Finns ett renoveringsobjekt till salu. Byggt 1930. 180 kvm.

Problem utvändigt.
- sprickor och putssläpp i fasaden och i sockeln (1)
- måla fasadpanel (förstår inte riktigt vad det är, vad jag kan se finns ingen fasadpanel på huset) (2)
- måla om balkongdörr (3)
- laga trasiga fönster (4)
- måla och fixa alla fönster (5)
- plåten på balkongen måste bytas ut är rostig (5.a)

Skador ute
- taket har fuktskador (6)
- rötskador på vindskivorna (7)
Det rekommenderas undersökning.


Inne

- missfärgningar i tak och vägg på övre plan och i tak på källarplan. Antagligen fuktskador eller mögel. Ingen aning. Vad gör man åt det? Vad kostar det?

- i hallen under balkongen finns missfärgningar och fukt

- golvet i köket missfärgningar

- badrum övre plan. Fukt. Oklart om det finns följdskador

- toalett övre plan fuktskada

- fukt i hela källaren

- toalett i källaren läcker

vad tror ni? Är det katastrof?
 
  • Gilla
maahnt
  • Laddar…
Ingen katastrof, ett renoveringsobjekt ;)

Det beror väl på priset. Du får avsätta en hel del pengar och arbete för att få ordning på problemen. Och som du skriver, undersöka problemen närmare så du vet hur allvarligt det är.
 
  • Gilla
schnyggve och 4 till
  • Laddar…
Är det ditt första hus? Det kan va lite mycket om man inte är van vid renoveringar. Vart ligger huset? Går det att få ihop det ekonomiskt?
 
Redan på utsidan har du mycket omfattande renovering. Taket, fasaden, balkongdörr och fönster, vindskivor, plåt och sannolikt dränering. Redan här går 500 000? Kanske mer. Allvarligast är fuktskador inomhus, kan bli mycket dyrbart om de är allvarligt. Låter inte som du har erfarenhet för ett sådant projekt. Backa ur
 
  • Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
Om du inte ska renovera själv med din släkt så köp inte. Det kan bli hur dyrt som helst.
 
  • Gilla
Kutte Heitmann
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Är det ditt första hus? Det kan va lite mycket om man inte är van vid renoveringar. Vart ligger huset? Går det att få ihop det ekonomiskt?
Inte första huset. Men första huset med såna här problem. Ekonomiskt. Ja ett hus i normalt skick där kostar väl än 4 miljoner mer än begärt pris. Så allt handlar om kostnaderna för renovering. Mäklaren säger 3-4 miljoner. Men vad vet han?
 
craftsboy craftsboy skrev:
Om du inte ska renovera själv med din släkt så köp inte. Det kan bli hur dyrt som helst.
hur många kan renovera ett helt hus själv? Jag har ett jobb att sköta. Tyvärr inga hantverkare i släkten.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Pilgrim123 Pilgrim123 skrev:
hur många kan renovera ett helt hus själv? Jag har ett jobb att sköta. Tyvärr inga hantverkare i släkten.
 
Pilgrim123 Pilgrim123 skrev:
Inte första huset. Men första huset med såna här problem. Ekonomiskt. Ja ett hus i normalt skick där kostar väl än 4 miljoner mer än begärt pris. Så allt handlar om kostnaderna för renovering. Mäklaren säger 3-4 miljoner. Men vad vet han?
Är du beredd att renovera för 3 till 4 miljoner med hantverkare då? För de pengarna går det ju att åtgärda mycket.
 
A
Fast frågan är, blir det huset bättre än något annat om du renoverar det för så mycket pengar? Annars är det ju smartare att köpa ett som inte behöver så omfattande arbeten. Det finns gott om folk, särskilt på den här sidan, som gjort motsvarande renovering utan hantverkare. Då finns det möjlighet till en fin affär (om man roas av renovering). Jag har exempelvis tilläggsisolerat och putsat huset, bytt takstolar, råspont och taktäckning, tagit ut det gamla dåliga golvet, gjutit in betonggolv, byggt till tvättstuga och badrum, flyttat innerväggar och naturligtvis bytt kök, utan hantverkshjälp, bara min fru och jag och alla våra vänner vid behov. Elektrikern har fått göra sina bitar, så det går.
 
  • Gilla
PSR72 och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte
Vill du få gumman att hata dej å bli postgiro farsa så kör på..

nä riv skiten å bygg nytt säger ja..

Allt inne låter som fuktskador å d slutar sällan bra

allt e jobbiga måsten innan du kan göra nått roligt på huset
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Fast frågan är, blir det huset bättre än något annat om du renoverar det för så mycket pengar? Annars är det ju smartare att köpa ett som inte behöver så omfattande arbeten. Det finns gott om folk, särskilt på den här sidan, som gjort motsvarande renovering utan hantverkare. Då finns det möjlighet till en fin affär (om man roas av renovering). Jag har exempelvis tilläggsisolerat och putsat huset, bytt takstolar, råspont och taktäckning, tagit ut det gamla dåliga golvet, gjutit in betonggolv, byggt till tvättstuga och badrum, flyttat innerväggar och naturligtvis bytt kök, utan hantverkshjälp, bara min fru och jag och alla våra vänner vid behov. Elektrikern har fått göra sina bitar, så det går.
Jag saknar både kompetens och erfarenhet av att göra sådant själv. Det här är ju knepiga grejer. Inte som att stå och stänka lite färg på en vägg. min tanke är att totalrenovera allt innan inflyttning. Tror de flesta där föreställer sig att man ska anlita hantverkare. Och ja är det lika dyrt att fixa huset via hantverkare som att köpa ett normalt pris i samma storlek och läge ja då är det ju en helt ointressant affär. Man vill ju gärna ha en rabatt på nån miljon för att man står ut med renoveringen.
 
Pilgrim123 Pilgrim123 skrev:
Jag saknar både kompetens och erfarenhet av att göra sådant själv. Det här är ju knepiga grejer. Inte som att stå och stänka lite färg på en vägg. min tanke är att totalrenovera allt innan inflyttning. Tror de flesta där föreställer sig att man ska anlita hantverkare. Och ja är det lika dyrt att fixa huset via hantverkare som att köpa ett normalt pris i samma storlek och läge ja då är det ju en helt ointressant affär. Man vill ju gärna ha en rabatt på nån miljon för att man står ut med renoveringen.
Problemet med hus som är renoveringsobjekt är att man hittar alltid mer problem när man sätter igång och river ut. Väggar/golv som är mer skadade än man trott. Mitt extremesta fall är ett q märkt hus med timmer tidigt 1800 tal som kommunen sålde och skulle renoveras till boendestandard. Huset höll knappt ihop och timmret kraftigt angripet av myror, fukt osv. återstod innerdörrar och handtillverkat tegel. Inte så kul.
 
  • Gilla
Nikihellion och 2 till
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Problemet med hus som är renoveringsobjekt är att man hittar alltid mer problem när man sätter igång och river ut. Väggar/golv som är mer skadade än man trott. Mitt extremesta fall är ett q märkt hus med timmer tidigt 1800 tal som kommunen sålde och skulle renoveras till boendestandard. Huset höll knappt ihop och timmret kraftigt angripet av myror, fukt osv. återstod innerdörrar och handtillverkat tegel. Inte så kul.
och det verkar ju vara svårt att veta omfattningen av alla skador på förhand
 
Om man räknar i överkant kostar ett nytt hus 25000/m2. 180m2= 4.5 milj. Riv och bygg nytt.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.