Så sant, vi var med och jobbade på ett bygge som ingick i en arkitekttävling............ja jisses, skulle aldrig tagit i skiten.........
 
Jag är faktiskt fruktansvärt livrädd att ta in en hantverkare i mitt hus... Därför har jag fått lära mig så mycket själv... Det är jätteskoj, men ibland blir det så himla jobbigt att lära sig nya hantverk hela tiden... Vad man än skall göra så måste man läsa på, få tag på verktyg och matrial, långsamt lära sig handlaget, när man är klar har man äntligen lärt sig hur man gör! Men jag måste faktiskt säga att det hittils alltid blivit bättre än med hantverkare!

Tänk vad skönt det skulle vara om man kunde lita på andra! Tyvärr tror jag faktisk man gör bäst jobb åt sig själv.
 
Snailman
Mitt hus var det en hantverkare (snickare) som byggde åt sig själv, som exempel kan jag nämna att inte en enda bräda var målad på ändträt, så jag är inte så säker på att det ens hjälper att bygga åt sig själv, men jag tänker iallafall göra ett försök såsmåningom...
 
Theclan skrev:
Skulle nog tro att det är ca 50/50 med såna folk vare sig det är stora lr små företag. Skillnaden är att på ett stort företag kan man inte skylla på nån speciell. Möjligen arbetsledaren då. :D (ironi)
Kvalitetsbrister på storbyggen är i huvudsak 2 orsaker. Arbetsledning brister i kommunikation samt stress. Stressen har dock 2 orsaker ackord samt taskig tidsplanering. Det är mina högst personliga åsikter och det jag själv har lärt mig under resans gång...
 
Jag skulle nog akta mig för att köpa ett hus som jag själv byggt eller renoverat. Litet konstig meningsbyggnad där kanske, men rätt tror jag. Vad jag menar är att jag kanske inte gjort något dåligt jobb, men jag har kapat litet hörn här och var och gjort några effektiva lösningar som kanske inte är helt enligt boken. Så tror jag att det är i alla byggen. Skillnaden om man "köper av sig själv" är att man vet var man får, var man varit duktig och var man kanske inte varit lika duktig. Köper man av någon annan kanske man upptäcker det med tiden, eller inte. Detta är för mig ett bättre scenario, i och med att jag för evigt slipper att titta på den där listen eller konstiga vinkeln som är på grund av mig, och som jag aldrig kommer att göra om. Det är bättre att vara sur och gnälla på någon annan liksom, varför inte på den förra ägaren elle på en hantverkare?
Det perfekta huset och hantverket finns inte. I alla fall inte några år senare, när nya rön gjorts och nya standarder etablerats.
 
zeromike skrev:
Är du seriös nu ?
På storföretagen är man ingen snickare, man är montör större delen av tiden. Snackar vi byggfusk så är det väll inom de stora företagen det förekommet !! Snabbhet är det viktigaste, resultat kommer på andra plats..

VAR DU SERIÖS, SÅ VETIFAN VAR DU KOMMER IFRÅN !!!
Kanske, men ja tror att det är betydligt mycket lättare att få jobb på en mindre
byggfirma som gör lite allt möjligt än på några av de större om man tex inte har ett yrkesbevis som många så kallade snickare mm saknar.
 
Det finns inga genvägar.
Betala svinpengar för att få inget gjort eller lär dig göra det själv.
Det senare är roligare, billigare och blir ALLTID bättre.
 
Underleverantörer vid större bygger är ganska pressade och det är alltid bråttom.
"vid fönsterbyte i föreningen kom målaren och spacklade vid fönstret på två ställen under fönsterbrädan. Slipade inte, målade på och sprang som en skollat troll mellan lägenheterna"

Egna erfarenheter gällande hantverkare är ej tid, för litet jobb etc. Har också kollat med grannar, förslag på sk. entreprenörer. (fritdshusomr.) Det gällde drenering och grävning. Hade varit i kontakt med ett flertal och några hade inte tid och var uppbokade, tre var och tittade och ett pris av en. De andra hörde inte av sig. Till sist fick tag i en som fixade allt. Med kvitto till helt ok pris. Det kommeor bli liter mera jobb då det blir plusgrader med samma entreprenör gällande plintbyte. Minigrävare.

Man var lite luttrad ett tag. Var ingen intreserad att tjäna lite pengar????

Norrtälje
 
Hur det nu är så är det nog inte riktigt sant att det alltid blir bättre och (mycket) billigare att göra själv. Jag har för egen del anlitat hantverkare för ett lite större jobb en enda gång (fast hade en del erfarenhet sedan min tid som brf ordf.).

Taket behövde bytas, jag tänkte göra det mesta själv (tegel underlagspapp och läkt osv), men anlita plåtslagare för kransen runt skorsten och taklucka (det var där det läckte).

Jag räknade med en egen kostnad för material, maskinhyror (lift, container, ställningar) och plåtslagare på ca 40 000:-. Och 1-3 veckor semestertid.

Insåg att jag inte hade tid, tog in 3 anbud, förväntade mig ca 100 000:-. De 3 anbuden låg på 90 000, 70 000 och 50 000. Efter stor vånda tog jag det lägsta, tyckte det verkade oseriöst lågt, men efter lite kontroller (och hade erfrenhet av firman sedan min tid som brf ordf.).

Jobbet blev bra såvitt jag kan bedömma, dessutom gjorde de mer än vi hade kommit överens om (de renoverade min rostiga takstege istället för att sälja en ny som inte ingick i priset). De missade tiden med ett par veckor, deras ursäkt var att tegelleverantörens lastbil med den "stora" lyftkranen som behövdes för att nå hela vårt tak var trasig. Alternativet hade varit att hyra en extra kranbil för att lyfta upp teglet (tegellev. höll med gratis lyft) , jag tyckte det var helt OK.

Jag vet att det bra priset inte berodde på att jag anlitat dem tidigare i föreningen, för då var de inne som underentrepenör, och vi hade aldrig någon direkt kontakt.

Jag nästan ryser över tanken på att jag höll på att ge mig på det själv för den lilla prisskillnaden. Inte ens säkert att det hade blivit lika bra.

Min taktik för att få bra anbud då var att erbjuda entrepenören flexibilitet, jag beställde i Februari och sade att ni kan väl stoppa in det när det passar i tiden, men ex. före midsommar vore bra, men passar det bättre efter semestrarna så är det OK. De är ju vana vid att alla ringer och har ett läckande tak som måste fixas NU (mitt höll tillfälligt tätt efter stor tub silicon).
 
Håller defenitivt inte med Zingo.
Håller till viss del med hkkv.
Håller defenitivt med Hempularen.

Men det är min uppfattning som är baserad på min ambitionsnivå, mina erfarenheter och förutsättningar.
 
greenbay skrev:
MEN!!!
350 kr i timmen x 8 timmar x 22 dagar/ månad blir ju 61600 kr!
Vart tog 61600-30226=31374 kr vägen då?

Det är för dyrt att ha hem en hantverkare om det kostar så mycket, med det resultatet som det ofta blir.
mvh
greenbay
He he, vi som räknar. Själv kom jag fram att de går runt för 197,50 kr per timme. Ungefär vad en väktare debiteras idag.
 
Har hittat en Svensk firma som drivs av Letter som jag nyttjat en del. De debiterar löpande 240 kr per timme + moms. Men då ingår verktyg, fordon osv. Inte lika billigt som väktaren kanske, men de är väldigt bra på att snickeri och spackling/puts.
 
Efter mycket dyngkastande kanske det är dags för det goda exemplet?

Skulle renovera ena badrummet och hörde mig för på jobbet om någon hade ett bra tips på mattläggare. Jodå, en liten firma som hade visat framfötterna låg bra till. Ringde honom och han kom förbi två eftermiddagar senare för att kolla förutsättningarna. När han kom tog han av sig skorna, gick upp och mätade lite, frågade hur vi hade tänkt ha det osv. Skriver priset på baksidan av sitt visitkort och tar fram almanackan, det är sant, han hade en almanacka.
"-Joo, det är lite mycket nu innan jul, men kan jag komma på måndagen efter trettonhelgen?
"-Absolut, då har jag helgen på mig att riva ut inredning och ytskikt"

På fredagen innan (3 månader efter vi träffat honom första gången) ringer han och undrar om han kan komma klockan kl 10 istället för direkt på morgonen så hinner han åka på ett annat jobb och flytspackla först, ok för oss. Han dyker upp kl 10, gör förarbetet och avslutar dagen efter.
Fakturan kom och priset är exakt vad han skrivit på visitkortet, utan extra kryddor för resor, spill, inställelseavgifter och annat dravel.
För att badrumsfixet skulle kännas som en bra affär så gjorde jag vvs-jobbet själv och sparade 5.000 för lite rörkrökande.

Det har varit åt andra hållet också med andra hantverkare, men sådant har ni hört nog av i denna tråd.

Ibland ska man ha lite tur!
 
Hej !

Ja, detta blir mitt första inlägg på detta forum.
Jag/vi har också haft vår beskärda del av hantverkare "from hell", men har nu haft hemma en firma som skött sig förträffligt. De har jobbat mellan 08:00 -- 18:00 varje vardag samt 10:00 -- 16:00 på lördagar. I deras totalåtagande så ingick utläggning av gångpapp samt plastskydd över möbler som låg i farosonen...bortfraktande av alla byggsopor samt fullständig hantering av inköp av allt från spackel och skruv till dörrknoppar och toalett (givetvis enligt vårt val av synliga saker). En uppföljning av materialkostnader och arbetstider görs via mail regelbundet, och vi har i stort sätt inte haft något att klaga på.

Hantverkarna som är från Polen jobbar via en svensk firma. All kommunikation görs med byggbasen på klockren svenska, och som själv har ett förflutet som vanlig privatkund med egna "hemska" hantverkserfarenheter.

Så länge jag kan få tag i dessa hantverkare igen så är jag lycklig. Man ska aldrig säga aldrig, men jag vet inte vad som skulle få mig att välja svenska hantverkare igen. Skillnaden i hårt arbete, pris och servicevillighet är ofantlig, men då givetvis bara jämfört med de hantverkare som jag har haft att göra med tidigare.

mvh Manor
 
Manor, vem tror du att förtjänar pengarna? Polackerna? Den "seriösa" svenska firman? Läs igenom vad du har skrivit...
Arbetarna jobbar långa dagar + lördag...du betalar betydligt mindre än markandsvärdet...låter det rimligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.