Belmlu
Hej alla,
Nybörjare på det mesta gällande el så ursäkta eventuellt kryptisk rubrik. Har hört mer kunniga personer i min omgivning att det kan vara en idé att se över hur olika faser i huset belastas samt "jämna ut" dessa i kostnadssyfte. Detta då elmätare räknas på den fas med högst förbrukning.
Ligger det något i detta? Finns det något annan liknande åtgärd elektriker kan göra i kostnadssyfte?
 
E
Den åtgärden du tänker på som kan spara mycket pengar är egenmätning.

Tre frågor.
Bostadsform?
Nätägare?
Säkringsstorlek?

De två sista kan du se på din el faktura, har du två regelbundna är det den med årsavgift.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Det som menas är väl troligen att du eventuellt kan gå ner i huvudsäkring om lasterna fördelas jämt. t.ex från 20A till 16A och då beroende på elleverantör ev få en lägre kostnad. I övrigt betalar du för den elen du förbrukar oavsett snedbelastningar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Har hört mer kunniga personer i min omgivning att det kan vara en idé att se över hur olika faser i huset belastas samt "jämna ut" dessa i kostnadssyfte. Detta då elmätare räknas på den fas med högst förbrukning.
En sådan prissättning har jag aldrig hört talas om. Vad står det på din elräkning? Med detta sagt är det aldrig fel att se över hur jämnt faserna är belastade. Det kan finnas tillfällen då faserna är ojämnt belastade vilket leder till att du behöver en större huvudsäkring än vad som annars hade räckt. En högre huvudsäkring innebär en högre fast avgift för abonnemanget.

En av två saker kan du eventuellt vinna på att balansera belastningen. Det ena är om du har problem med att en huvudsäkring ofta löser. Det andra är om du har huvudsäkring högre än 16A och skulle klara dig med lägre än du nu har efter en balansering.
 
  • Gilla
Belmlu och 1 till
  • Laddar…
Belmlu
E El-Löken66 skrev:
Den åtgärden du tänker på som kan spara mycket pengar är egenmätning.

Tre frågor.
Bostadsform?
Nätägare?
Säkringsstorlek?

De två sista kan du se på din el faktura, har du två regelbundna är det den med årsavgift.
Bor i villa, har Kraftringen AB som nätägare och säkring på 20A
 
Belmlu
alm82 Andreas La Motte skrev:
Det som menas är väl troligen att du eventuellt kan gå ner i huvudsäkring om lasterna fördelas jämt. t.ex från 20A till 16A och då beroende på elleverantör ev få en lägre kostnad. I övrigt betalar du för den elen du förbrukar oavsett snedbelastningar.
OK, tack för förtydligandet!
 
Belmlu
A Avemo skrev:
En sådan prissättning har jag aldrig hört talas om. Vad står det på din elräkning? Med detta sagt är det aldrig fel att se över hur jämnt faserna är belastade. Det kan finnas tillfällen då faserna är ojämnt belastade vilket leder till att du behöver en större huvudsäkring än vad som annars hade räckt. En högre huvudsäkring innebär en högre fast avgift för abonnemanget.

En av två saker kan du eventuellt vinna på att balansera belastningen. Det ena är om du har problem med att en huvudsäkring ofta löser. Det andra är om du har huvudsäkring högre än 16A och skulle klara dig med lägre än du nu har efter en balansering.
OK, tack för infon!

Finns det något sätt för en färsk lekman likt mig själv att räkna på om 16A är möjligt istället för 20A? Eller lämnas det bäst åt elektriker eller lekman med lite mer kunskap?
 
E
Belmlu Belmlu skrev:
Bor i villa, har Kraftringen AB som nätägare och säkring på 20A
Då gissar jag att du från och med maj ska betala 610/månad och att din granne menar att du kan komma undan med 385 istället ifall du kan klara dig med 16A. https://www.kraftringen.se/privat/el/elnat/elnatsavgift/
Det är också frågan vad du har för uppvärmning och ifall det finns effekt vakt, kolla hur du ligger vintermånaderna.
Samt som du säger, är det möjligt att en fas tar för mycket, detta kan vara lite svårt att vara mäta upp utan du behöver göra förarbetet. Kolla statistik samt förbrukare.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Magnus E K
Ett enkelt test som en femåring klarar (om han eller hon når upp) är att känna på huvudsäkringarna. En jättevarm och två kalla eller tvärtom så är det obalanserat, alla tre ljumma så är det balanserat (testa mer än en gång).
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
E
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ett enkelt test som en femåring klarar (om han eller hon når upp) är att känna på huvudsäkringarna. En jättevarm och två kalla eller tvärtom så är det obalanserat, alla tre ljumma så är det balanserat (testa mer än en gång).
Detta är absolut inget man ska rekommendera femåringar att göra!
Mycket vanligt att glaset saknas porslinet är sprucket eller det på något annat sätt finns åtkomliga spänningssatta delar.
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Belmlu
E El-Löken66 skrev:
Då gissar jag att du från och med maj ska betala 610/månad och att din granne menar att du kan komma undan med 385 istället ifall du kan klara dig med 16A. [länk]
Det är också frågan vad du har för uppvärmning och ifall det finns effekt vakt, kolla hur du ligger vintermånaderna.
Samt som du säger, är det möjligt att en fas tar för mycket, detta kan vara lite svårt att vara mäta upp utan du behöver göra förarbetet. Kolla statistik samt förbrukare.
Så kan det vara! Pratade för ett par månader sedan och ny som man är fick jag säkert inte med allt från det samtalet.

Villa
LVP Daikin FTXL35J2V1B ( https://www.daikin.se/sv_se/produktsök/FTXL-JV.table.html ) som brukar vara inställd på 18-19 grader värme med eko-läge vintertid samt ca 22-23 kyla med ekoläge sommartid.
Två stycken direktverkande element på ovanvåningen som effekt på 900W samt 700W och går väl en sådär 65-75% av maxeffekt vintertid.
Varmvattenberedare från -74 där det enligt lilla infon jag har är på 3x1000W. Inga längre duschar eller liknande saker som förbrukar mycket varmvatten så tror vi ligger rätt lågt på den biten.
Utöver värme och övrig normal förbrukning har vi även en krypgrundavfuktare på ca 850W samt två PAX-fläktar som är igång större delen av dygnet.

Garage
LVP Daikin S25 ( https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/daikin/daikin-siesta-s25 ) som är inställd på värme 13-14 grader samt ekonomiläge vintertid. Ingen kyla sommartid.
 
Byt bara huvudsäkringen till 16a så kommer du märka om det fungerar.
Och om det alltid är samma säkring som går då har du förmodligen lite sned balans.

MVH Byggarn
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
E
B Byggarn44 skrev:
Byt bara huvudsäkringen till 16a så kommer du märka om det fungerar.
Och om det alltid är samma säkring som går då har du förmodligen lite sned balans.

MVH Byggarn
Detta kan du testa nu när det är kallt, säkra ner till våren och hoppas det funkar till nästa vinter.
Men 16A kan vara lite klent för att driva allt, hur mycket drar värmepumparna och är effektvakt installerat på bägge?

Inte så roligt om säkringen går när det är som kallast, Kraftringen säger att det troligast är Skåne och här är det riktigt kallt, de i norr vet inte vad riktig kyla är.
 
B Byggarn44 skrev:
Byt bara huvudsäkringen till 16a så kommer du märka om det fungerar.
Och om det alltid är samma säkring som går då har du förmodligen lite sned balans.

MVH Byggarn
Man ska inte blint byta säkringen till en mindre storlek utan vidare. Säkringen är en dålig mätare på ifall belastningen ligger på rätt sida. Man bör först göra en bedömning av vanliga belastningsfall, titta på elräkningens maxförbrukning etc för att se om en nedsäkring fungerar. Att känna på dem vid olika typer a höglast är en bra metod. Men bättre är om elmätaren kan visa strömmen per fas för olika belastningsfall.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Belmlu
E El-Löken66 skrev:
Detta kan du testa nu när det är kallt, säkra ner till våren och hoppas det funkar till nästa vinter.
Men 16A kan vara lite klent för att driva allt, hur mycket drar värmepumparna och är effektvakt installerat på bägge?

Inte så roligt om säkringen går när det är som kallast, Kraftringen säger att det troligast är Skåne och här är det riktigt kallt, de i norr vet inte vad riktig kyla är.
Tidigare ägare hade satt in en 20A automatpropp istället för vanlig porslin på en av huvudsäkringarna. Märkte vi först efter att den gick och vi öppnade skåpet. Under det dryga året har den dock bara gått en gång. Nu när jag skriver detta inser jag att det torde ju innebära att den fasen ligger nära sin gräns om man valt automatpropp.

Vet inte riktigt vad LVP drar totalt sett men har en effektförbrukning på 0.020-0.023kW resp 0.04kW om jag inte läser produktdatabladen helt galet.
https://www.daikin.se/sv_se/produktsök/ATXP-M.table.html
https://www.daikin.se/sv_se/produktsök/FTXL-JV.table.html

Ja precis, bor i Skåne!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.