Det är ju bara en fråga om vad man söker i.

Söker man i tabellen över användare är det klart att man inte kan filtrera på de som skrivit i tråden.

Men om man istället gör en query filtrerad på trådens identitet och med unika användarnamn i en kolumn så lär det gå betydligt enklare.

Man gör alltså i princip en lista över alla inlägg i tråden, men visar bara användarnamnet för inläggen. Det blir då en lista över de användare som skrivit i tråden.
 
Maria T
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det skulle kanske underlätta att hitta rätt namn om ni tog bort alla medlemmar som inte varit inne på en viss tid. ;)
Det är kanske inte så troligt att man vill tagga någon som inte varit inne på fem år.
Håller också det för troligt att en inte vill tagga nån som inte deltagit skrivit i någon tråd på flera år, men däremot finns det nog rätt många som läser men aldrig kommenterar, noterade en sådan användare häromdagen som varit medlem sen typ 2016 men skrev sitt första inlägg nu.
Men du kanske menar de som bevisligen (hur det nu går att bevisa) som inte ens läst något på fem år?
 
richardtenggren
Jag tänker att man ibland vill uppmärksamma en användare som inte sett tråden att den kanske kan hjälpa till, som igår taggade jag klaugust i en tråd om byggritningar då jag vet att han är arkitekt.
Så han kom sedan in och bjöd på en väldigt informativt inlägg till TS.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tänker att man ibland vill uppmärksamma en användare som inte sett tråden att den kanske kan hjälpa till.
Hur märker en användare egentligen att denne blivit taggad? En notis, vad det nu exakt innebär, eller? Såna missar i alla fall jag nästan helt.
 
B
När en användare taggas är nog främst när en användare svarar en annan användare i tråden, men jag ser att användare blir taggade ex för at någon vill ha ett expertutlåtadnde i en tråd där den taggade användaren inte svarat eller reagerat i. Förkommer även att användare som inte varit inloggade på länge blir taggade, ex när någon efterfrågar lösning på en fråga i tråd. Dock inte troligt att man får ett svar om personen inte varit inloggad på 5år.

Så man ska nog inte ta bort någon möjlighet att tagga andra användare i trådar. Dock tycker jag förslaget att få ett bättre urval i listan är bra, utan att veta hur databasmodellen ser ut så känns det inte så prestandakrävande att få en lista med de som figurerat i en tråd (skrivit eller reagerat).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur märker en användare egentligen att denne blivit taggad? En notis, vad det nu exakt innebär, eller? Såna missar i alla fall jag nästan helt.
De som använder appen får upp en så kallad pushnotis som ser ut så här:

Skärmdump av en mobiltelefon som visar en pushnotis från BYGGAHUS appen överlappande klockan och datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gillar notiser, särskilt pushnotiser, om det inte går till överdrift.

Man kan även få upp liknande notiser som visas upp i ens webbläsare när man inte är inne på sajten, men då måste man acceptera när frågan poppar upp.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
De som använder appen får upp en så kallad pushnotis som ser ut så här:
Jag har en notis från Byggahusappen på min telefon just nu och den handlar om Sveriges Covid 19 strategi är populärt just nu. Den kom för 34 minuter sedan.

Att @tveksamt "taggade" mig i #3005 ser jag inga spår av. Under notiser i webläsaren är den senaste från 2020-11-11...
 
Har du bockat ut att du inte vill ha notiser i dina inställningar?

Skärmdump av notisinställningar på en mobil med olika alternativ markerade och en överstrukning på en av inställningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syns alla notiser under Notiser?

Visa bilaga 479987

Har du i din mobil angett att du inte vill ha pushnotiser?

Skärmbild av en smartphones notisinställningar med olika alternativ och reglage aktiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I webläsaren ser/såg det ut så här.

Skärmdump av webbläsare med notisinställningar för ett diskussionsforum där olika alternativ är ikryssade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men där är senaste notisen från 2020-11-11... :thinking: Dock var "meddela mig via" satt till "Inga" vilket antagligen förklarar saken. Många inställningar finns det...

I mobilen var dock det mesta "felinställt". Har ändrat där nu så får jag se om det dyker upp något.
 
hsd
Byggahus börjar bli så avancerad så det kommer att behövas en kurs till alla (nya) användare
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Byggahus börjar bli så avancerad så det kommer att behövas en kurs till alla (nya) användare
Alla NYA? Även jag som nog kan kalla mig äldre medlem skulle nog behöva en sådan kurs, speciellt de delar när det talas om olika anpassningar vilka kräver programkod. Där är jag helt ute i det blå...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Dock var "meddela mig via" satt till "Inga" vilket antagligen förklarar saken.
Så var det nog. Nu dyker det upp lite notiser!
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
@Nötegårdsgubben Nu har jag har lagt upp "visa relevantare förslag på användare när man använder @-funktionen" på nytt på att göra listan.

Beskrivning: helst genom att visa användare som varit delaktiga (postat, bevakat eller reagerat) i tråden tillsammans med folk jag följer (och allra helst visa direkt när man skriver @, inte först efter 3 tecken) och näst helst genom att inte föreslå användare som inte varit aktiva senaste 3 eller 6 månaderna.

Men det ligger inte högst upp eftersom det finns andra saker som anses som viktigare. Förhoppningsvis så går det att lösa, jag meddelar när jag vet mer.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.