A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
invasiva arter?:D
Parkslide!:D
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Handyman 1 skrev:
Parkslide!:D
Var det Löve'n eller Rainfeldt som bestämde att parkslide inte tillhörande vår naturliga fauna :D. Eller ... var det Palme?

Staffan
 
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Var det Löve'n eller Rainfeldt som bestämde att parkslide inte tillhörande vår naturliga fauna :D. Eller ... var det Palme?

Staffan
Det har väl aldrig tillhört någon fauna någonstans.... ;)
 
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Oj oj TokNissens. För din egen skull. Överlåt skrivandet till KlokNissens. "Inga katter som tillhör något lands fauna". Det finns vildkatter i såväl Europa som Asien och Afrika! Saknar du all form av allmänbildning?

"dessutom bestämmer varje land vilka arter som anses tillhöra landets naturliga fauna." Vilken smörja! Så om riksdagen beslutar att älgar, igelkottar och knott inte tillhör vår naturliga fauna, så hux flux, har de blivit invasiva arter?:D

Staffan



Du anstränger dig som vanligt att missförstå.
TAMkatter och av människan framavlade hundraser, inget annat...
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Det har väl aldrig tillhört någon fauna någonstans.... ;)
För visso.
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du anstränger dig som vanligt att missförstå.
TAMkatter och av människan framavlade hundraser, inget annat...
Inte alls. Jag kommenterade det du skrev.

Staffan
 
Nissens
mikethebik mikethebik skrev:
Nu var det just det jag skrev ovan som du inte läste:
"katter är inte framavlade av människor, de har funnits innan oss, liksom hundar och annat som vi "förädlat" genom avel. Men vi har inte skapat arten..

Katten fanns i det gamla Egypten och var också en gud, antagligen för att den höll rent från möss och annat som käkade upp deras spannmål och andra födoämnen.

Har aldrig påstått att katter inte leker med sina byten, det vet jag mycket väl.
Att du inte gillar katter har framgått väldigt tydligt, så här skrev du tidigare:

"En skål med glykol på ett ställe katter inte skall vara är bättre. :) Den sköter sig själv medan man sussar gott. ;)"

Nu tror jag att det inte var allvarligt menat, annars framstår du som hycklare deluxe.

Naturen skötte sig själv väldigt bra tills vi kom in i bilden och blev "civiliserade", och vi har väl mer eller mindre förstört hela balansen.
Nej, jag gödslade med smileys för att försöka visa att det inte vara seriöst, inte alla begriper det faktiskt... men du misstänkte det i allafall. :)

Du får se skillnad på vilda djur och domesticerade/framavlade djur.
Hundar och katter behöver inte plåga ihjäl djur, de får mat ändå. Svårare än så är det inte.
Du har missförstått mig helt om du tror att jag inte gillar katter...
Jag har inte en enda gång ondgjort mig över katten i sig, bara det de gör och att deras ägare inte tar ansvar för det. Katterna är som de är, det kan ju inte de rå för. Men ägarna kan välja att ta ansvar för sina djur, men det är oerhört ovanligt.
 
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inte alls. Jag kommenterade det du skrev.

Staffan
Så du begrep inte att hela diskussionen handlat om tamkatter?
Då kan ju du förklara vilken djurart Parkslide tillhör. :)
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag gödslade med smileys för att försöka visa att det inte vara seriöst, inte alla begriper det faktiskt... men du misstänkte det i allafall. :)

Du får se skillnad på vilda djur och domesticerade/framavlade djur.
Hundar och katter behöver inte plåga ihjäl djur, de får mat ändå. Svårare än så är det inte.
Du har missförstått mig helt om du tror att jag inte gillar katter...
Jag har inte en enda gång ondgjort mig över katten i sig, bara det de gör och att deras ägare inte tar ansvar för det. Katterna är som de är, det kan ju inte de rå för. Men ägarna kan välja att ta ansvar för sina djur, men det är oerhört ovanligt.
Ok, det är bra om vi kan tona ner retoriken lite, att i dagens internet-samhälle skriva något man inte menar leder ofta vidare, eskalerar och byggs på tills det blir ett självspelande piano a la Trump och hans mobb.

Om vi nu lägger Trump åt sidan, och gärna i sophinken, så tycker också jag att det är bekymmersamt att katter tar mycket småfåglar. Råttor, sorkar och möss lever och frodas och blir fler mycket på grund av människan och allt vi lämnar efter oss, där gör katten en stor insats för att hålla ner beståndet.

Småfåglar gynnas väl inte lika mycket av oss, och där är antagligen katterna ett minus.
Tar vi bort alla frigående katter och gör dem till bandförsedda ofria husdjur får vi antagligen istället en sork, rått och musexplosion som leder till fler glykolhinkar lite överallt som drabbar andra arter.

Alltså tillbaka till ruta ett där den här tråden startade och sedan spårade ur...
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Nissens
mikethebik mikethebik skrev:
Ok, det är bra om vi kan tona ner retoriken lite, att i dagens internet-samhälle skriva något man inte menar leder ofta vidare, eskalerar och byggs på tills det blir ett självspelande piano a la Trump och hans mobb.

Om vi nu lägger Trump åt sidan, och gärna i sophinken, så tycker också jag att det är bekymmersamt att katter tar mycket småfåglar. Råttor, sorkar och möss lever och frodas och blir fler mycket på grund av människan och allt vi lämnar efter oss, där gör katten en stor insats för att hålla ner beståndet.

Småfåglar gynnas väl inte lika mycket av oss, och där är antagligen katterna ett minus.
Tar vi bort alla frigående katter och gör dem till bandförsedda ofria husdjur får vi antagligen istället en sork, rått och musexplosion som leder till fler glykolhinkar lite överallt som drabbar andra arter.

Alltså tillbaka till ruta ett där den här tråden startade och sedan spårade ur...
Japp, och där menar jag då att en fälla där mössen drunknar inte är värre än vad en katt gör med dem. Så accepterar man lösspringande katter så är det oerhört svårt att förstå att man har problem med en hink med vätska.
Om en hink eller en katt plågar ihjäl musen är helt egalt. Etiskt är möjligen hinken bättre eftersom den sannolikt ger ett kortare förlopp. Och hinken plågar inte ihjäl småfåglar.
 
  • Gilla
Husturken
  • Laddar…
K
Att man ska ha hinkar tomma och virka ofta står det ju på sidor som säljer vipfällor . Att göra det tillräckligt ofta så mis n inte lider eller stressar ihjäl sig är ju omöjligt ingen normal person har tid att göra det anser jag. Så det är lite motsägelsefullt att sälja dem och påstå att dem inte plågar djuren.


Innan vi flyttade in i vårt hus gick det runt en katt på vår gräsmatta och i grannarnas med då va det lite mindre möss . Men nu vågar sig katten inte vara i närheten av vårt hus / område för den mötte våran hund lös på vår trädgård en morgon . Har kanske blivit lite mer möss sen dess. Men mindes kattskit på min tomt
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte en enda gång ondgjort mig över katten i sig, bara det de gör och att deras ägare inte tar ansvar för det. Katterna är som de är, det kan ju inte de rå för.
mikethebik mikethebik skrev:
Råttor, sorkar och möss lever och frodas och blir fler mycket på grund av människan och allt vi lämnar efter oss, där gör katten en stor insats för att hålla ner beståndet.
Det finns en "kattras", som kallas Lagårdskatt. Och det är kanske starten till tamkattens historia.
Lagårdskatten är bra på att hålla undan råttor och möss från lagården, och således skydda boskapen från smittsam avföring och förbrukning av djurfoder.
När sedan vi började industrialiseras och flytta in i städer fick några katter följa med och blev hemmakatter.
Men ursprungligen var alltså katten ett nyttodjur, liksom gårdvaren.
 
  • Älska
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Fast det är ju märkligt i så fall att katt är okej.
J Jotsat skrev:
Seriöst, vissa av kommentarerna... Djur avlivas på godkända sätt. Dränkning och saltsyra är inte godkända sätt. Att jag någonsin skulle behöva påpeka för vuxna människor att man inte får plåga djur. Man behöver inte moralpredika, vi har lagar. Att det är jobbigt eller inte att förhålla sig till dem saknar all form av relevans.

Köp godkända fällor, vittja. Köp katt.

Internet upphör aldrig att förvåna
K kimmens skrev:
Jävligt konstigt byråkratin tycker.
Man får inte plåga ihjäl möss.
Men låta dom äta elkabel så människor brinner inne är ok
Samt plåga ihjäl människor är okej
Världen har blivit konstig tycker jag.
Snart behöver man licens för fällor
Om byråkraten får bestämma så behöver vi nog sätta upp fällor för dom med.
Undrar hur man avlivar en byråkrat bäst??
fälla ,gift, el, vipbrygga[bild]
Håller med. Jag har, som många andra på landet problem med möss, speciellt på hösten när dom ska ladda mat inför vintern. Det får man räkna med om man bor i gammal 1800-tals kåk, de hittar sig in på ett eller annat sätt. Jag har varit i krig med mössen i flera år nu. Ungefär som inför älgjakten, gör jag mig redo För musjakten på hösten. Laddar upp med fällor och använder russin/choklad som bete. Möss är ”djur” i skogen, och ”skadedjur” i huset. Ungefär som Ogräs bara är ogräs i en plantering eller på en oönskad plats Trädgården. Vi är alla levande arter i naturen och jag förstår att det finns lagar, men har bytt avloppsslangar, ledningar, vitvaror , isolering och allt möjligt förstört på grund av dessa djur. Har silverline i flera uttag, köpt fällor i butik(ej mitt ansvar eller intresse som konsument att kolla om träfällor är godkända eller ej). Jag litar på att stora kända Svenska varuhus säljer godkända produkter), mössen har fångats av fällorna, men i 30-50% av alla fallen har de levt/lidit i fällan så jag har tagit en Sopskyffel och haft en hink med vatten redo och släppt ned musen med fällan o dränkt den. Vad är alternativen kan man fråga sig? Har även skaffat två katter som varit till väldigt stor hjälp men dom gillar att leka med musen, sällan som dom dör snabbt och smärtfritt av katterna. Katterna springer ju runt med musen i andra oönskade utrymmen i huset och man har fått springa efter och vara redo. Jag har bankat ihjäl dom med björkved för att avsluta lidandet både för mig och musen. Jag har småbarn och hundar och kan inte ringa Anticimex för att lägga ut råttgift. Det är annars det bästa man kan göra om man är nojig för att polisen ska komma och utreda jaktbrott haha alltså det är väldigt konstiga lagar. Det mest effektiva är luftpistol om du vill avsluta det snabbt och säkert, men förstår varför förbudet/lagen finns. Jag skiter fullständigt i vilket, är dom inne i huset dödar jag dom på snabbast enklast möjliga sätt, dom här små liven är söta i skogen, men de gör så otroligt mycket skada.... och inkräktar man på en annan ”arts” territorium så får man räkna med att bli ett byte ... äta eller ätas, naturens lag. Vi människor är En del av naturen. Ingen vill ju döda för dödandets skull men ska man ringa polisen? Jag kan ge några tips för att minska risken att de söker sig in i huset. Ta bort utemöbler eller annat virke/bråte, dynlådor mm, där ni tror dom lätt kan ta sig in. Ge fan i å hänga upp talgbollar o fågelmatare nära huset, utnyttja gårdsförsäkringen om ni har en sådan och kontakta tex Anticimex och se över möjligheterna. Gäller getingbon och annat också. Håll rent och lägg lock på sopkärl. Blev en jävla massa text nu men jag har slutat fått dåligt samvete när jag dödar möss. De är ju försöksdjur i labb Det är väl inte heller så snällt mot djuren ?
 
  • Gilla
gullegrizen och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Husturken Husturken skrev:
köpt fällor i butik(ej mitt ansvar eller intresse som konsument att kolla om träfällor är godkända eller ej). Jag litar på att stora kända Svenska varuhus säljer godkända produkter),
Självklart är det ditt ansvar som slutanvändare att säkerställa att fällorna är godkända. Att du är lat och ointresserad, är ingen ursäkt. Annat, än för dig själv.

Trots "Nissens" påstående om hur behagligt det är att bli dränkt, föreslår jag halshuggning, med ex.vis. spade. Snabbare och säkrare avlivningsmetod, har jag svårt att tänka mig. Hagelblås på nära håll fungerar säkert lika bra.

Staffan
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
hsd
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Självklart är det ditt ansvar som slutanvändare att säkerställa att fällorna är godkända. Att du är lat och ointresserad, är ingen ursäkt. Annat, än för dig själv.

Trots "Nissens" påstående om hur behagligt det är att bli dränkt, föreslår jag halshuggning, med ex.vis. spade. Snabbare och säkrare avlivningsmetod, har jag svårt att tänka mig. Hagelblås på nära håll fungerar säkert lika bra.

Staffan
Men blir inte mössen stressade när man har fångat dom, för de måste ju vara stilla så Du kan träffa rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.