeskmannen och 8 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte många bilder så det går att se någonting av en omfattning av skador, normal brukat mäklare gödsla med bilder för att visa hur bra det är. En syl med på en visning och trycka i virket som syns är bra.. Valmat tak hur ser det där uppe när det sägs vara någon vattenskada. Det huset måste nog besiktas av en som kan det. Och säker kommer det att var en friskrivning för allt. Och då är det kört med s.k. dolda fel. Vem säljer dödsbo eller vad,
Som köpare har du en långtgående undersökningsplikt. Det är ingen slump att det gödslas med försäkringar som ska skydda säljaren men det finns inga motsvarande för köparen.
 
Det kan nog bli riktigt fint - tycker Pin har en bra sammanfattning av vad som bör göras. Och det är ett bra läge i ett bra område.
 
  • Gilla
Dunvillan och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Står nada om driftskostnader :thinking:
10 cm tjocka väggar , elpanna , 2 glasfönster .......
 
Med en ålder av den kalibern så kan man köpare förvänta sig vad som helst, mellan grund och tak och då är undersökningspliken stenhård i juridisk mening. Så komma med något senare är nog inte att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.