R Rase skrev:
Nästan alla grannar har problem med möss. Vi har 2 katter. Vi har aldrig sett några andra möss än dem som katterna kommer in med. Tyvärr oftast mitt i natten då de väcker oss för att visa upp jaktbytet men som sagt inga möss i förråd eller källare.
Samma sak för oss, brukar låta ena katten ta några varv i grannens garage på hösten så har den varit väldigt förskonad mot vad den varit tidigare.
 
S Sackaros skrev:
Det är inte lagligt att låta katter springa okastrerade längre.
Var kan jag läsa den lagen?
Har iofs två kastrerade honkatter, men det låter lite konstigt att det skulle vara förbjudet att inte kastrera dem.
 
Karlia
Det är nytt från 2020,står inte exakt att de ska vara kastrerade men att oplanerade kattungar ska undvikas:

Textutdrag från nya kattföreskrifter 2020 om djurhållares ansvar att förhindra oplanerad reproduktion hos katter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: jordbruksverket kan du hitta det. Eller sök nya kattföreskrifter 2020 - 15 juni togs de i bruk.
 
Nissens
K kimmens skrev:
Undrar hur livet som det perfekta skulle vara
1:Vegan
Tanken är bra men hur ska vi föda vårat folk
Ska vi lämna in folk till doktorn för human avlivning ? för våra åkermark kommer inte kunna ge mat till alla för har vi inge djur skit så har vi problem med gödsel. För konstgödsel får vi från petroleum. Vi skulle behöva blir 10% av jordens befolkning som vi är nu.
vi har en hårfin linje till det perfekta
Kattdjur eller krokodil äter upp mej

2:som vi lever nu
Det är inte heller perfekt vi behandlar djur dåligt
Möss och råttor är sanitära problem djur. För vi har tagit död på mesta av deras naturliga fiender.
Men valet att ta livet mej för att mössen ska få leva är absurd.
Katt är en naturlig fiende


Inget är perfekt
men just nu håller vissa på att förvandlas till maskhjärnor.
Med deras flum tänk.
En enda mus jävel kan producera 15 ungar på tre veckor i värsta senarium en ny kull vart tredje vecka det kan bli miljarder möss på ett år

mycket behöver vi ändra på men livet går vidare tills jorden går under
Vilka fiender till möss och råttor har människan tagit bort menar du?
Tamkatt är INTE en naturlig fiende till möss/råttor och småfåglar. Tamkatt är ett husdjur och är alltså inte en naturlig art i Sveriges fauna. Så tamkatten är en fiende till småfåglar och möss m.m som människan tagit hit.
Du är verkligen helt galet ute här...
 
Nissens
M mephisto73 skrev:
Men alltså....möss som invaderar och förstör vår bostad anser jag mig ha "rätt" att ta livet av. Helst skulle jag vilja slippa, jag finner inget nöje i det, men tyvärr är det svårt att hindra dem att ta sig in.

Sen att lagtexten är skriven av diverse snöflingor är beklagligt. En mus som drunknar i glykol dör sannolikt lika snabbt och "smärtfritt" som en vilken fastnar med nosen i en fälla (det händer) och inte dör direkt. Jag skulle föredra en ännu snabbare avlivning, men har ännu inte hittat lämplig metod.
Och vilken metod du än använder så är den sannolikt barmhärtigare än det kattägare låter deras katter göra med småfåglar och möss. Men de vill inte kännas vid ansvaret för det...
 
Nissens
Höghus Höghus skrev:
Enligt jordbruksverkets tolkning är det inte tillåtet att låta tamdjur äta levande föda. Jag hittar inga undantag för katter som själva fångar sin mat. Ergo brott.
Har man katten ute är det stor risk att den även vid fågelbordet fångar tex en talgoxe vilka inte är tillåtet att jaga över huvud taget. Ergo jaktbrott.
Hetsjakt med djur, alltså där bytet slås av ett annat djur, är inte heller tillåtet. Ergo jaktbrott.
Inget av detta är vad jag kan finna prövat i rätten, bevisläget lär ju bli marigt.

I ett fritidshus som inte besöks regelbundet där man ett musår kan fånga hundratals möss funkar det bara inte med godkända slagfällor som måste tömmas. Glykolhink är inte det mest humana sättet att avliva möss, men för mig en rimlig praktisk kompromiss.
Liksom katt är för dem som låter den hålla rent från skadedjur.

/Höghus
Finns inte en kattägare som ser denna problematiken. De ser bara att glykolhinken är ett problem... katter har ansvar för sig själva, och har rätt att plåga djur... kattägaren har förstås ingen som helst del i det... suck...
 
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Som @Karlia skriver så har vi människor ett val, vi kan välja hur vi dödar, eller rent av besluta oss för att inte döda. Det valet har inte ett rovdjur, att döda utan hänsyn till bytets välmående ligger i deras natur. Och som sagt bryr sig inte rovdjur om varken du eller jag accepterar deras dödande.

Och vad gäller tamgrisar, kan de mycket väl döda en mus eller råtta som tar sig in i svinstallet (eller utegården om det är ekologiska grisar). Detsamma gäller höns. Enligt min ringa erfarenhet har både höns och grisar i hela landet denna mördardrift.
Tar sig djur in till grisarna så är det ju mer en olyckshändelse... nu pratar vi om husdjur som människor släpper ut i naturen och plågar ihjäl vilda djur som småfåglar, enligt uppgift miljontals småfåglar plågas ihjäl i Sverige varje år av katter. Vilda rovdjur är en helt annan sak, och har inte med tamkatter att göra över huvud taget...
 
Nissens
mikethebik mikethebik skrev:
Naturen är grym och inget vi människor vare sig kan eller ska lägga oss i, för då blir det mycket att göra.
Se exemplet här, för den som inte har "snöflingemage" då förstås...

[media]
Finns hur många exempel som helst typ denna, och då är det naturligtvis endast en bråkdel som spelats in, och mig veterligt endast de senaste decennierna;)

Och att sätta den mänskliga rasen över andra djur eller levande varelser är för mig den allra värsta sorten rasism!
Nu är ju inte tamkatter en del av naturen, de är husdjur...
När du pratar om rasism, vilka raser menar du?
Att du inte gillar naturens ordning är ju inte lätt. Människan är en del av naturen också, ett djur bland många andra och har rätt att leva och äta det hon är ”konstruerad” för att äta.
Men du kanske skulle offra ditt liv för en gråsparv? Det är ju ädelt av dig i så fall, men jag skulle inte göra det. Inte npgon annan människas liv heller. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Nu är ju inte tamkatter en del av naturen, de är husdjur...
När du pratar om rasism, vilka raser menar du?
Att du inte gillar naturens ordning är ju inte lätt. Människan är en del av naturen också, ett djur bland många andra och har rätt att leva och äta det hon är ”konstruerad” för att äta.
Men du kanske skulle offra ditt liv för en gråsparv? Det är ju ädelt av dig i så fall, men jag skulle inte göra det. Inte npgon annan människas liv heller. :)
Katter är inte skapade av oss, de har funnits länge...
Liksom hundar, undulater, boaormar, hamstrar och ett antal andra djurarter som vi adapterat till husdjur.

För mig är en gråsparv värd lika mycket som en människa, eller katt, hund, huggorm eller för den delen en myra, eller varför inte en husmus?

Och nu talar jag i absoluta tal i stort, finns ingen varelse som är mer värd än någon annan, det är bara vi människor som sätter ett högre värde på oss själva än andra arter.
I det stora hela är det faktiskt tvärtom, vi är mindre värda än andra arter då de inte förstör för andra som vi gör.

Och eftersom jag också är en människa med tankar och känslor så värdesätter jag mina barn högre, naturligtvis, än en gråsparv.
Men ju längre ut i periferin man kommer utanför sina anhöriga, vänner, bekanta, bybor eller sina landsmän betyder de mindre och mindre för en själv, vilket gäller för alla.

Skulle jag ställas inför en situation där jag tvingades välja att offra min son eller 100 okända någonstans så tror jag att sonen går före.
Sedan vet jag inte om samvetet skulle ha invändningar mot det, men jag hoppas att jag inte behöver hamna i en sådan situation.
Och för de som ställer sig på barrikaderna och säger att de själva hellre offrar sitt barn än 100 okända så vill jag säga att de ljuger.

Men i stort så är den mus eller råtta vi diskuterar i tråden värd lika mycket eller litet som du eller jag.
Själv har jag faktiskt räddat möss några gånger då jag tycker de är söta:oops:
När katten kommer hem med sin sork nu och då har jag inga åsikter, bara bra att hon håller ner beståndet.

Kontentan av det här inlägget är att värdet sätter vi själva, men totalt sett är det ingen skillnad, annat än att den enda art det finns för många av är vi människor.

Och till topic så tycker jag själv att en snabb och smärtfri avlivning är absolut nödvändig, jag har inga problem med att känna empati med en råtta som fastnat i en fälla med ett ben och dör en långsam och plågsam död.
 
  • Gilla
Buildgates och 2 till
  • Laddar…
Nissens
mikethebik mikethebik skrev:
Katter är inte skapade av oss, de har funnits länge...
Liksom hundar, undulater, boaormar, hamstrar och ett antal andra djurarter som vi adapterat till husdjur.

För mig är en gråsparv värd lika mycket som en människa, eller katt, hund, huggorm eller för den delen en myra, eller varför inte en husmus?

Och nu talar jag i absoluta tal i stort, finns ingen varelse som är mer värd än någon annan, det är bara vi människor som sätter ett högre värde på oss själva än andra arter.
I det stora hela är det faktiskt tvärtom, vi är mindre värda än andra arter då de inte förstör för andra som vi gör.

Och eftersom jag också är en människa med tankar och känslor så värdesätter jag mina barn högre, naturligtvis, än en gråsparv.
Men ju längre ut i periferin man kommer utanför sina anhöriga, vänner, bekanta, bybor eller sina landsmän betyder de mindre och mindre för en själv, vilket gäller för alla.

Skulle jag ställas inför en situation där jag tvingades välja att offra min son eller 100 okända någonstans så tror jag att sonen går före.
Sedan vet jag inte om samvetet skulle ha invändningar mot det, men jag hoppas att jag inte behöver hamna i en sådan situation.
Och för de som ställer sig på barrikaderna och säger att de själva hellre offrar sitt barn än 100 okända så vill jag säga att de ljuger.

Men i stort så är den mus eller råtta vi diskuterar i tråden värd lika mycket eller litet som du eller jag.
Själv har jag faktiskt räddat möss några gånger då jag tycker de är söta:oops:
När katten kommer hem med sin sork nu och då har jag inga åsikter, bara bra att hon håller ner beståndet.

Kontentan av det här inlägget är att värdet sätter vi själva, men totalt sett är det ingen skillnad, annat än att den enda art det finns för många av är vi människor.

Och till topic så tycker jag själv att en snabb och smärtfri avlivning är absolut nödvändig, jag har inga problem med att känna empati med en råtta som fastnat i en fälla med ett ben och dör en långsam och plågsam död.
Visst, att en katt långsamt plågar ihjäl en gråsparv eller en mus har du inga problem med. Samtidigt känner du empati för ett djur som fastnat med benet i en fälla...

Tycker du inte själv att det är märkligt?

Oavsett vad du tycker så är katter framavlade av människor och finns definitivt inte i vår naturliga fauna. Kattägare har liksom hundägare ansvar förvad deras djur ställer till med.

Och när det kommer till människor så spelar det ingen roll hur lite jag känner en människa, jag skulle spara människans liv före vilket djurs som helst.
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, att en katt långsamt plågar ihjäl en gråsparv eller en mus har du inga problem med. Samtidigt känner du empati för ett djur som fastnat med benet i en fälla...

Tycker du inte själv att det är märkligt?

Oavsett vad du tycker så är katter framavlade av människor och finns definitivt inte i vår naturliga fauna. Kattägare har liksom hundägare ansvar förvad deras djur ställer till med.

Och när det kommer till människor så spelar det ingen roll hur lite jag känner en människa, jag skulle spara människans liv före vilket djurs som helst.
Du verkar inte förstå, eller vill inte förstå.
Empati gäller även för en skadad fågel, råtta, rådjur eller vad det råkar vara.
Kan jag förkorta lidandet gör jag det, däremot följer jag inte med min katt för att kolla om hon leker med sorken innan hon bär hem den, vilket hon alltid gör innan hon käkar upp den.
Och den är alltid död när hon kommer.
Likaså är oxen, kycklingen, kaninen och fisken i den lyxmat hon bestås med vintertid också död innan hon får den ur burken.

Själv har jag inga som helst problem med att tjuvskyttar skjuts bort för att rädda elefanter, noshörningar , tigrar osv.
Tvärtom, om det är enda sättet att rädda utrotningshotade arter så citerar jag Clintan,
"go ahead, make my day"

Och återigen, katter är inte framavlade av människor, de har funnits innan oss, liksom hundar och annat som vi "förädlat" genom avel. Men vi har inte skapat arten.
 
  • Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
mikethebik mikethebik skrev:
Du verkar inte förstå, eller vill inte förstå.
Empati gäller även för en skadad fågel, råtta, rådjur eller vad det råkar vara.
Kan jag förkorta lidandet gör jag det, däremot följer jag inte med min katt för att kolla om hon leker med sorken innan hon bär hem den, vilket hon alltid gör innan hon käkar upp den.
Och den är alltid död när hon kommer.
Likaså är oxen, kycklingen, kaninen och fisken i den lyxmat hon bestås med vintertid också död innan hon får den ur burken.

Själv har jag inga som helst problem med att tjuvskyttar skjuts bort för att rädda elefanter, noshörningar , tigrar osv.
Tvärtom, om det är enda sättet att rädda utrotningshotade arter så citerar jag Clintan,
"go ahead, make my day"

Och återigen, katter är inte framavlade av människor, de har funnits innan oss, liksom hundar och annat som vi "förädlat" genom avel. Men vi har inte skapat arten.
Känns mer som att det är du som inte vill förstå. Om du tex inte förstår skillnaden mellan framavlade djur och vilda djur så har du mycket att läsa på.

Framavlade djur har helt andra egenskaper än vad vilda djur har, och dessutom bestämmer varje land vilka arter som anses tillhöra landets naturliga fauna. Ingenstans finns katter eller hundar med som djur som hör till något lands fauna.

Att det enda sättet att få bort tjuvjägare skulle vara att skjuta ihjäl dem tror jag inte på. Livstids fängelse hade garanterat stoppat dem tex.

Oavsett vad du säger så plågar katter ofta smådjur som småfåglar och möss. Liksom 99,9% av alla kattägare förringar du det och pekar på annat som du tycker är värre.

Du är inte ensam om det, men det är ett märkligt fenomen. :)
 
Nu var det just det jag skrev ovan som du inte läste:
"katter är inte framavlade av människor, de har funnits innan oss, liksom hundar och annat som vi "förädlat" genom avel. Men vi har inte skapat arten..

Katten fanns i det gamla Egypten och var också en gud, antagligen för att den höll rent från möss och annat som käkade upp deras spannmål och andra födoämnen.

Har aldrig påstått att katter inte leker med sina byten, det vet jag mycket väl.
Att du inte gillar katter har framgått väldigt tydligt, så här skrev du tidigare:

"En skål med glykol på ett ställe katter inte skall vara är bättre. :) Den sköter sig själv medan man sussar gott. ;)"

Nu tror jag att det inte var allvarligt menat, annars framstår du som hycklare deluxe.

Naturen skötte sig själv väldigt bra tills vi kom in i bilden och blev "civiliserade", och vi har väl mer eller mindre förstört hela balansen.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
För mig är en gråsparv värd lika mycket som en människa, eller katt, hund, huggorm eller för den delen en myra, eller varför inte en husmus?

....

Och eftersom jag också är en människa med tankar och känslor så värdesätter jag mina barn högre, naturligtvis, än en gråsparv.
Men ju längre ut i periferin man kommer utanför sina anhöriga, vänner, bekanta, bybor eller sina landsmän betyder de mindre och mindre för en själv, vilket gäller för alla.

Skulle jag ställas inför en situation där jag tvingades välja att offra min son eller 100 okända någonstans så tror jag att sonen går före.
Och detta är paradoxen som så många postmarxister kämpar med. Allas lika värde visst, men måste du välja mellan en familjemedlem och en främling så är det självklart för i princip alla hur valet utfaller. Så är det bara.

Vänsterliberaler och andra snöflingor kan inte acceptera detta utan försöker frenetiskt skapa ett postmodernistiskt helvete där ingen och inget är subjektivt värd mer än någon eller något annan/t och alla har rätt till samma utfall i livet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
dessutom bestämmer varje land vilka arter som anses tillhöra landets naturliga fauna. Ingenstans finns katter eller hundar med som djur som hör till något lands fauna.
Oj oj TokNissens. För din egen skull. Överlåt skrivandet till KlokNissens. "Inga katter som tillhör något lands fauna". Det finns vildkatter i såväl Europa som Asien och Afrika! Saknar du all form av allmänbildning?

"dessutom bestämmer varje land vilka arter som anses tillhöra landets naturliga fauna." Vilken smörja! Så om riksdagen beslutar att älgar, igelkottar och knott inte tillhör vår naturliga fauna, så hux flux, har de blivit invasiva arter?:D

Staffan



 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.