Betalade 25.000 kr för fiberanslutning dragen till min fastighet. Nog en jäkla förlustaffär för kommunen. Ca 100m från anslutningspunkten där 75m består av en grusbacke med sprängsten. Tog dom runt en vecka....
 
  • Gilla
Hengmar
  • Laddar…
G Galten skrev:
I mitt område var det mycket skrämseltaktik från Telia Öppen Fiber att ansluta sej direkt (för 21.000) eftersom det skulle bli mycket dyrare att ansluta sej i efterhand. Det skulle visa sej inte vara direkt sant...

Dessutom var det inte ens Telias fiber i gatan. De grannar som anslöt sej sej senare har gjort det för runt 13.000 (fast då till Bahnhof eller Com Hem). Fiberägaren (scanova) släpper in andra leverantörer att koppla upp sej på samma fiber i trottoaren

Så det är inte självklart att det blir dyrare i efterhand
Det är flera konstiga saker som du refererar till i detta inlägget. Tjänst och fiber är helt frikopplade, om man inte gör en paketdeal med den som bygger fibern i början. Bahnhof säljer inte sådana deals, de säljer bara serviceabonnemang. ComHem säljer iofs sådana deals, men inte i detta fallet, här är de bara service-leverantör.

Det låter snarare som att Telia har bluffat folk i början när de sålt in ett initialt paket...
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är flera konstiga saker som du refererar till i detta inlägget. Tjänst och fiber är helt frikopplade, om man inte gör en paketdeal med den som bygger fibern i början. Bahnhof säljer inte sådana deals, de säljer bara serviceabonnemang. ComHem säljer iofs sådana deals, men inte i detta fallet, här är de bara service-leverantör.

Det låter snarare som att Telia har bluffat folk i början när de sålt in ett initialt paket...
Jag har inte full koll på läget, men jag vet att det finns endast en fiber dragen i trottoaren. Och denna fibern tillhör Scanova. Min närmaste granne kopplade in sej på denna fiber (flera år efter min inkoppling) för 13.000 kronor om han band sej till Com Hem. Men om det var Com Hem eller Scanova som gjorde själva i kopplingen vågar jag inte inte svara på.

Det var iaf inte transparent när fibern drogs att det faktiskt inte var Telias grejer. Det spelar mindre roll nu, allt funkar och är betalt
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är flera konstiga saker som du refererar till i detta inlägget. Tjänst och fiber är helt frikopplade, om man inte gör en paketdeal med den som bygger fibern i början. Bahnhof säljer inte sådana deals, de säljer bara serviceabonnemang. ComHem säljer iofs sådana deals, men inte i detta fallet, här är de bara service-leverantör.

Det låter snarare som att Telia har bluffat folk i början när de sålt in ett initialt paket...
Nja, från början byggde Telia Öppen fiber via sitt bolag Skanova, men för några år sedan flyttas Skanovas verksamhet in i Telia och Skanova blir bara ett varumärke. Ungefär samtidigt öppnar upp fibernätet så att Telenor, Comhem/Tele2, Bahnhof, etc, kan agera fiberoperatör genom att köra på Telias fibernät.
Så lägre anslutningskostnad beror på hur man sedan tar betalt/finansiersr och kanske initialt köper marknadsandelar.
 
  • Gilla
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Det var iaf inte transparent när fibern drogs att det faktiskt inte var Telias grejer. Det spelar mindre roll nu, allt funkar och är betalt
Det är fortfarande Telias fiber, se mitt tidigare inlägg. Har skrivit spaltmeter i flera år här i forumet om detta men tyvärr söker väldigt få och läser.
 
  • Gilla
antett och 5 till
  • Laddar…
Vår anslutning kostade 40.000 kronor. Vi betalar dessutom 90 kronor i ”underhållningsavgift” till kommunen, inte nätägaren. Detta trots att vi även betalar en underhållningsavgift till internetoperatören som i sin tur betalar nätägaren (Telia).

Jag vet att det finns fall där man betalar en underhållningsavgift separat men då sjunker priset på abonnemanget, men inte hos oss...

Jag nämnde detta i förbifarten till Bahnhof som var min dåvarande ISP och jag fick prata med en kille som enligt honom själv hade lite koll på hur pengarna rör sig. Han tyckte det här var mycket konstigt. Jag kontaktade då tjejen på kommunen som hade ansvar för fiberinstallationen och hon gav bara flera icke-svar. Så antingen vet hon inte själv varför vi verkar betala en dubbel avgift eller så är hon bara inte bekväm i svaret.

Hade man varit driftig hade man väl kollat upp det här lite noggrannare...

P Per.berge00 skrev:
Men det är ett fritidshus=
Begränsad användning
250 mb räcker 2 månader med 2 tim streaming/ dag inkl mail etc
Kostar ca 1500 för 2 mån ( gäller 1 år)
250 Gb menar du nog ;)

Men som andra varit inne på så finns det andra anledningar till att skaffa fiber än att kunna ladda ner flera Tb data per månad. Jag kan ju tycka att det vore värt det bara för att få kryssa i ja-rutan ”fiber?” när huset säljs längre fram. Om man nu planerar att sälja det.

En annan anledning är att ofta kan man få billigare abonnemang med fiber än mobilt. Oftast. ”Return of investment” om man bara ser till månadskostnaden blir däremot förstås gaaaanska så lång...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är fortfarande Telias fiber, se mitt tidigare inlägg. Har skrivit spaltmeter i flera år här i forumet om detta men tyvärr söker väldigt få och läser.
Mitt åt. Hade dålig koll.

Men faktum kvarstår att Telia uppgav att det skulle bli dubbelt så dyrt att ansluta till fibern i efterhand. Och att det då blev väldigt förvånande när grannar kopplade in sej till väsentligt lägre pris, och inte ens via Telia
 
  • Gilla
Per.berge00
  • Laddar…
G Galten skrev:
Mitt åt. Hade dålig koll.

Men faktum kvarstår att Telia uppgav att det skulle bli dubbelt så dyrt att ansluta till fibern i efterhand. Och att det då blev väldigt förvånande när grannar kopplade in sej till väsentligt lägre pris, och inte ens via Telia
Dom har väl valt annan operatör via telia öppen fiber.
 
A Andy78 skrev:
Dom har väl valt annan operatör via telia öppen fiber.
Skärmdump från Com Hem webbsida som visar olika bredbandshastigheter och information om tjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är inte att man väljer Com Hem via Öppen Fiber (Com Hem finns inte som val i Öppen Fiber). Utan att Com Hem blir din fiber och tjänstleverantör. Du går alltså ur Öppen Fiber.
 
att det fortsätter komma trådar som denna där det ifrågasätts om det behövs fiber eller inte och att det är dyrt... börjar bli lite troll varning över det.
 
  • Gilla
  • Haha
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
Jag ser på det som att jag köper något jag vill ha bara. (oavsett om det nu var ett kylskåp, bil, klänning, dator eller ”Whatever”)...

Så för mig/oss var det värt 20.000 Kr..

..funderade inte på vilken maskin som grävt, vilken färg de gjorde på vägen, vilket märke av utrustning de satte in, hur många personer som jobbade med projekteringen, markloven, med installationen, borrningen.. hur många meter de grävde hos mig resp grannen.. och hur långt de grävde för att komma till min ”by”..

Valde företag och köpte ”saken” bara :)

Det är inget måste att ha fiber (finns som sagt fortfarande andra lösningar), eller köpa en ny fin bil (eller vad man nu köper för övrigt i livet). det är bara ett val man gör baserat på sina intressen och sin ekonomi.
 
  • Gilla
Jockas021 och 4 till
  • Laddar…
Dock är ju tajmingen av köpet viktigare då möjlighet och pris för mindre tätbebyggda områden nog kan variera mycket över tiden. Bor man mitt i smeten kan man säkert vänta...
 
Snigla Snigla skrev:
det är bara ett val man gör baserat på sina intressen och sin ekonomi.
Och vad man tror om framtiden avseende bland annat datakommunikationsbehov och teknikutveckling.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och vad man tror om framtiden avseende bland annat datakommunikationsbehov och teknikutveckling.
Man kommer alltid kunna koppla på sig i efterhand, troligen dyrare men görbart.

Jag personligen anser det vara en investering, både i gården/fastigheten och i mitt privata (?!) liv :)

Men alla håller inte med mig där (tex min mamma som inte drog in till sitt hus.. men hon betalade iaf för att sätta en stolpe/anslutningspunkt vid (på tomtgränsen) tomten iaf, så får kommande ägare gräva in själva och bet anslutningsavgift)
 
  • Gilla
Yderfält
  • Laddar…
A
Tur att man får välja själv. Jag kommer aldrig ångra fibern, mobilbredband klarar inte tv, ps4, tre datorer, två videomöten, fyra telefoner, två-tre plattor, även om inte riktigt allt används exakt samtidigt
 
  • Gilla
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.