D DjMango skrev:
Hej!

Gott nytt år på er!

Har ett Larmpaket SPC Ready2Go innehållande:

centralapparat SPC4320

manöverpanel SPCK420, osv.

Allt har fungerat felfritt i exakt 3 år. För några dagar sedan dök ett felmeddelande upp. Tänkte att jag tittar på det senare och dagen efter slocknade manöverpanelen helt. Ström finns det. LED nr 5 är alltid på och nr 7 blinkar. Några tips / någon kunnig som kan hjälpa mig mot betalning?

Installerade allt själv men det var 3 år sedan .
Kan det vara kortis i batteriet? Prova att koppla ur det och starta om centralen.
 
T
Vet att SPC centralen kan var lite grinig vid spänningsbortfall eller andra "problem" med spänningen. Testa som @Pewh sa att starta om utan batteri. Hjälper inte det så testa att plocka bort allt som spänningsmatas från centralen (behåll bara mappen) och kolla om det hjälper. Bryt strömmen emellan dom olika sakerna.
 
D DjMango skrev:
Hej!

Gott nytt år på er!

Har ett Larmpaket SPC Ready2Go innehållande:

centralapparat SPC4320

manöverpanel SPCK420, osv.

Allt har fungerat felfritt i exakt 3 år. För några dagar sedan dök ett felmeddelande upp. Tänkte att jag tittar på det senare och dagen efter slocknade manöverpanelen helt. Ström finns det. LED nr 5 är alltid på och nr 7 blinkar. Några tips / någon kunnig som kan hjälpa mig mot betalning?

Installerade allt själv men det var 3 år sedan .
Nu vet jag inte hur din kabeldragning till map ser ut, men kolla att alla kablar sitter ordentligt i terminalerna i map och att du fixerat/avlastat kabeln ordentligt med buntband.
Tills du får rätt på map så kan du ju styra all till och frånkoppling via mobilen.
 
  • Gilla
DjMango
  • Laddar…
Kopplade om/drog ur och skruvade på nytt strömmen till sensorerna och nu fungerar det. Tack för alla tips!

Har en fråga till.

Ska detektorerna blinka rött när larmet inte är på och man rör sig framför dem??
Om inte, hur ändrar jag på det?
 
D DjMango skrev:
Kopplade om/drog ur och skruvade på nytt strömmen till sensorerna och nu fungerar det. Tack för alla tips!

Har en fråga till.

Ska detektorerna blinka rött när larmet inte är på och man rör sig framför dem??
Om inte, hur ändrar jag på det?
De allra flesta detektorer har dip-switchar eller byglar under locket där du kan stänga av led:en. Kolla instruktionshäftet för dem.
 
T
D DjMango skrev:
Kopplade om/drog ur och skruvade på nytt strömmen till sensorerna och nu fungerar det. Tack för alla tips!

Har en fråga till.

Ska detektorerna blinka rött när larmet inte är på och man rör sig framför dem??
Om inte, hur ändrar jag på det?
Nyare deckare har så att dom blinkar i början vid rörelse, oftast lite annorlunda än bara "enklt" rött. Efter ca 5min så slocknar dom.
Tex Vanderbilt PDM Magic serie gör så.
 
gol gol skrev:
Verkar som du gjort allt korrekt så det är märkligt att det inte funkar. För att utesluta att inte Connect har cachat det gamla lösenordet, kan du kanske testa med att byta tillbaks till det och se om det blir någon skillnad.
Yes, det funkar att byta tillbaka, också att byta till en annan användare, men inte att bara lösenordet. Intressant nog så funkade push-notiser, men inget annat...
 
C crallian skrev:
Yes, det funkar att byta tillbaka, också att byta till en annan användare, men inte att bara lösenordet. Intressant nog så funkade push-notiser, men inget annat...
Som sagt verkar detta lite märkligt... Men uppenbarligen cachas lösenordet någonstans i Connecttjänsten (för Appen).
Om du i Connect först byter användare, sedan byter lösenord på ursprungliga användaren och slutligen går tillbaks till ursprungliga användaren så borde det ju rimligtvis ändå fungera.
I annat fall får du helt enkelt nöja dig med att använda ett annat användarnamn för Connect-kopplingen. Själv sätter jag alltid upp specifika användare för mina FlexC-kopplingar.
 
  • Gilla
crallian
  • Laddar…
Hej!

Jag ställde en fråga på forumet igår (https://www.byggahus.se/forum/threads/loesning-foer-las-av-ytterdoerrar-knx-spc.401692) och har fått tips om att ställa frågan i den här tråden.

Vi är i startgroparna för ett nybygge och jag har fått för mig att jag vill ha KNX i grunden, kombinerat med SPC. Teknikintresse inom området finns, men kunskapen är (än så länge) begränsad och just nu har jag tusen frågor som snurrar i huvudet. Bland annat gällande lösning för lås av ytterdörrar.

Jag har följande önskemål/tankar om hur det ska fungera:
  • Vanligen har vi dörren olåst dagtid när vi är hemma.
  • Dörren ska normalt låsas/låsas upp via KNX/SPC (t.ex. med tryckknapp på insidan eller automatiskt vid tillkoppling/frånkoppling av larm, alternativt tvärt om).
  • Knappsats/tagg ska användas för att låsa/låsa upp (tillkoppla/frånkoppla larm) från utsidan.
  • Knappsatsen ska inte sitta på dörren utan placeras vid sidan om (dock trådat!).
  • Dörren ska kunna låsas/låsas upp manuellt från insidan (t.ex. vid utrymning).
  • Dörren ska kunna låsas/låsas upp med nyckel från utsidan (t.ex. vid haveri/strömavbrott).
  • Det ska gå att läsa av (KNX) om dörren är öppen/stängd samt låst/olåst.

Jag har letat här på forumet och bland olika produkter, men har inte lyckats avgöra om ovanstående över huvud taget är görbart. Nån som har gjort något liknande eller har några idéer?
 
T
Allt det där görbart i SPCn. KNX är inte "my cup of tea" men det är görbart där med.
Det du bör förbereda för är ett motorlås i dörren för att få avkänning låst/olåst stängd/öppen dörr. Alternativ ett eltryckeslås (som oftast inte är godkänt av försäkringsbolagen i yttreskalen) och komplettera med magnetkontakt på dörren (vilket du ändå kommer vilja ha för larmets del).

Är tanken att göra och köpa allt själv?
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
T
Det som dock kan bli svårt är den manuellt upplåsta delen. Det bör nog hanteras med en separat brytare på insidan (lättast så) som också ligger parallellt med utgång från SPC och KNXen (för att kunna styra med dom med). När man låser upp med nyckel från utsidan kommer låset att låsas automatiskt när dörren stängs.

Det går att köra med motorlås som har återinrymningsfunktion men det känns som en vansklig lösning med risk för strul..
 
T TechChad skrev:
Är tanken att göra och köpa allt själv?
Nej, jag kommer sannolikt att ta hjälp av nåt företag, men jag vill ha lite koll själv så att jag åtminstone vet vad som är görbart och inte.

T TechChad skrev:
Det som dock kan bli svårt är den manuellt upplåsta delen. Det bör nog hanteras med en separat brytare på insidan (lättast så) som också ligger parallellt med utgång från SPC och KNXen (för att kunna styra med dom med). När man låser upp med nyckel från utsidan kommer låset att låsas automatiskt när dörren stängs.
Jag har tänkt att jag ska ha en tryckknapp på insidan för att låsa/låsa upp (kanske med en diod för att visa om det är låst eller inte?). Det måste ju dock gå att låsa/låsa upp både från insidan och utsidan även om huset skulle vara strömlöst.

T TechChad skrev:
Det går att köra med motorlås som har återinrymningsfunktion men det känns som en vansklig lösning med risk för strul..
Vad innebär "återinrymningsfunktion"?
 
T
Brytare med diod är en bra idé.
Precis som du säger, blir det strömlös så går absolut låsen att låsa upp med nyckel.
Det är när låset är igång och allt funkar som låsen inte bör användas med nyckel (gäller motorlås) då dom kommer låsa dirket efter dörren öppnas så man behöver som du tänkt köra med en brytare på insidan för att ställa upp dörren.

Då du tänkt köra med SPC som passersystem så är nog en brytare som går direkt till motorlåset bästa lösningen för att ställa upp dörren. SPC är inte det mest flexibla när det kommer till passersystem, men fullt duglig när det gäller en dörrmiljö och man inte ska ha några konsiga krusiduller.
 
T
M mlindsten skrev:
Vad innebär "återinrymningsfunktion"?
Det innebär att om man nödutrymmmer (använder nödhantag på dörren) så kommer dörren förbli upplåst tills det får ett nytt "kommando" (slutning). Är ofta krav nu mera vid offentliga byggnader. Men inget som används i villor.
 
T TechChad skrev:
Precis som du säger, blir det strömlös så går absolut låsen att låsa upp med nyckel.
Krävs det nyckel även från insidan, eller kan man ha ett vanligt "låsvred" där?

T TechChad skrev:
Det är när låset är igång och allt funkar som låsen inte bör användas med nyckel (gäller motorlås) då dom kommer låsa dirket efter dörren öppnas
Det gör ju inget eftersom det endast ska användas i undantagsfall ... så länge inte motorlåset tar skada av det (?).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.