Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Man skall absolut inte sätta plast på innerväggar då de har två sidor som i så fall plastas, vilket medför att man innesluter organiskt material mellan två täta skikt. Det leder till mögel och vidare till skador som att träregler murknar.
Att plasta innertak och ytterväggar är vad man normalt sett gör. Inte mer eller annat. Badrum går lite utanför det normala och är en annan femma. Det ligger dessutom utanför trådens ämne.
Förtydligande: ett överlapp om 3-5 dm in på innerväggar från ytterväggar och 1-3 dm ner från innertak, skall man göra, men inte plasta hela innerväggen.
 
A ArWo skrev:
Precis, fick för övrigt svaret från en saneringsfirma att de endast gör saneringar när det varit mer än 15 grader ute i några veckor då trät ska suga så mycket som möjligt. Kan tänka mig att det tar ett tag för miljön att normaliseras i trådskaparens fall då plast kom upp i höstas. Bäst är om det går att fjärravläsa er fuktmätare så ni kan kolla utan att öppna vindsluckan.

Ni har väl förresten sett till att det är tätt runt vindsluckan? Innerväggar utan plast är såklart inte perfekt men det är knappast en jättestor källa till luft förutsatt att det finns ventiler /fläkt på övervåningen som släpper ut överflödigt tryck.
Träet suger mer vatten om det är över 15 grader? Förstår inte. Javisst jag har fuktmätare kopplad till app så behöver inte gå upp för är läsa av
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Förtydligande: ett överlapp om 3-5 dm in på innerväggar från ytterväggar och 1-3 dm ner från innertak, skall man göra, men inte plasta hela innerväggen.
Vi har plastat typ 1 dm ner från tak på innerväggar (rumsavskiljande) och hela väg ner till golv mot yttervägg och kallvind.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Var uppe på vinden idag och upptäckte nu tyvärr några små ytor (typ 20x30 cm) med vitmögel på råsponten i taket som jag aldrig sett förut. Var väl bara en tidsfråga antar jag efter den här hösten hösten och vintern... Hur mycket mögel kan man tänka att en kallvind "tål" innan man gör någonting mer omfattande åt det (nu när vi plastat övervåningen), och vad gör man i sådana fall?
 
Det låter som att ni måste kolla varifrån fukten kommer till att börja med.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det låter som att ni måste kolla varifrån fukten kommer till att börja med.
Jag antar som sagt att fukten kommer utifrån eftersom luftfuktigheten tycks följa utomhusluften, de få dagar under hösten då luftfuktigheten dök utomhus gjorde den även det på vinden.
 
I så fall indikerar mögel på vinden att ventilationen av vinden inte är adekvat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.