2020-01-13 Spotlights och provläggning klinkers
Efter att ha städat ur byggverksamheten ur garaget var det dags att montera spotlights i det färdigmålade taket och sedan äntligen se hur våra gråa klinkers gör sig på plats.

Svårt att återge ljus på bild, men de sitter där i alla fall och lyser som de ska. Ljustemperaturen går som jag skrivit tidigare att justera på den här modellen och jag fick snabbt feedback om att en varmare inställning än denna på 3200K önskades. Den går att ställa in på 2700, 3200 och 4000K, så 2700K får det bli senare.
Monterade spotlights i tak och provlagda gråa klinkers på ett garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att provlägga en del av golvet och jag testade att dela en platta med hjälp av min, som jag minns det, väldigt billiga kakelskärare från Jula. Centro Norrvik är en glaserad granitkeramik och det gick väl sådär, men det gick. Jag fick dock verkligen ta i med skärhjulet och sedan slå rätt hårt med händerna längs ut på sidorna. Snittet blev helt ok i alla fall.
En kakelskärare används för att dela en grå klinkerplatta på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett test av hur det skulle se ut i halvförband - vilket jag tycker dessa plattor gör sig bäst i. Det kommer att bli en rad smala plattor närmast dörren, men så får det bli. Alternativet är att ha lite drygt halva plattor men då blir det mycket spill, plus att jag förlorar fördelen med att en platta har precis samma bredd som gipsbygget runt avloppsröret uppe till vänster i bild. Det gick också upp för mig att plattor i 30*60 inte alltid är helt plana - något jag helt hade missat. De är ofta något böjda och högst på mitten, det blir därför vid halvförband ett visst fogsprång där mitten av en platta möter kanterna på plattan bredvid. Men jag tror att det går att justera i viss mån och annars leva med. Vid korsförband slipper man detta problem, men det blir helt enkelt inte lika snyggt. Tycker jag.
Provlagda grå klinkerplattor på ett golv med kakelskärare och mätverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 53 timmar
Kostnad material: 2 816 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 190 kr
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Blir jäkligt snyggt det där. Sen kommer nån och döljer 75% av det med en fluffig badrumsmatta :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Trokadero och 5 till
  • Laddar…
2021-01-15 Klinkers hit och klinkers dit
Tro det eller ej men nu har tråden kommit ikapp verkligheten och idag är idag även i tråden. Och just idag jobbar jag hemma med mitt vanliga jobb som går ut på att rädda världen. Förstår om många tror att jag är professionell hantverkare med tanke på min förmåga att hålla mig till ursprunglig tidsplan, jobba med andra projekt samtidigt och sånt men så är icke fallet.

Det jag dock tagit mig tid med är att testa läggning i korsförband. Blir det bättre eller sämre? Inser att lika många verkar lägga i korsförband, halvförband och övriga typer av förskjutningar med 30*60-plattor. Det lutar ändå åt halvförband och det är dags att bestämma sig väldigt snart. Har hört att det blir jobbigare att ångra sig med fix under plattorna.

Fogbredden på bilderna är förresten 2 mm - jag tycker det är snyggt med smal fog och detta är plattor som kallas rektifierade, vilket betyder ungefär att kanten är raksågad och därmed kan läggas med en smalare fog än en rundare kant.
Klinkergolv under läggning i korsförband med 2 mm fogbredd, visas i en oavslutad hörna av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Jiji och 5 till
  • Laddar…
Tack för en intressant tråd!
Utseendemässigt tycker jag, som du var inne på först, halvförband. Blir det dock för ojämnt så kanske det känns bättre att gå på som du gjorde nu senast? Blir ju i så fall en avvägning utseende/funktion :)
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
AXS
Bra tråd!

Tycker senaste förslaget är snyggast på så litet utrymme. Men skulle offra några plattor och lägga en extra rad, men med sista och första raden kapade lika mycket för att slippa den där lilla biten som blir nu.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Röstar alltid för halvförband :)
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat!
Halvförband!
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
3-1 till halvförband. Så får det bli.

Har undersökt lite ifall sambon kan tänka sig att stå på plattorna i 8-10 timmar under läggningen för att trycka ner dem på mitten. Verkar inte omöjligt.
 
  • Haha
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
2021-01-16 Klinkers kapas och formas
Har märkt att jag de senaste dagarna lyckats skriva 2020 i datumen rätt ofta när jag egentligen menar 2021. Brukar hända varje år... Allt från inlägg #21 och framåt är i alla fall gjort år 2021 och inget annat.

Efter att ha bestämt att det blir halvförband var det bara att fixa till alla delar som fattades. Det var ju inte jättemånga, men tog ändå rätt lång tid, 3,5 timmar, och då är jag ändå inte helt klar. Det här var något jag känner att jag gjorde onödigt långsamt och kanske fokuserade lite för mycket på detaljer som ändå inte syns.

Granitklinkers är hårt och jag köpte därför för ett tag sedan en riktigt stor kapmaskin. Den är från Jula och kostade 1 500 kr på Blocket. Köpte också en kakeltång, tror den kallas papegojtång. Det gick faktiskt oväntat bra att såga en bit och sedan trimma bort material med tången. Sågen har även använts till att dela hela plattor på såväl längden som bredden, något som säkert hade varit både snabbare och enklare med en riktigt bra kakelskärare.
Kapmaskin med granitklinker och verktyg för kakelarbete, inklusive papegojtång och hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha sågat ett V ritsade jag en rundning med någon sorts gammal manuell kakelklyvare och använde sedan papegojtången till att forma det hyfsat runt. Jag gick mycket på känsla så det mesta ser ändå ut som skit men det gör inget för det ska vara under toaletten.
Kakeltång och papegojtång används för att forma klinkerplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag testade också att såga hack inåt från ett hörn för att få tre delar som sedan med precision skulle tas bort för att få en perfekt rundad kvartscirkel.
Granitklinker som kapas till en kvartscirkel med en stor kapmaskin, vatten på plattan och sågspår synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även här ritsade jag längs den tänkta cirkeln för att sedan slå bort bitarna med hammaren. Det visade sig att hammaren fungerar som precisionsverktyg endast i två fall av tre.
Klinkerplattor kapade i olika former på ett arbetsbord med tänger och en hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev nästan klart i alla fall - och så här kommer det alltså att se ut. Det är tur att en del döljs under toaletten... Det blev som sagt lite mycket fokus på detaljer, och jag har hållt på och flyttat runt olika plattor för att få de snyggaste på rätt ställe. Jag köpte ju klinkers även till hallen, och kostnaden per kvadratmeter är 614 kr. Till toaletten har jag nu gjort av med lite drygt ett paket, eller nio plattor. Kostnad: 979 kr.
Klinkergolv under arbete med halvförbandsmönster och ett visat kapverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 56,5 timmar
Kostnad material: 3 795 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 1 760 kr

 
  • Gilla
16386 och 8 till
  • Laddar…
2021-01-17 Utejobb
Här gick grannarna och trodde att de skulle slippa höra mig såga utomhus under vintern. Då trodde de fel, och hade inte sett min nya fina kapmaskin. Nu har de både sett och hört. Även om vattenkylningen verkar funka utmärkt och binder den största delen av dammet så blir det ändå ett fint vitt damm i garaget, så de sista snitten gjordes utomhus. Inte så farligt kallt ändå och bra med ljus.
Ny kapmaskin täckt med sågspån utomhus i snön framför ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något jag lärt mig den hårda vägen är att det är dumt att göra bitarna för små - då måste man nämligen göra om. Att de blir något för stora gör däremot inget - det är lätt att med maskinen skära bort minimalt med material eller bara putsa till kanterna så att de blir snyggare. Bråkdelar av mm är inga problem att putsa bort, lättast då att stå på denna sida och dra kapen mot sig och se till att biten ligger rakt. Och nu är all kapning klar!
En kapmaskin som sågar igenom ett vitt material med fina sågspån runt bladet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 57,5 timmar
Kostnad material: 3 795 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 1 760 kr
 
  • Gilla
  • Haha
Jiji och 6 till
  • Laddar…
2021-01-19 Läggning klinkers
Äntligen dags att få plattorna att sitta på plats lite mer permanent. Minns att sist jag la plattor tyckte jag det var både skoj och lätt, och det var väl ungefär samma känsla denna gång även om storleken på plattorna gjorde det något mer utmanande.

Jag chansade på en halv säck fix, för att ha lite marginal och kunna lägga tjockt om det behövs för att få täckning. Väga upp på köksvågen och blanda gick fint och konsistensen blev bra när jag hade i vatten enligt den övre gränsen i rekommendationen. Siktade på "gräddfil". Kul att få använda slagborren för en gångs skull, kan inte komma på någon gång annars där jag skulle välja den över skruvdragare och borrhammare.
Verktyg och material för klinkerläggning: digital våg med fix, blandningshink, en säck 510 Multifix och en Bosch slagborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läggningen är igång - som vanligt onödigt långsamt och petigt i början. Körde med 10 mm fixkam och funderade på att dubbellimma men gjorde bedömningen att det inte behövdes. Såg en bra video om hur man ska kamma ut fixet - rakt och vinkelrätt mot plattans längdriktning. Kammar man ut i cirklar och diverse mönster är det väldigt svårt att få fixet att kollapsa och uppnå full täckning genom att trycka till plattan och röra den i sidled.
Påbörjad läggning av klinker med utspridd fix och en fixkam samt delvis lagda plattor på ett turkost golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker att det låter vettigt, se gärna filmen från National Tile Contractors Association här där de visar pedagogiskt:

Det mesta är på plats. För att undvika fix i skarvarna funkar det bra att lägga plattan intill föregående platta och sedan skjuta isär någon cm och sedan tillbaka mot kakelkryssen. Det gäller verkligen att trycka till för att få de större plattorna att platta till fixet och få täckning - och det funkar bra att knacka med naglarna för att höra att det inte är luft under någonstans.
Klinkerläggning pågår med delvis lagda grå plattor, spackel på golvet, en vattenpass, kakelspade och blandad fix i hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den minsta biten vid dörren var inte helt lätt att få i samma nivå som plattan innanför - så jag tryckte in ett kakelkryss under. Säg inget till någon.
Närbild av klinkergolv under läggning med plattor, fix och kakelkryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt! Själva läggningen tog en dryg timme.
Läggningsprocess av klinkers med blå tejp längs kanter och fix på plattor som är redo för foggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På de flesta ställen blev fogsprången minimala - men på några plattor ville jag ändå få ner mitten något så staplade paketen med kakel på mindre burkar för ökat yttryck. Paketen väger 21 kg styck så bra tryck. Gör inte alla proffs så?
Nyupplagda klinkerplattor på golv med tyngder av kakellådor och burkar för att öka trycket och förbättra fästningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det väl ändå godkänt?
Nyinstallerade klinkerplattor på golv med ett kakelkryss mellan för att upprätthålla jämna fogar, och en hink som visar arbetsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kaklet kompletterades sedan med delar av hemgymmet. Kul att även jag kunde få användning av de prylarna för en gångs skull.
Kartonger med klinkerplattor staplade i ett halvfärdigt rum, används som tyngd, med träningsvikter och hantlar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Total arbetstid ca tre timmar, varav drygt en timme läggning, resten blandning, småfix och rengöring.

Fixet jag använde var det som hör till Probau-systemet, 510 Multifix. Som amatör upplevde jag det väldigt lätt att jobba med, lagom kladdigt och så. Jag gjorde av med en halv säck, så 7,5 kg fix. Kostnad 90 kr.

Budgetkoll

Arbetstid: 60,5 timmar
Kostnad material: 3 885 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 1 760 kr
 
  • Gilla
  • Haha
hoffmaister91 och 11 till
  • Laddar…
Min första kommentar och mitt första inlägg jag följer. Spännande! Du förklarar på ett väldigt pedagogiskt sätt och det är kul att följa din resa. Angående gymgrejorna så är det nog likadant hos alla. Bra sätt att få användning utav skrotet
 
  • Gilla
Kgolestan och 1 till
  • Laddar…
L Lammby skrev:
Min första kommentar och mitt första inlägg jag följer. Spännande! Du förklarar på ett väldigt pedagogiskt sätt och det är kul att följa din resa. Angående gymgrejorna så är det nog likadant hos alla. Bra sätt att få användning utav skrotet
Tack @Lammby! Det är kul att beskriva arbetet både för egen del och för att dela erfarenheter med andra som funderar på att göra samma saker. Här på forumet finns det ju massor av experter som delar med sig av sin kunskap och svarar på frågor om allt möjligt, men jag tycker själv att det kan vara kul att läsa beskrivningar ur amatörers synvinkel också - det är lättare att relatera till liksom.
 
  • Gilla
Kgolestan och 2 till
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Tack @Lammby! Det är kul att beskriva arbetet både för egen del och för att dela erfarenheter med andra som funderar på att göra samma saker. Här på forumet finns det ju massor av experter som delar med sig av sin kunskap och svarar på frågor om allt möjligt, men jag tycker själv att det kan vara kul att läsa beskrivningar ur amatörers synvinkel också - det är lättare att relatera till liksom.
Tycker det är toppen med Budgetkollen. Hoppas att det sprider sig.(y)
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
2021-01-19 Läggning klinkers
Äntligen dags att få plattorna att sitta på plats lite mer permanent. Minns att sist jag la plattor tyckte jag det var både skoj och lätt, och det var väl ungefär samma känsla denna gång även om storleken på plattorna gjorde det något mer utmanande.

Jag chansade på en halv säck fix, för att ha lite marginal och kunna lägga tjockt om det behövs för att få täckning. Väga upp på köksvågen och blanda gick fint och konsistensen blev bra när jag hade i vatten enligt den övre gränsen i rekommendationen. Siktade på "gräddfil". Kul att få använda slagborren för en gångs skull, kan inte komma på någon gång annars där jag skulle välja den över skruvdragare och borrhammare.
[bild]

Läggningen är igång - som vanligt onödigt långsamt och petigt i början. Körde med 10 mm fixkam och funderade på att dubbellimma men gjorde bedömningen att det inte behövdes. Såg en bra video om hur man ska kamma ut fixet - rakt och vinkelrätt mot plattans längdriktning. Kammar man ut i cirklar och diverse mönster är det väldigt svårt att få fixet att kollapsa och uppnå full täckning genom att trycka till plattan och röra den i sidled.
[bild]

Jag tycker att det låter vettigt, se gärna filmen från National Tile Contractors Association här där de visar pedagogiskt:
[media]
Det mesta är på plats. För att undvika fix i skarvarna funkar det bra att lägga plattan intill föregående platta och sedan skjuta isär någon cm och sedan tillbaka mot kakelkryssen. Det gäller verkligen att trycka till för att få de större plattorna att platta till fixet och få täckning - och det funkar bra att knacka med naglarna för att höra att det inte är luft under någonstans.
[bild]

Den minsta biten vid dörren var inte helt lätt att få i samma nivå som plattan innanför - så jag tryckte in ett kakelkryss under. Säg inget till någon.
[bild]

Färdigt! Själva läggningen tog en dryg timme.
[bild]

På de flesta ställen blev fogsprången minimala - men på några plattor ville jag ändå få ner mitten något så staplade paketen med kakel på mindre burkar för ökat yttryck. Paketen väger 21 kg styck så bra tryck. Gör inte alla proffs så?
[bild]

Nu är det väl ändå godkänt?
[bild]

Kaklet kompletterades sedan med delar av hemgymmet. Kul att även jag kunde få användning av de prylarna för en gångs skull.
[bild]

Total arbetstid ca tre timmar, varav drygt en timme läggning, resten blandning, småfix och rengöring.

Fixet jag använde var det som hör till Probau-systemet, 510 Multifix. Som amatör upplevde jag det väldigt lätt att jobba med, lagom kladdigt och så. Jag gjorde av med en halv säck, så 7,5 kg fix. Kostnad 90 kr.

Budgetkoll

Arbetstid: 60,5 timmar
Kostnad material: 3 885 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 1 760 kr
Bra jobbat. Runt 40 000 kr alltså hittills om du anlitat en hantverkare på timmar.
 
  • Gilla
Lammby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.