JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Undrar om rosten blivit pga det påkopplade kopparröret. Galvanisk ström.
Borde inte bli då det sitter i rätt ordning dvs ädlast metall på slutet
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
C cap skrev:
Borde inte bli då det sitter i rätt ordning dvs ädlast metall på slutet
Ja men det är ju kopparrör från T-kopplingen till tvättställsblandaren. Undrar om det inte kan virvla med lite kopparavlagringar från röret vidare till WC. Av någon anledning har det ju bara rostat efter T-kopplingen. :rolleyes:

Vad är T-kopplingen i för material?
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ja men det är ju kopparrör från T-kopplingen till tvättställsblandaren. Undrar om det inte kan virvla med lite kopparavlagringar från röret vidare till WC. Av någon anledning har det ju bara rostat efter T-kopplingen. :rolleyes:

Vad är T-kopplingen i för material?
röret har även rostat före T-kopplingen, på den första bilden ser man det! :)
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ja men det är ju kopparrör från T-kopplingen till tvättställsblandaren. Undrar om det inte kan virvla med lite kopparavlagringar från röret vidare till WC. Av någon anledning har det ju bara rostat efter T-kopplingen. :rolleyes:

Vad är T-kopplingen i för material?
Galvaniska strömmar uppstrår inte på det sättet men det är inte ovanligt att stålrör är utav olika kvalite. Dvs kolhalten skiljer sig åt och då ärgar dom olika.
Kan iof vara så enkelt att sulan varit fuktig på en punkt
 
Var ett tag sen jag uppdaterade, har varit strul med vvsare, lite sjukdom och annat. Hur som helst, anlitade den lokala vvs-firman för att byta rören. Blev inte helt som jag hade tänkt mig, så får komplettera det sista själv. Men nu är det iaf gjort! Nästa steg blir att flyta in rören.
 
  • Nyinstallation av rör i ett skåp med öppen bakvägg, omgivet av ofärdiga väggar och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya vvs-rör delvis installerade längs en vägg med synlig murbruk och våtrumskabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya VVS-installationer med vita rör på en ojämn vägg och golv under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Åsa Lund
Dela på rören för varmt och kallt vatten innan du gjuter in dem?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Dela på rören för varmt och kallt vatten innan du gjuter in dem?
Varför då?
 
fredrikchail fredrikchail skrev:
Varför då?
Jag gissar att du får kallare kallvatten och varmare varmvatten då.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag gissar att du får kallare kallvatten och varmare varmvatten då.
det var en rörmokare som drog in rören, så det känns ju som att ha borde ha koll på det. Sen gissar jag på att plasten som är på prisolrören isolerar nog bort en del värme. Samt att rören går ihop enbart på en sträcka på ungefär 80-90 cm, så jag har svårt att tro att varmvattenledningen hinner att värma kallvattenledningen.
 
  • Gilla
mbjorling
  • Laddar…
Då har vi kopplat ihop det sista så nu är allt på sin plats. Nästa steg är att lägga primer och flyta upp.
 
  • Renoveringsarbete med nya rördragningar på en ojämn betonggolv under trappa, väntar på primer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen ihopkopplade rör och ventilinstallation på en grå betongvägg redo för primer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen installerade vattenrör och anslutningar mot en ojämn betongvägg, redo för primer och flytspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte enligt regelboken att bygga in skarvar så ni vet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte enligt regelboken att bygga in skarvar så ni vet.
dom kommer inte att byggas in. Det kommer en plåt där!
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Bra att ni sätter en plåt där så ni har lätt att kolla om det blir galvanisk korrosion vid materialbyte mellan järnrör och kopparrör. Har hört att det finns lite risker med det
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Bra att ni sätter en plåt där så ni har lätt att kolla om det blir galvanisk korrosion vid materialbyte mellan järnrör och kopparrör. Har hört att det finns lite risker med det
ja precis, dessa kopplingar kommer att vara lätta att inspektera. Vi får hoppas att det går vägen
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Det ska inte va några problem där, man kan ha koppar och mässing efter järn, men inte före, om det inte är radiatorslinga. Det har jag lärt mig av Rörmokarlärar’n. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.