Jag tecknade en garboförsäkring på mitt största köp, stommen.
Försäkringen är ju egentligen ganska tafatt, den täcker bara eventuella merkostnader för att handla upp en ny entreprenör för att fölfölja det som någon annan påbörjat. Så det gäller att vara "baktung" att bara betala för det faktiska värdet man har fått levererat.

Men att försäkringen är kass verkar varken banken eller kommunen ha koll på, de tycks tro att det är en garanti på att huset blir färdigt oavsett vad.
Så jag teckande en försäkring på 900 000 av mina 5 milj, och visade upp det. Tack sa bankmannen och bockade av på sin lista....

Lite liknande var det vad det gällde att bygga i egen regi. Inget kontrakt- inget lån lät det i början. Men när jag meddelat att "skall det vara så så byter jag bank" blev jag inbjuden till et möte.
Bestämde mig för att överprestera på kalkylsidan, gjorde både driftkostnadskalkyler, lyftplaner, kalkyler och inköpstidplaner.
Tack sa bankmannen och bläddrade i pappersbunten och försökte se ut som hon förstod vad hon läste. "kyl och frys för 18 000, det låter väl rimligt"
Att sedan projektet börjades efter att lyftplanen var slut och kostnaden varierade både upp och ner på det olika inköpen var det igen som tänkte på.

Det verkar som alla bara har en fyrkantig lista med punkter de vill bocka av.
Hur det blir i verkligheten verkar spela mindre roll, så länge de får låna ut pengar. Och säkerheten blir ju hela tiden hög, de betalar mest för materialinköp, timmarna man lägger själv tillför värde utan att öka kostnaden.
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Tycker diskussionen har spårat ur. Syftet med att skaffa ett bolag för TS var för att få till ett avtal mellan sig själv och ett bolag. Som i detta fall ägs av köparens fru. Inga som helst problem att göra det.
Syftet är vad jag förstår inte att ett bolag skall äga eller förvalta en fastighet. Fortfarande inga problem.

Det finns inga skyldigheter för ett bolag att tjäna pengar. I den konstellation som är satt är det själva syftet. Köparen/beställaren kan då köpa in till nettopriser vilket troligen är en nettobesparing på minst 30% i material. Räknar man på 3MSEK tjänare man i runda slängar 1MSEK.

Arbetskostnaderna för uppförandet av fastigheten är cirka 50-60% av den totala byggkostnaden. Beroende på var man lägger bolaget och var kostnaderna för personal uppkommer så skiljer det stort avseende professionella hantverkare. I Polen t ex kan man projektanställa personal med en besparing om cirka 50-60% mot svenska hantverkare. I realiteten blir besparingen cirka 30-40% då merkostnader tillkommer. I runda slängar cirka 1 MSEK i besparing.

Bolaget i Polen avvecklas efter projektets slut.

Köparen äger då ett hus cirka 2MSEK billigare i produktionskostnad än vad det skulle kostat från ett svenskt villaföretag. (Siffrorna är fiktiva men anges för att ge en indikation.)

Om bolaget tar alla kostnaderna för materialet till huset och inte har några intäkter så förbrukas ju aktiekapitalet direkt. Eller tänker du att Privat personen köper material till huset av bolaget? Isåfall betalas ju moms vid det köpet (mellan AB och privat personen), så ser inte att personen skulle kunna få materialet till huset momsfritt. Förklara gärna. Intressant.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
M Matado skrev:
Om bolaget tar alla kostnaderna för materialet till huset och inte har några intäkter så förbrukas ju aktiekapitalet direkt. Eller tänker du att Privat personen köper material till huset av bolaget? Isåfall betalas ju moms vid det köpet (mellan AB och privat personen), så er inte att personen skulle kunna få materialet till huset momsfritt. Förklara gärna. Intressant.
Är en samvetsfråga... Klart man betalar vad det kostar. Men inga overheadkostnader.

Momsen är lite lägre i Polen. Samtidigt är priserna på material mycket lägre i Polen än i Sverige.

Eftersom man jobbar med lyftplan för betalningar så påverkas inte EK utan företaget är i början av varje lyft överkapitaliserat.

inget konstigt.
 
T Tomas Appelberg skrev:
Hej
Jag läste en tråd om detta där det mesta handlade om att lura till sig förmåner på ett eller annat sätt eller om det orimliga i att ett företag inte skulle gå in i en noll- eller minusaffär.
Jag jobbar i ett medelstort byggföretag och har varit tjänsteman i 20 år. Dessförinnan har jag en yrkesarbetarbakgrund. Jag har lärt mig en del men att bygga åt sig själv är en ny erfarenhet och jag tar tacksamt emot råd och erfarenheter.

Situationen
Jag och min fru har ritat vårt hus själva eftersom vi tyckte att husleverantörerna levererade snålt och dyrt.
Vi äger en tomt.
Bygglov har gått igenom. KA och konstruktör är anlitade.
Förhandsvärdering är utförd.
Startbesked erhålls INTE från kommunen förrän vi kan visa upp en färdigställandegaranti.
Banken vill se ett kontrakt med en byggentreprenör för att utfärda ett byggnadskreditiv.
En färdigställandegaranti kan tecknas mot uppvisande av ett kontrakt med en byggentreprenör.
Vi vill inte köpa hela produktionen på totalentreprenad av en byggentreprenör. Det blir mycket dyrt.
Vi vill själva kunna styra framdrift och inköp och därmed köpa produktionen på delad entreprenad. Jag kommer att ta tjänstledigt och sätta ca 1000 egna timmar i produktionen. Köpta timmar planeras till ca 1700.

Vi behöver anlita ett AB för att teckna avtal mot och dra alla inköp igenom (mot ett arvode). Vi hittar dock inget AB som skulle vilja genomföra projektet i samverkan med oss på det här upplägget. Det är förståeligt och vi drar därför slutsatsen att min fru startar ett AB och jag tecknar ett avtal om delad entreprenad mot detta bolag. Bolaget kommer bara att existera för bygget av detta hus.

Fråga/frågor
Vad kan banken ha för invändningar när vi frågar om ett byggkreditiv på detta avtal?
Vad ser ni för problem för övrigt?
MVH
Tomas
För att skatteverket ska gå med på att låta dig starta ett företag av något slag så måste du ha en affärsplan med vinstsyfte. Har du det?
 
catherineb catherineb skrev:
För att skatteverket ska gå med på att låta dig starta ett företag av något slag så måste du ha en affärsplan med vinstsyfte. Har du det?
Nej. Det är helt fel. Du kan starta ett bolag utan någon som helst affärsplan.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Vilka av er som har dessa kreativa ideer om Bolag, driver egna bolag idag? Det känns som att många tycker det verkar fantastiskt enkelt att driva ett AB. Så alla som talat för eller mot, Vad är er erfarenhet i praktiken?
 
  • Gilla
  • Haha
MPinje och 2 till
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Nej. Det är helt fel. Du kan starta ett bolag utan någon som helst affärsplan.
Fast du kommer inte bli godkänd för F-skatt.
 
useless useless skrev:
Fast du kommer inte bli godkänd för F-skatt.
Jodå. Absolut inga problem.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Vilka av er som har dessa kreativa ideer om Bolag, driver egna bolag idag? Det känns som att många tycker det verkar fantastiskt enkelt att driva ett AB. Så alla som talat för eller mot, Vad är er erfarenhet i praktiken?
startat och drivit många bolag i AB form. Inget svårt eller konstigt.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Nej. Det är helt fel. Du kan starta ett bolag utan någon som helst affärsplan.
Jasså. Då har jag bara haft otur med skatteverket då! Har försökt starta ett bolag för mitt lilla stall (hyra ut boxplatser) men då det är omöjligt att gå med vinst så gick det inte.

Tillägger att jag har tre andra aktiebolag.
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Jodå. Absolut inga problem.
Ok. Men inte enligt skatteverkets egna broschyrer.

Vem kan bli godkänd för F-skatt?
Om du startar ett företag kan du efter ansökan hos
Skatteverket bli godkänd för F-skatt.
Villkor för att bli godkänd för F-skatt är att du
• bedriver näringsverksamhet eller
• avser att bedriva näringsverksamhet samt
• att du lämnat dina deklarationer och betalat dina
skatter och avgifter.

Vad är näringsverksamhet?
Verksamhet som bedrivs av en juridisk person, t.ex.
aktiebolag eller handelsbolag, beskattas i princip alltid
som näringsverksamhet.
När det gäller verksamhet som bedrivs av en fysisk
person ska tre villkor vara uppfyllda för att det ska vara
näringsverksamhet. Villkoren är

• självständighet
• vinstsyfte

• varaktighet.
 
Under förutsättning att du får lov att vara näringsidkare så har inte skatt med det att göra.

Köp ett lagerbolag. Registrera det för moms och arbetsgivaravgifter så är du uppe och kör.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Men inte enligt skatteverkets egna broschyrer.

Vem kan bli godkänd för F-skatt?
Om du startar ett företag kan du efter ansökan hos
Skatteverket bli godkänd för F-skatt.
Villkor för att bli godkänd för F-skatt är att du
• bedriver näringsverksamhet eller
• avser att bedriva näringsverksamhet samt
• att du lämnat dina deklarationer och betalat dina
skatter och avgifter.

Vad är näringsverksamhet?
Verksamhet som bedrivs av en juridisk person, t.ex.
aktiebolag eller handelsbolag, beskattas i princip alltid
som näringsverksamhet.
När det gäller verksamhet som bedrivs av en fysisk
person ska tre villkor vara uppfyllda för att det ska vara
näringsverksamhet. Villkoren är

• självständighet
• vinstsyfte

• varaktighet.
läs en gång till. AB är inte fysiker.
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Under förutsättning att du får lov att vara näringsidkare så har inte skatt med det att göra.

Köp ett lagerbolag. Registrera det för moms och arbetsgivaravgifter så är du uppe och kör.
Men det är Skatteverket du svarar inför som juridisk person.

Det finns inte en chans att du kan registrera dig för moms, dra av moms på t ex inköpt material utan att någonsin kunna visa på en inkomst.
 
Du kan ju inte dra hela momsbeloppet heller , det blir ju en mellanskillnad , du drar ju av vid momsdeklaration
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.