Hej!

Bor i Uppsala och står i begrepp att bygga ett enplanshus på egen tomt. Letar efter referenser på goda husleverantörer. Vill helst ha totalentrepenad.
Trivselhus har jag hört gott om här i Uppsala men hur är det med tex Götenehus/Myresjöhus/Värsåsvillan/Hem1 mmmm.
Har ni erfarenhet så dela gärna med er. Vill ni inte hänga ut företag på nätet får ni gärna skicka ett PM till mig.

Jättetack för hjälpen!
Cian
 
Jag var tidigare intresserad av Trivselhus, men efter att ha besökt deras visningshus i Sunnersta har jag tvärt ändrat åsikt. Ytskikten var under all kritik, bänkskivan i köket såg ut som Östersjön en höstnatt osv osv. Ta en tur till huset för att bilda er en egen uppfattning, men jag tror inte att du/ni kommer fram till något annat.
 
De som kan erbjuda totalentreprenad i Uppsala är Vårgårdahus (helentreprenad iaf), Götenehus, LB-hus, Mjöbäcksvillan och Myresjöhus. Sen har du ju även Hjältevadshus, Modulenthus och Smålandsvillan i det lite "billigare/lägre" segmentet. Har varit i kontakt med alla dessa och har även offerter från alla. Dock på 1,5-planshus. De som hittills varit bäst/duktigast/trevligast och mest serviceinriktade är LB-Hus, Myresjö och Hjältevadshus. Killarna på Götenehus verkar också superduktiga och trevliga men verkar ha rätt mycket att göra. Prisvärdast om man vill bygga platta på mark är LB-Hus Uggla-serie. Dessa hus har dock begränsad valfihet i utförande/planlösningar. Annars är Myresjöhus/Mjöbäcksvillan billigast och har full flexibilitet.

Trivselhus erbjuder inte ens generalentreprenad, utan kör helt delad entreprenad. Deras hus är dock mycket fina i mitt tycke. Något mer du vill veta? Jag har typ kartlagt de flesta stora bolagen och har offerter från alla :)
 
Tack för info kungkokos. Jag har fått in lite offerter från några leverantörer men inte på exakt samma hus så det är svårt att jämföra.
När/om vi får tomten ska jag låte en arkitekt och markarbetare vi har i bekantskapskretsen kolla tomten och se vad som kan passa på den. Efter det tänkte jag göra en preliminar planlösning och en kravspecifikation som jag skickar till de husleverantörer som verkar bäst (minst struliga och prisvärda=inte billigast).

Fick för några dagar sedan ett pris på rosvik från Götenehus men fick den offerterad utan kakel/klinker och måleriarbetet. Dessutom fick jag grundkostnad utan ett kilo fyllnadsmassa. Himla konstigt tycker jag, det verkar som om de försöker få offerten att verka billig genom att utesluta sådant som är helt nödvändigt och tro att man är så korkad att man inte ser det!


Hur gjorde du/ni med offerterandet. Skickade samma ritning till flera eller?

Hälsn!
Cian o Mange
 
Vill bara rätta mig själv - hjältevashus och smålandsvillan erbjuder inte totalentreprenad. Allt ovan grund fixar de, men avtalet för grunden får man fixa själv.

När vi frågade om offert så bestämde vi oss precis för hur vi ville att vårt hus skulle se ut. I första skedet valde vi ut hus från kataloger som passade våra önskemål. I vår offertförfrågan specade vi också "alla" de stora viktiga kostnadsdrivande sakerna (t.ex husets storlek, antal rum, takkupor, förstukvist, stilen på huset o.s.v + alla detaljer såsom parkettgolvstjocklek, vitvaror, innerdörrar, spröjs, isolering i väggar o tak, råspont i tak, kamin, fönsterbänkar i marmor, klinker osv. osv. Listan kan bli väldigt lång (säg till om du vill ha den). Sen bad vi ett 10-tal bolag återkomma med offerter där alla saker skulle ingå (vi tvingade dem också bekräfta att alla våra tillval ingick och att inget skulle tillkomma). Det gjorde så att vi kunde jämföra äpplen med äpplen. De bästa 5 och mest trevliga valde vi att gå vidare med. Till dessa skickade vi en planlösning som vi själva ritat och bad dem att prissätta den enligt alla våra önskemål. Sen bad vi alla att speca vilka kostander som inte ingick och vilka kostnader som kan tillkomma (t.ex byggnadställningar, arbetsbodar, byggel o.s.v)! Götenehus var i vårt fall de som kom tillbaka med den mest ärliga offerten där de t.om. tagit med alla våra egna bankkostnader + 100 000 i markarbeten som schablonkostnad. De var ju dyrast, men bröt man ner offerten baklänges så blev det ungefär lika dyrt som övriga. Men de uppvisade den mest realistiska kostnaden.

Var skall ni bygga?
 
Hej

Vi hoppas få bygga i Uppsala. Har hittat en tomt som inte var på marknaden och nu funderar ägaren på om han vill sälja den. Vill han inte det så går nog byggtankarna i stå då det är svårt att hitta tomter vi är intresserade av (naturtomt utan trädgård). Skulle gissa att chansen är 70% (fredag i dag så jag är positiv)

Om någon månad hoppas jag att jag vet hur det går och tiden tills dess använder vi till att göra en sondering av marknaden vilket verkligen verkar behövas.
Ni gjorde verkligen en ordentlig undersökning. Hur lång tid tog det att få in alla svar i den första omgången?
Skulle vilja göra som ni men då när jag har tomten i hamn för det är så mycket arbete för alla inblandade.

Om vi får köpa tomten så vill jag gärna ha din lista för det finns massa byggdetaljer man inte vet om att man har omkring sig om man inte ställts inför det tidigare. Vill du skicka den till mig redan nu kan du använda PM.
Jag är jättetacksam för all info jag får och glad att ni tycker att Götenehus gav en bra kalkyl då jag har fått bra intryck av dom förutom offerten (kanske var det bara ett uttryck för att de inte ville ge en prisuppgift utan att ha sett tomten och visste vilken smak vi har på kakael odyl?)

/Cian
 
Hej,

Vi har också funderingar på om vi ska bygga, och i så fall är det strax utanför Uppsala. Alla upplevelser av och allt som grävts fram om hussäljare och entreprenörer av tidigare byggare i Uppsala-området känns därför intressant att ta del av...
- Kanske kan detta bli ett slags "Uppsala-tråd"?!!

/b
 
har sett att kärnhus byggt ett område i knivsta, det verkar vara fina hus.
/johannes
 
Bjogul
Var i uppsala tänker ni bygga?

/Cian
 
Kärnhus i Knivsta verkar inte alls seriösa!

Det allvarligaste vi upptäcke i dialogen med dem är att marken som de äger måste undersökas då det kan finnas gifter där. Och detta innan de bygger de första husen! På tomten har det nämligen legat en handelsträdgård. Detta står i exploateringsavtalet mellan dem och kommunen och senast i december hade varken kommunen eller miljökontoret fått in någon dokumentation om detta. Det verkar alltså inte gjorts då en påbörjad miljöundersökning alltid måste anmälas till miljökontoret. Problemet är att Kärnhus redan byggt 3 hus där och riskerar dämed att kapsla in giftet under husen. Kärnhus/entreprenören valde att inte berätta detta för oss.

I övrigt så verkar dock deras hus mycket gedigna och är av mycket hög standard. I mitt tycket både bra och fina. Detta avspeglas dock också i priset. Dessutom bygger de inte med totalentreprenad utan endast generalentreprenad.
 
cian skrev:
Hej

Ni gjorde verkligen en ordentlig undersökning. Hur lång tid tog det att få in alla svar i den första omgången?
Skulle vilja göra som ni men då när jag har tomten i hamn för det är så mycket arbete för alla inblandade.

/Cian
Hej!

Vi fick inte svar från alla. Det var några som jag fick ringa och tjata på, men även detta var en viktig del av processen. Om säljaren inte har tid/intresse att höra av sig när man är spekulant - hur blir det då när man väl skrivit på? De som vi valt att gå vidare med är de som direkt från början varit mest service-minded och hela tiden återkommit med bra svar på alla våra frågor. Personkemin med den man skall köpa av känns väldigt viktig för oss. Och självklart ett bra pris :)

Man skall inte vara rädd för att låta säljare arbeta lite - det är ju deras jobb. Den som gärna anstränger sig lite extra, är den som jag helst vill köpa av. Om man vet vilken storlek och standard man vill ha på huset kan detta ge en bra uppfattning om prisläget för hustypen och företaget. Väljer man sedan att flytta lite väggar o.s.v för att anpassa huset bättre till tomten skiljer ju inte detta så mycket i pris. Fast vi planerar ju också bygga ett väldigt standard-hus med fyra väggar och tak...
 
Finns inte Ekohus i Uppsala också? Har nån hört nåt om dem?
 
cian skrev:
Bjogul
Var i uppsala tänker ni bygga?

/Cian
Det blir i så fall på egen mark längs väg 288 mot Öregrund.

Hörde ryktas att det planeras ett par villaområden på vägen ca 4-8 km från Gränby räknat. Och det är också uppsatt skyltar på telestolparna för olika husleverantörer, Götene, LB och Falu - tror jag. Nån som hört mer?
Med tanke på att vägen ska dras om förbättras så kan man ju tänka sig det blir bra/eftertraktade lägen.

Bygger vi så blir det dock mest sannolikt ett villavarm.

/B
 
Pelle-p skrev:
Finns inte Ekohus i Uppsala också? Har nån hört nåt om dem?
Jo da, Ekohus finns i Uppsala och de bygger bara med generalentreprenad - inte totalentreprenad. Deras hus verkar vara väldigt fina med bra kvalitét, men offerten vi fick på vår planlösning var lika hög som t.ex. Myresjöhus och Götenehus med totalentreprenad. Valet blev ju rätt enkelt.

Dock vill jag slå ett litet extra slag för dem då de bygger "miljövänliga hus" och är dessutom mycket trevliga!

Hehe, känns som jag pratat med varenta byggbolag :)
 
A
låter bra tycker jag, att du har pratat med varenda byggbolag. :) Har också planer på att bygga hus så småning om utanför U-a. Vi hade ju hittat "vårat drömhus" från en viss leverantör men dom verkar inte vilja sälja till oss (har t.om meilat huvudkontoret) Känns som att vi har beställt "alla kataloger från alla tillverkare" fler kataloger - mer förvirrande!! :) Kul iaf att det finns fler som spånar och kikar läget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.