Magnus Filip skrev:
Där vi bor nu måste villaägarna sköta trottoarerna på kommunens mark.

Självklart valde vi tomt utan trottoar.

Kollade med kommunen vad som gäller, för flera villaägare sköter inte. Och barnen får i mörkret gå på bilvägen för att komma till skolan, för trottoaren är som en isgata och inte skottas.

Kommunen sa att de inte gör något. De rekommenderade mig att ringa på och påtala. Men som ny i området känns det inte bra.
De sa också att jag kan polisanmäla de som inte sköter trottoarerna. Vet någon om man kan polisanmäla anonymt eller måste man ange sitt namn. Eller vet npgon något annat?

Har kommunen kanske har fel, måste de kanske själva påtala detta för de som inte sköter?
Eller att kommunen går in och nöd-fixar det tillfälligt och skickar räkning till villaägare?
SKOJAR DU?
För det första så prata med den det berör, sen undrar jag om du har anmält ett brott eller inbrott, stöld eller liknande till polisen? Det blir ytterligare något till statistiken, INGET annat.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Helt absurt.
förr kallades det att ta ansvar. någonting har hänt här

vissa kommer sitta 37 dagar och vänta på kommunens utlovade brödbil och in i det sista muttra för sig själv -jag har ju betalat skatt i alla dessa år, vart fan är den där bilen!

tragiskt
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
Ett räkneexempel:

Malmö har 200 mil gångbana och 50 mil cykelbana, i snöväder behöver dessa skottas 2ggr vilket ger 500 mil som ska skottas på en dag. Om vi räknar snällt så säger vi att de kan skotta 5 mil om dagen, detta kräver då hundra gångbanetraktorer och hundra anställda. Dessutom behöver de ha jour och nattarbeta med vad det innebär i kostnader, för visst vill ni gå torrskodda till jobbet? Dessa traktorer ska sedan stå på förvaring de 350 dagar som det inte snöar i Malmö, och 290 dagar i Luleå och dom anställda som är så önskvärda på vintern är persona non grata resten av året.

Det är vad ett kommunalt skottningsansvar innebör, vill ni vara en av dom personerna, och vill ni betal vad det faktiskt kostar? Skulle inte tro det.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
det rimliga är väl att trottoarerna i villaområden används för att lagra snö på under vintern.
Va, har ni trottoarer i era villaområden? :surprised:
Skämt åsido, det har vi inte här, vilket jag i såna här sammanhang bara är glad för.
 
T Television_Set skrev:
Utveckla!
Inbetalda skattekronor räcker till att snöröja trottoaer, också. Effektivisera den offentliga förvaltningen, och då menar jag inte att minska antalet vaktmästare och dra ner på städningen (ja, jag är offentliganställd).
"Lagen om offentlig upphandling" tex kostar understundom en del extrakronor, för att inte tala om omständig byråkrati där handläggare på mellannivå inte har några egentliga kunskaper om vad det är man hanterar.
Man blir mörkrädd ibland.
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Inbetalda skattekronor räcker till att snöröja trottoaer, också. Effektivisera den offentliga förvaltningen, och då menar jag inte att minska antalet vaktmästare och dra ner på städningen (ja, jag är offentliganställd).
"Lagen om offentlig upphandling" tex kostar understundom en del extrakronor, för att inte tala om omständig byråkrati där handläggare på mellannivå inte har några egentliga kunskaper om vad det är man hanterar.
Man blir mörkrädd ibland.
Visst, skattepengar räcker till allt...och antar att du anser att det är väl förvaltade pengar att köpa in alla dessa redskap och maskiner som ska stå oanvända resten av året? Och även om man höjde skatten så mycket så finns det en fysisk begränsning i hur många meter gångbana varje maskin klarar att skotta på en dag. Och vad är nästa grej som ska skattefinansieras?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Ett räkneexempel:

Malmö har 200 mil gångbana och 50 mil cykelbana, i snöväder behöver dessa skottas 2ggr vilket ger 500 mil som ska skottas på en dag. Om vi räknar snällt så säger vi att de kan skotta 5 mil om dagen, detta kräver då hundra gångbanetraktorer och hundra anställda. Dessutom behöver de ha jour och nattarbeta med vad det innebär i kostnader, för visst vill ni gå torrskodda till jobbet? Dessa traktorer ska sedan stå på förvaring de 350 dagar som det inte snöar i Malmö, och 290 dagar i Luleå och dom anställda som är så önskvärda på vintern är persona non grata resten av året.

Det är vad ett kommunalt skottningsansvar innebör, vill ni vara en av dom personerna, och vill ni betal vad det faktiskt kostar? Skulle inte tro det.
Personal är det gott om. Alla de som krattar rabatter på sommaren de som går och plockar skräp tex sedan finns det en hel del andra som inte kan göra sina ordinarie jobb när det snöar.
Du räknar som, jag vet inte. Men troligen en ekonom inom kommunal eller statlig förvaltning.
 
T Television_Set skrev:
VOch vad är nästa grej som ska skattefinansieras?
Om jag förtydligar mig lite då: sänk skatten, eller skotta.
Skattekronor räcker inte till allt, iaf inte om man ska lägga sig i allt.
 
N nissenhj skrev:
Personal är det gott om. Alla de som krattar rabatter på sommaren de som går och plockar skräp tex sedan finns det en hel del andra som inte kan göra sina ordinarie jobb när det snöar.
Du räknar som, jag vet inte. Men troligen en ekonom inom kommunal eller statlig förvaltning.
Nej, jag är inte ekonom i kommunal förvaltning, om du orkat läsa hela tråden så hade du sett det...

Och, en stor del av de som krattar och plockar skräp på sommaren är säsongare, studerande t.ex.
Och ja, de som inte är säsongare är redan ute i snösvängen, gräver fram övergångsställen, rensar brunnsgaller osv. Och allt är lätt att lösa med personal enligt dig, du kan ju du som är så duktig på att räkna ta fram en siffra på hur lång tid det tar att manuellt skotta 200 mil trottoar. Kom igen...
 
N nissenhj skrev:
Personal är det gott om. Alla de som krattar rabatter på sommaren de som går och plockar skräp tex sedan finns det en hel del andra som inte kan göra sina ordinarie jobb när det snöar.
Du räknar som, jag vet inte. Men troligen en ekonom inom kommunal eller statlig förvaltning.
Menar du att det är orimligt att parkera en snöskottartraktor med gubbe i varje gathörn året om?

I resten av landet sköts snöröjning av underentreprenörer. Vad de gör med sina gubbar och maskiner resten av året behöver inte kommunen bry sig om.
 
  • Gilla
Antropocen och 1 till
  • Laddar…
A
T Tomas Eklund skrev:
Så för dig är det "självklart" att du ska slippa sköta en bit trottoar, men du är villig att ta till polisanmälan mot den stackars grannen som inte gör det, trots att det är en uppenbart orättvis börda? Din känsla för solidaritet uppvisar tydliga brister. Att du i slutändan inte delade ut lapparna anonymt utan ringde på och rakryggat stod för din tämligen osympatiska hållning var i alla fall hedervärt på sitt sätt.

Dessvärre är våra lagar och förordningar inte alltid rättvisa, vilket det här exemplet tydligt visar. Personligen tycker jag att det är systemet som är fel. Att din granne åläggs att skotta och sanda kommunens trottoar som du sedan fritt kan nyttja och gå trygg och bekvämt på utan att själv behöva lyfta ett finger är inget annat än skandalöst.

Jag kan förstå att en och annan granne slängde dörren i ansiktet på er.
Håller med, inte så bra lag. Men nu är den så.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Om jag förtydligar mig lite då: sänk skatten, eller skotta.
Skattekronor räcker inte till allt, iaf inte om man ska lägga sig i allt.
Vad ska vi ta bort för att finansiera skottningen? Effektivisera förvaltningen? Hur mycket tror du det går? Som att tro att om man bara minskar personalkostnaderna så går man med vinst, nör det i sista änden slutar med att du inte har personal kvar som kan dra in kulor...
 
T Television_Set skrev:
Nej, jag är inte ekonom i kommunal förvaltning, om du orkat läsa hela tråden så hade du sett det...

Och, en stor del av de som krattar och plockar skräp på sommaren är säsongare, studerande t.ex.
Och ja, de som inte är säsongare är redan ute i snösvängen, gräver fram övergångsställen, rensar brunnsgaller osv. Och allt är lätt att lösa med personal enligt dig, du kan ju du som är så duktig på att räkna ta fram en siffra på hur lång tid det tar att manuellt skotta 200 mil trottoar. Kom igen...
Men behöver verkligen ALLA trottoarer skottas? I centrum är det klart att det behövs. Men detta gäller väl ändå i ett villakvarter?
Bor i Jönköping och har aldrig sett några trottoarer som skottas i villakvarter.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Menar du att det är orimligt att parkera en snöskottartraktor med gubbe i varje gathörn året om?

I resten av landet sköts snöröjning av underentreprenörer. Vad de gör med sina gubbar och maskiner resten av året behöver inte kommunen bry sig om.
Möjligt att de inte behöver bry sig, men om du inte tror att hela maskinkostnaden finns med i entreprenadunderlaget så har du fel. Ingen som lämnar anbud utan att ha täckning för utrustningen.
 
P Parkeringsvakten skrev:
Men behöver verkligen ALLA trottoarer skottas? I centrum är det klart att det behövs. Men detta gäller väl ändå i ett villakvarter?
Bor i Jönköping och har aldrig sett några trottoarer som skottas i villakvarter.
Det är det rätten får avgöra när de ska bestämma skadeståndet till den som brutit lårbenshalsen på din oskottade gångbana. Så länge ingen skadar sig är det ju inga problem, annat än grannosämja då som TS skriver
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.