R Rkarlsson skrev:
Ja har man möjligheten så skall man göra det som är roligare =)
Vi har ju två toaletter med. Men jag gillar att avsluta påbörjat snabbt.
Hade mäklare för värdering så får veta om någon dag om jag skall belåna lite, ska passa på att ta fönster toa och garagedörr i ett svep.
Men börjar nog med toan.
Följer och ser var du hamnar.
Gör gärna det! Min rena chansning på budget är ju på 20 000 så då räcker det med ett par schyssta SMS-lån (y)
 
  • Gilla
Bure och 2 till
  • Laddar…
Kul tråd. Renoverade en toalett i somras, landade på 28k ink golvvärme, nya vattenrör samt avlopp.


Renoverad toalett med vita kakelväggar, toalettstol, handfat, spegel och golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverad toalett med vita kakelväggar, grått klinkergolv och vitt badrumsskåp med spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverad toalett med vita kakelväggar och grått golv, inkluderar toalettstol och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hoffmaister91 och 3 till
  • Laddar…
Om det inte redan finns i huset är en minikofot ett presenttips till den lille entrepenören. Min 4-åring har tagit över min och den passar perfekt när han är med och river allt smått.

En hand håller en liten röd minikofot lämplig för barn.
 
  • Gilla
oscar_uppsala och 3 till
  • Laddar…
2020-12-23 och 25 Väggar och handfat bort
Över julen var det dags att få bort resten av masoniten som skulle bort och även handfatet. Jag fick också såga av vattenrören till blandaren och monterade kulventiler (100 kr styck) för att slippa ha vattnet avstängt i hela huset en längre tid. Utan att fråga antog jag att en vattenavstängning under jul/nyår/januari skulle tas emot negativt av övriga i familjen.

Den VVS-ansvarige utför professionellt arbete.
Renoveringsarbete med borttaget handfat och exponerade vattenrör, omgivet av verktyg och hinkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Masoniten satt med en massa klammers som jag fick dra ut med hjälp av att hamra in en skruvmejsel och bända ut.
En skruvmejsel används för att bända ut en klammer ur en vägg under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@Bernieberg - tack för tipset om den lilla kofoten. Min 7-årige medhjälpare har dock fått fatt i en fullstor variant vilket leder till detta mönster på väggen där min metod att ta ut klamrarna för att få loss hela väggskivan kombineras med den mer direkta slå- och brytmetoden.
Barn hjälper till med rivning av masonitvägg, synliga vattenrör med kulventiler och avrivna delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen vägg avslöjar ett tomrör och lite dragning av 12 volt till spotlights i köket som ligger på andra sidan väggen.
Delvis nedrivna badrumsväggar med exponerade träreglar, avlägsnat handfat, och verktyg på arbetspall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll - nu uppdelad på materialkostnad och inköp av verktyg som är mer en investering...
Arbetstid: 13 timmar
Kostnad material: 200 kr
Inköp verktyg: 190 kr
 
  • Gilla
Bure och 3 till
  • Laddar…
2020-12-27 och 30 - Städning och elinstallation
Rivningen avslutades och allt städades bort, sedan dags för planering av el till belysning och spegel där vi vill kunna styra dessa med separata dimmers. Vi har inte bestämt spegel ännu så vet inte om den kommer att vara dimbar via vanlig dimmer eller om vi kommer att få ha en strömbrytare för att slå av och på och sedan hantera dimmer på själva spegeln. Båda varianterna är ok. I taket blir det två spotlights, det får faktiskt räcka på 1,5 kvadrat. Valde att köpa Ecolite Stella då den är ställbar mellan tre färgtemperaturer.

Nu drar pengarna iväg lite med inköp av dimmer (529 kr), strömbrytare och ram (79 kr), dosor (40 kr) rör/klammer (20 kr) och 2 st spotlights (638 kr) så totalt 1 306 kr för det elektriska hittills.

Den elansvarige har föredömligt kartlagt, noterat på reglar och fotograferat till arkivet.
Elledningar och rör i vägg med anteckningar för planering av belysning och handdukskrokar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Test av spotlight, dimmer och strömbrytare. Den elansvarige hälsar att hen vet att detta ser illa ut men försäkrar samtidigt att installationen inte är permanent. Notera också reglingen för handdukskrokar nere till vänster i bild.
Interiör av pågående renovering med synlig stommkonstruktion, eldosor, kablar och installationsmaterial på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll

Arbetstid: 18,5 timmar
Kostnad material: 1 506 kr
Inköp verktyg: 190 kr
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
2021-01-01 och 02 OSB och gips
Efter vila på nyårsafton inledde jag starkt årets två första dagar med sex timmar jobb per dag med fokus på att få upp all OSB och gips på väggarna. Det hade säkert gått att göra snabbare men tar lite tid när man är själv och det ska mätas och bäras och skruvas och göras hål och anpassningar. Skivorna gick dessutom inte att få in hela genom dörren så OSB -skivan delade jag så det blev en nedre del och en övre del. Gipsskivorna fick göras relativt smala, upp till 70 cm funkade.Jag tror dessutom att jag lägger mer tid på att tänka, mäta och resonera med mig själv än att faktiskt jobba.

Jag hade faktiskt redan det som gick åt hemma, dvs en OSB-skiva och fem gipsskivor. Inte ofta det händer, men detta var rester från tidigare garagebygge. Jag kände mig lite som de på bygg-TV som plötsligt sliter fram exakt rätt virke för projektet med frasen "och så tar vi lite spillbitar till det här". Räknar dock in kostnaderna för materialet under "Eget material" nedan.

Det blir lätt fullt i garaget när allt som redan finns där kompletteras med OSB-sågarstation och gipsknäckarstation.
OSB-skiva på arbetsbord med cirkelsåg och skyddshandskar, verkstad med cyklar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt skönt att börja få upp lite väggar i alla fall - klart roligare än att riva.
OSB-panel installerad på vägg med utskärning för eluttag, arbetslampa och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålsåg och dossökare (hole-in one) är bra att ha. Dosan nere vid golvet är en som satt där bakom tapet och spackel när jag rev, med två tomrör ner. Den fick sitta kvar - och är dessutom dubbelriktad så går att komma åt från garderoben på andra sidan väggen också. Bra om behovet av eluttag i garderoben plötsligt uppstår. Kanske köper en laddbar jacka i framtiden?
Vägg med nyinstallerade OSB- och gipsskivor, elektrisk dosa och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klargipsat!
Renoverad vägg med nya OSB- och gipsskivor, eluttag, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 30,5 timmar
Kostnad material: 1 506 kr
Eget material: 473 kr
Inköp verktyg: 190 kr
 
  • Gilla
Bure och 1 till
  • Laddar…
2020-01-03 och 04 Regla och gipsa tak
Bara 4,5 timmes jobb totalt dessa två dagar men taket blev gipsat i alla fall. Reglarna var också rester från tidigare projekt liksom all skruv jag använder - säkert värt tiotals kronor. Använde 45*70 för att regla ner 45 mm + 13 mm gips vilket ger gott om plats för spotlights.

Nästan mer reglar än tak.
Nedreglat tak med träreglar och gipsskivor, oavslutad installation av spotlights och elektrisk kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halva klart.
Nyreglat och halvt gipsat tak med utskärning för installation, i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela klart. Just det, måste ju spacklas och målas och sånt också. En annan dag.
Delvis gipsat tak med utskärningar för spotlights och synliga skruvförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 35 timmar
Kostnad material: 1 506 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 190 kr
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Kanske blir klart den dagen kåken ska säljas och nya generationer ska ta över;)
 
  • Haha
JustDoIt
  • Laddar…
2020-01-05 och 06 Spackla, slipa, spackla, slipa. Och ta bort element.

Dags att få taket färdigt att målas - jag tänker mig ordningen:
1. Tak
2. Golv
3. Väggar.

Spackla tak med remsor och sånt är en övning jag är van vid sedan garagebygget. Och det är inte svårt - i med spackel, på med remsa, på med mer spackel. Låt torka. Slipa. Spackla. Torka. Slipa. Fortsätt om nödvändigt. Det sköna med kakel på väggarna är att spackling är onödigt. Och dumt då vanligt spackel enligt uppgift inte lirar jättebra med fix.
Tak med spacklade skarvar och slipdam nära hörn och en genomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags för en uppgift jag faktiskt var lite nervös över - att ta bort elementet. En av anledningarna till att jag tänkte renovera på sommaren var att slippa stänga av ett värmesystem i full användning. Nåja, nu gick det ganska bra, men det blev lite tankar först. Stängde av cirkulationspumpen, stängde alla termostater på övre plan och entréplan och stängde tillopp och retur från slingorna ut i huset. Tappade sedan ur trycket via luftningen på elementet genom en slang ner i en hink. Kom väl ett en eller två liter max. Kopplade loss elementet - med termostaten stängd. Öppnade den sedan över en hink och det kom kanske en dryg liter. Byglade med förbigångsröret på bilden (123 kr). Nu återstår att se om det verkligen behövs ett element, jag tror faktiskt inte det men det får tiden utvisa. Allt annat ska ju göras färdigt först.

Själva röret är mycket fint och fungerar som ett väldigt litet element.
Hörn av rum under renovering med borttaget element och exponerade rör med förbigångsrör installerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 41 timmar
Kostnad material: 1 629 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 190 kr
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Kul tråd! (y)
 
  • Gilla
  • Älska
Friskt kopplat och 1 till
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
2020-01-05 och 06 Spackla, slipa, spackla, slipa. Och ta bort element.

Dags att få taket färdigt att målas - jag tänker mig ordningen:
1. Tak
2. Golv
3. Väggar.

Spackla tak med remsor och sånt är en övning jag är van vid sedan garagebygget. Och det är inte svårt - i med spackel, på med remsa, på med mer spackel. Låt torka. Slipa. Spackla. Torka. Slipa. Fortsätt om nödvändigt. Det sköna med kakel på väggarna är att spackling är onödigt. Och dumt då vanligt spackel enligt uppgift inte lirar jättebra med fix.
[bild]

Sedan var det dags för en uppgift jag faktiskt var lite nervös över - att ta bort elementet. En av anledningarna till att jag tänkte renovera på sommaren var att slippa stänga av ett värmesystem i full användning. Nåja, nu gick det ganska bra, men det blev lite tankar först. Stängde av cirkulationspumpen, stängde alla termostater på övre plan och entréplan och stängde tillopp och retur från slingorna ut i huset. Tappade sedan ur trycket via luftningen på elementet genom en slang ner i en hink. Kom väl ett en eller två liter max. Kopplade loss elementet - med termostaten stängd. Öppnade den sedan över en hink och det kom kanske en dryg liter. Byglade med förbigångsröret på bilden (123 kr). Nu återstår att se om det verkligen behövs ett element, jag tror faktiskt inte det men det får tiden utvisa. Allt annat ska ju göras färdigt först.

Själva röret är mycket fint och fungerar som ett väldigt litet element.
[bild]

Budgetkoll
Arbetstid: 41 timmar
Kostnad material: 1 629 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 190 kr
Vad för remsor använder du då med spackel först sedan remsa och sen mer spackel? Själv har jag bara använt glasfiber remsor och sedan spackel
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad för remsor använder du då med spackel först sedan remsa och sen mer spackel? Själv har jag bara använt glasfiber remsor och sedan spackel
Jag kör klassiska pappremsor - enligt metod på t.ex. länken nedan, fast jag kör enbart med mediumspackel. Kanske skulle satsa på finare spackel om jag skulle gipsa ett helt rum.
https://www.xn--mlarenstockholm-hlb.se/spackla-skarvar-pa-gipsskivor-sa-gor-du

Här går det att läsa mer bl.a. om fördelarna med pappremsa:
https://www.norgips.se/kunskapsbank/vilken-spackelremsa/
 
  • Gilla
Friskt kopplat
  • Laddar…
2020-01-08 och 09 Golvet måste rensas
Jag tyckte att golvet var hyfsat jämnt även om det var en hel del gammal fix kvar, och det hade säkert gått att lägga klinkers plant. Däremot hade det blivit jobbigt att fylla upp med nytt fix och eftersom jag ändå hade behövt ta bort en del bestämde jag mig för att lägga några timmar på att ta bort allt gammalt så att jag kunde börja från ett rent betonggolv. Det blev ca 2 timmar handknackning runt avlopp och rör och sedan 2 timmar till för att rensa med borrhammare och kakelmejsel och släta ut ytan med en bredspackel. Det sista kanske låter lite konstigt men spackelspaden var ett utmärkt verktyg till att få bort det sista med och få det helt plant.

Handknackat runt avlopp och värmeledning som går under golvet längs denna vägg. Det vibrerade lite för mycket i golvet där för att det skulle kännas ok att köra med maskin.
Ett delvis rensat betonggolv med rester av fix, verktyg, och en blå skyddad avloppsöppning i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan fick borrhammare och kakelmejsel ta vid. Visst går det fortare, men dammar mer.
Rensning av gammalt fix från betonggolv med kakelmejsel vid hörna med väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar bli färdigt på sidan mot dörren.
Rensat betonggolv med borrhammare, kakelmejsel, och bredspackel, redo för att lägga nytt klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spackelspaden fick ta bort det sista och jämna ut.
En hand i skyddshandske håller en bredspackel över rengjort betonggolv med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan fick jag också ta emot sändningen av klinkers. Det blir Norrvik Ljusgrå i storlek 30*60 cm från Centro, beställt via Bygghemma.se. Dessvärre hade den som packat tyckt att det var en bra ide att låta en packe ligga med översidan utåt en bit utanför pallen så två plattor gick åt under transporten. Får se hur anmälningen av transportskadan går, det var inget som syntes när jag tog emot det utan först när jag tog av allt emballage. Men riktigt snygg är den hur som helst, vi är nöjda med valet! De åtta paketen på pallen ska alltså räcka till både toaletten och hallen. Till toaletten går det bara åt drygt ett paket.
Skadad förpackning med Norrvik Ljusgrå klinkerplattor på en träpall; två plattor har skadats under transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 45,5 timmar
Kostnad material: 1 629 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 190 kr
 
  • Gilla
Likan och 1 till
  • Laddar…
2020-01-10 Takmålning, hyllbygge och underbar primer
Efter gårdagens demolering av golvet började jag denna söndag med en timmes städning inkl. noggrann dammsugning för att få bort allt damm. Kändes bra.

Sedan målades taket en första gång. Äntligen lite ytskikt på gång!
Primer applicerad på vägg med gipsytor och genomföringshål, oregelbundet reglade hyllplan synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter la jag 1,5 timme på att regla och gipsa en liten hylla bakom toaletten. Den är inte så djup, bara 45+13 mm nu, men det ska på en limträskiva i ek på toppen som sticker ut ytterligare någon 8-10 mm. Räcker väl för att ställa ett mindre doftljus på...

Reglad. Lite oregelbundet pga storlek på gipset.
Nybyggd väggskiva och reglad hylla med verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsad med lite rester.
Hylla byggd av gips i ett hörn, med icke färdigställda rör och råa golv som väntar på primer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags - för PRIMER. Detta moment som ofta hamnar lite i skymundan av tuffare saker som kakel, klinkers och målarfärg. Men jag vill slå ett slag för primern (Probau 119 kr) och förklara varför jag tycker att den är så fantastisk.

1. Den är grunden för något nytt - en förutsättning (ofta) för att det som kommer efter ska bli bra, trots att den knappt syns. Ytan känns mycket lovande - och jag har på väggarna såväl nytt som gammalt gips som masonit. Alla ytorna är nu redo för nästa steg.
Applicering av primer på en vägg i en renoveringsprocess, hand med pensel och primerburk syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Den markerar övergången mellan rivning och byggande. Här illustrerat av en primad beräkning av antalet kakelplattor på höjden.
Vägg med handskrivna matteberäkningar före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Den kapslar in och ger en fantastiskt lovande yta. Även om jag redan dammsugit mycket noga så var det först när vi fick på primer på golvet som det kändes riktigt rent.

Här har den lille barnarbetaren erbjudit sig att hjälpa till, och försöker genast måla in pappa i ett hörn. Jag har tur - hörnet jag befinner mig i är endast 7 dm från dörren. Jag kommer undan med blotta förskräckelsen.
Barn hjälper till att måla primer på ett renoveringsgolv med en målarburk och pensel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 49 timmar
Kostnad material: 1 748 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 190 kr
 
  • Gilla
Gustaf.P och 5 till
  • Laddar…
2020-01-11 Takmålning nr. 2 och ett plikskyldigt tätskikt
Jag målade klart taket och sedan var det dags för tätskikt, något som jag tänker göra enligt de regler som gäller för toaletter, dvs tätskikt på golvet med 50 mm uppvik. Jag ska däremot erkänna att jag inte känner någon större entusiasm över tätskiktet, även om det säkert kommer att bli tätt som bara den. Det skulle på något sätt kännas bättre att vattnet rann ner genom golvet till källaren med dess betonggolv och golvbrunn, än att det rann ut över tröskeln till hallen och vardagsrummet och via trappan ner till källaren.

Jaja, regler är regler och jag ska inte fuska mer än nödvändigt. Jag får se till att VVS-arbetet håller så hög kvalitet att jag inte behöver oroa mig för några flodvågor på gästtoaletten.

Jag kör Probaus system från Bauhaus med färdiga hörn, remsa däremellan och manschetter för rören. Total kostnad 1 068 kr, men då har jag 21 av 24 meter fiberremsa och en del tätgucka kvar.
Tätskiktsmaterial inklusive fiberremsa, hörn och tätmassa från Probaus på ett orenoverat betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först pensla massa gucka, i med hörn och fiberremsa, sedan mer gucka.
Del av ett golv med påbörjat tätskiktsarbete, blå tätmassa applicerad längs en väggkant och på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite knöligt runt elementrör och vid tröskel så 2,5 timmar gick åt. Ändå görbart och kul att det händer något. Det värsta var att få guckan på fingarna, den torkar snabbt!
Ett hörn av ett toalettgolv täckt med nylagt grönt tätskikt, hink och pensel, förberett för VVS-arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt - och ser ut lite som en väldigt liten pool.
Ett hörn av ett badrum där tak och väggar täckts med ljusgrönt tätskikt, inklusive 50 mm uppvik på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Budgetkoll
Arbetstid: 52 timmar
Kostnad material: 2 816 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 190 kr
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.