1 123abc skrev:
Virtuella nycklar tycker jag låter intressant för de som hyr ut sitt hus.
Det är inte svårare att öppna ett Yale Doorman men det kostar mer att återställa med ett fungerande Doorman än ett vanligt lås.
Autolåset i Linus fungerar med doorsense som är en magnet som klistras på karmen för att känna av att dörren är stängd.
Du behöver ha appen igång för att du ska kunna öppna med bluetooth om jag förstått rätt.
Meningen är att man ska bli nyckellös med smarta lås.
Hm:thinking: kanske inte så vettigt att montera doorman på en lgh dörr då. Ruskigt Coolt o bekvämt tills det ger upp för det kommer det nog att göra någon gång.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Man kan väl gissa att priset börjar med en 4a i alla fall.
Listpris för V2N är 5573kr men många säljer dom billigare än så.
De listpriser jag kan komma över genom att ringa och fråga säger inget om vilka priser ni kommer kunna köpa dom för i nätbutiker eller byggvaruhus (bauhaus, hornbach).
putte22 putte22 skrev:
Hm:thinking: kanske inte så vettigt att montera doorman på en lgh dörr då. Ruskigt Coolt o bekvämt tills det ger upp för det kommer det nog att göra någon gång.
Du kan alltid köpa ett nytt Yale Doorman från en nätbutik dom brukar sälja dom rätt billigt och om du sparar den beslagningen som fanns innan montaget av Doorman så kan du använda den medans du väntar på ett nytt.
 
1 123abc skrev:
Listpris för V2N är 5573kr men många säljer dom billigare än så.
De listpriser jag kan komma över genom att ringa och fråga säger inget om vilka priser ni kommer kunna köpa dom för i nätbutiker eller byggvaruhus (bauhaus, hornbach).

Du kan alltid köpa ett nytt Yale Doorman från en nätbutik dom brukar sälja dom rätt billigt och om du sparar den beslagningen som fanns innan montaget av Doorman så kan du använda den medans du väntar på ett nytt.
Köpa ett nytt när det gamla är sönderborrat är minsta problemet. Har man haft ett smart lås så e nog ett måste igen. Det är mer att stå o vänta på låsjouren o betala den som jag är velande till. Men älskar prylar så det försöker man förtränga. Men läste någonstans att det inte rekommenderades smart lås där man endast hade en väg in!!??
 
J JonasDR skrev:
Här hitta jag ett pris på L3
[länk]

5150kr
Wi-Fi bryggan tog dom bra betalt för oxå.
 
putte22 putte22 skrev:
Wi-Fi bryggan tog dom bra betalt för oxå.

Verkligen
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det kan ju fungera som på nyckellösa bilar, att dörren låser upp när ”rätt” person tar i handtaget.
Ja det har du ju helt rätt i. Är funktionen anpassad att det inte låser upp förrens man mekaniskt trycker ner handtaget och telefonen i närheten så är det ju klockrent, återstå att se kan inte hitta info om denna funktion än.

EDIT: HIttade detta och funktionen verkar ju inte vara som jag trodde ovan, skulle man efter man åkt iväg med bilen komma på att hämta något i garaget eller förrådet och sedan åka igen så är dörren redan upplåst om jag tolkar nedan skrivelse ifrån Yales hemsida.

"När du återigen befinner dig inom 200 meter från hemmet börjar din telefon söka efter låset. Så snart du är tillräckligt nära dörren och Yale Access-appen upptäcker ditt lås, låses dörren upp automatiskt och Hemma-läge (Home mode) aktiveras i appen."
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Det är inte svårare att öppna ett felande Yale Doorman än ett vanllgt lås.
En anledning till att du inte rekommenderas att använda nyckel tillsammans med ett 360° låshus är att Yale Linus kan inte registrera att du öppnar med nyckel så den ser ingen skillnad på om nyckel används eller dörren har forcerats.
Detta beror på att det sitter en delad cylinderröddare i ett 360° låshuset som fungerar oberoende av varandra.
Antar att man behöver synka om Linus då eller sköter den det själv sen. Blir lite meck med ungarna som kanske kör nyckla då o då.
Vet du om det med lätthet går att byta hela kistan mot nått som funkar ihop med Linus. Antar att det kallas typ något annat med grader?
 
ehhm allvarligt.
Bor man i en större stad vill man väl knappast att dörren låses upp bara för att telefonen är i närheten av låset.
Det är ju inte direkt ovanligt att folk har inbrott medans dom sitter i trädgården och fikar och lämnat ytterdörren olåst.
 
I ikeo skrev:
ehhm allvarligt.
Bor man i en större stad vill man väl knappast att dörren låses upp bara för att telefonen är i närheten av låset.
Det är ju inte direkt ovanligt att folk har inbrott medans dom sitter i trädgården och fikar och lämnat ytterdörren olåst.
Ja, låter ju lite övermodigt om låset låser upp dörren när man är 200m i från huset... Borde ju vara en inställningsfråga kan man ju tycka...
 
I ikeo skrev:
ehhm allvarligt.
Bor man i en större stad vill man väl knappast att dörren låses upp bara för att telefonen är i närheten av låset.
Det är ju inte direkt ovanligt att folk har inbrott medans dom sitter i trädgården och fikar och lämnat ytterdörren olåst.
Och lite störande om bara befinner sig utanför dörren, man kanske har en bänk eller något annat precis utanför.
Då vill man inte låset ska hålla på att låsa och låsa upp hela tiden.
Bättre det reagerar först när man tar i handtaget.
Min bil är 8 år gammal och har den funktionen, så det borde inte vara svårt att lösa.
 
putte22 putte22 skrev:
Antar att man behöver synka om Linus då eller sköter den det själv sen. Blir lite meck med ungarna som kanske kör nyckla då o då.
Vet du om det med lätthet går att byta hela kistan mot nått som funkar ihop med Linus. Antar att det kallas typ något annat med grader?
Varför ska ungarna ha mekaniska nycklar men de kanske är små barn.
Det går att byta låshus t.ex ASSA 565 eller 310 beroende på om du har äldre modullåshus eller connect.
 
R RobertML skrev:
Ja, låter ju lite övermodigt om låset låser upp dörren när man är 200m i från huset... Borde ju vara en inställningsfråga kan man ju tycka...
Den aktiverar "Away mode" vid 200m (GPS) och låser upp inom bluetooth räckvidd 5-10m om det är inställd för det.
200m Gränsen är GPS och för att den ska söka efter enheten så den inte söker hela tiden och förbrukar batteri i onödan på din telefon.
 
Redigerat:
Peter2400 Peter2400 skrev:
Och lite störande om bara befinner sig utanför dörren, man kanske har en bänk eller något annat precis utanför.
Då vill man inte låset ska hålla på att låsa och låsa upp hela tiden.
Bättre det reagerar först när man tar i handtaget.
Jag håller helt med dig. Det kanske går att lösa med en tidsinställning som man gör idag med autolåsningen...:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.