Fairlane
Grundfrågan, är det för tidigt att köpa elbil skulle jag besvara med nej, men man måste, som alltid, vara medveten om vad man köper. I Norge var mer än hälften av alla nya bilar 2020 elbilar, vilket talar för att det faktiskt fungerar för många att köra elbil.
Det finns ett antal frågor som man bör ställa sig och om man svarar nej på någon av dessa så ska man nog fundera ett varv till.
1. Kan jag ladda hemma?
2. Kör jag alltid på ställen där infrastrukturen är bra utbyggd?
3. Om jag kör (tungt) släp är det alltid korta sträckor?
4. Är jag beredd att betala de summor en elbil kostar?
5. Är jag beredd att ändra med resmönster?

Svarar man nej på fråga 4 så är det för tidigt med elbil
Svarar man nej på fråga 5 kommer elbil aldrig bli ett alternativ. Dvs om kravet är att jag ska kunna tanka i 5 minuter och sen köra 80-100 mil nonstop så kommer det inte uppfyllas av elbilen. Om man inte kan tänka sig att byta bil med en vän/kollega/granne/släkting för de tillfällen elbilen inte fungerar eller hyra en bil när elbilen inte fungerar så är elbilen fel.

Om man svarar nej på fråga 1 så är det inte helt kört ändå. Det beror på om man har andra möjligheter och/eller är beredd att betala mer för att tanka på stan.

Om man svarar nej på fråga två så bör man fundera ett varv till innan man skaffar elbil. Är det så att man har en sommarstuga i ett område där det inte är möjligt att ladda så är elbilen troligen en dålig idé. Är det däremot så att man har en släkting som har en stuga i ett sådant område och man besöker det väldigt sällan, så kan man fundera på om man är beredd att ta problemet den dag det kommer

Svarar man nej på fråga 3 så bör man tänka till. Jag kör själv släp lite då och då (har ett eget), men oftast inte längre än 5 mil. Någon resa om året som var lite längre skulle fungera för mig, men andra tänker såkalrt annorlunda.

För mig personligen så är svaren:
1. JA
2. JA (annars löser jag det)
3. JA (någon gång om året skulle jag kanske få fylla på under resan, men det är helt ok)
4. NEJ
5. JA

Dvs, elbil är inget för mig idag, då jag inte är beredd att betala de pengarna de kostar, men kanske en begagnad om några år. Trots att elbil inte är något för mig just idag så vore det förmätet att säga att elbilar inte är ok.

För drygt 10 år sen kom en vän och sa "Vi ska köpa bil och vi vet att du är intresserad av bilar och har koll på dem. Kan du hjälpa oss att välja?". Självklart gjorde jag det och mina tankar gick då till vilken bil min vän ville ha, inte vad jag ville ha. Personen i fråga är 2 meter lång, så bilen måste fungera för honom. Han är fullständigt ointresserad av märken och status utan vill bara ha en bil att ta sig från punkt A till punkt B med familj och eventuellt lite packning. Sällan långresa och han skulle aldrig mecka med bilen själv. Jag tipsade om några modeller som han åkte och provade. Själv skulle jag aldrig köpt någon av de då mina krav är helt annorlunda. Jag säger inte att det är en dålig bil han köpte, bara för att jag själv inte ville ha den. Han bytte bil i somras och var lite vemodig att byta bort "pärlan".

DVS, elbil fungerar för väldigt många människor, men långt ifrån för alla. Om man tillhör gruppen det inte fungerar för så är det givetvis ok att säga "För mig är elbil inte intressant pga ....", men man bör vara medveten om att det faktiskt fungerar utmärkt för andra och inte utgå ifrån att alla andra har samma krav på bilen som man själv har. Elbilar börjar kunna få dra släp i större omfatting nu och det är efterfrågat av många (inklusive mig), men de flesta kör aldrig släp.
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
vcx vcx skrev:
Det blir nog både enklare och billigare att köra upp för B+. Då får du dra upp till totalt 4250 kg.
Enligt https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/vara-elbilar/id4.html så får bilen bara dra 1000 kg, så körkortet är inte problemet. Jag har förvisso sett siffror på 1400 kg också, men det verkar vara icke-officiella siffror!?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nissan Ariya kommer till hösten med 87kWh batteri (500km wltp) och 1500kg dragvikt. Kanske kvalar in?
Det tror jag inte. Gissar att lilla batteriet möjligen kommer in under 500 tkr före bidrag, men knappast det stora.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Enligt [länk] så får bilen bara dra 1000 kg, så körkortet är inte problemet. Jag har förvisso sett siffror på 1400 kg också, men det verkar vara icke-officiella siffror!?
Om det du säger är sant, så förstår jag inte alls problemet. Släpvagnsvikt är bruttovikt, och enda gången det är samma som totalvikten är om släpet är fullastat. Så, lasta 200 kg mindre och problemet är löst.. :rolleyes:
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
sunnis
vcx vcx skrev:
Det blir nog både enklare och billigare att köra upp för B+. Då får du dra upp till totalt 4250 kg.
Nu kanske en dum fråga som man borde egentligen ha koll på, men får man dra släp som har högre totalvikt än vad bilen har i maximal dragvikt så länge man håller sig inom 3,5T på totalvikterna (B)? Sen att bruttovikten aldrig får överskrida dragvikten är ju givet men det är ju beroende på lasttillfället.

Kärran är även reggad på 1500kg såg jag nu, så jag får ju inte ens köra denna med överhuvudtaget med min nuvarande bil då det faller på totalvikten :surprised:

Blir det boka en BE eller B96 på en gång. Men det vore bra om jag kunde köra min 1500kg reggade kärra på ID.4 men lätt lastad till maximalt 1000kg.
 
sunnis sunnis skrev:
Nu kanske en dum fråga som man borde egentligen ha koll på, men får man dra släp som har högre totalvikt än vad bilen har i maximal dragvikt så länge man håller sig inom 3,5T på totalvikterna (B)? Sen att bruttovikten aldrig får överskrida dragvikten är ju givet men det är ju beroende på lasttillfället.

Kärran är även reggad på 1500kg såg jag nu, så jag får ju inte ens köra denna med överhuvudtaget med min nuvarande bil då det faller på totalvikten :surprised:

Blir det boka en BE eller B96 på en gång. Men det vore bra om jag kunde köra min 1500kg reggade kärra på ID.4 men lätt lastad till maximalt 1000kg.
Ja så funkar det.
Min bil (elbil) får dra max 910kg och jag har även en husvagn med totalvikt 1000kg. Tjänstevikten på vagnen är 865kg så lastar jag bara 45kg kör jag lagligt med denna kombination.
 
  • Gilla
sunnis och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Släpvagnskalkylatorn är rätt bra, men jag skulle gärna se att man kan "prova" med fria värden.
Exempel 1: Jag vet registreringsnummer på min bil, dragbilen och vill kunna prova med olika släp för att se vad som fungerar, utan att jag nödvändigtvis har registreringsnummer på släpet. Jag bockar för om släpet är bromsat eller inte och sen skriver in totalvikt så får jag besked. Då kan jag prova olika totalvikt.

Exempel 2 (som kanske är mer aktuellt i den här tråden): Jag har ett släp som jag vet totalvikt på och funderar på att köpa ny (el)bil och vill testa olika bilar för att se vilka som är värt att titta vidare på. Jag saknar då registringsnummer (ja, kanske hittar jag någon annas jag kan testa med på nätet, men det är inte lätt med helt nya bilar och jag vet inte om de är korrekt registrerade): Jag fyller i de uppgifter jag kan få att biltillverkaren X kg obromsat, Y kg bromsat och så får jag besked.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Släpvagnskalkylatorn är rätt bra, men jag skulle gärna se att man kan "prova" med fria värden.
Exempel 1: Jag vet registreringsnummer på min bil, dragbilen och vill kunna prova med olika släp för att se vad som fungerar, utan att jag nödvändigtvis har registreringsnummer på släpet. Jag bockar för om släpet är bromsat eller inte och sen skriver in totalvikt så får jag besked. Då kan jag prova olika totalvikt.

Exempel 2 (som kanske är mer aktuellt i den här tråden): Jag har ett släp som jag vet totalvikt på och funderar på att köpa ny (el)bil och vill testa olika bilar för att se vilka som är värt att titta vidare på. Jag saknar då registringsnummer (ja, kanske hittar jag någon annas jag kan testa med på nätet, men det är inte lätt med helt nya bilar och jag vet inte om de är korrekt registrerade): Jag fyller i de uppgifter jag kan få att biltillverkaren X kg obromsat, Y kg bromsat och så får jag besked.
Som jag förstår reglerna för B kort så får kombinationen bil + släp inte överskrida 3500kg i totalvikt, gäller alltså även tomt släp. Är totalvikten under 3500kg men släpet är inregistrerat med högre totalvikt än vad bilen får dra blir det begränsat vad man får lasta på släpet likt para skrev tidigare.
 
Fairlane
Jo, informationen finns såklart. Dock antar jag att släpvagnskalkylatorn utvecklades för att underlätta för folk som inte förstod hur det skulle tolkas. Så vad gör den då? Man matar in registreringsnummer på bil och släp. Programmet hämtar uppgift om släpets totalvikt, bilens vikt, bilens dragvikt med obromsat släp och bilens dragvikt med bromsat släp och sen följer den regelverket och talar om vad man får köra med B, B96 och BE.
Jag tycker bara att man kunde utöka programmet med möjlighet att fylla i ett eller flera av de värden som behövs själv, istället för att de ska hämtas i en databas. Det skulle ju göra det lättare för folk. Jag kanske skulle tipsa transportstyrelsen om det. :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Lycka till, för när gemene man matat in olika variabler och gör sedan ett felaktigt köp blir det sedan inte så enkelt:cool:
Transportstyrelsen tillhandahåller bara fakta utifrån registrerad data.
 
Transportstyrelsen kan lika gärna tillhandahålla fakta utifrån inmatade uppgifter.
Matar du in fel uppgifter, eller uppgifter som inte stämmer med den bil/släp du faktiskt sedan har så stämmer det ju förstås inte. Du ansvarar för uppgifterna, de för beräkningen.
Skit in - skit ut.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Transportstyrelsen kan lika gärna tillhandahålla fakta utifrån inmatade uppgifter.
Matar du in fel uppgifter, eller uppgifter som inte stämmer med den bil/släp du faktiskt sedan har så stämmer det ju förstås inte. Du ansvarar för uppgifterna, de för beräkningen.
Skit in - skit ut.
För det har det funnits program i många herrans år om du vill mata in vikter själv.
Vitsen med deras är om du vill hyra, låna, etc, bara att mata in skyltnumret får du svaret, det är syftet för sedan hämtas regdata.
 
Leasar en GTE via jobbet nu. Tyvärr ändras ju förmånsvärdena, så denna kommer bli orimligt dyr. Ev kan en ID4 hamna på rimliga pengar - det verkar lite osäkert vad egentligen kostnaden för en förmånsbil kommer bli. ID4 skulle klara 95% av mitt behov, kortare resor med släp, längre resor 20-30 mil ofta. Och en eller två långresor per år som skulle vara lite besvärligare men nog gå att acceptera om totalkalkylen blev bättre än motsvarande fossilbil.

Alternativet är en beg elbil för alla korta resor utan lastbehov, och en fossilbil för långresor och körning med släp. Problemet blir ju att den optimala "byggbilen" inte alls är en optimal bil för de där semesterresorna. Som byggbil skulle jag kunna ha en sliten, mindre driftsäker bil som det inte var så noga om det blev några skråmor när man lastar. Men den bilen vill man inte åka på långresa med, när komfort och driftsäkerhet är som viktigast. Så jag får antingen vänta in till den "billiga" elbilen är bra nog även för semesterresorna, eller till elbilen klarar även dra ett litet släp. De elbilar som klarar allt detta är idag för dyra för mig att köpa privat, och med de nya bilförmånsreglerna verkar de bli för dyra för mig som förmånsbil också. Att ta en elbil som inte klarar släpvagn och semesterresor som förmånsbil och ha en bil till för det (som inte behövs till vardags) - det blir nog det sämsta alternativet.

Hade jag inte behovet av att dra släp eller åka på långresa skulle dagens elbilar vara perfekta. För många är det nog verkligheten - tex ägare av ett nytt radhus med all släkt i samma stad, äger inte släp, kan ladda hemma, åker sällan på längre resor med bil.

Hybridbilar tror jag är en parantes i utvecklingen. De är för komplexa, med 2 drivlinor som båda kommer kräva service och reparation. När de får några år på nacken kommer de vara en mardröm att äga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.