B badtastex skrev:
Dags för uppdatering igen, det har märkts att flödet droppat i takt med att filterpåsen blivit mättad och dessutom vill jag gärna bli av med det fina dammet som jag upplever att spånsugen fyller luften med.

Har länge velat uppgradera med en cyklon så en sådan införskaffades från Sorotec i Tyskland, Dust Deputy XL i 5" version. Min takhöjd på knappa 2.1m gör det svårt att köra något mycket större. Ett patronfilter på 19m2 köptes från Protec i Borås och en plåttunna lyckades jag hitta på hyfsat nära håll i Norrköping.

Mitt gamla motorfäste uppe i taket var byggt för att hålla fläktens horisontellt i taket men det var ganska enkelt att bygga om så att insuget hamnade nedåt mot cyklonen istället. Kostade även på mig att dra några lager vit färg på den ganska fula skapelsen i MDF - ett riktigt lyft..
[bild]

Insuget på FM300 går genom en plåtstos som är strax över 125mm stort och då krävs en övergång mellan fläkten och själva cyklonen. Då detta tar en del plats så tänkte jag testa med att bygga om hela sidan på fläkten så att den istället kan hålla cyklonen direkt. Detta innebär att insugshålet ökar från cirka 125mm till ungefär 150mm. Detta påverkar troligen hur fläkten funkar men som sagt - jag gör ett test. Får försöka övervaka strömmen till motorn så jag kan värdera om den är nära att överbelastas. För att ersätta insuget använder jag 12mm björkplywood med pålimmad 18mm plywood just runt själva cyklonen för att få något att skruva i.

[bild]

Kanalen ut från fläkten är rektangulär och har ungefär måtten 117x155mm men i spånusgen är denna kanal ansluten till spånsäck/filterpåse genom en adapter och sedan en 125mm slang. Kanske använder tillverkaren samma fläkthus till flera modeller då insug/utsug enkelt kan justeras. Kanske är det någon som har en FM300S som vill mäta lite?

För att leda luftströmmen ner i patronfiltret är det enklare med en rektangulär kanal och det känns som att jag gärna vill undvika slang så mycket som möjligt. Byggde en kanal i plywood som jag integrerade i själva fästet till patronfiltret. En segmenterad ring (spara material/slösa tid) ansluter mot partikelfiltrets gummikant och verkar tillsammans med en enkel P-list ge en bra tätning.
[bild]
För att byta riktning på lutstrålen från horisontell till vertikal (ner i filtret) så tänkte jag testa att böja lite akrylglas, första försöket med två varmluftspistoler gick dock inget vidare utan resulterade i en fet spricka genom glaset. Andra försöket i ugnen inställd på 200grader över/undervärme gick mycket bättre. Efter 5-6minuter kunde jag i princip lägga glaset på formen och få det resultat jag ville ha. Sidorna till huven fick CNC-fräsen fixa under tiden, 12mm plywood med en slits 10mm in från kanten.
[bild] [bild]

Anslutningen till rören jag redan dragit (behåller dessa så länge) blev några stumpar 110mm avloppsrörrör, en avsågad koppling med några lager eltejp gav mig bra passning på insidan av cyklonens insug. Känns tråkigt att gå ner i dimension så det är mycket möjligt att jag byter upp mig till 125 eller rentav 160mm ventilationsrör istället längre fram.

Nu till sista delen av det här bygget - själva spånbehållaren. Valet föll på en plåttunna med ett lock som kan låsas mot tunnan med hjälp av en ring, jag inbillar mig att detta gör at jag kan få det helt tätt där. Efter tips från @Bulldog i en annan tråd så byggde jag en ring med några kvastskaft monterade på för att hålla kvar säcken i tunnan. Funderade ett tag på att testa att leda en del av suget från fläkten direkt ner i botten på tunnan som jag sett i några kommersiella spånsugar med cyklon men det här kändes som en ganska enkel lösning så jag testar det först. Återstår att se om det blir jobbigt att byta säck och sådär... Tunnan är väldigt lätt så det skulle nog funka att bara flytta ut den för att tömma men eftersom jag håller till i källaren så är det lite opraktiskt. Anslutningen mellan tunnan och cyklonen blir en klar slang för att göra det möjligt att se vad som händer och lyfta locket för tömning.

[bild] [bild]

Det var nog alla systemkomponenterna och här kommer en bild på hela systemet ihopsatt.

[bild]

Vid de första testerna så fick jag en 10-15% förbättring jämfört med enstegssystemet med igensatt filterpåse men jag kommer inte upp i flödet som jag kunde mäta upp med helt ren filterpåse. Jag är medveten om att cyklonen stjäl en del flöde men det är ju ändå lite tråkigt. Jag kan tänka mig att byta ut rören mot 125mm ventilationsrör skulle kunna ge en en del flöde, dessutom skulle det ju ge mig en chans att byta ut de kassa Jula-spjällen.
Snyggt!
Jag känner igen systemupplägget från min egna installation. Dock är din betydligt prydligare.:D
https://www.byggahus.se/forum/threa...lettera-med-cyklon.327700/page-5#post-3109236
Hur gör du för att tömma filtret på det lilla som passerar cyklonen? Plockar du lös och vänder upp och ner helt enkelt?
 
Tack @ClasseClas! Jag gjorde filterinfästningen med M8-skruv just för att kunna ta isär det. Sedan tänkte jag kolla lite över tid för att se hur bra eller dåligt detta funkar - om det kommer mycket material igenom cyklonen så känns det som att något är fel - men så kanske man inte kan resonera?

För att göra rent filtret så kommer jag att behöva ta loss det och då verkar det rimligt att göra det utomhus och då har jag väl egentligen inga problem att vända upp och ner på det heller. Vi får se. ;)
 
Redigerat:
Jag tror som du @badtastex. Kommer det igenom så mycket damm genom cyklonen att man behöver tömma så är något fel. Efter 1,5 år och 14 tömningar av min 200liters spånlåda med min cyklon så kan man räkna mängden damm som sluppit igenom cyklonen och hamnat i min "clean-out box" i mikrogram.

Enda gången jag öppnat den var när jag råkade suga in 5 meter tejpremsa som åkte igenom och hamnade där.
 
Visst är något fel om det passerar för mkt genom cyklonen. Jag kollade min "askbox", dvs spånsäck, och på 4 år har det blivit en liten klutt i ena hörnet. Normalt behövs tömning väldigt väldigt sällan när allt funkar som det ska.
En spånsäck i en verkstad med en liten ansamling av spån i ena hörnet, visande minimal användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blev en större insats på rörsystemet trots allt, har dock inte gått upp i dimension som jag först hade tänkt utan snarare försökt bli av med så mycket tunn slang som möjligt.

Bordsågen/fräsbordet befinner sig längst ifrån själva cyklonen och där har jag haft en 2-2.5m lång 100mm slang som jag flyttat mellan uttagen. Förstås har jag då och då glömt bort att flytta slangen och därmed fått en kvast med spån som sprutat ut från uttaget till bordsågen - kass! Slangen är dessutom för liten för uttaget på såväl fräsen som själva sågen som är 125mm så det kändes som att det var möjligt att förbättra.

Det fick bli lite plywoodslöjd på trettondagen, valde bort CNC-maskinen den här gången och körde den mindre eleganta metoden med en massa hål. Detta visade sig dock funka lite bättre än sticksågen då cylinderborren inte gav något som helst utslag eller uppfläkningar av yttersta faneret. En snabb hyfsning i slipen så blev det perfekt.

Arbetsprocess med plywood där hål skapas med cylinderborr, omgiven av spån och en borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksprojekt: hemmagjort plywoodspjäll för rörsystem närbild fotograferat ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rörsystem med plywoodkonstruktion och genomskinligt polykarbonat, fastsatt vid en cyklon, använd för att förbättra flödet i ett dammsugningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upptäckte att Biltema inte längre hade "plastglas" i 3mm utförande så jag provade deras polykarbonat istället - så mycket trevligare att bearbeta! Det känns mer segt än plastglaset så jag vågade köra i bordsågen med perfekt resultat, det kändes inte bekvämt med plastglaset...

Ändrade även i cyklonänden och lyckades efter lite värmning av 127mm slangen få på den över insuget på cyklonen (som var ~128-129mm i diameter). Det kändes som att det gjordes väsentlig skillnad på flödet och dessutom blev det enklare att ta isär själva rörsystemet när det inte var fast monterat i båda ändar så att säga.

Gjorde några flödesmätningar under tiden och kunde konstatera att fläkten hade lite problem att hålla jämnt flöde när jag kopplade bort rörsystemet helt. Det större insuget (jag modifierade ju fläkten när jag skulle koppla in cylindern) gjorde nog att motor överbelastades något. Flödet varierade mellan 40-42m/s. På 125mm som cyklonens intag är blir detta 1855m3/h eller 1090cfm vilket ändå låter rimligt eftersom fläkten är specificerad till 2000m3/h och det är troligt att cyklonen inverkar något på flödet. När jag mäter endera intaget på min 2-1 blastgate så får jag 38-39m/s men då är ju också diametern något mindre (~106mm) vilket ger 1200m3/h eller dryga 700cfm.

De övriga två uttagen borde kunna ge ännu högre flöde då de sitter närmare cyklonen men på ett av dem har jag kvar den trista 100mm slangen (Jula) och på det andra är det till och med strypt ner till 70mm för en band/skivputs av mindre modell. Det finns alltså en del utrymme för ytterligare förbättringar. Jula/Dakota-spjällen känns dock inte som särskilt bra spjäll ens efter uppgradering då de endast är 90mm i innerdiameter. Med lite 12/18mm plywood, en avloppsmuff och en kort bit avloppsrör kan man sätta ihop två spjäll på ganska kort tid och få den fulla diametern av rören. Att sedan kosta på sig kortare bitar av 125mm slang av bra kvalite tror jag kan göra underverk.

Passade på torka av alla rören när jag hade allting nere, skall bli intressant att se hur fort de blir täckta med damm igen - de är ju veritabla dammagneter när de blir uppladdade av flödet.
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Ursäkta OT men ser att det finns en del samlad expertis på spånsugar här, funderar på att klicka hem just en 2,2kW FM300S samt en Cyclon från Axminster Craft AC118CI, samt 10-15m 100mm slang, däremot tänkte jag använde den uppsättning till ett lite annat ändamål än normalt, behöver nämligen suga upp sågspån som finns i 100m2 bjälklag inför stundande renovering.

Golven kommer att tas upp lite i olika omgångar så att anlita sugbil blir inte billigt, så frågan är om denna uppsättning grejar det?
 
M MrTobbe skrev:
Hej!

Ursäkta OT men ser att det finns en del samlad expertis på spånsugar här, funderar på att klicka hem just en 2,2kW FM300S samt en Cyclon från Axminster Craft AC118CI, samt 10-15m 100mm slang, däremot tänkte jag använde den uppsättning till ett lite annat ändamål än normalt, behöver nämligen suga upp sågspån som finns i 100m2 bjälklag inför stundande renovering.

Golven kommer att tas upp lite i olika omgångar så att anlita sugbil blir inte billigt, så frågan är om denna uppsättning grejar det?
Ska du bara ha den till det du skriver så ser jag inte poängen med cyklonen öht. Cyklon är bra då den minskar belastningen på finfilter men den stjäl också en hel del sugeffekt.
I ditt fall är väl enklaste att köpa en kraftfull spånsug med vanlig filtersäck. Spånsugen kan stå utomhus så det lilla dammet som åker igenom filtersäcken vädras bort snabbt. Du lär dock behöva byta påsar ofta men det gäller ju oavsett vad du köper.
 
Allra bäst är kanske att skippa påsar helt och försöka få den att spruta spånet direkt i en container eller liknande. Det lär dock damma en hel del så det bör nog undvikas i tätbebyggda områden.
 
Aha okej ni
V vectrex skrev:
Cyklon är bra då den minskar belastningen på finfilter men den stjäl också en hel del sugeffekt.
Aha okej, ja anledningen för att jag fastnade för en uppsättning med cyklon är att jag tänkte att finfiltret inte klarar av när det kommer att sugas såna mängder.

Men då säger ni att det bara är att köra med en spånsug rakt av bara den står utomhus, läste in en annan tråd att det lätt blev stockning just vid fläkten, så det är väl en fördel om man kör med cyklon men att man då tappar effekt istället...
 
M MrTobbe skrev:
Aha okej ni


Aha okej, ja anledningen för att jag fastnade för en uppsättning med cyklon är att jag tänkte att finfiltret inte klarar av när det kommer att sugas såna mängder.

Men då säger ni att det bara är att köra med en spånsug rakt av bara den står utomhus, läste in en annan tråd att det lätt blev stockning just vid fläkten, så det är väl en fördel om man kör med cyklon men att man då tappar effekt istället...
Nja, även där är cyklonen en nackdel. Det lär "stocka sig" ännu mer om du har en cyklon. Köp en så kraftig spånfläkt som du tycker du har råd med. Filter och lull-lull spelar ingen roll för din användning.
 
Ok då får det blir så, tackar för svaren!
 
Dags för en liten uppdatering av systemet! Köpte i höstas en 3kW trefas spånsug här på forumet och tänkte byta ut den enfasfläkt jag tagit från Duabsugen. Impellern var nog ungefär samma diameter på men betydligt högre än på den föregående så jag förväntar mig bättre fart i rören.

Då även motorn var något längre än den gamla blev jag tvungen att sänka hela filterhållaren ungefär 70mm. Som tur var så hade jag tagit till i dimension när jag gjorde kanalen till filtret så att den räckte även till den större fläkten.

För att mata en trefasmotor så drogs trefas in till styrskåpet och ett motorskydd installerades på kontaktorn. Gissar att det hade varit bra även med den gamla fläkten eftersom jag aldrig bemödade mig att fixa det inbyggda motorskyddet.

Passade även på att installera en 24V ljusavståndssensor i tunnan för att få ett larm när jag börjar närma mig fylld tunna/säck. En Banner QS18VP6D ihop med en 24V indikatorlampa från Elfa får stå för detta larm som enbart är en visuell signal utan automatik till själva spånsugen.

Det gick snabbt att sälja den gamla spånsugen, antar att jag var för billig. Kvalade till och med in som tips från @Frustrator i blockettråden vill jag minnas.

3kW trefas spånsugsmotor monterad under tak med anslutna rör och filterhållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Banner QS18VP6D ljusavståndssensor monterad i en dammsamlingstunna nära sugslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriskt styrsystem med öppet kapslinglock och synliga komponenter som kontaktorer och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt styrskåp med röd indikatorlampa installerat på en vit vägg med kablar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3kW trefas spånsug installerad med ljusavståndssensor på golv för visuellt fullmätningslarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Snyggt
Men fungerar den optiska sensorn så bra? Blir den inte full med skit å varnar för full tunna hela tiden?
På den stora 15kw spånsugen så har jag tidsinställd tömning, så när sugen har gått i 10min så startar en mindre fläkt å suger ut spånen från cyklonen å blåser ut det på en stor hög
Du kanske kan prova nåt liknande? Då slipper du tömma tunnan själv
 
Ja det beror ju på hur känslig den är, jag tänkte att om det blir ett stort moln av fint damm i behållaren exempelvis från bredbandsputsen så skulle sensorn reagera på detta molnet ö varna för att behållaren är full för att den tror att damm-molnet är spån-nivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.