Detta är verkligen en intressant tråd. Men det är ändå inte så lätt att förhålla sig till dessa fakta. Svårt att bedöma vad som är en mindre, måttlig eller större exponering. Det pratas mycket om hur exponeringen ökar vid bearbetning av material som innehåller asbest. Men hur ser det ut när man har levt med materialet i huset? Som jag beskrev i en annan tråd har vi levt i 7 år med en trasig asbest-plastmatta som befann sig i botten av en garderob i vår inredda källare och där jag t.ex. förvarade sängkläder... Den är nu sanerat (av proffs, inte själv) men en olustkänsla kvarstår. Det är definitivt inte lätt att få en objektiv bild om ämnet, även om man försöker hålla sig till fakta
 
Staffans2000
Tänk efter!

Hur mycket har du "bearbetat" mattan?
 
F Frida80 skrev:
Detta är verkligen en intressant tråd. Men det är ändå inte så lätt att förhålla sig till dessa fakta. Svårt att bedöma vad som är en mindre, måttlig eller större exponering. Det pratas mycket om hur exponeringen ökar vid bearbetning av material som innehåller asbest. Men hur ser det ut när man har levt med materialet i huset? Som jag beskrev i en annan tråd har vi levt i 7 år med en trasig asbest-plastmatta som befann sig i botten av en garderob i vår inredda källare och där jag t.ex. förvarade sängkläder... Den är nu sanerat (av proffs, inte själv) men en olustkänsla kvarstår. Det är definitivt inte lätt att få en objektiv bild om ämnet, även om man försöker hålla sig till fakta
Finns inga risker för dig ens i teorin. De enda som råkade illa ut var arbetarna som i decennier blandade asbestfibrer i öppna betongkar helt utan skydd. Och dessutom rökte.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte bearbetat mattan. Men som sagt den var rätt trasigt, många hål mm så att den av asbestpapp bestående undersidan låg öppet... Inte kul! Nu kan man argumentera att luftcirkulationen som kunde låta fiberna virvla runt, förmodligen inte är särskilt stor på en garderobsbotten. Men vi har ställt grejer på dessa trasiga ställen och sedan lyft ut och använd dem - helt omedveten. Säkert inte gigantiska mängder av fiber (inte att jämföra med slipning eller liknande så klart) men möjligtvis ändå en förhöjd dos. Särskilt med tanke på att vi även hade ventilationsluckor med asbestpapp på baksidan. Jag har blivit mycket mer medveten om problemet det senaste året. Ändå förblir en viss osäkerhet och rädsla. Detta inte minst av allt det motsägelsefulla man kan läsa om ämnet
 
F Frida80 skrev:
Jag har inte bearbetat mattan. Men som sagt den var rätt trasigt, många hål mm så att den av asbestpapp bestående undersidan låg öppet... Inte kul! Nu kan man argumentera att luftcirkulationen som kunde låta fiberna virvla runt, förmodligen inte är särskilt stor på en garderobsbotten. Men vi har ställt grejer på dessa trasiga ställen och sedan lyft ut och använd dem - helt omedveten. Säkert inte gigantiska mängder av fiber (inte att jämföra med slipning eller liknande så klart) men möjligtvis ändå en förhöjd dos. Särskilt med tanke på att vi även hade ventilationsluckor med asbestpapp på baksidan. Jag har blivit mycket mer medveten om problemet det senaste året. Ändå förblir en viss osäkerhet och rädsla. Detta inte minst av allt det motsägelsefulla man kan läsa om ämnet
Det finns inga asbestfibrer som virvlar runt, de är bundna i mattan. Det som orsakade sjukdomsfallen var partiklar i mikronstorlekboch och och dessa förekommer bara vid öppen användning av asbestmineral. På 90-talet var man orolig för att fordonsmekaniker som bytte bromsbelägg skulle bli sjuka men det visade sig vara ogrundat. När väl asbesten är inbakad i slutprodukten är den relativt ofarlig för det blir inga småpartiklar.
 
Staffans2000
F Frida80 skrev:
Jag har blivit mycket mer medveten om problemet det senaste året. Ändå förblir en viss osäkerhet och rädsla. Detta inte minst av allt det motsägelsefulla man kan läsa om ämnet
Du har drabbats av "internets förbannelse".
 
F Frida80 skrev:
Jag har inte bearbetat mattan. Men som sagt den var rätt trasigt, många hål mm så att den av asbestpapp bestående undersidan låg öppet... Inte kul! Nu kan man argumentera att luftcirkulationen som kunde låta fiberna virvla runt, förmodligen inte är särskilt stor på en garderobsbotten. Men vi har ställt grejer på dessa trasiga ställen och sedan lyft ut och använd dem - helt omedveten. Säkert inte gigantiska mängder av fiber (inte att jämföra med slipning eller liknande så klart) men möjligtvis ändå en förhöjd dos. Särskilt med tanke på att vi även hade ventilationsluckor med asbestpapp på baksidan. Jag har blivit mycket mer medveten om problemet det senaste året. Ändå förblir en viss osäkerhet och rädsla. Detta inte minst av allt det motsägelsefulla man kan läsa om ämnet
Jag är långt ifrån någon expert i ämnet, men jag tror att du mår sämre av dina egna tankar kring de upplevda problemen än av själva asbesten.
O den kommentaren var inte på något sätt riktad att förminska dig eller dina känslor utan mer att kanske få dig att slappna av och inse att problemet är inte så farligt som du nog tror.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hur ska man göra om man ska såga bort ventilationsrör av asbest (tror jag, är något underligt material)? Är det dumt att ta tigersågen/rondell? Ska man ha mask?
 
M Messier1994 skrev:
Hur ska man göra om man ska såga bort ventilationsrör av asbest (tror jag, är något underligt material)? Är det dumt att ta tigersågen/rondell? Ska man ha mask?
Använd mask och ha gärna en dammsugare. Sedan tror jag en handsåg dammar mindre men det är givetvis mer arbete.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Du förstör eller smittar en vanlig dammsugare... Försök att montera ner hela bitar utan att såga eller slå sönder..
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F Frida80 skrev:
Jag har inte bearbetat mattan. Men som sagt den var rätt trasigt, många hål mm så att den av asbestpapp bestående undersidan låg öppet... Inte kul! Nu kan man argumentera att luftcirkulationen som kunde låta fiberna virvla runt, förmodligen inte är särskilt stor på en garderobsbotten. Men vi har ställt grejer på dessa trasiga ställen och sedan lyft ut och använd dem - helt omedveten. Säkert inte gigantiska mängder av fiber (inte att jämföra med slipning eller liknande så klart) men möjligtvis ändå en förhöjd dos. Särskilt med tanke på att vi även hade ventilationsluckor med asbestpapp på baksidan. Jag har blivit mycket mer medveten om problemet det senaste året. Ändå förblir en viss osäkerhet och rädsla. Detta inte minst av allt det motsägelsefulla man kan läsa om ämnet
Tänk på att du har mätbara halter av asbest i helt vanlig luft som du andas 24 timmar om dygnet också.........Det du silar i dig den vägen är så ofantligt mycket större än vad din mattbit ev skulle kunna utsöndra ändå..........Det handlar liksom inte vad din matta innehåller, man måste sätta det i relation till allting. Du säger att det blev sanerat, hur gjorde de då? Tog ut mattan och dammsugade. Mer lär de väl inte ha gjort? Det betyder heller inte att de till 100% har tagit bort allt. De har gjort vad de kan liksom.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Hur ska man göra om man ska såga bort ventilationsrör av asbest (tror jag, är något underligt material)? Är det dumt att ta tigersågen/rondell? Ska man ha mask?
Ja, det är dumt. Bättre att knacka sönder försiktigt och plocka ut i så stora bitar som möjligt.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Hur ska man göra om man ska såga bort ventilationsrör av asbest (tror jag, är något underligt material)? Är det dumt att ta tigersågen/rondell? Ska man ha mask?
Ja, vinkelslip är extradumt och det finns sällan goda skäl att inte ha bra mask när man pysslar med potentiellt dammigt arbete, speciellt om dammet är cancerogent. Vid rivning kan man med fördel alltid ha mask och skyddsglasögon.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Nu skall ju TS inte stå ett helt yrkesliv dagarna i ända och hälla krokofolit i betongkar så dammet yr. Bunden asbest har inte alls samma fina partiklar som eternitarbetarna fick utstå. Redan på 80-talet konstaterade man att damm från bromsbelägg inte var någon större panik. Men visst skall man använda mask och engångsoverall och tvätta sig efteråt.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Äntligen har jag hittat den utmärkta tråden om Asbest.
Om man hanterar Asbest / eternit så kan det vara en fördel göra det vårt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.