Riktigt rolig tråd att följa! Våra hus påminner mycket om varandra :D starkt jobbat hittills, det blir riktigt fint (y)
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
fredrikchail fredrikchail skrev:
Riktigt rolig tråd att följa! Våra hus påminner mycket om varandra :D starkt jobbat hittills, det blir riktigt fint (y)
Tack! Man lär sig nått nytt varje dag känns det som. Tyvärr hade vi inte så lång tid att lägga innan vi var tvungna att flytta in, annars hade man kunnat nörda ner sig duktigt i att få perfekta väggar överallt. Men det är ok som det är. Nästa projekt i framtiden är att riva bort ”bilhandlarpanel” i källaren. Men det ligger några år fram i tiden när det är dax för äldsta sonen att sova där. Just nu är det spelrum.
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
Ok, nu ryckte det lite i ”fixartarmen” efter ett par veckor på soffan under jul och nyår.

Vi har en dusch i källaren som såg bedrövlig ut med hiskeligt målat kakel och trist målat golv.
Gammal duschhörna med slitna, målade kakelväggar och golv före renovering, inklusive duschstång och hyllor för badprodukter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte en burk kakelfärg på biltema och målade. Ny färg på golvet blev det också.
Renoveringsprojekt av en dusch i källare med målat kakel och målat golv, redo för läggning av klinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men färgen höll inte för den ständiga vattenflödet, utan det sparac och vatten blev stående under flagorna och medförde en tråkig doft av fukt.

Så nu ska jag lägga klinkers istället. Brunnen i gjutjärn behålls tills den dagen allt behöver bytas, skraven till brunnen ligger förmodligen precis innan hjärtväggen så det är inte så lätt att bara byta den utan man måste då bila upp i nästa rum och det är inte så intressant i dagsläget.

Jag hittade en klinkerram 25x25 cm på Hornbach som helt sonika läggs över befintlig brunn. Sen har jag slipat bort all flagig färg. Tänker rolla på ett lager Casco Aquatät även om det är oisolerat källargolv, vi har väldigt torrt så det känns dumt att fukta ner plattan i onödan.

Ett hörn av en källardusch med vitkaklade väggar, flagig färg på betonggolvet och en gammal gjutjärnsbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En källargolv under renovering med en gammal gjutjärnsbrunn omgiven av en klinkerram, bortslipad färg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förlåt för den ofräscha brunnen, det är verkligen dax för städning men jag ville inte blöta ner i onödan.

Imorgon blir det klinkers!
 
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ok, nu ryckte det lite i ”fixartarmen” efter ett par veckor på soffan under jul och nyår.

Vi har en dusch i källaren som såg bedrövlig ut med hiskeligt målat kakel och trist målat golv.
[bild]

Köpte en burk kakelfärg på biltema och målade. Ny färg på golvet blev det också.
[bild]
Men färgen höll inte för den ständiga vattenflödet, utan det sparac och vatten blev stående under flagorna och medförde en tråkig doft av fukt.

Så nu ska jag lägga klinkers istället. Brunnen i gjutjärn behålls tills den dagen allt behöver bytas, skraven till brunnen ligger förmodligen precis innan hjärtväggen så det är inte så lätt att bara byta den utan man måste då bila upp i nästa rum och det är inte så intressant i dagsläget.

Jag hittade en klinkerram 25x25 cm på Hornbach som helt sonika läggs över befintlig brunn. Sen har jag slipat bort all flagig färg. Tänker rolla på ett lager Casco Aquatät även om det är oisolerat källargolv, vi har väldigt torrt så det känns dumt att fukta ner plattan i onödan.

[bild]
[bild]

Förlåt för den ofräscha brunnen, det är verkligen dax för städning men jag ville inte blöta ner i onödan.

Imorgon blir det klinkers!
Det är ju Rock'N roll hos dig också! :D
Kör hårt och jobba bort julskinkan.. Spar avloppen till en regnig dag och åtgärda dem senare när tid och pengar ligger i fas! (y)
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Det är ju Rock'N roll hos dig också! :D
Kör hårt och jobba bort julskinkan.. Spar avloppen till en regnig dag och åtgärda dem senare när tid och pengar ligger i fas! (y)
Absolut! Det ska bli skönt att slippa se den där brunnen! :rofl:
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Då har man lagt klinkers för första gången. En hel del tankeverksamhet och testläggning innan man kunde börjanpå riktigt.
Nyinstallerade svarta klinkers i ett rum, med verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygjuten betonggrund med påbörjad läggning av svarta klinkerplattor och kakelsättningsverktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade klinkergolv i ett utrymme med vitvaror och målarburkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag helt slut i kroppen. :crysmile:
Man är ju inte 20 längre, och ”Coronakilona” gör sig påminda. Imorgon är det fog som gäller. :cool:
 
  • Nyinstallerade klinkers på ett badrumsgolv med verktyg och en påse med byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
Ok då har jag fogat. Lite knepigt på golv tycker jag, enklare med kakel där man kan röra sig fritt. Men det blir nog bra när det torkat.

Nyligen fogat klinkergolv i grått med synlig fogmassa och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henche och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.