Om inte alla gått över till filterbrunn så har jag lite funderingar kring rörspetsbrunn. Jag har drivit ned en så att filterröret nu står ca 1,5 meter under vattennivån. Jag har ingen pump än så jag har inte testat nåt flöde, men jag såg tidigare inlägg om att spola i vatten för att testa genomsläppligheten. Men hur mycket ska gå i? Ska det vara i samma takt som man väntar sig kunna ta ut vatten? Eller kan man få ut mer än man får i p.g.a. större undertryck? Jag kan inte få hålet att svälja fullt flöde från trädgårdsslangen, utan bara en drygt 5 mm bred stråle utan att nivån i röret stiger.
 
B beerfueled skrev:
Om inte alla gått över till filterbrunn så har jag lite funderingar kring rörspetsbrunn. Jag har drivit ned en så att filterröret nu står ca 1,5 meter under vattennivån. Jag har ingen pump än så jag har inte testat nåt flöde, men jag såg tidigare inlägg om att spola i vatten för att testa genomsläppligheten. Men hur mycket ska gå i? Ska det vara i samma takt som man väntar sig kunna ta ut vatten? Eller kan man få ut mer än man får i p.g.a. större undertryck? Jag kan inte få hålet att svälja fullt flöde från trädgårdsslangen, utan bara en drygt 5 mm bred stråle utan att nivån i röret stiger.
Teoretiskt sett borde du kunna kontrollera genomsläpplighet i l/s om du har 9 meter rör över grundvattennivå och där kontrollerar backflödet. Har du mindre än 9 meter rör över grundvattennivå bör du kunna få ut mer än du får ner, hur mycket mer låter jag vara osagt. Vi får säkert ut 3ggr så mycket som vi får ner om man ”häller” i vatten. Vi har grundvattennivå ca 2m under marknivå. Flödet i en rörspets kan också bättra sig med tiden både om den används eller om den backspolas. Du kan även få ut olika flöden om du drar upp eller slår ner rörspetsen då fraktionerna och genomsläppligheten kan variera med djupet. Och tänk på att det inte gör något om du får spetsen djupare än 9 meter då sugdjupet alltid är från grundvattennivån och inte var filtret befinner sig.
 
  • Gilla
beerfueled
  • Laddar…
B beerfueled skrev:
Om inte alla gått över till filterbrunn så har jag lite funderingar kring rörspetsbrunn. Jag har drivit ned en så att filterröret nu står ca 1,5 meter under vattennivån. Jag har ingen pump än så jag har inte testat nåt flöde, men jag såg tidigare inlägg om att spola i vatten för att testa genomsläppligheten. Men hur mycket ska gå i? Ska det vara i samma takt som man väntar sig kunna ta ut vatten? Eller kan man få ut mer än man får i p.g.a. större undertryck? Jag kan inte få hålet att svälja fullt flöde från trädgårdsslangen, utan bara en drygt 5 mm bred stråle utan att nivån i röret stiger.
Jag spolade ner vatten för att kolla så att det rann igenom. När det väl gjorde det så provpumpade jag. Var flödet för lågt så slog jag ner röret ett par dm till.

Den bör nog kunna svälja undan allt vatten när trädgårdsslangen är fullt öppen för att det ska vara lönt att börja provpumpa.
 
När jag ska starta brunnen på försommaren så fyller jag mitt brunnsrör genom att koppla på trädgårdsslangen. I och med att det fungerar så rinner inte allt det vattnet jag spolar ner undan nere i brunnen utan fyller på upp till pumpen. Med pumpen sen får jag lika bra tryck som om trädgårdsslangen skulle vara kopplad till det kommunala vattnet.
Jag hade dåligt tryck från början med höjde mitt rör på försök. Och då fick jag mycket bättre flöde.
 
Det är svårare att återföra vatten än att ta upp vatten. Man har ett övertryck att övervinna vid återföring. Vid uttag så har man hjälp av övertrycket tillsammans med undertrycket pumpen skapar.

När jag testade att återföra 12m3/h från markytan så höjdes nivån i brunnen kanske 4 meter tills vattenpelaren vann över mottrycket och ett slurp hördes och vattenpelaren åkte ner. Så höll det på, påfyllning, höjning, slurp, normal.
Om jag pumpar ur 12m3/h så ser jag knappt nivåsänkning. Den är väldigt liten. Kanske 30cm.

När jag nu kör tillbaka 4m3/h samt återför under grundvattenytan ca 1 meter från botten så får jag inte det fenomenet.

I mitt kylsystem så kör jag just 2st brunnar. En som jag pumpar upp vatten ur och en jag återför vatten i.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Ser inte att de använder någon form av tyngder för att driva ner foderröret i metall som de sen drar upp när de stuckit ner det blå filterrören med lodräta slitsar. Är foderröret såpass tungt så det glider ner av egenvikt tro på det djupet de är på? De verkar använda en djupbrunnspump som de sänker ner dessutom
 
Hej alla glada brunnsborrare

Detta inlägget ska inte tolkas som kritik mot någon utan jag vill endast få igång en diskussion som kan få våra brunnar att leverera mera vatten och jag säger inte att jag har rätt.

BAKGRUND
Under sommaren 2019 bestämde jag mig för att installera ett bevattningssystem för bevattning av gräsmatta. Jag ville då borra en brunn och begärde in ett pris. Priset hamnade på 70.000kr vilket jag tyckte var i överkant för att vattna gräsmattan. Då hittade jag filterbrunnar på youtube och och sökte vidare och hittade detta forumet och läste om TotalControl och hans filterbrunn. Sagt och gjort så beställde jag borr, keisepump och rör.
Projektet började i september/oktober med att borra och pumpa men ganska snabbt kom leran och väldigt fin sand. Brunnen stod klar någon gång i december (arbetade mer eller mindre alla lediga dagar med detta. Detta som bara skulle ta en dag eller två enligt TotalControl :lying::crysmile:.

När jag nu för en vecka sedan hittade forumet igen och har läst hela tråden så känner jag igen mig i väldigt mycket av problemen med lera och allt annat som kan strula.
Mitt sätt att lösa upp leran var att skicka ner trädgårdsslangen men vanligt munstycke och spola mig ner. Det funkade ganska bra men någon form av borr är nog att föredra.
Brunnen blev 12,5m djup, grundvatten på 2-3m beroende på årstid.
Tyvärr blev tillrinningen inte den bästa, ca.20l/min.
Då bevattningssystemet behöver ca.25l/min så kan jag vattna 15-20min sedan får jag vänta 15min så är den fylld igen.
Jag tänkte därför göra en brunn till och ha två sugledningar och då bör vattnet räcka för kontinuerlig bevattning.

SYNPUNKTER / FUNDERINGAR
Efter att ha läst tråden ställer jag mig frågande till några saker (detta gäller endast brunnar för bevattning där man vill maximera vattenuttaget).
  1. Till en början hade jag endast 3m filter och fick nästan inget vatten. Då drog jag upp rören och kompletterade med 7m filterrör (0,5m sump+10m filter+2m släta rör.) enligt forumet är detta No No då man inte ska suga i en filter sektion för då kan slitsarna inom ett antal år sättas igen... vad gör det, det kan ju inte bli tätare än ett slätt rör om det nu ens händer?
  2. Man ska ha släta rör så pass långt ner att man inte drabbas av ”cone of depression”. Jag har cone of depression och jag förstår inte hur det kan minska tillrinningen i brunnen att ha filterrör hela vägen upp till grundvattennivån. När jag pumpar sjunker nivån i brunnen och då rinner det in vatten genom slitsarna i alla rören som blir synliga. Hade jag inte haft filterrör så hade antagligen inte samma mängd vatten nått brunnen då marken till stor del består av lera. Att drabbas av ”cone of depression” i en spetsbrunn är ju en anna sak då pumpen suger luft. Men varför rekommenderas det om och om igen endast 3 filterrör och inte flera?
FRÅGOR
  1. Är det någon som har erfarenhet av att suga från två brunnar, bra eller dåligt? vilka fel kan man göra?
  2. Vilket är det minsta avståndet man bör ha mellan två brunnar för att de inte ska påverka varandra för mycket om man suger 25l/min, någon som vet?
  3. Min nya strategi för brunn nr 2 är att ta mig igenom leran och sanden genom att sätta jordborren eller något liknande i skruvdragaren och lösa upp leran och sanden samtidigt som jag spolar ner rent vatten och suger upp sandvattnet med jetpumpen. När jag gjorde brunn nr 1 så var det större delen av djupet där jag endast fick upp en blandning av vatten och sand i keisepumpen och leran var för hård för att få in i keisepumpen, därav denna strategi. Vad tror ni, kan det funka?
Tack för en bra tråd med många tips och trix.
//Ola
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Oj mycket text :) Välkommen! Kul med mer borrare. Snart börjar ju säsongen igen för.

O Olasbg skrev:
Detta som bara skulle ta en dag eller två enligt TotalControl :lying::crysmile:.
Dagar? Det tar ju bara några timmar ;)

Jag kan försöka svara på några nu, sen fyller säkert andra på med mer.

SYNPUNKTER / FUNDERINGAR

1. Det med att man inte ska suga/pumpa från en filtersektion kommer från brunnenbau forum som har återberättads här. Jag själv pumpar i filtersektion. Det som händer om det händer är ju att man tappar kapacitet. Den risken är jag beredd att ta för då fick jag ner 3 meter filter istället för bara 2.
Det är inte mer än så. Det är bra/sjysst att nämna det för alla då det sägs kunna skapa lite problem.
Men jag skulle inte tveka med att ha pump eller sugpunkt i filtersektion.

2. Också från brunnenbau. Jag har även länkat till avhandling av brunnar i ett tidigare inlägg några sidor bak. Där tar man upp vad som händer vid cone of depression.
Och det där med att man rekommendera 3 filter. Det handlar bara om att det är ett bra antal när det gäller kapacitet, kostnad och hur djupt man måste borra.
Har man bra med vatten så räcker 3 meter.
Men självklart så gäller "ju mer ju bättre".


Ligger dina filter i lera?
 
  • Gilla
fizz
  • Laddar…
O Olasbg skrev:
Hej alla glada brunnsborrare

Detta inlägget ska inte tolkas som kritik mot någon utan jag vill endast få igång en diskussion som kan få våra brunnar att leverera mera vatten och jag säger inte att jag har rätt.

BAKGRUND
Under sommaren 2019 bestämde jag mig för att installera ett bevattningssystem för bevattning av gräsmatta. Jag ville då borra en brunn och begärde in ett pris. Priset hamnade på 70.000kr vilket jag tyckte var i överkant för att vattna gräsmattan. Då hittade jag filterbrunnar på youtube och och sökte vidare och hittade detta forumet och läste om TotalControl och hans filterbrunn. Sagt och gjort så beställde jag borr, keisepump och rör.
Projektet började i september/oktober med att borra och pumpa men ganska snabbt kom leran och väldigt fin sand. Brunnen stod klar någon gång i december (arbetade mer eller mindre alla lediga dagar med detta. Detta som bara skulle ta en dag eller två enligt TotalControl :lying::crysmile:.

När jag nu för en vecka sedan hittade forumet igen och har läst hela tråden så känner jag igen mig i väldigt mycket av problemen med lera och allt annat som kan strula.
Mitt sätt att lösa upp leran var att skicka ner trädgårdsslangen men vanligt munstycke och spola mig ner. Det funkade ganska bra men någon form av borr är nog att föredra.
Brunnen blev 12,5m djup, grundvatten på 2-3m beroende på årstid.
Tyvärr blev tillrinningen inte den bästa, ca.20l/min.
Då bevattningssystemet behöver ca.25l/min så kan jag vattna 15-20min sedan får jag vänta 15min så är den fylld igen.
Jag tänkte därför göra en brunn till och ha två sugledningar och då bör vattnet räcka för kontinuerlig bevattning.

SYNPUNKTER / FUNDERINGAR
Efter att ha läst tråden ställer jag mig frågande till några saker (detta gäller endast brunnar för bevattning där man vill maximera vattenuttaget).
  1. Till en början hade jag endast 3m filter och fick nästan inget vatten. Då drog jag upp rören och kompletterade med 7m filterrör (0,5m sump+10m filter+2m släta rör.) enligt forumet är detta No No då man inte ska suga i en filter sektion för då kan slitsarna inom ett antal år sättas igen... vad gör det, det kan ju inte bli tätare än ett slätt rör om det nu ens händer?
  2. Man ska ha släta rör så pass långt ner att man inte drabbas av ”cone of depression”. Jag har cone of depression och jag förstår inte hur det kan minska tillrinningen i brunnen att ha filterrör hela vägen upp till grundvattennivån. När jag pumpar sjunker nivån i brunnen och då rinner det in vatten genom slitsarna i alla rören som blir synliga. Hade jag inte haft filterrör så hade antagligen inte samma mängd vatten nått brunnen då marken till stor del består av lera. Att drabbas av ”cone of depression” i en spetsbrunn är ju en anna sak då pumpen suger luft. Men varför rekommenderas det om och om igen endast 3 filterrör och inte flera?
FRÅGOR
  1. Är det någon som har erfarenhet av att suga från två brunnar, bra eller dåligt? vilka fel kan man göra?
  2. Vilket är det minsta avståndet man bör ha mellan två brunnar för att de inte ska påverka varandra för mycket om man suger 25l/min, någon som vet?
  3. Min nya strategi för brunn nr 2 är att ta mig igenom leran och sanden genom att sätta jordborren eller något liknande i skruvdragaren och lösa upp leran och sanden samtidigt som jag spolar ner rent vatten och suger upp sandvattnet med jetpumpen. När jag gjorde brunn nr 1 så var det större delen av djupet där jag endast fick upp en blandning av vatten och sand i keisepumpen och leran var för hård för att få in i keisepumpen, därav denna strategi. Vad tror ni, kan det funka?
Tack för en bra tråd med många tips och trix.
//Ola
Försök till svar på dina frågor, eller åtminstone tankar. 1. Jag har inte läst om någon på forumet som suger från två brunna parallellt. Men jag har tänkt på det en del då jag gått i samma tankar. Jag tror att nivån i brunnarna borde följa varandra hyfsat eftersom vattnet kommer gå lättaste vägen. Alltså sjunker nivån mer i ena brunnen kommer flödet öka från den andra brunnen eftersom sugtrycket blir högre där. Jag tror dock att man ska försöka ha samma motstånd i båda sugledningarna, längd, böjar etc.
2. Detta är svårt att svara på men med så liten genomsläpplighet i marken som du verkar ha tror jag att det räcker med 5-10m mellan brunnarna. När vi spolar ner silar brukar vi ha minst 5m i mellan.
3. Jag tycker inte att jetpump funkar bra att pumpa slam med. Inte min iaf då jag testade liknande ditt förslag, men då tappade pumpen fort orken när slammängden ökade. Det jag tror på är ejektorsug om man ska pumpa slam. Jag började projektera en ejektor men fick aldrig byggt någon i somras.

Sen är min erfarenhet att olika typer av brunna passar i olika typer av mark. Jag har skrivit om det tidigare i tråden. Jag hade testat nerspolade silar i din mark om du har minst 1-2m vatten ovan lera.
 
  • Gilla
HenkeGo
  • Laddar…
Hej!

Jag har köpt ett enplanshus med källare med rörspetsbrunn där vi har problem med vattentrycket. Det går till exempel inte att fylla badkaret på övervåningen eller duscha och köra tvättmaskin samtidigt utan att vattnet försvinner. Har bytt till helt ny pumpautomat och bytt bottenventilen och trycket har blivit marginellt bättre nu, men fortfarande dåligt. Kan det vara att rörspetsen är igensatt? Är jävligt mycket lera i marken häromkring.
 
P phimat skrev:
Hej!

Jag har köpt ett enplanshus med källare med rörspetsbrunn där vi har problem med vattentrycket. Det går till exempel inte att fylla badkaret på övervåningen eller duscha och köra tvättmaskin samtidigt utan att vattnet försvinner. Har bytt till helt ny pumpautomat och bytt bottenventilen och trycket har blivit marginellt bättre nu, men fortfarande dåligt. Kan det vara att rörspetsen är igensatt? Är jävligt mycket lera i marken häromkring.
Om det är så att trycket bara sjunker vid högre flöde så är det nog just flöde och tillrinning till spetsen som är problemet och inte trycket. Men om det är så att du har dåligt tryck i en kran men pumpautomaten går till och från på inställt tryck så är nog problemet efter pumpautomaten. Om du har mycket järn i vattnet kan man behöva rengöra spetsen med syra. Tror att det finns någon här i tråden eller om det är någon annan tråd som rensar sin spets emellanåt med citronsyra. Man skulle nog kunna backspola spetsen också och kanske köra ner en iller för att spola loss eventuell skit. Detta är bara vad jag tror då jag inte testat själv och är ingen expert inom ämnet.
Har du slang nerstoppad i spetsen med bottenventil eller suger du från röret till spetsen med backventil vid pumpen?
 
M Mardigan skrev:
Om det är så att trycket bara sjunker vid högre flöde så är det nog just flöde och tillrinning till spetsen som är problemet och inte trycket. Men om det är så att du har dåligt tryck i en kran men pumpautomaten går till och från på inställt tryck så är nog problemet efter pumpautomaten. Om du har mycket järn i vattnet kan man behöva rengöra spetsen med syra. Tror att det finns någon här i tråden eller om det är någon annan tråd som rensar sin spets emellanåt med citronsyra. Man skulle nog kunna backspola spetsen också och kanske köra ner en iller för att spola loss eventuell skit. Detta är bara vad jag tror då jag inte testat själv och är ingen expert inom ämnet.
Har du slang nerstoppad i spetsen med bottenventil eller suger du från röret till spetsen med backventil vid pumpen?
Ja, tror trycket sjunker vid högre flöde. Typ om jag öppnar kranen till badkaret och en kran till så dör båda efter ett tag.

Ja, det är slang med bottenventil nerstoppad i spetsen.

Ska ta hit en spolbil och tryckspola skiten för att se om det hjälper.
 
P phimat skrev:
Ja, tror trycket sjunker vid högre flöde. Typ om jag öppnar kranen till badkaret och en kran till så dör båda efter ett tag.

Ja, det är slang med bottenventil nerstoppad i spetsen.

Ska ta hit en spolbil och tryckspola skiten för att se om det hjälper.
Det låter som en klok ide. När du ändå har uppe sugslangen kan det vara klokt att spola även den. Hos mina föräldrar som har mycket järn i vattnet så bygger det hela tiden på beläggning i sugslangen så efter några år får man spola den med spolbil.
 
Tja!

Snart försvinner väl snön här nere i Skåne iaf, så tänkte beställa lite grejer för att försöka mig på att få ner en filterbrunn.

Jag vet om att det är lera efter ca 2,5 meter ner i backen. Ingen aning om hur djupt leran går, säkert jättedjupt bara för att. Detta i kombination med dålig genomsläpplighet (har kollat SGU), eller ja, det är kanske leran som GÖR att det är dålig genomsläpplighet, gör att jag undrar om jag gör rätt i att samtliga rör som jag ska försöka trycka ner, ska vara slitsade?

Vet inte hur djupt jag vill försöka komma ner, men än 10-12 meter hade ju varit bra kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.