tommib tommib skrev:
Jo, det är ju tur att vi är olika :) Jag blev mest inspirerad.

För övrigt så har barnen knåpat ihop en önskelista på vad de vill göra under 2021 för några dagar sedan. Rätt standard saker som att dra till Gröna Lund, Liseberg, Kolmården och så men mellansonen överraskade lite med punkten "Gå runt i underjordiska gångar" :heart:

Vi skulle åkt till Femörefortet i somras men ställde in pga olika anledningar. Måste få till det, Arholma och Landsort kommande sommar. Och de andra grejerna då, för dotterns skull som älskar bergochdalbanor.
Väldigt OT, men på Furuvik utanför Gävle finns förutom djur och tivoli även en av kustartilleriets gamla bunkrar som är öppen för allmänheten, komplett med kanoner, trånga gångar, logement och havsutsikt.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Väldigt OT, men på Furuvik utanför Gävle finns förutom djur och tivoli även en av kustartilleriets gamla bunkrar som är öppen för allmänheten, komplett med kanoner, trånga gångar, logement och havsutsikt.
Ah, du menar som framtida mål, att ansluta tunnelsystemet till dem? :)
 
  • Haha
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Ja, nämnde jag inte det tidigare i tråden att jag har ett till vansinnesprojekt uttänkt? Det skulle också lösa kriget mellan mig och min fru om var trappan ner ska vara, eftersom man då kan göra trappan utifrån. I så fall skulle vi riva bort halva altanen utanför (gjuten betongaltan) och gräva ner tre meter i marken utanför huset. Där bygger man sedan ett till rum och sen återuppbygger man altanen ovanpå. Där skulle det med hjälp av ljusbrunnar också gå att få till fönster.

Problemet är att hela trädgården är prickmark men det kanske kan lösas med hjälp av attefallsreglerna. Då måste jag bara se till att allt det andra är klart först så att man kör det med bygglov för att slippa stöta på patrull om max BYA och liknande.

Ja, det finns förstås några andra små problem med det också, t.ex. den oklara mängden berg man behöver ta bort för att göra ett sådant rum och så, men det är världsliga ting.
Men nejnejnej. Inte trappan till ett så utmärkt utrymme utomhus. Några kompisar har så. De bor i ett äldre hus med källare och nån slags K-märkning eller vad det heter på utsidan. De har en jättefin ordentligt iordningjord källare med tvättstuga, hobbyrum, extra toa och mycket förvaring. Huset är litet, kanske bara 50 kvm i varje plan så trappan är mycket svårplacerad inomhus om man inte vill ha spiraltrappa i vardagsrummet. Således används trappan på utsidan, eller rättare sagt används inte. De går ned för att tvätta en gång i veckan, jag tror de klunsar om vem som måste göra sig omaket...
 
Och här går en annan och oroar sig för om det skulle vara möjligt att gräva och på något sätt spräcka/forsla bort den sprängsten som befinner sig i gräsmattan där vi vill ha poolen placerad. 4meter runt och 0,5-1m djupt!

Man känner sig ju inte lite dum när man då läser den här tråden och inser vad du håller på med! Hur svårt kan det vara i jämförelse liksom....

Nåja, vad kostar du att hyra i timmen?? :D
 
  • Gilla
Larsson93 och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Låter som ni behöver komma hit för en kurs i verktygsbudgetförhandlingsteknik. Första timmen går vi igenom viktiga begrepp som tex ”villhöver” och hur dessa används eller inte används. Därefter rollspelar vi vanliga situationer för planerade och oplanerade inköp.
Jag har jämfört med en kollega som samlade på gamla grävmaskiner, sist jag hörde hade han 47 stycken hemma. Det mesta bleknar efter detta.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
gs242 och 2 till
  • Laddar…
S Senior skrev:
Jag har jämfört med en kollega som samlade på gamla grävmaskiner, sist jag hörde hade han 47 stycken hemma. Det mesta bleknar efter detta.
Låter helt rimligt. Lite sjukt, men helt rimligt.
 
  • Gilla
gs242 och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ah, du menar som framtida mål, att ansluta tunnelsystemet till dem? :)
På sikt ja. Men till en början mest för att @tommib ska kunna uppfylla sina barns samtliga önskningar på en och samma plats.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Apropå att det är blött söder om stan.
Stenhög och vattenansamling i krypgrund med synlig pump och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det visade sig att pumpen löser ut JFB. Jag trodde imorse när bilen inte var varm att det var motorvärmaren och började genast projektera för en separat PSA till den men nu ser det ut som att det får bli en UC i krypgrunden istället med en PSA till pumpen (med hjälpkontakt) och en egen JFB för resten.


Här är stenhögen som ska ut. Tog en bättre bild så man ser volymen. Tror det är ca 2 kbm, dvs ett anständigt motionspass.
Stor stenhög i krypgrund med ca 2 kubikmeter volym, omringad av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Andypandy00 och 13 till
  • Laddar…
Inte dags att börja ta några pass på kort varsel och låta någon annan jobba? Det är min melodi just nu. Snittar 25h extra per vecka, synd bara att staten tar sin fina andel både vid inkomst och utgifter.
 
tommib
Jag hyr ju in grannkillen för att baxa sten. I övrigt gör jag det gärna själv. Jag har ingen större lust att ta extrapass just pga att fru Andersson då ska ha hälften av vad jag tjänar. Det är rätt demotiverande. Speciellt för tillfället när jag är lite extra grinig över de styrandes förehavanden.

Dessutom är det kul att göra själv. Jag önskar att jag skulle kunna bjuda in polare för bax men det är inte riktigt läge för tillfället. Eller ja, baxandet kan man för all del göra distanserat men den efterföljande middagen och umgänget blir ju inte av och då kan det vara.
 
  • Gilla
Andypandy00 och 8 till
  • Laddar…
A
tommib tommib skrev:
Jag hyr ju in grannkillen för att baxa sten. I övrigt gör jag det gärna själv. Jag har ingen större lust att ta extrapass just pga att fru Andersson då ska ha hälften av vad jag tjänar. Det är rätt demotiverande. Speciellt för tillfället när jag är lite extra grinig över de styrandes förehavanden.

Dessutom är det kul att göra själv. Jag önskar att jag skulle kunna bjuda in polare för bax men det är inte riktigt läge för tillfället. Eller ja, baxandet kan man för all del göra distanserat men den efterföljande middagen och umgänget blir ju inte av och då kan det vara.
Vadå,unnar du inte Eliasson semesterersättning(300000kr)han har ju inte haft någon semester :lying:
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag hyr ju in grannkillen för att baxa sten. I övrigt gör jag det gärna själv. Jag har ingen större lust att ta extrapass just pga att fru Andersson då ska ha hälften av vad jag tjänar. Det är rätt demotiverande. Speciellt för tillfället när jag är lite extra grinig över de styrandes förehavanden.

Dessutom är det kul att göra själv. Jag önskar att jag skulle kunna bjuda in polare för bax men det är inte riktigt läge för tillfället. Eller ja, baxandet kan man för all del göra distanserat men den efterföljande middagen och umgänget blir ju inte av och då kan det vara.
Fullt förståeligt. Glömde bort grannkillen :) Jag får träningsvärk bara av att se stenarna. Vi uppskattar att du gör det själv, ger en och annan lite motivation.
 
tommib tommib skrev:
Jag hyr ju in grannkillen för att baxa sten. I övrigt gör jag det gärna själv. Jag har ingen större lust att ta extrapass just pga att fru Andersson då ska ha hälften av vad jag tjänar. Det är rätt demotiverande. Speciellt för tillfället när jag är lite extra grinig över de styrandes förehavanden.

Dessutom är det kul att göra själv. Jag önskar att jag skulle kunna bjuda in polare för bax men det är inte riktigt läge för tillfället. Eller ja, baxandet kan man för all del göra distanserat men den efterföljande middagen och umgänget blir ju inte av och då kan det vara.
Missförstå mig rätt, jag tycker inte nödvändigtvis att du väljer fel, men det är något galet med incitamentsstrukturen i samhället när en läkare hellre baxar sten än jobbar på sjukhus. :thinking::lying:

Sen förstår jag också att de två inte är fullt ut konkurrerande verksamheter, utan att det ena kan användas för att rensa hjärnan från det andra. Men ändå. :crysmile:
 
  • Gilla
Pergunnaroberg och 3 till
  • Laddar…
tommib
No argument there, som man säger. Incitamenten är knäppa.

Visst handlar det bland annat om att jag gillar att göra det här men den ekonomiska delen väger också in. Det finns för all del fördelar också med en stor offentlig sektor men när man ser vad det slängs iväg pengar på blir man ibland lite trött på att bidra till det.
 
  • Gilla
Steffo1980 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.