1 123abc skrev:
Varför ska ungarna ha mekaniska nycklar men de kanske är små barn.
Det går att byta låshus t.ex ASSA 565 eller 310 beroende på om du har äldre modullåshus eller connect.
Nja inte små men ofta slut på batterier eller tänker inte till alltid så kan tänka mig att nyckeln åker fram av rutin. ingen aning vad som sitter där nu säkerhetsdörr ca 5-6år.
 
1 123abc skrev:
Den låser på 200m och låser upp inom bluetooth räckvidd 5-10m om det är inställd för det.
Antar att det bara funkar om man har Wi-Fi bryggan då. Möjligen att låsa upp funktionen funkar enbart med bluetooth sen om det går att ställa in så att det alltid är låst när man sopar igen dörren!!??
 
putte22 putte22 skrev:
Nja inte små men ofta slut på batterier eller tänker inte till alltid så kan tänka mig att nyckeln åker fram av rutin. ingen aning vad som sitter där nu säkerhetsdörr ca 5-6år.
Om det är en säkerhetsdörr så undrar jag om det är flerpunktslåsning (MPL) där du lyfter handtaget när du stängt dörren eller om är ett vanligt låshus i dörren.
Om du vill veta exakt vilket låshus som passar så är det antingen en bild eller att du läser vad som står på låshusets stolpe (du ser det om du öppnar dörren och tittar på stolpen den som kolvarna/reglarna går ut från).
 
1 123abc skrev:
Om det är en säkerhetsdörr så undrar jag om det är flerpunktslåsning (MPL) där du lyfter handtaget när du stängt dörren eller om är ett vanligt låshus i dörren.
Om du vill veta exakt vilket låshus som passar så är det antingen en bild eller att du läser vad som står på låshusets stolpe (du ser det om du öppnar dörren och tittar på stolpen (den som kolvarne/reglarna går ut från).
Aha är det så lätt så det står instansat på huset. Nej behöver inte lyfta handtaget vid låsning
 
putte22 putte22 skrev:
Aha är det så lätt så det står instansat på huset. Nej behöver inte lyfta handtaget vid låsning
Godkända produkter ska ha en identifiering/märkning så man lätt kan kontrollera låshuset utan att montera ner allt men det förekommer att det saknas ibland.
Om du inte lyfter handtaget så är det inget flerpunktslås.
 
Nyckel i låskista med nummer 8765 på en dörrkarm, tecken på slitage runt låset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1 123abc skrev:
Godkända produkter ska ha en identifiering/märkning så man lätt kan kontrollera låshuset utan att montera ner allt men det förekommer att det saknas ibland.
Om du inte lyfter handtaget så är det inget flerpunktslås.
8765 kan det vara något på spåren?
 
8765 då ska du ersätta med en ASSA 565 eller motsvarande (andra fabrikat).
Står det sym eller osym?
 
1 123abc skrev:
8765 då ska du ersätta med en ASSA 565 eller motsvarande (andra fabrikat).
Står det sym eller osym?
Sym.
Är det ”bara” att fixa ett nytt 565 och kasta dit eller är det meck o raketforskning?
 
Ja ett 565 SYM passar rakt av utan några konstigheter och SYM är standard och om låshuset inte specifikt anger OSYM så kan du utgå från att det är SYM, vissa skickar med en extra stolpe så man själv kan byta till OSYM.
Det enda är att att klassningen skiljer mellan låshusen där 565 har en lägre klassning men det spelar ingen roll om ni inte har speciella värdeföremål som föreskriver en högre klassning/certifiering.
Då du har en rund låscylinder på utsidan så hade jag monterad Linus med "pucken" och cylinderskivan enligt instruktionen för SSF-godkännande.

I den dörren passar inte Doorman utan modifiering så du slipper fundera över det alternativet.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Ja ett 565 SYM passar rakt av utan några konstigheter och SYM är standard och om låshuset inte specifikt anger OSYM så kan du utgå från att det är SYM, vissa skickar med en extra stolpe så man själv kan byta till OSYM.
Det enda är att att klassningen skiljer mellan låshusen där 565 har en lägre klassning men det spelar ingen roll om ni inte har speciella värdeföremål som föreskriver en högre klassning/certifiering.
Då du har en rund låscylinder på utsidan så hade jag monterad Linus med "pucken".
Aha Inge bra med rund cylinder och doorman? Med 565 så funkar det bra med ett Linus då. Ska läsa på lite mera om när det kommer i skandinavisk version och om det går att para till Wi-Fi pucken och hur/om det funkar med auto öppning/låsning.
Jättetack för klargörande ang kistan.
 
putte22 putte22 skrev:
Aha Inge bra med rund cylinder och doorman? Med 565 så funkar det bra med ett Linus då. Ska läsa på lite mera om när det kommer i skandinavisk version och om det går att para till Wi-Fi pucken och hur/om det funkar med auto öppning/låsning.
Jättetack för klargörande ang kistan.
När doorman monteras så tar man bort låscylindrarna och byter till medföljande låshus så där spelar det ingen roll men doorman passar inte i den dörren (eller karmen mer specifikt).
Runda låscylindrar ger ett starkare förband samt använder höghållfasthetsskruv (HHS) och det är även orsaken till att man monterar med puck och cylinderskiva med andra skruvar när man har rund låscylinder.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Har gjort en salgning på mesh och repeater i tråden.
Men är det någon här som vet om det går att använda en zigbee-repeater tillsammans med yale-smartliving hubben?
Har en dörr på ett varmförråd som jag vill kunna ansluta med och från plasen jag har hubben idag går ev. inte det.
Tänker som så att jag köper en till modul och integrerar om jag evt att yale-låsen kan mesha som zigbee brukar göra och att jag kör en enhet som repeatar eller köper en zigbee-repeater eller två...

Tack på förhand!
 
1 123abc skrev:
När doorman monteras så tar man bort låscylindrarna och byter till medföljande låshus så där spelar det ingen roll men doorman passar inte i den dörren (eller karmen mer specifikt).
Runda låscylindrar ger ett starkare förband samt använder höghållfasthetsskruv (HHS) och det är även orsaken till att man monterar med puck och cylinderskiva med andra skruvar när man har rund låscylinder.
Vad tros om typ ett rco r-force ist på lgh dörren i ett trapphus? Haft på garagedörrarna vid olika boenden tidigare som funkat bra. Men vet inte på en lgh dörr. Har ev tillgång till ett isf.

Har även roddat lite i Yale Linus enl engelska sidan så verkar det som att det låser själv när man går/åker iväg och även låser upp automatiskt när man närmar sig dörren.

Smartlås på röd dörr med Yale-logotyp, text om automatiskt låsning och upplåsning via app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 123abc skrev:
När doorman monteras så tar man bort låscylindrarna och byter till medföljande låshus så där spelar det ingen roll men doorman passar inte i den dörren (eller karmen mer specifikt).
Runda låscylindrar ger ett starkare förband samt använder höghållfasthetsskruv (HHS) och det är även orsaken till att man monterar med puck och cylinderskiva med andra skruvar när man har rund låscylinder.
 
putte22 putte22 skrev:
Vad tros om typ ett rco r-force ist på lgh dörren i ett trapphus? Haft på garagedörrarna vid olika boenden tidigare som funkat bra. Men vet inte på en lgh dörr. Har ev tillgång till ett isf.

Har även roddat lite i Yale Linus enl engelska sidan så verkar det som att det låser själv när man går/åker iväg och även låser upp automatiskt när man närmar sig dörren.

[bild]
Jag hade inte använt en R-force på en lägenhetsdörr då den egentligen endast kopplar bort trycket (handtagsfrikoppling) vilket inte är bra ur säkerhetssynpunkt, tänk på det som ett springskydd snarare än ett smart lås även fast det går att låsa låshuset med nyckel.
Yale Linus använder bluetooth, nya L3 och Linus delar viss funktionalitet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag hade inte använt en R-force på en lägenhetsdörr då den egentligen endast kopplar bort trycket (handtagsfrikoppling) vilket inte är bra ur säkerhetssynpunkt, tänk på det som ett springskydd snarare än ett smart lås även fast det går att låsa låshuset med nyckel.
Yale Linus använder bluetooth, nya L3 och Linus delar viss funktionalitet.
Ett r-force e väl kanske inte godkänt. Väntar med spänning på priser på Linus och recensioner ang gåbort/komma hem läge mm.
Tror jag lägger ner doorman för med min vanliga tur så kommer man stå utelåst någon kväll:crysmile:och vänta på låssmed för misstänker att det är som med all elektronik och mekanik att det till slut ger upp. Hur som så funkade det inte i karmen nämnde du,men skulle det gå att slipa/fila/borra upp plåtkarmen för att passa med doorman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.