Mats-S Mats-S skrev:
Läs vad jag skrev inom parentesen tack.
Jag har redan påpekat att plåten inte är infräst eftersom det är monterat med fräsningen åt höger :mad:
Mats-S Mats-S skrev:
(iofs är det ett felaktigt fönster på bilden, eftersom nederkanten på det ska vara på kortsidan)
Så vad är korrekt?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är det?
[bild]
Blecket KAN fortfarande vara korrekt monterat, om man sågat upp ett spår för blecket. Däremot är det fortfarande fel att montera ett stående fönster liggande.
 
Kanske inte spelar någon roll... men går fönstret att öppna?
Bild?
 
Tomture61
Övre bleck sitter under panel .
Fönster med vit karm i gult trähus, detalj av övre bleck under panelen synlig ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Tillbaka i tråden för att följa upp...

Gällande fönstret ...... Som jag skrivit tidigare så är det ett stående fönster som jag valde att lägga ned. Såg det som good enough vid det aktuella tillfället då det är fullt möjligt att öppna. När ekonomin tillåter så kommer fönstret bytas ut, så Ni som funderar över det kan sova lugnt i framtiden (y)

Gällande under bleck så saknas det spår så det är dvs inte korrekt monterat i nuläget då vatten kan rinna ned mellan fönster och bleck.

Skall träffa hantverkaren i veckan...

Har dock en fundering kring placering av plåt som monteras ovanför fodret. Hur ser det ut bakom fodret? Tanken är så som jag förstår det att plåten ligger bakom panelen vilket innebär att man då behöver kapa av panelen för att det skall gå att få in bakom. Monterar man därefter tillbaka de korta panelbitarna bakom fodret eller lämnar man tomt? :thinking:
 
  • Gilla
Zedo
  • Laddar…
Går ju inte få det där rätt ändå...
Låt d va tills du har råd att köpa ett nytt. Läs på å byt själv. Det är inte särskilt svårt. Så spar du huvudvärken till nåt annat.
 
Redigerat:
H Hobby Bob skrev:
Har dock en fundering kring placering av plåt som monteras ovanför fodret. Hur ser det ut bakom fodret? Tanken är så som jag förstår det att plåten ligger bakom panelen vilket innebär att man då behöver kapa av panelen för att det skall gå att få in bakom. Monterar man därefter tillbaka de korta panelbitarna bakom fodret eller lämnar man tomt?
Så här monterar du.

76605637-BxWdP.jpg
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
É
Tomture61
É ÉlPon skrev:
Alla ni som säger överblecket är fel monterat, varför står det på träguiden att man ska montera på detta sätt? Samt i leverans av mina fönster står det samma sak, se 1:an på bild:

[bild]

Träguiden:
[länk]
Kan inte se ditt alternativ 1 hos Träguiden !
Överblecket som du har monterat idag är inte optimalt placerat , det kan komma in väta vid övre fodret (mellan stående panel / fönsterfoder) viktigt är att det också finns luft mellan ändträ på lockläkt / fönsterfoder .

När jag byggde takkupor på mitt bostadshus så fick jag lite samma problem som dig med övre blecket , monterade det mot träpanelen med tätningsmassa + lockläkten tätade springan mellan varje panelbräda , obs lockläkten går ej ned hela vägen mot blecket ;)
 
Tomture61
Bild
Två fönster, träfasad, taktegel, avspegling av träd, solljus, dagtid, ventilation galler, byggnadsexteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
É
Okej jag kanske missförstod träguiden, men det ser knappast ut som de placerat det över nåt foder heller med tanke på hur långt in det sitter. Men hur som helst så visar ju min och flera andra fönstertillverkare att man ska montera under fodret, ungefär som hos TS?

Jag tänkte dock bara bygga på med panelen nu och sen senare såga upp och sticka in en plåt enligt denna länk, men är ju egentligen på fel sida om fodret enligt fönstertillverkarna:
https://www.google.com/imgres?imgur...OrYrOk9CKPsA-7mNCOf6EK_g&docid=Ri2iR_u8hIqbXM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.