Projektet: renovera gästtoalett från 70-talet
Att fixa till gästtoaletten måste väl gå hyfsat snabbt och lätt, och dessutom vara billigt - det var i alla fall vad jag tänkte. Eftersom det här påbörjades i juni 2019 och det nu är januari 2021 kan jag väl dra slutsatsen att det inte gick jättesnabbt, men hittills har det i alla fall varit riktigt billigt. Det är ju det så länge man inte köper något...

Jag ska säga att anledningen till att det inte blev färdigt under semestern 2019 som det var tänkt var att det var så mycket annat som var skoj på sommaren och vi fastnade sedan i någon sorts loop mellan grått och marockanskt när det gällde stil på kakel och klinkers. Vi har dessutom två andra toaletter så det var liksom ingen brådska att få den färdig.

Bakgrunden
2018 flyttade vi till ett 70-talshus där gästtoaletten som vanligt finns precis vid entrén och den verkade vara i någon sorts originalskick, med undantag för att toalettstolen är utbytt någon gång de senaste tio åren. Vi var inte förtjusta i golvet, väggarna, taket, inredningen eller belysningen och dessutom luktade det rätt märkligt så det kändes som ett bra projekt att inleda med. Plus att den är ju på ca 1,5 kvadratmeter så hur mycket jobb kan det vara?

Förutsättningar
Utan att ha koll på allt så tror jag att jag kan det mesta och resten kan jag lära mig med hjälp av detta eminenta forum. Jag har lagt typ två kvadrat klinker i ett förråd i en källare en gång, och jag har byggt ett garage i byggsats så sätta gipsskivor och spackla och sånt har jag gjort en del. Skruvdragare, borrhammare, hammare, såg, pensel och roller har jag rätt stor vana av. Inte för att det är svårt att använda dessa... Jag tänker lära mig resten och göra så mycket som möjligt själv men tar hjälp om det blir absolut nödvändigt. Lite får det ju kosta.

Budget
På tal om kosta - det går ju inte åt något material alls, så även med världens mest exklusiva klinkers så blir det liksom inte dyrt på 1,5 kvadrat. Det är lite skitsamma om det kostar 59 eller 1290 per kvadrat. Något fler kvadrat på väggarna däremot, ca 10,5, så där får jag hålla igen exklusiviteten något.
100 timmar jobb - det måste väl räcka?!
20 000 kr - låter väl rimligt. (vad vet jag liksom?)

Lite bilder på utgångsläget
Notera gärna den tidstypiska färgen på golvet, den exklusiva spegeln och den magiska belysningen som nästan räcker för att hitta ut igen.
Gästtoalett från 70-talet före renovering med terrakottafärgat golv, vit toalettstol och handfat, och enkel rund spegel med belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gästtoalett från 70-talet med tidsenligt kakelgolv, vit toalettstol och en trähylla ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gästtoalett från 70-talet med terrakottafärgat golv, vit handfat, spegel och enkel belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bure och 3 till
  • Laddar…
2019-06-22 Arbetet påbörjas
Med hjälp av oavlönad barnarbetare påbörjades arbetet på midsommardagen 2019. Första uppdraget var att få bort lite klinkersockelplattor och montera bort toalettstol, väggskåp och lite övrig inredning. Här var toalettstolen klart jobbigast, mycket skärande av silikon för att få den att släppa från golvet. Det är ingen tvekan om att en toalett som är enbart limmad kan sitta riktigt fast.

Barn i hörselskydd arbetar med att ta bort sockelplattor i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barn med hörselskydd demonterar klinkersockel i badrum, verktyg och borttagna plattor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll hittills
Arbetstid: 1 timme
Kostnad: 0 kr
 
  • Gilla
  • Haha
Zeke_Varg och 23 till
  • Laddar…
2019-07-02 Golvet ska bort
Jodå, det satt fast golvet även efter 43 år men gick ändå hyfsat ok att få bort. Jag la ca tre timmar på att bila med borrhammaren och knacka en del för hand runt avlopp och för att få bort resterna från väggar. Jag började med den smala mejseln på bilderna men insåg att det var bättre med en bredare så jag tog projektets första kostnad och köpte en kakelmejsel för 190 kr.

Rivning av gammalt golv med borrhammare och kakelresterna, samt ett par skor på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett uppbrutet tegelgolv med rester och skräp, en borrhammare, en mejsel och ett par skor i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll hittills
Arbetstid: 4 timmar
Kostnad: 190 kr
 
  • Gilla
Bure
  • Laddar…
2020-01-12 Taklister och lite tapet
Den uppmärksamme märker här att det gått drygt ett halvår sedan senaste aktiviteten. Lathet tänker någon kanske? Nja, det har funnits annat att göra, t.ex. renovera källare, bygga kompost, fixa trädgården och sånt. Sedan var det ju det här med att vi inte hade bestämt oss för hur det skulle se ut när vi var klara, och det gjorde det svårt med motivationen och lätt att prioritera andra projekt med en tydligare målbild.

Hur som helst fick jag någon sorts ryck i januari 2020 och la en timme på att slita ner taklister och lite vävtapet. Hade funderat lite på om det gick att kakla på tapeten ifall den skulle sitta väldigt hårt och vara svår att få ner, men det behövde jag inte tänka vidare på eftersom den var lätt att dra ner i stora sjok. Det visar sig också att väggarna är uppbyggda av masonit (som resten av husets väggar) förutom den lilla utbyggnaden i inre vänstra hörnet där avloppsstammen från övervåningen kommer ner som är byggd av gips istället. Den är säkert byggd på plats medan väggarna är prefab - huset är byggt på fabrik av Myresjöhus 1976.

Edit: Det framkom också att väggarna innan de målades vita var orangea - härligt 70-taligt men har svårt att ens tänka mig hur mörkt det måste ha varit där inne.

Renoveringsarbete med borttagna taklister och delvis nedriven vävtapet som avslöjar orangea väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggar med delvis bortriven tapet, exponerad masonit och borttagna taklister i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll hittills
Arbetstid: 5 timmar
Kostnad: 190 kr
 
  • Gilla
Bure och 14 till
  • Laddar…
Hahaha!
Känner igen mig.. Började riva våran gästtoalett på exakt samma kvm som din i Mars förra året.. Har inte kommit sådär jättelångt tyvärr.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Måste älska ironin i ditt användarnamn :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
B brozinic skrev:
Måste älska ironin i ditt användarnamn :crysmile:
ADHD-delux :rofl:
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Oj. Vi ska nog ta vår gästtoa snart med.
Jag är inne på att från vi börjar hugga ner så ska den vara klar inom en månad :O (räknar med att vvs och el tar tid att få hit)
Har redan tittat ut allt material och skall inom snar framtid åka och inhandla allt så att de bara rullar.

Men blir intressant vad ni hamnar på =)
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
En nyfiken fråga är varför du valde att bila bort det gamla klinkret? Du kunde väl bara lägga nytt ovanpå?
Mvh
 
B brozinic skrev:
Måste älska ironin i ditt användarnamn :crysmile:
Jag börjar ju i alla fall :D Och har faktiskt kommit längre nu under vintern - kommer fler inlägg!
 
R Rkarlsson skrev:
Oj. Vi ska nog ta vår gästtoa snart med.
Jag är inne på att från vi börjar hugga ner så ska den vara klar inom en månad :O (räknar med att vvs och el tar tid att få hit)
Har redan tittat ut allt material och skall inom snar framtid åka och inhandla allt så att de bara rullar.

Men blir intressant vad ni hamnar på =)
En månad var precis vad jag räknade med! Och jag handlade också en del material som inte användes... Nu har det ju gått över 1½ år men jag har ju inte lagt så många timmar heller och tror att min chansning på 100 timmar kan hålla. Det är ju bara typ tre timmar om dagen i en månad, så det ska gå lätt!
 
L lellef skrev:
En nyfiken fråga är varför du valde att bila bort det gamla klinkret? Du kunde väl bara lägga nytt ovanpå?
Mvh
Det var av ett gäng anledningar.
  • Höjd på golvet med hänsyn till tröskel och golvet i hallen.
  • Det luktade ju lite skumt och jag ville få ut så mycket gammalt som möjligt.
  • Känns bättre att lägga tätskikt och bygga från grunden på ren betong.
Men ja - det hade såklart gått att göra så med lite modifieringar! Jag har ju lagt en del timmar på att göra golvet helt rent så det är möjligt att det hade gått snabbare.
 
December 2020 - nu ska det bli klart! Förr eller senare.
Jag öppnade dörren då och då under det märkliga året 2020 men inget verkade hända utan att jag gjorde något. Nu hade vi i alla fall troligen bestämt oss för grått golv och vita väggar och med julledigheten i antågande påbörjades någon slags skissartad planering av färdigställandet. Eftersom man inte får åka någonstans eller träffa folk måste det ju vara utmärkt att stänga in sig ensam på 1,5 kvadrat och bara gå loss. Det kan ju bli klart innan nyår! Eller kanske i januari.

Jag gjorde en lista över vilka arbetsmoment jag tror ingår i just denna toalettrenovering utifrån hur vi vill ha det. Bra att ha för att kunna planera arbete och inköp men också för att kunna bocka av det som gjorts och känna att det går framåt.

Rivning
• Ta bort toalett och inredning
• Bila bort golv
• Ta bort tapeter
• Riva väggar
• Montera kulventiler (så att det inte sprutar vatten under hela renoveringen)
• Ta bort handfat
• Riva runt VVS
• Ta bort element
• Jämna till golvet

Väggar
• Regla för handdukshängare på höger vägg
• Sätta dosor och rör
• El till spegel
• El till taket
• OSB på stora väggen (rakt fram)
• Gipsa rivna väggar

Tak
• Regla tak
• Gipsa tak
• Spackla/slipa tak*3
• Måla tak*2

Hylla
• Regla för hylla bakom toaletten
• Gipsa hyllan

Primer och tätskikt
• Primer väggar
• Primer golv
• Tätskikt golv

Belysning
• Installera 2 st. spotlights
• Installera dimmer

Kakel och klinkers
• Lägga klinkers
• Foga golvet
• Sätta kakel
• Foga väggar
• Mjukfoga hörn och övergångar

Inredning och återställande
• Bygga och sätta upp kommod och handfat
• Montera blandare
• Koppla in vatten och avlopp
• Montera och koppla in spegel
• Installera toalett
• Ekskiva till hylla bakom toalett
• Toarullehållare, extrarullehållare, handdukskrokar, tvålbehållare
• Byta handtag och lås
• Måla dörrlister
• Montera element

Det var ju inte så mycket - det här kommer att gå fort!
 
  • Gilla
oscar_uppsala och 4 till
  • Laddar…
2020-12-20 Tapeter och masonit
Inte ens ett år efter att jag rev taklister och lite tapeter återupptogs arbetet med hjälp av barnarbetaren som nu var mycket entusiastisk, om så bara för en kort stund. Alla tapeter fick vi bort, lite spackel och sånt och jag började också bända lite i masoniten på de väggar där jag med min enorma kunskap bedömer att den borde tas bort och ersättas av gips.

Barn hjälper till att riva masonit från vägg i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete där gammal tapet är delvis borttagen och visar masonitvägg underarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll hittills
Arbetstid: 7 timmar
Kostnad: 190 kr
 
  • Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
En månad var precis vad jag räknade med! Och jag handlade också en del material som inte användes... Nu har det ju gått över 1½ år men jag har ju inte lagt så många timmar heller och tror att min chansning på 100 timmar kan hålla. Det är ju bara typ tre timmar om dagen i en månad, så det ska gå lätt!
Ja har man möjligheten så skall man göra det som är roligare =)
Vi har ju två toaletter med. Men jag gillar att avsluta påbörjat snabbt.
Hade mäklare för värdering så får veta om någon dag om jag skall belåna lite, ska passa på att ta fönster toa och garagedörr i ett svep.
Men börjar nog med toan.
Följer och ser var du hamnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.