apotekarnes apotekarnes skrev:
Angående blandning direkt med osläckt kalk läste jag också någon avhandling, men jag kan inte bilda mig någon egen uppfattning eftersom jag har ganska begränsad erfarenhet av annat, åtminstone i större skala. En dålig nyhet har jag dock. En sida av växthussockeln som putsades i slutet av juli har totalt spruckit sönder nu under vintern. Antagligen har kalken inte härdat tillräckligt, sugit upp för mycket fukt vilket gjort att ytan sprängts när kylan kom. Trist, men går ju att fixa till våren igen.
Jag använder ett fetare bruk till grunden, ungefär K1:1, alltså en del kalk till en del ballast i volym, och man måste då ändra ballasten så att den inte är lika välgraderad som vanlig mursand för att inte få torksprickor. Det vanligaste är annars att man använder ett hydrauliskt kalkbruk närmast marken.

Om man inte blandat och putsat med ett fett bruk tidigare kommer man märka att det beter sig ganska annorlunda mot ett vanligt K1:3 eller K1:4 bruk, det är inte svårare att slå på men man behöver lite vana. Förr (1800-talet) var K1:1 närmast standard i mitt område, de prov jag tagit på äldre puts har alla varit ungefär i de proportionerna. Det är fortfarande inte helt säkert att använda till grunden i utsatta lägen men betydligt bättre än ett magrare bruk.

Ytterligare en sak man brukar göra är att grunden spritputsas, det minskar också risken för att putsen fryser sönder.
 
Redigerat:
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
apotekarnes
L LAB skrev:
man måste då ändra ballasten så att den inte är lika välgraderad som vanlig mursand för att inte få torksprickor..
Eftersom jag är novis när det gäller terminologin inom murning måste jag fråga: Vad menar du med "inte lika välgraderad". Jag anar en massa kunskap här som jag inte vill gå miste om.
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Eftersom jag är novis när det gäller terminologin inom murning måste jag fråga: Vad menar du med "inte lika välgraderad". Jag anar en massa kunskap här som jag inte vill gå miste om.
Välgraderad betyder att gruset innehåller alla storleksfraktionen i sådana proportioner att det finns minimalt tomrum. Normalt blir bruket som starkast då, särskilt om det innehåller cement, men om du använder den typen av grus och ökar mängden kalk så får gruskornen ingen kontakt och när kalken torkar krymper den och det bildas sprickor.

Om gruset är mera enkelgraderat (och helst grövre) finns mycket utrymme mellan kornen som kan fyllas med kalk innan gruskornen tappar kontakten med varandra och det gör att man kan ha i mer kalk men ändå få ett bruk som inte spricker när det torkar eftersom gruskornen stöttar varandra.

Problemet är bara att den murgrus/sand som säljs är avpassad för C- eller KC-bruk och man måste själv hålla på och sikta och tvätta för att få lämpligt grus om man vill använda fetare kalkbruk. Vad jag vet finns det heller ingen som säljer färdigblandade K1:1 bruk utan det får blandas på plats eller specialbeställas, används i princip endast vid restaurering av kyrkor och liknande.

Det fanns innan inte långt härifrån ett par mindre grustag som hade riktig bra sand/grus, naturligt tvättad, men deras tillstånd gick ut och jag missade att beställa hem ett bra lager :(

Kan lägga till att rekommendationen brukar vara att använda en välgraderad ballast även vid kalkbruk, men jag fick själv ingen ordning på fetare K1:1 eller K2:3 bruk innan jag gick över till samma typ av ballast som användes i den 1800-tal puts jag tog prov på. Med magrare kalkbruk (K1:3 eller K1:4) är det annorlunda, där är säkert välgraderad sand/grus bäst.
 
Redigerat:
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.