KristinaRT
Antar att det finns en planlösning någonstans på 53 s, men det vore jättesnällt om du skulle kunna lägga ut den igen så jag slipper leta? :sweat:
Gillar verkligen exteriören!!!
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Antar att det finns en planlösning någonstans på 53 s, men det vore jättesnällt om du skulle kunna lägga ut den igen så jag slipper leta? :sweat:
Gillar verkligen exteriören!!!
Jag tycker du ska kolla på alla sidorna så du inte missar något inlägg;)
Jag skickar pm
 
  • Haha
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Skicka gärna till mig också! Skicka allt du har :) Vill göra ett exakt likadant. Undrar om det går att sammanställa allt i ett dokument, typ allt man behöver för att göra en kopia på ditt hus.

Såhär i efterhand, är det något du önskar att du gjorde annorlunda?
 
Redigerat:
E Erik9005 skrev:
Skicka gärna till mig också! Skicka allt du har :) Vill göra ett exakt likadant. Undrar om det går att sammanställa allt i ett dokument, typ allt man behöver för att göra en kopia på ditt hus.

Såhär i efterhand, är det något du önskar att du gjorde annorlunda?
Jag byggde hela huset med endast denna ritningen :)
Jag önskar jag hade större garage men tomten va inte större. Själva huset blir inte bättre :cool:
 
  • Arkitektonisk ritning av ett enplanshus med noteringar och möblering, inklusive ett angett litet garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
torgrimb och 4 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Jag byggde hela huset med endast denna ritningen :)
Jag önskar jag hade större garage men tomten va inte större. Själva huset blir inte bättre :cool:
Imponerande :) tack för ritningen.
 
T Toddep skrev:
Jag byggde hela huset med endast denna ritningen :)
Jag önskar jag hade större garage men tomten va inte större. Själva huset blir inte bättre :cool:
Oj! Skulle jag aldrig våga eftersom jag använder en del hantverkare. VVS, el hade du väl ritat upp? Hur visste du vad det skulle kosta? Om du fick bygglov och även slutintyg på detta är det bara att gratulera. I de kommuner jag byggt, har det varit krav på ritningar och intyg på allting och även ritningar och beräkningar på takstolar och balkar och energideklaration.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Oj! Skulle jag aldrig våga eftersom jag använder en del hantverkare. VVS, el hade du väl ritat upp? Hur visste du vad det skulle kosta? Om du fick bygglov och även slutintyg på detta är det bara att gratulera. I de kommuner jag byggt, har det varit krav på ritningar och intyg på allting och även ritningar och beräkningar på takstolar och balkar och energideklaration.
Hehe jo lite ritningar hade jag ju mer såklart men va denna jag nyttjade till allt och sen hade jag en takstols ritning då taket var väldigt komplicerat.
Balkar och så hade jag ingen beräkning på utan jag överdimensionerade överallt och tror ändå det va mkt billigare än att låta en expert räkna:rofl:
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Takstolarna är det det företaget som tillverkade dem som räknar på det samt tagit fram underlag?
 
T Toddep skrev:
Hehe jo lite ritningar hade jag ju mer såklart men va denna jag nyttjade till allt och sen hade jag en takstols ritning då taket var väldigt komplicerat.
Balkar och så hade jag ingen beräkning på utan jag överdimensionerade överallt och tror ändå det va mkt billigare än att låta en expert räkna:rofl:
Jo, men du var väl tvungen att lämna in allt jag nämnde för slutintyget? Jag ritar "mina" mått på takstolar och får offert med beräkningar, placeringar och alla ritningar på köpet. Balkar är enkelt att räkna på, så det gör jag själv. Energiberäkningar kör man direkt från Energimyndighetens websida. Men nog vill Bygglovsnissarna har fullständig dokumentation, förutom att de kommer och kollar? Har du sluppit det?
 
banjoragge banjoragge skrev:
Jo, men du var väl tvungen att lämna in allt jag nämnde för slutintyget? Jag ritar "mina" mått på takstolar och får offert med beräkningar, placeringar och alla ritningar på köpet. Balkar är enkelt att räkna på, så det gör jag själv. Energiberäkningar kör man direkt från Energimyndighetens websida. Men nog vill Bygglovsnissarna har fullständig dokumentation, förutom att de kommer och kollar? Har du sluppit det?
Energideklaration och takstols ritningar lämnades in men jag slapp alla detalj ritningar i övrigt. Komun folket kom ut och kollade på bärande konstruktioner en gång sen va det inte besök för än slutbesiktningen och där va det inga problem. Jag gjorde mkt egenkontroller :)
 
K kemis skrev:
Takstolarna är det det företaget som tillverkade dem som räknar på det samt tagit fram underlag?
Japp efter många mejl och telefon samtal med Nässjö takstolsfabrik så kom vi fram till en bra lösning. Va lite knepigt då dom fick anpassa kinavippens längd efter jämnt antal tegel pannorna jag valt. Va också mkt fundering om takfoten så blev en lösning jag aldrig gjort tidigare men det fungerade fint.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Oj! Skulle jag aldrig våga eftersom jag använder en del hantverkare. VVS, el hade du väl ritat upp? Hur visste du vad det skulle kosta? Om du fick bygglov och även slutintyg på detta är det bara att gratulera. I de kommuner jag byggt, har det varit krav på ritningar och intyg på allting och även ritningar och beräkningar på takstolar och balkar och energideklaration.
Vvs är ju med på denna ritning :) står ju tex badrum och kök och då behövs rör fram dit ;)
Röris ordnade en egen golvvärme ritning så en sådan har jag annars ingen annan vvs ritning.

El ritning hade jag verkligen inte. Tog det som det kom och gjorde typ hela el jobbet själv:cool:
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Lite vinter bilder:D
 
  • En vit villa med snötäckt tak och uppfart, omgiven av snöklädda träd i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt enfamiljshus täckt av ett tunt lager snö i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enplansvilla med snötäckt tak och gräsmatta i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit modern villa med snöbeklädda takkanter och uppfart under vinterskymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus täckt av snö vid skymning med upplyst entré och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt hus med tända lampor i skymningen och ett lätt lager av snö på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Jan Hagström1 och 22 till
  • Laddar…
Svängde förbi ditt hus för att kolla och kan säga att det sticker ut!
Ett helt otroligt jobb du har gjort! Är de där små genomtänkta detaljerna som oftast saknas i många hus.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
K kemis skrev:
Svängde förbi ditt hus för att kolla och kan säga att det sticker ut!
Ett helt otroligt jobb du har gjort! Är de där små genomtänkta detaljerna som oftast saknas i många hus.
Tack :giggle::giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.